آزمون تافل و آیلتس

22 منابع آزمون GMAT را بشناسید!

آخرین بروز رسانی:  ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  9 دقیقه

شاید تا به حال نام آزمون GMAT به گوشتان خورده باشد؛ ولی اطلاعاتی درباره‌ی این آزمون نداشته باشید. آزمون GMAT یکی از معتبرترین آزمون‌های موجود در حوزه‌ی مدیریت مالی و MBA است که همه ساله متقاضیان بسیاری برای گرفتن پذیرش در کشورهای خارجی و در رشته‌های مالی و مدیریتی، اقدام به شرکت در آن می‌کنند. چه تا به حال اطلاعاتی در مورد این آزمون نداشته‌اید و چه جزء افرادی هستید که برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های خاص، قصد شرکت در این آزمون را دارید؛ این مقاله را از دست ندهید. ما در این نوشتار، شما را با هدف کلی این آزمون، ویژگی‌ها، منابع آزمون GMAT و… آشنا خواهیم کرد.

آزمون GMAT‌ چیست؟

آزمون استعداد GMAT که نام آن مخفف عبارت Graduate Management Admission Test می‌باشد، یک آزمون استاندارد برای سنجش اطلاعات افرادی است که قصد ادامه‌ی تحصیل در رشته‌های مالی، اقتصاد، MBA، مدیریت و امثال این‌ها را در کشور‌هایی نظیر آمریکا و کانادا دارند. در واقع، متقاضیان این آزمون، داوطلب ورود به مدارس کسب‌وکار هستند. این آزمون جزء آزمون‌های استعداد تحصیلی است که مهارت‌ و دانش داوطلبان رشته‌های مدیریت را در زمینه‌های ریاضی، جبر، هندسه، تجزیه‌ی داده و دستور زبان مورد سنجش  قرار می‌دهد.

افرادی که در رشته‌های مدیریت، تجارت، حسابداری و MBA تحصیل کرده‌اند و قصد دارند در مقاطع تحصیلات تکمیلی به کشورهای قاره‌ی اروپا یا آمریکای شمالی مهاجرت کنند، باید حتما مدرک GMAT داشته باشند. این آزمون به نوعی طیف گسترده‌ای از سوالات گوناگون را شامل می‌شود. به نحوی که اگر یک متقاضی بخواهد خود را به طور کامل برای این آزمون آماده کند، باید کتاب‌های گوناگونی در زمینه‌های مختلف ریاضی، فلسفه، منطق، اقتصاد و یا هوش را مطالعه کند تا بتواند به نمره‌ی قابل قبولی در این آزمون برسد. اعتبار آزمون جی مت بسیار بالا بوده و با آزمون‌هایی مانند تافل و آیلتس برابری می‌کند.

بهترین منابع آزمون gmat

بخش های آزمون GMAT

این آزمون دارای چهار بخش اصلی می‌باشد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

بخش نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment) 

در این بخش، شرکت کنندگان باید در زمان 30 دقیقه به نقد و تحلیل بپردازند. متقاضی باید در این بخش ابتدا یک متن را مطالعه کند. سپس بر اساس مهارت‌های استدلال علمی خود،‌ به سوالات تحلیلی پرسیده شده، پاسخ دهد. قابل ذکر است که این بخش، از نظر اهداف سنجش، به بخش‌های نوشتاری آزمون‌های آیلتس یا تافل شباهت ندارد.

می‌توان گفت متون این بخش بسیار پیچیده‌تر از دیگر آزمون‌های عادی زبان است. این قسمت یک بار توسط یک برنامه‌ی سنجش رایانه‌ای و بار دیگر توسط آزمون گیرنده، تصحیح می‌شود. میانگین این دو نمره، نمره‌ی نهایی متقاضی می‌باشد که بین 0 تا 6 متغیر است. برای کسب نمره‌ی بهتر در این بخش، توصیه می‌شود که از نمونه سوالات سال های گذشته GMAT استفاده نمایید.

