اصطلاحات حواله ارزی

آشنایی کامل با اصطلاحات حواله ارزی

آخرین بروز رسانی:  ۱۸ شهریور, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  15 دقیقه

یک حواله ارزی دارای اصطلاحات و کلمات خاصی است که ممکن است معنی تمامی آن‌ها را ندانید و برای شما گنگ باشند. اصطلاحات حواله ارزی تنوع بسیاری دارند؛ اما تعدادی از آن‌ها پرتکرارتر از سایرین می‌باشند که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اصطلاحات حواله ارزی چیست؟

به کلیه‌ی الفاظ و اصطلاحات ویژه‌ای که در حوزه‌ی بانکی و ارزی در یک حواله ارزی قید می‌شوند، اصطلاحات حواله ارزی گفته می‌شود. این اصطلاحات مجموعه‌ای از مفاهیم در حوزه‌ی ارزی می‌باشند و از تنوع بالایی برخوردارند.

در ادامه به معرفی تعدادی از این اصطلاحات خواهیم پرداخت:

1- حواله ارزی

اصطلاحات حواله ارزی

حواله ارزی پولی است که به طرف دیگری منتقل می‌شود. به طور کلی، هرگونه پرداخت فاکتور یا قبض را می‌توان حواله نامید. با این حال، این اصطلاح امروزه بیشتر برای توصیف مبلغی استفاده می‌شود که توسط شخصی که در خارج از یک کشور کار می‌کند برای فردی دیگر در جایی دیگر فرستاده می‌شود.

2- حساب بانکی بین المللی

اصطلاحات حواله ارزی

حساب‌های بانکی بین المللی به افرادی که در خارج از کشور زندگی و کار می‌کنند این امکان را می‌دهد تا به پول خود از کشورهای دیگر دسترسی داشته باشند. حساب‌های بانکی بین‌المللی توسط بخش‌های خارج از کشور بانک‌های بزرگ دنیا ارائه می‌شوند و به مهاجران اجازه می‌دهند از تمام مزایای معمول یک حساب جاری نظیر اضافه برداشت، کارت نقدی و در برخی موارد دسته چک بهره‌مند شوند. دارندگان حساب همچنین می‌توانند ارز مورد نظر خود را برای استفاده از حساب خود انتخاب کنند.

این بدان معناست که اگر یک تبعه بریتانیایی هستید که در ایالات متحده زندگی می‌کنید، می‌توانید یک حساب دلاری آمریکا انتخاب کنید یا اگر در اسپانیا زندگی می‌کنید، می‌توانید یک حساب یورو افتتاح کنید.

۳- سیستم بانک (Wire Transfer)

معرفی اصطلاحات حواله ارزی

سیستم بانک یک سرویس پرداخت الکترونیکی برای انتقال وجه از طریق سیم است، به عنوان مثال از طریق سوئیفت، شبکه سیمی فدرال رزرو یا سیستم پرداخت بین بانکی می‌توانید این نوع از انتقال را انجام دهید.

۴-مانی گرام (Money Gram)

اصطلاح های حواله ارزی

حواله مانی گرام خدمات انتقال وجه، حواله، پرداخت قبض، شارژ تلفن همراه و بارگیری مجدد کارت را برای کسانی که ممکن است حساب بانکی نداشته باشند یا بخواهند از خدمات جایگزین استفاده کنند ارائه می‌کند.

۵- وسترن یونیون Western Union

اصطلاحات حواله ارزی

وسترن یونیون وسیله‌‌ای برای انتقال پول از فردی به فرد دیگر و مکانی به مکان دیگر برای افرادی که ممکن است در دنیای مالی سنتی گزینه‌‌ای نداشته باشند، فراهم می‌کند. به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در انتقال پول، سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارد که به آن اجازه می‌دهد مواردی مانند هزینه‌ها و شرایط انتقال را به مشتریان دیکته کند. با در نظر گرفتن این موضوع، این شرکت یک گزینه گران است که هنوز هم می‌تواند برای افرادی که نیاز به انتقال پول سریع دارند مفید باشد. در حالی که از نقطه نظر تجاری استفاده محدودی دارد، ابزاری مناسب برای استفاده شخصی است.

پیشنهاد مطالعه: کارمزد وسترن یونیون

۶- Bank Transfer

اصطلاحات حواله ارزی

انتقال حساب بانکی زمانی کار می‌کند که شخصی به بانک خود دستور می‌دهد مستقیماً به حساب بانکی دیگری پول ارسال کند. این کار معمولاً به صورت الکترونیکی و از طریق بانکداری آنلاین انجام می‌شود.

۷- نرخ حواله خرید

نرخ حواله خرید

نرخ دریافت شده توسط صراف به هنگام خرید حواله ارزی شما نرخ حواله خرید نام دارد.

۸- نرخ اسکناس خرید و فروش

نرخ اسکناس خرید و فروش

نرخ کم شده توسط صراف به هنگام خرید اسکناس و نرخ افزایش یافته توسط صراف به هنگام فروش اسکناس را نرخ اسکناس خرید و فروش می‌گویند.

