فرق برات با حواله ارزی

فرق برات با حواله ارزی در چیست؟

آخرین بروز رسانی:  ۱۹ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  9 دقیقه

قطعا شما با شیوه‌های سنتی و ابتدایی نقل و انتقال پول آگاه هستید. این روش‌ها از مبادله کالا به کالا در تجارت تا ضرب سکه و چاپ اسکناس پیش رفته و با تکامل یافتن به شیوه‌های نوین‌تری مانند حواله‌ها رسیده است. حواله‌ها یکی از روش‌های پرداخت هستند که به دلیل سهولت و نبود مشکلات حمل و نقلی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. اما آیا میدانید برات با حواله چه تفاوتی دارد؟ اگر این موضوع برای شما نامشخص است همراه ما باشید تا در این مقاله فرق برات با حواله ارزی را بشناسیم.

حواله چیست؟

حواله یکی دیگر از ابزارهای مالی است که به وسیله آن انتقال اعتبار یا مسئولیت بدهی صورت می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت حواله دلار از مهم‌ترین اسناد تجاری و از وسایل مهم پرداخت و کسب اعتبار در معاملات بین‌المللی و داخلی است که از دیرباز مورد توجه عموم قرار گرفته است. برای درک موضوع فرق برات با حواله ارزی لازم است برات را هم بهتر بشناسیم.

حواله چگونه کار می‌کند؟

روش‌های مختلفی برای پرداخت حواله یا برات ارزی وجود دارد. شرایط انتخاب مسیر پرداخت، شامل دسترسی به حساب بانکی، ترجیحات پرداخت، تمایل به تراکنش سریع یا هزینه تراکنش است. صرف نظر از روش، تراکنش‌ها یک مسیر اساسی را برای تکمیل چرخه پرداخت طی می‌کنند.

هنگام انجام حواله، وجوه مبلغ حواله باید در حساب بانکی فرستنده موجود باشد. پس از صدور تراکنش، وجوه برای پردازش به بانک گیرنده ارسال می‌شود. هنگامی که پول در بانک است، نرخ ارز و کارمزد بانکی اعمال می‌شود. در نهایت وجوه، منهای کارمزد، به عنوان ارز محلی، برای گیرنده در دسترس است.

برات چیست؟

برات (draft) یکی از نمونه اسناد تجاری است که بر اساس آن شخصی از شخص دیگر تقاضا می‌کند که مبلغی را در وجه یا حواله‌ کرد. در این نمونه سند تجاری یک شخص معین یا شخص ثالث ملزم است در تاریخی که مشخص شده است آن پول را پرداخت کند. در تعریفی دیگر به موجب این سند که از طرف طلبکار برای شخص بدهکار صادر می‌گردد؛ شخص بدهکار متعهد می‌شود که وجه برات را در سررسید معین به طلبکار یا شخص معین پرداخت نماید.

از کدام روش‌های پرداخت می‌توان برای حواله استفاده کرد؟

روش‌های مختلفی برای ارسال حواله وجود دارد. محبوب‌ترین روش از طریق انتقال بانکی سنتی است. این فرآیند ساده به دو حساب بانکی نیاز دارد. انتقال ممکن است نیاز به شخص ثالث یا بانک شریک داشته باشد، در این صورت هزینه اضافی برای جبران مشارکت آن‌ها اعمال خواهد شد. برات ارزی معمولاً به شکل پرداخت‌های ACH  و حواله‌های سیمی است. چک و حواله یک روش رایج حواله است. این روند کند است و شامل مراحل بسیاری برای تکمیل بانک‌ها می‌شود. نرخ تبدیل ارز و کارمزد در این نوع تراکنش اعمال خواهد شد. با این حال، این روش احتمالا ارزان‌ترین روش انتقال پول، خارج از حواله مستقیم نقدی است.

خدمات انتقال پول یک راه عالی برای پرداخت الکترونیکی حواله است. مبادله وجوه از طریق حساب‌های مرتبط که شامل گزینه‌هایی برای پرداخت کارت اعتباری یا کارت نقدی است، انجام می‌شود.