بخش استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning)

این قسمت خود به چهار قسمت تفسیر بصری، تحلیل جدول، استدلال چند منبعی و تحلیل دوقسمتی تقسیم می‌شود. شرکت کنندگان باید در یک زمان سی دقیقه‌ای به 12 سوال این بخش پاسخ دهند. سوالات این قسمت به منظور سنجش مهارت‌های تحلیلی شرکت کنندگان طراحی شده است. به همین دلیل، دانش آماری افراد در این بخش بسیار اثرگذار است. این قسمت دارای نکات بسیار زیاد و پیچیدگی‌های مختلف است و نیاز به دقت و توجه بسیار بالایی از سوی شرکت‌کنندگان دارد. نمره‌ی این بخش بین 1 تا 8 متغیر می‌باشد.

تفسیر بصری (Graphic Interpretation)

در این بخش باید سوالات جای خالی بر اساس شکل یا نموداری که در اختیار داوطلب قرار گرفته است، پاسخ داده شوند.

تحلیل دوقسمتی (Two-Part Analysis)

یک سوال با دو زیرسوال داده می‌شود که باید پاسخ‌های ممکن از جدولی که گزینه‌ها را به شکل ستونی نمایش می‌دهد، انتخاب شود.

تحلیل جدول (Table Analysis)

یک جدول با قابلیت مرتب شدن به داوطلب نمایش داده می‌شود و او باید این جدول را تحلیل کند. متقاضی بر اساس جدول باید به سوالات چندبخشی با پاسخ های صحیح و غلط جواب دهد.

 استدلال چند منبعی ( Multi-Source Reasoning )

در این نوع از سوال چند منبع اطلاعاتی در قالب نامه و متن‌های رسمی به داوطلب ارائه می‌شود و او باید بر اساس این اطلاعات به سوالات مربوطه پاسخ بدهد.

بخش مهارت محاسبه (Quantitative)

این بخش به سنجش اطلاعات و استدلال ریاضی متقاضیان می‌پردازد. زمان این بخش 75 دقیقه است؛ زیرا سوالات آن نیاز به محاسبات و تحلیل جبری دارند. پیچیدگی سوالات این بخش بیشتر از سایر قسمت‌ها بوده و نمره‌ی آن نیز بین 0 تا 60 متغیر است. کسی که نمره‌ی بالای 50 از این قسمت کسب کند، در این بخش قبول شده است. میانگین نمرات در سال‌های گذشته از این بخش، 36 از 60 بوده که نشان از سختی آن دارد.

بخش مهارت کلامی (Verbal)

عده‌ای سوالات این بخش را دشوارترین سوالات آزمون GMAT‌ می‌دانند؛ گرچه با مطالعه‌ی نمونه سوالات آزمون GMAT در سال‌های گذشته، می‌توانید با آسودگی بیشتر از پس سوالات این بخش بربیایید. در این بخش، متقاضی باید به سوالاتی در حوزه‌ی درک مطلب، تصحیح جمله و تحلیل انتقادی پاسخ دهد. در واقع، این قسمت مخصوص سنجش توانمندی، مهارت، استدلال، ارزیابی مهارت اصلاح جملات با در نظر گرفتن اصول نوشتاری انگلیسی و همچنین ارزیابی توانایی فرد متقاضی در خوانش متون گوناگون پیچیده است. سوالات این بخش 5 گزینه‌ای بوده و شامل 41 سوال می‌باشد. مدت زمان پاسخ‌گویی به این بخش، 75 دقیقه و نمره‌ی آن از 0 تا 60 متغیر می‌باشد.

22 منابع آزمون GMAT چیست؟

برای کسب نمره‌ی مناسب در آزمون جی ‌مت، باید منابع تخصصی را مطالعه کرده و مدام تمرین داشته باشید. کتاب‌های Official Guide for GMAT Review و GMAT Clarity: The Official Guide for GMAT Self-Study دو مورد از اصلی‌ترین منابع آزمون بین‌المللی GMAT می‌باشند. شرکت در کلاس‌های معتبر یا استفاده از نرم‌افزار رایگان سایت رسمی GMAT، دو گزینه‌ی مناسب دیگر برای تقویت شرایط شما است. سایت جی‌ مت این نرم‌افزار را تنها در اختیار افرادی قرار می‌دهد که در سایت ثبت‌نام کرده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار که شبیه‌ساز آزمون واقعی جی‌ مت می‌باشد، مهارت‌هایتان را تقویت کرده و شرایط خود را بهتر نمایید. همچنین، می‌توانید از تمرین‌های رایگان هفتگی برای محک زدن خودتان استفاده کنید.

