حواله سوئیفت

صفر تا صد حواله سوئیفت

آخرین بروز رسانی:  ۳ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  17 دقیقه

حواله ارزی بانکی یکی دیگر از روش‌های پرداخت است که برای افرادی که قصد دارند پولی را به حساب شخص دیگری در کشورها‌ی مختلف واریز کنند، بسیار مناسب است. یکی از انواع این حواله‌ها، حواله سوئیفت می‌باشد که از رایج‌ترین روش‌های ارسال حواله به کشورهای مختلف می‌‌باشد. شما به کمک حواله سوئیفت می‌تواند به صورت کاملا امن و مطمئن پولی را به هر کجای دنیا که خواستید انتقال دهید. در ادامه در خصوص این موضوع و این که حواله سوئیفت چیست و کارمزد آن به چه صورت محاسبه می‌شود، توضیحات بیشتری را خواهیم گفت. پس اگر شما نیز به دنبال آشنایی کامل با این حواله هستید تا پایان متن ما را همراهی کنید.

حواله سوئیفت چیست؟

تاریخچه ورود ایران به سوئیفت

بررسی‌های اولیه برای عضویت بانک‌های ایرانی در سوئیفت در سال 1364 صورت پذیرفت. این بررسی‌ها توسط کارشناسان بانک مرکزی انجام شد اما با توجه به جنگ تحمیلی در آن زمان و اولویت‌های اساسی‌تر آن موقع، این عضویت به تعویق افتاد. تا این که پس از پایان جنگ، بانک مرکزی مجددا برای عضویت در این شبکه اقدام کرد و هیأتی را مأمور هماهنگی با بانک‌های تجاری کرد.

پس از مدتی و با طی شدن دوره بررسی عضویت، بلاخره ایران در سال 1370 و پس از هماهنگی‌های لازم با انواع بانک‌های تجاری، ایران نیز وارد این شبکه شد و تقاضای عضویت آن پذیرفته شد. سپس از آذرماه 1371 بانک مرکزی به همراه 5 بانک دیگر به نام‌های بانک تجاری صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه کار خود را در این زمینه آغاز کردند. در واقع از سال 1370 به بعد شما با کمک بانک‌های معرفی شده می‌توانستید از سوئیفت استفاده کنید.

حواله سوئیفت چیست

قطع ارتباط سوئیفت با ایران

حضور سوئیفت در بانک‌های ایرانی دائمی نبود و در سال 1390 با بالا گرفتن اختلاف نظرهای بین‌المللی پیرامون مسائل هسته‌ای کشور، سیستم سوییفت بانک مرکزی ایران در چارچوب تحریم‌های اروپایی قطع شد. با این محدودیت، خدمات سوئیفت در تمامی بانک‌های مهم در ایران مسدود شد و بر این اساس هزینه‌های زیادی بر عملیات ارزی و بانکی کل سیستم بانکی ایران وارد شد. با این قطع ارتباط تمام نقل و انتقالات ارزی میان کشورهای مختلف به طور رسمی با ایران قطع شد و دیگر امکان تبادل پول به صورت قانونی وجود نداشت.

با این اتفاقات ایران اولین کشوری بود که سوئیفت رسما ارتباط خود را با او قطع کرد و تا کنون هیچ کشوری جز ایران این موضوع را تجربه نکرده است. این مسئله یک فشار سنگین اقتصادی برای ایران را به دنبال داشت. البته در ماه‌های اخیر زمزمه قطع ارتباط سوئیفت با روسیه نیز به گوش رسیده است. این موضوع به دلیل نزاع روسیه و اتحادیه اروپا بر سر شرق اوکراین است. ناگفته نماند که چندان نمی‌توان به این شایعات مطمئن بود و می‌بایست به دنبال خبر رسمی از این شبکه باشید.

برای مشاهده قیمت حواله دلار کلیک کنید.

سوئیفت کد چیست؟

شاید درباره کد سوئیفت شنیده باشید. این کد 8 الی 11 بسیار اهمیت بالایی دارد و اگر نباشد خدمات لازم صورت نمی‌پذیرد. هر رقم از این کد معنی منحصر به فرد خود را دارد. به عبارتی در صورتی که کد 8 رقم داشته باشد بدین معنی است که شعبه بانک مقصد هنوز مشخص نشده است. از این عبارت می‌توان اینطور دریافت که کدهای 8 الی 11 در واقع کد شعبه را مشخص خواهند کرد. از آنجایی که خواندن این کد نیاز به دانش خاص دارد در ادامه شما را با برخی از این اعداد و ارقام آشنا خواهیم کرد:

  • قسمت اول کد 4 کاراکتری سوئیفت: در کد سوئیفت 4 کاراکتر اول نشان خواهد داد که بانک مقصد کجاست. همچنین توجه داشته باشید که کد شناسایی بانک‌ها به صورت حروف می‌باشد پس کاراکترهای اولی کد سوئیفت را قطعا حروف تشکیل می‌دهد.
  • قسمت دوم کد 2 کاراکتری: کد بعدی نشان‌دهنده کشور مقصد است. برای مثال TR برای کشور ترکیه می‌باشد. باید در نظر داشته باشید که این بخش را حروف انگلیسی تشکیل می‌دهد.
  • قسمت سوم کد 2 کاراکتری: قسمت سوم از کد سوئیفیت مشخص می‌کند که بانک مقصد در چه موقعیتی واقع شده است.
  • قسمت چهارم کد 3 کاراکتری: قسمت چهارم هر کد جزء بخش‌های اختیاری است و شما ملزم به وارد کردن آن نیستید. در واقع این کد، کد شعبه بانک مقصد را نشان می‌دهد.

مزایای حواله سوئیفت

حواله سوئیفت مزایای زیادی دارد و استفاده کردن از آن به علت امنیت و سهولت بسیار مطلوب است. امکان‌پذیر بودن جابه‌جایی پول به هر کشور و مقصدی به کمک این حواله باعث شده است تا طرفداران زیادی داشته باشد. این حواله مزیت‌هایی دارد که علی‌رغم جذب کاربران رضایت آن‌ها را نیز به دست آورده است. مهم‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

  • قابلیت دسترسی به صورت جهانی 

یکی از مزایای فوق‌العاده سوئیفت برای کاربران در دسترس بودن آن به صورت جهانی است. در واقع شبکه سوئیفت به صورت 24 ساعته و بدون هیچ محدودیت زمانی، قابل دسترس است و کاربران نیاز به مراجعه به بانک مخصوص و یا موسسه خاص ندارند؛ بلکه دسترسی به آن در تمامی بانک‌ها و موسسات در تمام نقاط جهان امکان‌پذیر می‌باشد. این مسئله باعث می‌شود ارتباط مالی با سراسر دنیا داشته باشید که مورد توجه بسیاری از معامله‌گران اقتصادی است.

  • طراحی استاندارد

سوئیفت دارای برنامه ریزی‌های استاندارد و طراحی‌های منظم است که این امر موجب کاهش هزینه های عملیاتی و کاهش خطاهای احتمالی در ارائه خدمات آن می‌شود. به عبارتی سیستم سوئیفت به گونه‌ای طراحی شده است که در آن امکان رخ دادن هیچ گونه خطایی وجود ندارد. همچنین سوئیفت ادعا می‌کند که ۹۹.۹۹ درصد قابل اطمینان و تاکنون حتی یک پیام سوئیفتی در این شبکه مفقود نشده است. این عدد نشان می‌دهد که شما نزدیک به 100 درصد می‌توانید به عملکرد این بکه اطمینان داشته باشید و خیالتان از هر بابتی آسوده باشد.

  • سرعت بالا

سوئیفت دارای سرعت بالایی است و این سرعت زمانی خود را نمایان خواهد کرد که فرستنده و گیرنده پیام به صورت هم زمان در شبکه سوئیفت آنلاین باشند. در این صورت در کمتر از چند دقیقه خدمات خواسته شده انجام می‌شود. با توجه به اینکه برخی از نقل و انتقالات مالی مخصوصا در سطح بین‌المللی زمان‌بر می‌باشد، سرعت بالای این حواله بسیار قابل توجه خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: اصطلاحات حواله ارزی

  • امنیت قوی 

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم این سیستم داشتن امنیت بالا است. این ویژگی نیز برای کاربران اهمیت بالایی دارد. در واقع در سیستم سوئیفت تمامی نقل و انتقال‌های مالی در بستری امن انجام می‌شود و هیچ گونه ناامنی در آن وجود ندارد. این امنیت توسط خود موسسه نیز تضمین شده است و ادعاهای زیادی در خصوص آن شکل گرفته است. افرادی که می‌خواهند در حجم زیاد پولی را جابه‌جا کنند به دنبال بستری امن هستند تا امکان سرقت در کمترین حالت خودش باشد. شبکه سوئیفت این بستر امن را برای شما به وجود آورده است.

  • هزینه مخابره پیام   

سیستم سوئیفت در مقایسه با سایر سیستم‌ها نرخ مخابره‌ای کمتری را به خود اختصاص داده است. این نرخ به صورت کاراکتری مورد محاسبه قرار می‌گیرد و هر چه تعداد پیام ارسالی استفاده کنندگان بیشتر شود، هزینه آن‌ها نیز ارزان‌تر خواهد شد؛ در نتیجه افرادی که تعداد حواله‌های آن‌ها بیشتر است تمایل بیشتری نسبت به استفاده از این سرویس دارند.

حواله سوئیفت چیست

خدماتی که در سوئیفت ارائه شده است

این سرویس خدمات مختلفی را ارائه کرده است که افراد با کمک آن‌ها بتوانند فعالیت‌های اقتصادی بهتری را داشته باشند. مهم‌ترین این خدمات عبارت است از:

آسان‌تر شدن دسترسی به برنامه‌های مختلف

در سرویس سوئیفت این قابلیت وجود دارد که شما به راحتی به برنامه‌های کاربردی مختلف متصل شده و می‌توانید در مسائل بانکی و بازارهای مالی نیز از آن استفاده کنید.

تقویت هوش تجاری

شما با استفاده از حواله سوئیفت می‌توانید بر جریان تجارت، پیام‌های ارسالی، نقل و انتقالات، فعالیت‌ها و… نظارت داشته باشید. همچنین امکان فیلتر کردن اطلاعات در قسمت‌های جداگانه وجود دارد که به شما کمک می‌کند تحلیل دقیق‌تری را از فعالیت‌های تجاری خود داشته باشید.

ارائه خدمات انطباق

شما به کمک سوئیفت می‌توانید بر صحت نقل و انتقالات نظارت کرده و مواردی همچون پولشویی، جرائم مالی و شناساسیی مشتری را راحت‌تر پیدا کنید. در این سرویس روش‌های مختلفی برای کاربران وجود دارد که می‌توانند از طریق آن به ارسال پیام و انجام تبادلات مالی بپردازند.

کارمزد ارسال حواله سوئیفت

حواله سوئیفت کارمزدهای متنوعی داشته و این موضوع به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در واقع عواملی مانند مبداء حواله، مبلغ حواله، مقصد حواله، دوری و یا نزدیکی مبداء و مقصد، نحوه ارسال، واسطه‌ها، سرعت نقل و انتقال پول و… می‌توانند در تعیین نرخ کارمزد حواله ارزی تاثیر گذار باشند. البته توجه داشته باشید اگر بخواهید حواله شما در حالت بسیار سریع‌تری ارسال شود، مقدار کارمزد زیادتری باید بپردازید که این رقم افزوده چیزی معادل ۲۵ دلار است. با توجه به این نکات نمی‌توان عدد مشخص و ثابتی را برای حواله سوئیفت معرفی کرد؛‌ زیرا این عدد برای هر نقل و انتقالی بر اساس شرایط ذکر شده متفاوت خواهد بود.

کارمزد بانک های واسطه

در توضیح عنوان قبلی از بانک‌های واسطه‌ای سخن گفتیم. شاید برای شما این سوال پیش آید که بانک‌های واسطه‌ای چه هستند و چرا در تعیین نرخ کارمزد تاثیر دارند. در توضیح ماهیت این بانک‌ها باید گفت، زمانی که حواله‌ای را ارسال می‌کنید، این حواله از بانک‌های واسطه‌ای عبور کرده تا به مقصد برسد. به عبارتی اگر شما یک حواله از آلمان به مالزی ارسال کنید ممکن است این پول از آلمان به چین رفته و سپس به مالزی برسد.

در این جا بانک چین نقش بانک واسطه‌ای را برعهده دارد و به همین دلیل مبلغی از پول اصلی به عنوان کارمزد کسر می‌کند. کارمزد بانک‌های واسطه‌ای معمولا بین ۵ الی ۵۰ دلار است و باتوجه به مبلغ و بانک‌های واسطه‌ای تعیین می‌شود؛ از این‌رو به هنگام جابه‌جایی پول باید به این مسئله نیز توجه داشته باشید. برخی از افراد که تعداد حواله‌های زیادی دارند ممکن است با بررسی روش‌های مختلفی برای جابه‌جایی پول بتوانند هزینه کارمزدهای خود را کاهش دهند.