پیشنهاد مطالعه: کارمزد حواله ارزی

۹- نرخ سامانه نیما

نرخ سامانه نیما

سامانه دولتی تعیین نرخ صرافی‌ها را نرخ سامانه نیما می‌گویند.

۱۰- نرخ ارز دولتی

نرخ ارز دولتی

نرخ ارزی که توسط دولت صرفا جهت واردات کالا به شما داده می‌شود.

۱۱- پی پال و رقم‌های کوچک (paypal)

پی پال و رقم‌های کوچک

پی پال یک سیستم پرداخت آنلاین است که پرداخت آنلاین و ارسال و دریافت پول را امن و مطمئن می‌کند. هنگامی که حساب بانکی، کارت اعتباری یا کارت نقدی خود را به حساب PayPal خود پیوند می‌دهید، می‌توانید از PayPal برای خرید آنلاین با فروشگاه‌های شرکت کننده استفاده کنید. در صورتیکه نیاز به خرید با paypal یا می‌خواهید به خرید اکانت پی پال بپردازید، مجموعه سفیرپیمنت در کنار شماست.

۱۲- لات

لات

یکی از جفت‌های ارزی است.

۱۳- مارجین (margin)

مارجین

مارجین پولی است که از یک کارگزار برای خرید یک سرمایه گذاری قرض گرفته می‌شود و تفاوت بین ارزش کل سرمایه گذاری و مبلغ وام است. حساب مارجین یک حساب کارگزاری استاندارد است که در آن سرمایه گذار مجاز است از پول نقد یا اوراق جاری موجود در حساب خود به عنوان وثیقه برای وام استفاده کند.

۱۴- مارجین کالا یا کال مارجین

مارجین کالا یا کال مارجین

درصورتی که پوزیشن شما با شکست مواجه شود و نرخ سود شما نزولی شود، موجودی شما به سمت کاهش خواهد رفت. در چنین زمانی خود باید پرداخت‌کننده‌ی وجه شکست خورده باشید.

۱۵- پوزیشن (position)

اصطلاحات حواله ارزی

پوزیشن، مقدار اوراق بهادار یا دارایی است که در مالکیت (یا فروخته شده) توسط یک فرد یا نهاد دیگر است. یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار هنگام خرید از طریق سفارش خرید، پوزیشنی را اتخاذ می‌کند که صعودی است.

پیشنهاد مطالعه: انواع حواله بانکی

۱۶- سواپ

سواپ

سوآپ توافقی است برای یک مبادله مالی که در آن یکی از دو طرف متعهد می‌شود در ازای دریافت مجموعه‌ای از پرداخت‌ها از طرف دیگر، با فرکانس مشخص، مجموعه‌ای از پرداخت‌ها را انجام دهد. این جریان‌ها معمولاً به پرداخت‌های بهره بر اساس مبلغ اسمی سوآپ پاسخ می‌دهند.

۱۷- سوئیفت (swift)

سوئیفت

حواله سوئیفت (SWIFT) مخفف Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication می باشد که یک شبکه جهانی است که پرداخت‌های بین کشورهای مختلف را پردازش می‌کند.

۱۸- آیبن (IBAN)

آیبن

آیبن که مخفف معادل انگلیسی شماره حساب بانکی بین المللی می‌باشد، یک سیستم توافق شده بین المللی برای شناسایی حساب‌های بانکی در سراسر مرزهای ملی است تا ارتباطات و پردازش تراکنش‌های بین المللی را با کاهش خطر خطاهای رونویسی تسهیل کند.

۱۹- مستر و ویزاکارت (MasterCard and Visa Card)

مستر و ویزاکارت

مسترکارت و ویزا کارت سیستم‌های پرداخت بین‌المللی هستند که کارت‌هایی با آرم خود و توسط بانک‌های مختلف عرضه می‌کنند. این شبکه‌های پرداخت بین‌المللی بوده و در بسیاری از نقاط جهان پذیرفته می‌شوند.

۲۰- کردیت کارت (credit card)

کردیت کارت

کردیت کارت کارتی است که به افراد امکان می‌دهد اقلام را بدون پول نقد خریداری کنند. پرداخت با استفاده از کارت اعتباری یکی از رایج ترین روش‌های پرداخت الکترونیکی است. کارت‌های اعتباری معمولاً کارت‌های پلاستیکی کوچکی هستند که یک شماره منحصر به فرد به یک حساب توسط آن‌ها متصل می‌شود.

۲۱- دبیت کارت (debit card)

دبیت کارت

دبیت کارت یک کارت پرداخت است که هنگام استفاده مستقیماً از حساب جاری مصرف کننده پول کسر می‌کند. همچنین به آنها “چک کارت” یا “کارت بانکی” گفته می‌شود، از آنها می‌توان برای خرید کالا یا خدمات استفاده کرد. همچنین دریافت پول نقد از یک دستگاه باجه خودکار با آن‌ها قابل انجام است.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت

۲۲- کارت پیش پرداخت (Prepaid Card)

کارت پیش پرداخت

از کارت های پیش پرداخت (مثل ویزا کارت پیش پرداخت) می‌توان برای خرید و پرداخت قبوض مانند کارت‌های بدهی یا اعتباری استفاده کرد. آنها تقریباً در همه جا پذیرفته می‌شوند؛ زیرا اغلب توسط یک شبکه کارت اصلی مانند Visa، Mastercard یا American Express پشتیبانی می شوند.

۲۳- بانک آف‌شور (Offshore Bank)

بانک آف‌شور

بانک آفشور بانکی است که تحت مجوز بانکداری بین المللی تنظیم می‌شود که معمولاً بانک را از ایجاد هرگونه فعالیت تجاری در حوزه قضایی منع می‌کند. به دلیل مقررات و شفافیت کمتر، حساب‌های بانک‌های خارج از کشور اغلب برای پنهان کردن درآمدهای اعلام‌نشده از این سیستم استفاده می‌کردند.

نکات کلیدی در مورد حواله ارزی

حواله پولی است که به طرف دیگری که معمولاً در کشور دیگری است ارسال می‌شود.

حواله‌ها یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمدی برای مردم کشورهای کم‌درآمد و در حال توسعه است که اغلب از سرمایه‌گذاری مستقیم و کمک‌های توسعه بین‌المللی فراتر می‌رود.

بیشتر حواله‌ها توسط کارگران خارجی به اعضای خانواده در کشورهای خود ارسال می‌شود.

رایج‌ترین روش حواله، استفاده از سیستم پرداخت الکترونیکی از طریق بانک یا سرویس انتقال پول مانند Western Union  است. افرادی که از این گزینه‌ها استفاده می‌کنند معمولاً هزینه‌ای باید بپردازند.

نقل و انتقالات ممکن است کمتر از ده دقیقه طول بکشد تا به دست گیرنده برسد.
حواله‌های ارزی نقش بزرگی را در اقتصاد کشورهای کوچک و در حال توسعه ایفا می‌کنند. حواله‌ها همچنین نقش مهمی در امداد رسانی به بلایا ایفا می‌کنند که اغلب از کمک‌های رسمی توسعه (ODA) فراتر می‌رود. علاوه بر این، حواله ارزی به افزایش استاندارد زندگی مردم در کشورهای کم درآمد و مبارزه با فقر جهانی کمک می‌کند.
در واقع، از اواخر دهه 1990، حواله‌ها از کمک‌های توسعه فراتر رفته و در برخی موارد بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی (GDP) یک کشور را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش مهاجرت و توسعه بانک جهانی در سال 2019، 529 میلیارد دلار حواله به کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​در سال 2018 ارسال شد که افزایشی 9.6 درصدی نسبت به رکورد قبلی 483 میلیارد دلاری در سال 2017 دارد. این رقم به طور قابل توجهی بزرگتر از 344 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشورها، در سال 2018 است. با احتساب کشورهای پردرآمد، مجموع حواله‌ها از 633 میلیارد دلار در سال 2017 به 689 میلیارد دلار افزایش یافته است.

حواله ارزی همچنین برای کمک به کسانی که در کشورهای کمتر توسعه‌یافته زندگی می‌کنند استفاده می‌شود تا حساب‌های بانکی باز کنند، روندی که به توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

نمونه‌هایی از حواله ارزی

برای کشورهای کم درآمد یا کشورهایی که اقتصادشان در حال مبارزه است، وجوه ارسالی یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمد برای جمعیت بومی است. برای مثال، در سال 2015، مکزیکی‌ها در خارج از کشور بیش از 24 میلیارد دلار را به کشورشان بازگرداندند که بیشتر از پولی بود که مکزیک از فروش نفت به دست آورد.
فروپاشی اقتصاد ونزوئلا باعث مهاجرت بسیار زیاد به سایر کشورها و افزایش متناظر در حواله‌های ارسالی به اعضای خانواده‌های آن‌ها شد. در سال 2017، بیش از 1.5 میلیارد دلار حواله به اعضای خانواده‌های باقی مانده در کشور محاصره شده ارسال شد.

ملاحظات در خصوص حواله ارزی

نگرانی‌هایی در میان واحدهای اطلاعات مالی وجود دارد که حواله‌ها یکی از راه‌های پولشویی یا حمایت از فعالیت‌های خشونت‌آمیز مانند تروریسم است.

روشی که کشورها برای ثبت میزان پولی که مردم از طریق حواله دریافت می‌کنند به ندرت علنی می‌شود.

خدمات سفیرپیمنت در حوزه حواله

سفیرپیمنت به شما کمک می‌کند به سادگی حواله‌های ارزی خود را نقد کرده و یا برای خارج از کشور، حواله ارزی ارسال کنید. این تیم با استفاده از کارشناسان مجرب به شما مشاوره‌های لازم برای چگونگی نقد کردن یا خرید و فروش حواله‌های ارزی را می‌دهد.

نتیجه

حواله ارزی به عنوان سندی برای ارسال یا دریافت ارز، دارای اصطلاحات متعددی است که در این مقاله به معرفی تعدادی از این اصطلاحات پرداختیم.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *