آزمون تافل یا آیلتس؟ کدام یک مناسب‌تر است؟

آزمون تافل یا آیلتس؟ کدام یک مناسب‌تر است؟

آخرین بروز رسانی:  ۱۶ مرداد, ۱۴۰۲
3 دیدگاه
زمان مطالعه:  12 دقیقه

امروزه مدرک زبان انگلیسی بین‌المللی، از مهم‌‌ترین الزامات برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌‌های خارجی است و عدم ارائه‌ی آن منجر به رد درخواست و بررسی سایر مدارک فرد داوطلب می‌شود. از این‌رو آزمون‌های بین‌المللی زیادی برای رسیدن به این هدف شکل گرفته است. آزمون تافل و آزمون آیلتس، نمونه‌ای از این آزمون‌ها در سطح جهانی می‌باشند که نمره کسب‌شده در آن‌ها برای دانشگاه‌های زیادی در سراسر دنیا حائز اهمیت است. اما آزمون تافل یا آیلتس؟ کدام بهتر است؟ در ادامه به این پرسش‌ پاسخ خواهیم داد.

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس که مخفف سیستم آموزش زبان انگلیسی بین‌المللی می‌باشد، آزمونی معتبر در سطح جهانی است که برای سنجش سطح زبان انگلیسی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون برای افرادی که خواهان تحصیل در خارج از کشور و یا اشتغال به کار و مهاجرت هستند، بسیار مهم و مفید می‌باشد. این امتحان از بالا‌ترین و معتبرترین استانداردهای جهانی برای سنجش استفاده می‌کند و چهار بخش مهم نوشتن، خواندن، گفتن و شنیدن را مورد بررسی قرار می‌دهد. آزمون آیلتس علاوه بر ارائه نمره کلی، نمره هر بخش را به صورت مجزا محاسبه می‌کند. از دیگر ویژگی‌های مهم این آزمون، سنجش مهارت‌ها در بخش عمومی و آکادمیک می‌باشد که نوع علمی آن برای افرادی که متقاضی تحصیلات سطح بالا هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. امتحان عمومی نیز برای افرادی که قصد مهاجرت و یا تجربه کاری در کشورهای خارجی دارند، مناسب می‌باشد.

 

 آزمون تافل چیست؟

آزمون تافل TOEFL، مخفف آزمون انگلیسی به عنوان زبان خارجی می باشد که همه سال توسط سازمان ETS  برای سنجش مهارت داوطلبان در چهار حوزه گفتن، نوشتن، درک مطلب و خواندن برگزار می‌شود. امتحان تافل در گذشته بر روی کاغذ انجام می‌شده است اما امروزه آزمون IBT که تمامی مراحل آن اینترنتی است از محبوبیت خاصی در بین داوطلبان برخوردار است.

 

تافل خوب است یا ایلتس

 

تافل یا آیلتس؟ باید برای کدام یک اقدام کنید؟

آزمون تافل و آیلتس هر دو از جمله آزمون‌های معتبر بین المللی در حوزه تشخیص مهارت داوطلبان در زبان انگلیسی می‌باشند که نمره به دست آمده از این آزمون‌ها برای دانشگاه‌های معتبر زیادی در سطح جهان حائز اهمیت است. این دو آزمون دارای تفاوت‌‌هایی هستند که بسته به سطح دانش، ویژگی‌های داوطلبان و شرایط هر آزمون قابل انتخاب می‌باشند. بنابراین شما نیز با در نظر گرفتن هدف، سطح توانایی و شرایط دانشگاه کشور موردنظر خود می‌توانید در این آزمون‌ها شرکت کنید.

 

برای مطالعه درباره تفاوت آیلتس و تافل کلیک نمایید.

 

کدام آزمون معتبر‌تر است؟ تافل یا آیلتس؟

آزمون تافل که منشاء آمریکایی دارد. این آزمون اولین بار در سال ۱۹۴۶ توسط موسسه ETS  برگزار شد و در بین دانشگاه‌های زیادی از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا و… مورد پذیرش است. همچنین آزمون آیلتس برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ توسط سه سازمان‌ معتبر طراحی شد. گرچه قدمت برگزاری آزمون تافل بیشتر است اما امروزه گرایش افراد به کسب مدرک آیلتس بیشتر شده است. یکی از دلایل مهم ترجیح دادن مدرک آیلتس کاربری‌تر بودن آن است. این آزمون با سنجش مهارت‌ها در دو سطح آکادمیک و عمومی، امکان خوبی را برای داوطلبان فراهم کرده است.

 

تافل بخونم یا آیلتس

 

بررسی اجمالی تفاوت های تافل و آیلتس

آزمون تافل ‌و آیلتس اگر چه در نوع جهانی بودن و تست مهارت‌ها مشابه یکدیگرند اما در شیوه‌ سنجش، زمان و … با هم تفاوت دارند.

آزمون تافل

  • برگزارکننده اصلی: دانشگاه پرینستون آمریکا
  • زمان بندی: حدود 4 ساعت
  • موضوع آزمون: سنجش مهارت در بخش آکادمیک
  • بخش‌های مختلف آزمون: Reading ،Listening ،Speaking ،Writing
  • سیستم نمره‌دهی: 0 تا 120
  • تعداد دوره‌ها: بیش از 50 بار در سال

 

آزمون آیلتس

  • برگزارکننده اصلی: دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا
  • زمان بندی: کمتر از 3 ساعت
  • موضوع آزمون: سنجش مهارت‌ها در بخش علمی و عمومی
  • بخش‌های مختلف آزمون: Reading ،Listening ،Speaking ،Writing
  • سیستم نمره‌دهی: 0 تا 9
  • تعداد دوره‌ها: 48 بار در سال

 

سیستم‌های نمره‌دهی

برای تخمین نمره آیلتس به تافل یا بلعکس، از متد‌ها و مقیاس‌های مختلفی استفاده می‌شود که متاسفانه چندان دقیق و کارآمد نیست. حتی نمره‌هایی که شرکت‌های برگزارکننده آزمون تافل یا آیلتس ارائه می‌دهند به طور قطعی صحیح نیست و معادل تقریبی از آن را به شما ارائه می‌دهند.

معادل نمره‌های این دو آزمون در جدول زیر آورده شده است:

 

مدرک زبان تافل یا آیلتس

 

ساختار‌ آزمون ‌های تافل و آیلتس چیست؟

بخش شنیداری آیلتس و تافل ( Listening )

تفاوت در این بخش از دو آزمون به مدت زمان، نوع پاسخ‌دهی به سوالات، تعداد سوالات و شرایط منحصر هر آزمون بستگی دارد. در آزمون تافل فایل‌های صوتی با حجم و زمان بالا‌تر نسبت به آزمون آیلتس ارائه داده شده و از تست‌های چهارگزینه‌ای برای آن استفاده می‌شود. درصورتی که در آزمون آیلتس، زمان فایل‌ها کم‌تر و سوالات به صورت تستی و تشریحی می‌باشند.

 

بخش خواندن آیلتس و تافل ( Reading)

تفاوت در بخش خواندن بین آزمون تافل و آیلتس به تعداد سوال، تعداد حروف و مدت زمان در نظر گرفته‌شده برای آن بستگی دارد. همچنین محتوای موضوعی این دو آزمون با یک‌دیگر مغایر است و هدف‌های متفاوت از هم را دنبال می‌کنند.

 

اگر قصد انتخاب تافل را دارید، نیاز است که با نمونه سوالات آزمون تافل آشنا شوید.

 

بخش رایتینگ آیلتس و تافل (Writing)

در آزمون آیلتس تعداد کلمات بخش رایتینگ و شکل درست آن بسیار مهم است. ویژگی‌هایی همچون مدت زمان، تعداد کلمات خواسته شده و نوع سوالات از دیگر تفاوت‌های این دو آزمون می‌باشد.

 

بخش مکالمه آیلتس (Speaking)

مهم‌ترین و پررنگ‌ترین تفاوت آزمون تافل و آیلتس در این بخش می‌باشد. بخش مکالمه آزمون آیلتس شامل یک مصاحبه‌ی رودررو با مصاحبه‌کننده‌ی رسمی آیلتس است. آزمون تافل نیز با برگزاری این بخش به صورت ضبط ‌شده توسط میکروفون، سطح داوطلبان را در این قسمت مورد سنجش قرار می‌‌دهد.

 

تافل یا آیلتس برای مهاجرت

 

همانطور که گفته شد، بخش گفتاری در این دو آزمون متفاوت است که این تفاوت نیازمند توجه، دقت، تمرکز و دسترسی به دایره لغات زیاد می‌باشد. همچنین در این بخش لهجه و تلفظ کلمات بسیار مهم است.

 

مهارت نوشتن در آزمون تافل و آیلتس

این قسمت علاوه بر دانش و تکنیک، به سرعت نیز بستگی دارد. از آنجایی که این تست‌ها زمانبندی دارند، سرعت در این بخش از آزمون برای موفقیت بسیار مهم است. علاوه بر سرعت به املای کلمات بسیار دقت داشته باشید. این ویژگی برای آزمون آیلتس بسیار مهم است.

 

مهارت خواندن در آزمون تافل و آیلتس

این بخش از آزمون علاوه بر محک زدن شیوه خواندن، سوالاتی در خصوص موضوعات اصلی متن، جزئیات، برداشت از متن و واژه‌های مترادف پرسیده می‌شود و درک مطلب داوطلب را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

 

تافل بدم یا آیلتس

 

مهارت شنیدن درآزمون تافل و آیلتس

مهارت شنیداری برای هر دو آزمون بسیار مهم و ضروری است اما اگر قصد انجام آزمون تافل را دارید باید بیشتر به پرورش این مهارت بپردازید؛ چراکه با توجه به نوع آزمون تافل در این بخش، تکنینک خلاصه‌برداری، یادآوری و تمرکز بسیار کارآمد می‌باشد.

 

تافل یا آیلتس برای کانادا

هر دو آزمون آیلتس و تافل در تمامی مقاطع تحصیلات عالی و در تمامی دانشگاه‌ها کشور کانادا دارای اعتبار یکسان است. همچنین مدت زمان اعتبار هر دو مدرک زبان، تا دو سال پس از تاریخ آزمون می‌باشد؛ اما به‌ دلیل ویژگی‌های آزمون آیلتس همانند، سهولت در ثبت‌نام، نحوه‌ی برگزاری آزمون و… متقاضیان شرکت در آن بیشتر است. آزمون تافل پرداخت داخلی ندارد و تمامی‌ هزینه‌های آن توسط کارت‌های بین‌المللی و با دلار روز پرداخت شود. از این‌رو مدرک تافل و آیلتس برای ادامه تحصیل در کشور کانادا دارای یک درجه از اعتبار است و انتخاب آن به معیارها و سلیقه داوطلبان بر‌ می‌گردد. اما چنانچه قصد افراد قصد مهاجرت به کشور کانادا را داشته باشند باید مدرک آیلتس از نوع جنرال داشته باشند و عملا مدرک تافل دارای اعتبار برای متقاضیان مهاجرت نمی‌باشد. بنابراین این افراد می‌بایست جهت شروع پرونده‌ی مهاجرتی خود آزمون آیلتس از نوع جنرال را انتخاب کنند.

 

تافل یا آیلتس برای آمریکا

برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا از هر دو مدرک می‌توانید استفاده کنید که هر کدام برای تحصیل در مقاطع مختلف کاربرد دارند. البته ناگفته نماند که بیشترین درصد پذیرش این کشور، از داوطلبان آزمون تافل بوده است.

 

تافل یا آیلتس برای آمریکا

 

تافل یا آیلتس برای اروپا

بیشتر کشور‌های اروپایی مدرک تافل یا آیلتس را در یک سطح مورد قبول می‌دانند. اما چنانچه هدف شما دقیقا ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی اروپایی است، بهتر است خود را برای آزمون آیلتس آماده کنید. آیلتس در دانشگاه‌های اروپایی پذیرش بیشتری دارد.

 

تافل یا آیلتس برای مهاجرت

یکی از شرایط مهم برای مهاجرت به کشورهای متلف یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرین است. مدارک زبان معیاری برای سنجش مهارت‌های خواندن، نوشتن، گوش کردن و حرف زدن در سطح بین‌المللی می‌باشد. از این‌رو معیاری مناسب برای سنجش و اعطای مجوز مهاجرت به افراد می‌باشد. آزمون تافل و آیلتس با سنجش این‌ مهات‌ها شرایط لازم را برای مهاجرین فراهم می‌کنند. این دو آزمون از لحاظ ساختاری مشابه یک‌دیگر هستند. آنچه تعیین می‌کند که کدام یک برای مهاجرت مناسب است، کشور و دانشگاه مدنظر داوطلبان است.

 

تافل یا آیلتس برای آلمان

کشور آلمان نیز همانند سایر کشورها مدرک این دو آزمون را در یک درجه اعتبار، مورد قبول می‌داند اما آزمونی که برای این کشور فراگیرتر است، آیلتس می‌باشد.

 

تافل یا آیلتس apply abroad

نمره زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین الزامات برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های خارجی است. این نمره نیز از آزمون‌های گفته شده به دست می‌آید. از این‌رو نداشتن حداقل‌های موردنیاز دانشگاه برای نمره زبان، به طور خودکار منجر به رد درخواست اپلای شما خواهد شد. بنابراین پیش از اپلای در یک دانشگاه، لازم است با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه مدنظر از حداقل‌های موردنیاز آن آگاه شوید. در این صورت می‌توانید با انتخابی درست برای کشورهای مختلف با یک آزمون اقدام کنید.

 

 تافل یا آیلتس برای اپلای

از جمله مدارک مهم برای اپلای یا درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارجی، نمره زبان است که نشان‌دهنده میزان تسلط و آمادگی متقاضی اپلای در برقراری ارتباط با زبان انگلیسی است. این نمره با شرکت دریکی از دو آزمون معتبر تافل یا آیلتس به دست می‌آید. نتایج این دو آزمون به‌صورت گسترده و یکسان در تمام جهان مورد پذیرش دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی برای مهاجرت است.

درصورتی‌که انتخاب بین آزمون‌های تافل یا آیلتس به‌وسیله دانشگاه مقصدتان محدود نشده و این امکان را دارید تا به‌ دلخواه در هر یک از این آزمون‌ها شرکت نمایید، می‌بایست با در نظر گرفتن شرایط دانشگاه مقصد و همچنین درک درست از مهارت‌های شخصی و شناخت صحیح از خودتان آزمون مناسب را انتخاب نمایید.

 

تافل یا آیلتس برای استرالیا

برای مهاجرت به استرالیا و اخذ ویزای تحصیلی این کشور نیز می‌توانید از هر دو مدرک زبان استفاده کنید. البته اغلب متقاضیان مهاجرت به استرالیا در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند. اما این کشور نه تنها مدرک زبان آیلتس و تافل را نیز می‌پذیرد، بلکه مدرک آزمون دیگری به نام آزمون PTE را مورد قبول می‌داند.

سفیرپیمنت از جمله سایت‌های معتبر داخلی است که با ارائه اطلاعات در خصوص آزمون تافل و آزمون آیلتس، شما را در انتخاب صحیح یاری می‌کند. همچنین این سایت علاوه بر کمک در ثبت‌نام آزمون‌ های بین المللی، پرداخت هزینه‌ ثبت‌نام این آزمون‌ها را نیز انجام می‌دهد. بنابراین شما همراه گرامی می‌توانید از طریق صفحه ثبت نام تافل برای این آزمون اقدام کنید.

 

سوالات متداول

تافل بخونم یا آیلتس؟

همان‌طور که گفته شد این دو آزمون از نظر ساختاری بسیار شبیه یه یک دیگر هستند. آنچه که می‌تواند شما را برای انتخاب بین این دو آزمون راهنمایی کند، توجه به شرایط دانشگاه و کشور موردنظر و همچنین توانایی‌های خودتان می‌باشد. اطلاعات کامل در خصوص هر دو آزمون در متن مقاله توضیح داده شده است.

 

مدرک زبان تافل یا آیلتس؟

هر دو مدرک آزمون تافل و آیلتس دارای درجه یکسانی از تاریخ اعتبار و ارزش می‌باشند. اما در برخی کشور‌ها همانند آمریکا مدرک تافل اهمیت دارد و در برخی از کشورها همچون استرالیا اعتبار مدرک آیلتس بیشتر است.

 

لینک‌های مفید برای شما اگر انتخاب آخر شما تافل است:

مدت زمان گرفتن مدرک تافل

منابع آزمون تافل چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(3)
   
ساسان کاربر سایت ۲۷ آبان ۱۳۹۹

سلام ممنون
چندتا سوال داشتم. تافل خوبه یا ایلتس؟ و اینکه کدومشون سخت تره؟
من میخوام برای پذیرش دانشگاه اپلای کنم. از طرفی دانشگاهم هم ایلتس رو قبول داره هم تافل. حالا بین ایلتس ۷ و تافل ۱۰۰ موندم. کدومشون با ارزش تره؟ دانشگاه شرط نمره گذاشته

       
    سجاد سلمان طاهری کاربر سایت ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    سلام خدمت شما دوست عزیز
    اگه در بخش listening مشکل دارید بهتره که توی ایلتس شرکت کنید از طرف دیگه اگه توی واژگان مشکل دارید بهتره که تافل رو پی بگیرید.
    موفق باشید.

   
امیر کاربر سایت ۲۷ آبان ۱۳۹۹

سلام وقت بخیر
میخواستم بدونم تافل معتبر تره یا ایلتس؟
مدرک زبان تافل یا ایلتس کدوم معتبر تره؟