پیشنهاد مطالعه: انواع حواله بانکی

نحوه تعیین کارمزد بانک های واسط در حواله سوئیفت

همان‌طور که گفته شد کارمزد بانک‌های واسطه‌ای از پول اصلی کسر خواهد شد. این کارمزد معمولا بین ۵ الی ۵۰ دلار باتوجه به مبلغ و بانک واسطه تعیین می‌گردد. اما شما می‌توانید در هنگام ارسال حواله تعیین کنید که این کارمزد از اصل پول کسر شود و یا به صورت اشتراکی بین شما و گیرنده کم شود. در واقع شما می‌توانید به هنگام صدور حواله سوئیفت مشخص کنید کنید که این کارمزد همین الان به صورت کامل پرداخت می‌شود، نصف آن الان پرداخت می‌شود و یا اینکه همه آن در مقصد و از اصل پول کم می‌شود؛ از این‌رو سه گزینه کلی برای ارسال حواله سوئیفت وجود دارد:

  • OUR: انتخاب این گزینه به این منظور است که تمامی کارمزدهای بانک واسطه را خود می‌پردازید. در این شیوه شما در همان ابتدای درخواست ارسال پول باید مبلغ کارمزد را علاوه بر مبلغ واریزی به بانک مربوطه تحویل دهید.
  • SHA: انتخاب این گزینه بدین منظور است که کارمزد بانک‌های واسطه بین شما و گیرنده حواله تقسیم می‌شود. به عبارتی با انتخاب این گزینه لازم است بخشی از کارمزد را شما نقدا در بانک بپردازید و بخشی از آن از را از اصل پول کم کنید.
  • BEN: اگر به هنگام ارسال حواله سوئیفت این گزینه را انتخاب کنید؛ تمامی کارمزد بانک‌های واسط از اصل پول کم می‌شود. در واقع شما در این شیوه فقط به همان اندازه‌ای که باید پول واریز شود به بانک می‌پردازید و خود بانک کارمزدش را از اصل پول کم کرده و باقی را به طرف مقابل شما تحویل می‌دهد.

با در نظر گرفتن این سه شیوه برای انتقال و کسر کارمزد شما می‌توانید با هماهنگی فرد مقابل یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید؛‌ یعنی طبق توافقی که با طرف مقابل خود می‌کنید باید یکی از سه نوع معرفی شده را انتخاب کنید تا بانک از آن شیوه کارمزد خود را کسر کند.

اطلاعات مورد نیاز برای انجام حواله ارزی

شما برای انجام حواله‌ سوئیفت خود نیاز به ارائه اطلاعات خاصی دارید که در ادامه ذکر خواهیم کرد:

  • Account Name: این اطلاعات می‌تواند شامل نام صاحب حساب و نام و نام خانوادگی وی باشد و اگر حساب به نام شرکت است می‌تواند نام کامل شرکت ارائه شود.
  • Bank: نام بانک مقصد
  • Country: نام کشور مقصد
  • SWIFT: کد سوییفت
  • ACCOUNT / IBAN: شماره حساب یا شماره ای‌بن
  • amount: مبلغ درخواستی که می‌تواند به ارز دلار و یورو باشد.

در نظر داشته باشید که با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد شما نمی‌توانید به صورت مستقیم با کمک این اطلاعات اقدام به استفاده از حواله سوئیفت کنید؛ بلکه باید آن را در اختیار مجموعه‌ای واسط قرار دهید. با ارائه این اطلاعات به تیم سفیرپیمنت کار خود را به راحتی و با سرعت بالاتری به سرانجام برسانید.

پیشنهاد مطالعه: فرق برات با حواله ارزی

خدمات سفیرپیمنت در حوزه حواله

سفیرپیمنت یکی از مجموعه‌های تخصصی در زمینه پرداخت‌های ارزی می‌باشد که می‌تواند شما را در زمینه این پرداخت‌ها راهنمایی کند. همان‌طور که گفته شد حواله‌های ارزی و خصوصا حواله‌های سوئیفت از جمله روش‌های پرداخت پول و ارز هستند که گاها به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از آن به سهولت وجود ندارد. از این‌ رو شما می‌توانید با استفاده از خدمات سفیرپیمنت در این حوزه و ارتباط با مشاوران این مجموعه به راحتی از حواله سوئیفت و سایر حواله‌های ارزی استفاده کنید.

مجموعه سفیرپیمنت به عنوان سفیر شما در خدمات ارزی هر گونه خدمات در حوزه پرداخت‌های ارزی آنلاین را با سرعت بالا و به صورت حرفه‌ای ارائه می‌کند. این مجموعه با سابقه‌ای درخشان که در این حوزه دارد و داشتن تخصص لازم در زمینه این خدمات، می‌تواند به شما در انجام هر گونه پرداخت ارزی از جمله حواله سوئیفت کمک نماید. برای دریافت این خدمات کافی است درخواست خود را به تیم پشتیبانی سفیرپیمنت ارجاع دهید. برای صدور حواله سوئیفت توسط سفیرپیمنت آن اطلاعاتی که تحت عنوان اطلاعات لازم برای انجام حواله در قسمت قبلی معرفی کردیم را باید در اختیار این تیم قرار دهید.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد، اگر قصد انتقال پول به سایر نقاط جهان را داشته باشید می‌توانید از روش پرداختی حوالجات استفاده کنید. حواله سوئیفت یکی از حواله‌های معتبر و با اطمینان در این زمینه است که با مزایا خوبی که همراه خود دارد توانسته است نظر کاربران را به سمت خود جلب کند. در این مقاله در خصوص آن که حواله سوئیفت چیست؟ و کارمزد آن به چه صورت است، اطلاعاتی را ارائه کرده‌ایم. همچنین پس از معرفی حواله سوئیفت به تاریخچه آن در ایران و تحریم شدن برای ایرانی‌ها نیز پرداختیم. امروزه با توجه به وجود تحریم‌ها امکان ارتباط مالی از این طریق برای کاربران ایرانی ممنوع است اما همانطور که اشاره کردیم شما می‌توانید به کمک مجموعه‌های واسط از این خدمات بهره‌مند شوید.

تیم سفیرپیمنت با تجربه و مهارت در این زمینه می‌تواند به شما در حوزه انواع پرداخت‌های ارزی مانند حواله سوئیفت کمک نماید. شما می‌توانید جهت دریافت این خدمات و یا گرفتن مشاوره از کارشناسان سفیرپیمنت درخواست خود را در قسمت پشتیبانی مطرح نمایید. همچنین امکان مطرح کردن سوالات در قسمت نظرات همین مقاله نیز وجود دارد. امیدواریم استفاده از این مقاله نیاز شما را برای استفاده از حواله سوئیفت رفع کند. در صورتی که همچنان درباره این موضوع ابهامی دارید و یا اینکه قبلا تجربه استفاده از این شبکه را داشته‌اید در قسمت نظرات آن را مطرح نمایید.

سوالات متداول

برخی از پرتکرارترین سوالات این موضوع عبارت است از:

۱- با استفاده از حواله سوییفت مبلغ چند روزه به دست گیرنده می‌رسد؟

همان‌طور که در متن مقاله گفته شد، سوئیفت حواله‌ای است که به نسبت دیگر حواله‌ها، ارسال سریعتری دارد اما در صورتی که هم گیرنده و هم فرستنده به صورت همزمان حساب فعالی داشته باشند؛ در غیر این صورت برای رسیدن مبلغ به دست گیرنده، زمانی مابین 24 ساعت الی 7 روز زمان نیاز است. پس به هنگام انتقال پول دقت داشته باشید که ممکن است مبلغ مورد نظر شما تا حداکثر هفت روز به دست فرد مقابلتان نرسد.

۲- سوییفت یا وسترن یونیون؟

وسترن یونیون سرعت فوق العاده بالایی در ارسال پول دارد؛ از این‌رو معمولا برای ارسال سریع پول از وسترن یونیون استفاده می‌شود اما با توجه به کارمزد بالاتر وسترن حواله‌ سوئیفت کاربرد بیشتری برای ارسال پول خصوصا پول‌هایی با حجم بالا استفاده می‌شود. در واقع به دلیل کارمزد بالایی که وسترن یونیون می‌گیرد افرادی که پول را در حجم‌های بالا ارسال می‌کنند ترجیح می‌دهند از سوئیفت کمک بگیرند در حالی که اگر ارسال پول با سرعت بالا مدنظرتان هست باید به سراغ روش‌های دیگر از جمله وسترن یونیون بروید.

3- اولین چیزی که برای صدور حواله سوئیفت احتیاج می‌باشد چیست؟

اولین مرحله‌ای که برای صدور حواله سوئیفت لازم است داشتن یک کد سوئیفتی می‌باشد. در واقع شما در گام اول باید کد شناسایی موسسه‌ی مالی مدنظر را داشته باشید تا بتوانید برای صدور حواله سوئیفت اقدام نمایید.

4- آیا می‌توان به همه دنیا با حواله سوئیفت پول ارسال کرد؟

بله تقریبا این سرویس در تمام دنیا در دسترس می‌باشد  و شما می‌توانید به کمک آن در سراسر دنیا پول جابه‌جا کنید. همین مسئله به محبوبیت این سرویس نیز افزوده است. لازم به ذکر است که برخی از کشورها به دلیل تحریم امکان استفاده از این سرویس را ندارند و شما نمی‌توانید به آن‌ها پول ارسال کنید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *