حواله‌های بانکی

حواله‌های بانکی را بهتر بشناسید!

آخرین بروز رسانی:  ۲۳ مهر, ۱۴۰۲
2 دیدگاه
زمان مطالعه:  7 دقیقه

پس از آن که پول و اعتبار مالی وارد دنیای انسان‌ها شد، انسان‌ها سعی کردند در پی مسیرهای تجاری امن‌تر برای نقل و انتقال وجه و اعتبار باشند تا بتوانند به نحو بهتر از پول خود مراقبت و اعتبار آن را حفظ کنند. خاستگاه حواله به قبل از قرن سیزدهم میلادی باز می‌گردد. حواله‌ها در آن زمان بین تجار ارزش زیادی داشت و در سرتا سر جهان از این ابزار به صورت گسترده استفاده می‌شود. ارزش و اعتبار این حواله‌ها همچنان در دنیای امروزی پایدار است و به حواله‌های بانکی تبدیل شده است. آیا شما میدانید حواله بانکی چیست؟ حواله‌های بانکی نوعی شیوه پرداخت جدید هستند که در میان عموم رواج یافته‌اند. حواله‌ها به دو دسته ارزی و بانکی تقسیم می‌شوند که در این مقاله قرار است در خصوص حواله‌های بانکی و انواع آن نکاتی را برای شما بیان کنیم. پس همراه ما باشید.

حواله چیست؟

حتما تاکنون درخصوص حواله‌ها و کارایی آن شنیده‌اید. اگر به بانک‌ها مراجعه کرده باشید قطعا با حواله بانکی نیز سر و کار پیدا کرده‌اید. اگر بخواهیم به طور دقیق بیان کنیم که حواله بانکی چیست؟ باید ابتدا بدانید که حواله‌ها چه هستند. در تعریف کلی برات یا حواله نوعی سند است که به موجب آن شخصی از شخص دیگر درخواست می‌کند که مبلغی را در آینده در وجه یا حواله‌ یک شخصی ثالث دیگر پرداخت کند. در تعریفی شفاف‌تر برات یا حواله به صورت نوشته‌ای از طرف شخص طلبکار برای شخص بدهکار صادر می‌گردد. همچنین شخص بدهکار تعهد می‌دهد که وجه حواله را در سررسید مشخص به طلبکار یا شخصی معین پرداخت کند. به موجب این حواله فرد بدهکار و بستانکار هر دو خیال آسوده‌ای در پرداخت و گرفتن اعتبار دارند و میتوانند بر اساس مدتی که خود تعیین می‌کنند این پول را به گردش در آورند.

حواله بانکی چیست؟

حالا که متوجه شدید حواله چیست بهتر است با این سوال که حواله‌ بانکی چیست و چه کاربردی دارد نیز آشنا شوید. حواله بانکی یکی از روش‌ها انتقال پول به صورت مطمئن استفاده از حواله‌ها می‌باشد. حواله بانکی برخلاف حواله‌ ارزی، فرایند انتقال حساب به حساب آن به صورت داخلی انجام می‌شود. البته تفاوت حواله بانکی و ارزی در آن است که در حواله‌های بانکی انتقال پول طی ۱ تا ۳ روز کاری صورت می‌گیرد و کارمزدی حدود ۲۰ تا ۳۰ واحد وجه ارسالی توسط بانک دریافت می‌شود.

البته با استفاده از این نوع حواله شما امکان انتقال پول به خارج از مرزهای ایران را نخواهید داشت و صرفا می‌توانید پول را در داخل کشور به حساب دیگر انتقال دهید. در واقع حواله بانکی با حواله ارزی تفاوت دارد و شما نمی‌توانید از آن برای خارج از مرزها استفاده کنید. همچنین ناگفته نماند که امروزه با توجه به امکان صدور حواله الکترونیکی بین‌بانکی از طریق اینترنت و یا همان شماره شبا، دیگر نیازی به حضور فیزیکی شما به شعب بانک نیست و میتوان کاملا اینترنتی پول خود را انتقال دهید. در ادامه دو نمونه از انواع حواله‌های بانکی را برای شما شرح خواهیم داد.

انواع حواله بانکی

ساتنا

یکی از انواع حواله‌های بانکی مربوط به خدمات ساتنا است. در واقع این سیستم با هدف گسترش و توسعه اتوماسیون عملیات بین بانکی و همچنین بالابردن سطح کیفی تبادلات و کاهش هزینه و زمان انجام مبادلات بین بانکی راه اندازی شد. با راه اندازی این سامانه مشتریان می‌توانند به حساب‌های سایر بانک‌ها پول خود را انتقال دهند. از جمله ویژگی‌های این سامانه آن است که همه پراخت‌های آن دارای سررسید همان روز است و همچنین با اختصاص دادن شماره 16 رقمی به هر دستور پرداخت، امنیت پرداخت آن را ارتقا می‌دهد و بر این اساس امکان تکرار شدن آن در سطح کل شبکه بانکی غیر ممکن می‌گردد. همچنین عملیات انتقال وجه از طریق سامانه ساتنا بدون کارمزد صورت می‌پذیرد و از تمامی شعب بانک کارآفرین امکان پذیر است.

چنانچه مشتریان بانکی بتوانند از این سامانه برای انتقال پول استفاده کنند، از مزایای زیر برخوردار خواهند شد:
  • کاهش حجم تبادل چک های رمزدار بین بانکی و سرعت گرفتن عملیات انتقال پول
  • کاهش جا به جایی وجه نقد و ایران چک
  • توسعه استفاده از ابزارهای نوین پرداخت

حواله پایا

پایا

یکی دیگر از انواع حواله بانکی، سیستم انتقال وجه پایا است. این سیستم با هدف انتقال وجه سریع و مطمئن پول تشکیل شده است که قوانین و مقررات خاص خود را دارد. سیستم انتقال وجه پایا مختصر عبارت  که به اختصار ACH گفته می‌شود به یکی از سامانه‌های محبوب برای انتقال پول تبدیل شده است. سامانه پایا که نمونه‌ای از انواع حواله‌های بانکی است زیر نظر بانک مرکزی بوده و از قوانین این نهاد پیروی می‌کند و خدماتی مانند واریز و انتقال وجه از یک حساب در یک بانک به یک یا چند حساب دیگر در سایر بانک‌ها و همچنین برداشت مستقیم وجه یا همان انتقال وجه از یک یا چند حساب در بانک‌های مختلف به یک حساب در بانک مبدأ را ارائه می‌دهد.

از سامانه پایا در موارد زیر نیز میتوان استفاده کرد:

  • پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات

یکی از خدمات خوبی که سیستم انتقال وجه پایا برای کاربران خود به دنبال دارد؛ پرداخت الکترونیکی اقساط است. به عبارتی شما با استفاده از این سیستم پراخت نیازی به مراجعه بانک و یا دستگاه‌های خودپرداز ندارید و میتوانید به صورت الکترونیکی و با سهولت پرداخت خود را انجام دهید.

  • پرداخت حقوق و مستمری

اگر شما رئیس موسسه و یا شرکتی هستید که لازم است ماهانه دستمزد و مستمری معینی را برای افراد زیر دست خود واریز کنید بهتر است از سیستم انتقال وجه پایا استفاده کنید. این سیستم شما را از مراجعه به بانک و کلافگی‌های انتقال پول نجات خواهد داد.

  • پرداخت سود سهام و اوراق بهادار

پرداخت اوراق بهادار و سد سهام نیز از دیگر خدماتی است که سامانه انتقال پول پایا برای کاربران خود انجام می‌دهد.

خدمات سفیرپیمنت در حوزه حواله

همان‌طور که گفتیم حواله‌ای ارزی با حواله‌های بانکی کمی تفاوت دارد. به عبارتی حواله‌های بانکی را نمی‌توان برای خارج از مرزهای داخلی استفاده کرد و در صورت تمایل لازم است از حواله‌های ارزی برای خارج از مرزها استفاده نمود. برای سفریپیمنت به عنوان مجموعه‌ای تخصصی در زمینه پرداخت‌های ارزی می‌تواند به شما در پرداخت حواله‌های ارزی و یا داخلی کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آگاهی از خدمات این مجموعه با تیم مشاوران سفیرپیمنت در ارتباط باشید.

جمع‌بندی و نتیجه

همان‌طور که گفته شد از گذشته تاکنون اسنان‌ها همواره در پی دستیابی به مسیرهایی بوده‌اند تا بتوانند پول و اعتبارات خود را حفظ و آن را به دست دیگری برسانند. با روی کار آمدن حواله‌ها این مسیر برای عموم افراد خصوصا تجار راحت شد. حواله ها به عنوان نوعی سند ملزم میدارد تا شخصی از شخص دیگر درخواست کند که مبلغی را در آینده در وجه یا حواله‌ یک شخصی ثالث دیگر پرداخت کند. در این میان حواله‌های بانکی نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

ما در این مقاله در خصوص ماهیت و این که حواله بانکی چیست؟ نکاتی بیان کردیم. به عبارتی گفتیم که حواله‌‌های بانکی از جمله خدماتی است که توسط بانک‌ها ارائه می‌شود و سهولت و راحتی در انتقال پول را برای مشتریان به دنبال دارد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از این مقاله انواع حواله بانکی مانند پایا و ساتنا را بشناسید و کاربرد هر یک از آن‌ها را دریابید. امیدواریم استفاده از این مقاله برای شما مفید بوده باشد. آیا شما تجربه خاصی در خصوص استفاده از حواله بانکی دارید؟ ما از شنیدن نظرات شما خوشحال خواهیم شد.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(2)
   
علی کاربر سایت ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

سلام. ممنونم از مطالب خوبی که گفتید. سقف پایا برای واریز پول چقدره؟

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت مدیر سایت ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

    سلام سقف جدید حواله الکترونیک پایا 50 میلیون است. در صورتی که حضوری به بانک مراجعه کنید، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانید کارت به کارت پایا را انجام بدهید.