سایت مؤسسه‌ی Manhattan نیز منبع دیگری برای این آزمون است که شامل ارائه‌­ی دروس، کلاس‌­ها و رخدادها به صورت آنلاین می‌باشد. علاوه بر این، آن‌ها تست زنی، حل مسائل و سؤالات آزمون، در اختیار گذاشتن نکات آمادگی، حل نمونه سؤال و شبیه سازی آزمون را نیز در برنامه‌­ی خود قرار داده‌اند.

GMAT Focus نرم‌افزاری با قیمت حدودی  30 دلار می‌باشد. هر چند هزینه‌ی تهیه‌ی آن به ظاهر زیاد است؛ اما به شما کمک می‌کند تا آزمون‌های آزمایشی را دقیقا با همان سبک آزمون اصلی برگزار کنید و جواب‌ها را به صورت آنلاین دریافت نمایید.

Kaplan GMAT Premier 2020 که توسط موسسه‌ی معروف کاپلان عرضه می‌شود، یک منبع طلایی دیگر است. کتاب دیگری مانند GMAT Cracking نیز مناسب است. این کتاب، دارای شش امتحان جامع و کامل بوده که به راحتی نقاط ضعف و قوت شما را نمایش می‌دهد.

از دیگر منابع مفید برای این آزمون می‌توان به منابع زیر اشاره کرد:

The Official Guide to the GMAT Review Bundle
Complete GMAT Strategy Guide Set: Manhattan Prep GMAT Strategy Guides
Ace the GMAT: Master the GMAT in 40 Days
GMAT for Dummies
(1,138 GMAT Practice Questions: Princeton Review (Graduate School Test Preparation
GMAT Test Prep
The GMAT Roadmap: Expert Advice Through Test Day
Franklin GMAT Vocab Builder
GMAT Clarity: The Official Guide for GMAT Self-Study

استفاده از کتاب‌های زیر نیز گزینه‌ی مناسبی برای تقویت مهارت‌های شما در هر بخش است.

کتاب‌های مناسب برای بخش مهارت محاسباتی

  • The Official Guide For GMAT Quantitative Review 2020
  • GMAT Quantitative Strategy Guide Set, 6th Edition

کتاب‌های مناسب برای بخش نگارش تحلیلی

  • GMAT Analytical Writing: Solutions To The Real Argument Topics
  • Writing Skills For The GRE/GMAT

کتاب‌های مناسب برای بخش مهارت کلامی

  • Strategy Guide & Reading Comprehension GMAT Strategy Guide
  • Question Bank And Exclusive Video
  • Critical Reasoning GMAT Strategy Guide & Sentence Correction GMAT
  • The Official Guide For GMAT Verbal Review 2020 With Online

دانلود منابع آزمون gmat

تفاوت آزمون GMAT با تافل و آیلتس

هدف آزمون GMAT، سنجش منطق و قدرت محاسباتی شما است. شما در این آزمون نشان می‌دهید که چگونه می‌توانید به نحوی مؤثر و قابل قبول دانش خود را در عمل به کار ببندید. هر چند این آزمون همانند آزمون تافل و آیلتس معیار سنجش تسلط شما نسبت به زبان انگلیسی نیست؛ اما برای این شرکت در این آزمون باید سطحی بالاتر از حد متوسط داشته باشید تا بتوانید متوجه مفاهیم و خواسته­‌های هر سوال بشوید. به طور کلی برای شرکت در مقاطع تحصیلات تکمیلی MBA و رشته‌های مرتبط با آن، آزمون GMAT برای دانشگاه‌ها، معیار تحصیلی معتبرتر و مهم‌تری نسبت به دو آزمون دیگر است.

خدمات سفیرپیمنت برای آزمون GMAT 

در صورت نیاز به ثبت نام در آزمون GMAT (و یا هرگونه آزمون بین المللی دیگر) می‌توانید با آسودگی خاطر از خدمات سفیرپیمنت در پرداخت ارزی آن استفاده نمایید.

سوالات متداول

۱- مراکز برگزاری آزمون gmat کجاست؟

متقضیان شرکت در ازمون gmat مجبورند که در کشورهای ثالث به این ازمون بپردازند. برای شناخت مراکز برگزاری آزمون GMAT کلیک نمایید.

۲- تفاوت GMAT و GRE چیست؟

آزمون GMAT و GRE دارای تفاوت‌های بسیاری هستند که پیشنهاد می‌کنیم به مقاله جامع آن مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *