مستر کارت چیست

مستر کارت چیست و چه کاربردی دارد؟

آخرین بروز رسانی:  ۲۲ تیر, ۱۴۰۲
2 دیدگاه
زمان مطالعه:  13 دقیقه

مستر کارت در چند سال اخیر به نامی آشنا برای کسانی که در عرصه‌ی بین‌الملل تراکنش‌های مالی دارند، تبدیل شده است. امروزه بخش عمده‌ای از تراکنش‌های بین‌المللی در اختیار مستر کارت است و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از افراد بخواهند اطلاعت بیشتری در ارتباط با این شرکت به دست آورند. سوالاتی از قبیل مستر کارت چیست؟، تاریخچه مستر کارت، بررسی محصولات مستر کارت و… اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، با ما همراه باشید.

بیشتربخوانید: مستر کارت مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

مستر کارت چیست؟

MasterCard یک شرکت فناوری‌محور در صنعت پرداخت الکترونیکی جهانی است که از طریق طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و خدمات پرداخت، کار پردازش پرداخت‌های الکترونیکی را انجام می‌دهد. این شرکت با موسسات مختلف در سراسر جهان برای افزایش مشارکت افراد مختلف از جمله کارمندان، موسسات مالی، بازرگانان و مصرف کنندگان در انواع معاملاتی که با استفاده از کارت‌های پرداخت الکترونیکی انجام می‌شوند، همکاری می‌کند. مسترکارت فناوری و شبکه‌ای را فراهم می‌کند که فرایند پرداخت الکترونیکی را تسهیل می‌کند. این شرکت از کارت‌های اعتباری و نقدی برای پرداخت بهره می‌برد.

تاریخچه مستر کارت

mastercard چیست؟ شرکت مسترکارت کار خود را از آغاز دهه‌ی 1960 میلادی شروع کرده است. بانک‌های ملی کروکر، یونایتد کالیفرنیا و ولز فارگو اولین صادرکنندگان مسترکارت در دنیا بوده‌اند. در سال 1968 این شرکت شروع به فعالیت بین‌المللی تحت امضای مشارکتی با شبکه اروپایی یورو کارت نمود. در سال 1969 با پیوستن سیتی بانک به انجمن مسترکارت این شبکه توسعه پیدا کرده و در نهایت در سال 1979 به صورت رسمی به نام مستر کارت شناخته شد. این کمپانی در سال 2012 در جهت توسعه‌ی فعالیت‌های خود، شعبه‌ی خاورمیانه‌اش را تاسیس کرد و در سال 2014 نیز به بازارهای استرالیا وارد شد. امروزه این شرکت در بیش از 210 کشور جهان، شعب مختلفی دارد.

مسترکارت سهامدارانمفهوم پشت مسترکارت

مستر کارت بر اساس هزینه‌های ناخالص دلار (GDV) درآمد خود را ایجاد می‌کند. GDV مبلغ کل دلار پرداخت وجه نقدی و خریدی است که با استفاده از کارت‌های مسترکارت انجام می‌شود. کارت‌های پرداختی که توسط MasterCard صادر می‌شوند معمولاً با نشان مسترکارت همراه هستند و به آن‌ها کارتهای حلقه بسته می‌گویند. این گونه کارت‌ها در هر کجا پذیرفته می‌شوند و آرم مسترکارت در روی آن‌ها، نشان‌گر اصل بودن و کارایی دقیق آن‌ها است.

صنعت پرداخت الکترونیکی در جهان تحت سلطه چهار شرکت Visa ،MasterCard ،American Express و Discover است که مسئولیت رسیدگی به اکثر پرداخت‌های کارتی جهانی را دارند. به کلیه‌ی کارت‌های پرداخت الکترونیکی شماره شناسایی بانکی (BIN) یا شماره شناسایی صادر کننده (IIN) اختصاص داده شده است. این شماره‌ها یک عدد هشت رقمی منحصر به فرد هستند که معاملات الکترونیکی مختلف را برای پردازنده‌ی شبکه متمایز می‌کنند. قبل از اجازه دادن به دارنده کارت برای انجام معامله، از شماره شناسایی صادرکننده در مراحل تأیید یک معامله برای تأیید وجوه حساب استفاده می‌شود.

کسب‌وکار شرکت مسترکارت

شرکت MasterCard در گزارش‌های سه ماهه و سالانه خود درآمد و حجم ناخالص دلار را نشان می‌دهد. این مقادیر نشان دهنده‌ی مبلغی است که در تمام کارت‌های صادر شده از مستر کارت به صورت جامع معامله شده است. مشارکت استراتژیک با بازیگران اصلی بازار به مستر کارت کمک می‌کند تا ضمن ایجاد تنوع در مشتری‌های خود در بازارهای جدید، انواع مختلفی از کارت‌ها را ارائه دهد. کارت‌های پرداخت الکترونیکی مستر کارت بصورت جامع شامل کارت‌های نقدی، اعتباری و پیش پرداخت شده است.

انواع محصولات مسترکارت

مسترکارت چندین محصول را ارائه می‌دهد که بانک‌ها به نوبه خود می‌توانند به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.

کردیت کارت یا کارت‌های اعتباری مستر کارت

با محصولات اعتباری مسترکارت، صادرکنندگان کارت اعتباری می‌توانند به مصرف‌کنندگان اجازه خرید و تعویق پرداخت را بدهند. با پیشنهادات مزایای مسترکارت، صادرکنندگان کارت می‌توانند محصولات کارت اعتباری را برای بخش‌های مختلف مصرف‌کنندگان سفارشی کنند.

دبیت کارت یا کارت‌های نقدی مستر کارت

محصولات و کارت‌های نقدی مسترکارت به مصرف‌کنندگان امکان دسترسی به وجوه موجود در حساب‌های بانکی آن‌ها را می‌دهد. برخی از برنامه‌ها همچنین به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهند که خرید کنند و از شعبه بانک، دستگاه خودپرداز یا محل فروش پول نقد دریافت کنند.

پری پید کارت یا کارت‌های پیش‌پرداخت مستر کارت

با استفاده از کارت‌های پیش‌پرداخت، مصرف‌کنندگان می‌توانند برای خرید بدون حساب بانکی یا سابقه اعتباری پیش‌پرداخت کنند. برنامه پیش‌پرداخت مسترکارت به کسب و کارها و سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا کارت‌هایی را برای موارد مختلف ارائه دهند: پرداخت قبوض، ارسال پرداخت‌های همتا به همتا، دریافت حقوق و دستمزد، دسترسی به حساب‌های پس انداز سلامت یا حتی دریافت مزایای بیکاری و پرداخت‌های تامین اجتماعی.

محصولات اعتباری و نقدی تجاری مستر کارت

محصولات اعتباری و نقدی تجاری مسترکارت برای مشاغل در هر اندازه و سازمان‌های دولتی طراحی شده‌اند تا پرداخت‌ها را ساده‌تر کنند، اطلاعات و هزینه‌ها را مدیریت کرده و هزینه‌های اداری را کاهش دهند.

ردیف‌های مزایای مسترکارت

مسترکارت در برنامه وفاداری و پاداش خود سه سطح از مزایا را ارائه می‌دهد: استاندارد، جهانی و جهانی نخبگان. هر سطح مزایایی را ارائه می‌دهد که بر پایه سطح قبلی است.

در سال‌های گذشته، مسترکارت فعالانه برای راه‌اندازی چندین محصول با هدف کمک به دیجیتالی کردن پرداخت‌های تجاری (B2B) در سراسر جهان کار کرده است و مشارکت‌های استراتژیک زیادی با سایر پلتفرم‌ها ایجاد کرده است تا امکان رشد سریع‌تر پرداخت‌های دیجیتال B2B را فراهم کند.

در حالی که مستر کارت ممکن است این مزایا را برای صادرکنندگان کارت در برنامه‌های خود ارائه دهد، اما همه صادرکنندگان کارت همه مزایا را ارائه نمی‌دهند. اگر در حال خرید هر نوع مستر کارت هستید، کارت خود را بر اساس صادرکننده کارت، جوایز، مزایا و قیمت کارت اعتباری به جای شبکه کارت انتخاب کنید.

جمع‌بندی کلیدی

  • مستر کارت یکی از چهار شبکه اصلی پردازش کارت اعتباری در ایالات متحده است.
  • موسسات مالی می‌توانند محصولات پرداخت مسترکارت مانند کارت‌های اعتباری و نقدی را به همراه مزایایی مختلف به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.
  • مستر کارت اساساً از طریق دریافت کارمزد در پرداخت‌های پردازش شده از طریق شبکه خود درآمد کسب می‌کند. بسیاری از کارت‌های اعتباری در شبکه مسترکارت طیف گسترده‌ای از مزایا را ارائه می‌دهند.

دو روش اصلی عملکرد مستر کارت عبارتند از:

1. کارت های co-branded با مشارکت موسسات مالی

پیش از هر چیز باید توضیح دهیم که منظور از کارت‌های co-branded چیست.

کارت co-branded که اصطلاحا به آن کارت مارک مشترک یا مارک‌ دار نیز گفته می‌شود، نوعی کارت اعتباری است که یک خرده فروش کالاهای مصرفی یا خدمات با مشارکت یک صادر کننده کارت یا شبکه خاص، آن را صادر می‌کند. کارت‌های مارک مشترک که اغلب دارای آرم‌های شرکت کارت اعتباری و خرده فروش هستند، هنگام استفاده از خدمات شرکت کارت اعتباری حامی، از تخفیف کالا، امتیاز یا جوایز دیگری برخوردار می‌شوند؛ اما همچنین می‌توانند در هر جایی که کارت‌های آن شبکه پذیرفته می‌شود، مورد استفاده قرار گیرند.

کارت اعتباری مارک مشترک توسط هر دو طرف حمایت می‌شود. به طور معمول یکی از طرفین خرده فروش است- مانند یک فروشگاه بزرگ، خرده فروش گاز یا یک شرکت هواپیمایی- و دیگری شبکه بانکی یا کارتی مانند Visa ،MasterCard ،Discover یا American Express است. با کارت های اعتباری مارک دار، دارندگان کارت هنگام خرید از تاجر حامی، تخفیف کالا یا امتیاز دریافت می‌کنند. شیوه‌ی اول کاری مستر کارت کار کردن به صورت مارک مشترک با موسسات مالی است. موسساتی که با MasterCard شریک هستند به عنوان صادر کننده عمل می‌کنند. این اختیار به موسسه داده می‌شود تا شرایط و ضوابط دارنده کارت را تعیین کند. علاوه بر این، یک شریک می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام نوع از کارت‌های نقدی، اعتباری و پیش‌پرداخت شده را انتخاب کند.

کارت مسترکارتاین موسسه مالی با استفاده از ویژگی های مختلف کارت مارک، مستر کارت را برای جلب مشتری‌های متنوع سفارشی می‌کند. به عنوان مثال، کارت‌های پرداخت ممکن است شامل 0٪ نرخ مقدماتی، امتیازات پاداش، برنامه برگشت پول یا بدون هزینه سالانه باشند. با این حال، این مشارکت ممکن است به مستر کارت اجازه دهد در طراحی ویژگی‌های کارت شرکت کند. کارت‌هایی که از طریق روابط تجاری مشترک با موسسات مالی صادر می‌شوند، معمولاً ماهیتی باز دارند. این بدان معنی است که هر جا مستر کارت پذیرفته شود می‌توان از کارت استفاده کرد. موسسه مالی مورد نظر کلیه فرایند پذیره‌نویسی و صدور کارت پرداخت را تعیین می‌کند.

2. کارت های مارک مشترک با مشارکت خرده فروشان

در مورد کارت‌های مارک مشترک با خرده فروشان، نیاز به یک بانک شخص ثالث است. همانند کارت‌های مارک مشترک با موسسات مالی، کارت‌های مارک مشترک با خرده فروشان نیز ممکن است حلقه باز یا بسته باشند. از کارت‌های حلقه باز می‌توان در هر مکانی استفاده کرد، به شرط آنکه نام تجاری مستر کارت در آنجا پذیرفته شود. برعکس، استفاده از کارت‌های خرده فروش حلقه بسته محدود به خرده فروشان تعیین شده است. تأیید این دو کارت به نمایه اعتباری دارنده کارت بستگی دارد. دارندگان رتبه بندی بالاتر معمولاً کارت‌های حلقه باز را دارند، در حالی که دارندگان کارت با اعتبار پایین، فقط می‌توانند به کارت‌های حلقه بسته دسترسی داشته باشند. قوانین مسترکارت متناسب با سیاست‌های شرکت است.

حساب مستر کارت چیستعملکرد، شبکه و هزینه های مستر کارت

یک شبکه تراکنش بسته به توافق نامه و نوع کارت صادر شده، شامل نقشه‌های مختلف رابطه‌ای است که هزینه‌های مشتری را محاسبه کرده و جمع می‌زند. یک معامله معمولی در شبکه مستر کارت شامل پنج شرکت کننده است: مستر کارت، دارنده کارت، صادر کننده، بازرگان و مالک. در بیشتر موارد، توافق نامه بین دارنده کارت و بازرگان، هزینه‌های دریافتی را تعیین می‌کند. در زمان مجوز کارت، مستر کارت ممکن است هزینه‌های تعویض را به صادرکننده کارت پرداخت تحمیل کند؛ اما به طور کلی، هزینه‌های مبادله توسط مبلغ خرید دارنده‌ی کارت و هزینه‌ی دریافتی توسط صادرکننده‌ی کارت، تعیین می‌شود. صادرکننده معامله را مجاز می‌داند و مبلغی معادل ارزش معامله منهای هزینه‌های مبادله را به مالک پرداخت می‌کند.

صدور مستر کارت در ایران چه مراحلی دارد؟

اقدام برای خرید مستر کارت در ایران بسته به سایتی که قصد خرید از آن را دارید، نیازمند مراحل مختلفی است؛ اما به طور کلی روند زیر باید برای این خرید طی شود:

  • ابتدا باید سایت مورد نظر خود برای خرید مستر کارت را انتخاب کنید. توصیه ما به شما این است که از سایت سفیرپیمنت خرید خود را انجام دهید؛ زیرا با کمترین کارمزد بهترین خدمات را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • سپس باید در سایت انتخابی درخواست صدور مستر کارت را ثبت نمایید.
  • در مرحله‌ی بعدی باید فرم‌های اطلاعاتی و فرم‌های بانکی لازم را تکمیل کنید.
  • بعد از آن نیاز است تا از گذرنامه و کارت ملی خود یک اسکن تهیه کنید.
  • در این مرحله باید مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت یا هزینه‌ی کامل برای صدور مستر کارت پرداخت کنید.
  • پس از اتمام مراحل بالا فرایند صدور مستر کارت شما آغاز می‌شود. این مرحله معمولا حداقل 10 روز کاری زمان می‌برد.

mastercard چیستبرای خرید مستر کارت در ایران باید به چه نکاتی توجه کرد؟

اگر می‌خواهید حساب شما به حساب‌های بانکی خارجی متصل باشند، لازم است حتما از نام و مشخصات فردی خودتان استفاده کنید. همچنین، توجه داشته باشید که برخی از انواع مستر کارت فقط برای خرید اقلام خاصی مناسب هستند؛ پس پیش از خرید، از امکان خرید محصولات یا خدمات مورد نیازتان از طریق نوع مستر کارت انتخابی، مطمئن شوید. در نهایت نیز مطمئن شوید که ملیت شما به عنوان یک ایرانی به درستی ثبت شده باشد تا دچار مسدودیت کارت نشوید.

پیشنهاد برای مطالعه: پرداخت هزینه ویرایش مقاله در enago

خدمات سفیرپیمنت در این حوزه

خرید مستر کارت در کشور ما به علت تحریم‌ها و عدم امکان پرداخت ارزی با مشکلات متعددی همراه است. شما می‌توانید به کمک سایت‌هایی مانند سفیرپیمنت اقدام به ثبت نام و خرید مستر کارت نموده و از امکانات آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خرید از فروشگاه آنگارا (Angara) چگونه است؟

نتیجه

مسترکارت یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین کارت‌های پرداخت بین‌المللی است. این شرکت در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می‌شود و خدمات گوناگونی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. در واقع، مسترکارت توسط شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف تحت لیبل مسترکارت توزیع می‌شود. این کارت دارای انواع مختلف پری‌پید، هدیه، دبیت و کردیت می‌باشد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. به علت تحریم‌های بین‌المللی، استفاده از مسترکارت در کشور ما میسر نمی‌باشد؛ اما می‌توان به کمک سایت‌های واسط اقدام به خرید مسترکارت نمود.

سوالات متداول

۱- mastercard‌ یعنی چه؟

MasterCard نوعی کارت الکترونیکی است که به منظور پرداخت‌های ارزی در انواع سایت‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- مدیر عامل مسترکارت کیست؟

در حال حاضر مدیریت این شرکت برعهده‌ی Michael Miebach است.

شرکت مسترکارت

۳- تفاوت مستر کارت با ویزا کارت در چیست؟

به طور کلی تفاوت عمده‌ای میان این دو کارت وجود ندارد و هر دوی آن‌ها به منظور پرداخت‌های بین المللی به کار می‌روند. تنها تفاوت آن‌ها در گستره‌ي مناطق تحت پوشش و تعداد دستگاه‌های POS است. برای اطلاعات بیشتر مقاله تفاوت مسترکارت و ویزاکارت را بخوانید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(2)
   
سارا لویی کاربر سایت ۱۵ تیر ۱۴۰۱

میشه از ایران حسابش رو داشت؟

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۲۲ تیر ۱۴۰۱

    سلام
    وقت شما بخیر
    مجموعه هایی هستند که این حسابها رو از کشورهای همسایه افتتاح میکنند و میتونید از خدماتشون استفاده کنید.