کارت‌های اعتباری یک روش حواله گران‌قیمت اما قابل اعتماد هستند. در صورت تمایل امکان مراجعه حضوری با وجه نقد یا کارت به خدمات‌دهنده وجود دارد. این یک روش خوب برای کسانی است که حساب بانکی ندارند. گزینه‌های دیگر شامل بلاک‌چین و برنامه‌های حواله است. امنیت یک موضوع برای مبادلات الکترونیکی است، با این حال، پردازش آنی است و می‌توان آن را از طریق پیامک و سایر روش‌های تأیید فوری تأیید کرد.

دلایل ارسال پول به خارج از کشور:

دلایل زیادی وجود دارد که یک شخص یا کسب و کار ممکن است بخواهد پول را به خارج از کشور حواله کند. یک نیاز رایج، حمایت مالی از خانواده در کشور خود است. در این اقتصاد جهانی، افراد برای ایجاد فرصت‌های کاری بهتر در خارج از کشور کار خواهند کرد تا خانواده خود را تامین کنند. پول از طریق پرداخت برات به عزیزان منتقل می‌شود. کارمزدها برای این تراکنش‌ها می‌تواند بسیار بالا باشد.

از دلایل دیگر می‌توان به استخدام پیمانکار در خارج از کشور اشاره کرد. از آنجا که تجارت امروز اغلب در سطح بین‌المللی متمرکز است، بسیاری از شرکت‌ها یک متخصص را در یک کشور خارجی برای کمک به صورت موقت یا پروژه‌ای استخدام می‌کنند و بهترین راه برای جبران خسارت پیمانکار از طریق پرداخت حواله است. این مورد معمولاً شامل یک شرکت است که برای یک شخص حواله صادر می‌کند.

ممکن است این اتفاق بیفتد که فردی بخواهد از طریق حواله بین‌المللی به یک سازمان پول پرداخت کند. این سناریو معمولاً به شکل یک کمک خیریه یا هدیه برای یک هدف، مانند صندوق بلایا ارائه می‌شود. در بسیاری از موارد، پرداخت‌های حواله به کشورهای در حال توسعه در قالب کمک‌های مالی انجام می‌شود.

فرق برات با حواله ارزی

فرق برات با حواله ارزی چیست؟

همان‌طور که در دو تعریف بالا مشاهده کردید، تفاوتی بین برات و حواله نیست و برات به نوعی واژه‌ای فارسی و به معنای حواله است. در حقیقت، حواله و برات یکی هستند و تنها در ریشه واژه باهم تفاوت دارند. به عبارتی برات را به «برای‌تو» نسبت می‌دهند؛ یعنی به موجب این سند، آن چیزی که برای من است برای تو خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: حواله سوئیفت چیست

مزیت‌های برات چیست؟

۱- عدم نیاز به جا به‌ جایی مستقیم پول

حواله‌ها مزیت‌های زیادی را برای کاربران خود به دنبال دارند که یکی از آن‌ها عدم نیاز به جابه جایی پول نقد است. به عبارتی با داشتن حواله نیازی نیست دیگر پول نقدی را با خود به همراه داشته و جابه جا کنید.

۲- افزایش امنیت در معامله‌ها

همان‌طور که گفته شد حواله‌ها این مزیت را دارند که دیگر نیازی نیست با خود پول نقد به همراه داشته باشید. از این‌رو وقتی پول نقدی در کار نباشد، دزدی هم در کار نخواهد بود.

۳- راحتی در مبادله

مبادله و تجارت کار چندان ساده‌ای نیست اما به وسیله این حواله‌ها می‌توان گفت مبادلات راحت تر و شده است و باعث شده‌اند تجارت و اقتصاد رونق گیرد.

۴- انبارش راحت

یکی دیگر از مزایایی که می‌توان برای برات‌ها در نظر گرفت انبارش راحت‌تر آن است. به عبارتی نگهداری از ۱۰۰ ورقه کاغذ که ارزشی معادل ۱۰ میلیارد تومان دارد راحت تر از نگهداری آن پول به صورت نقدی است.

پیشنهاد مطالعه: کارمزد حواله ارزی

۵-  افزایش توانایی خلق پول

حواله‌ها با گسترش یافتن در بین عموم، فرایند سرمایه‌گذاری، کسب سود و تولید پول، را بیشتر از گذشته رواج داده‌اند. به بیانی دیگر با استفاده از یک برگه کاغذ که تنها اعتباری در آن درج شده، می‌توان اعتباری تازه‌ ساخت.

فرق برات با حواله ارزی

مشکلات استفاده از حواله

۱- شفاف نبودن سیستم حواله‌ها

شفاف نبودن سیستم حواله یکی از معایب و مشکلات استفادع از حواله‌ها است. به بیانی شفاف‌تر بیشتر حواله‌ها به صورت قانونی ثبت نمی‌شوند و به همین دلیل کسانی که به عنوان صادرکننده برات شناخته می‌شوند می‌توانند حواله‌‌های میلیونی و حتی میلیاردی را در اختیار مردم قرار دهند. این شفاف نبودن زمینه ساز مشکلات بسیاری از جمله کلاه برداری و از بین رفتن اعتبار شخص در این زمینه شده است.

۲- امنیت کم در حواله

درست است که در مطالب بالا در خصوص امنیت حواله‌ها برای شا صحبت کردیم. اما گاهی به دلیل ضعف قانونی در مورد حواله‌ها صادر کردن و دریافت حاله نیز چندان امنیت بالایی ندارد و میتوان از این اصطلاح استفاده کرد که امنیت و حواله، چاقویی دو لبه هستند.

۳- به وجود آمدن حواله‌های تقلبی

حواله‌های تقلبی و وجود آن‌ها یکی دیگر از معابی است که می‌توان به این نوع روش پرداختی وارد کرد. به عبارتی حواله‌ها کاغذی ساده هستند و امروزه کلاهبرداران زیادی اقدام به دستکاری و ساخت نمونه‌های تقلبی آن کرده‌اند. از این‌رو میتوان این مورد را مشکلی بزرگ در نظام انواع حواله های بانکی و پرداخت دانست.

۴- کاهش ارزش واقعی حواله‌ها در طول زمان

قطعا از ارزش پول و نوسانات آن در طی زمان‌های گوناگون مطلع هستید. در واقع همان‌گونه که پول در طول زمان، دچار تغییر ارزش می‌شود، ارزش حواله‌ها نیز در طی زمان دگرگون خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه: اصطلاحات حواله ارزی

۵- انتشار حواله بدون پشتوانه

یکی دیگر از معایبی که حواله‌ها میتوانند داشته باشند، خسارت‌های اقتصادی به بدنه جامعه است. به عبارتی چنانچه در کشوری حواله‌ها بدون پشتوانه اقتصادی و مالی منتشر شوند، مشکلات اقتصادی زیادی در آن کشور اتفاق خواهد افتاد.

فرق برات با حواله ارزی

خدمات سفیرپیمنت در حوزه حواله

قطعا شما برای انجام پرداخت‌های ارزی خود با توجه به شرایط تحریمی موجود به مشکل برخورده‌اید. سفیرپیمنت یکی از مجموعه‌های تخصصی در زمینه پرداخت‌های ارزی است که به شما کمک خواهد کرد تا پرداخت‌های خود را به سهولت انجام دهید. این مجموعه نیز قادر است با ارائه خدمات خود در زمینه حواله های ارزی به شما کمک کند.

نتیجه

حواله‌ها نمونه‌ی دیگری از روش پرداخت هستند که از زمان‌های خیلی دور مورد توجه انسان‌ها بوده است. حواله‌های ارزی نیز امروزه یکی دیگر از شیوه‌های پرداخت پول به نقاط سرتاسر جهان است که در این مقاله در خصوص آن و فرق برات با حواله ارزی نکاتی را بیان کردیم. امیدواریم استفاده از این مقاله برای شما مفید باشد.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *