مراکز برگزاری آزمون gmat

مراکز برگزاری آزمون GMAT

آخرین بروز رسانی:  ۱۹ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  6 دقیقه

آزمون GMAT یک آزمون بین ‌المللی برای سنجش اطلاعات افرادی است که قصد ادامه‌ی تحصیل در رشته‌های مدیریت مالی، اقتصاد، MBA و امثال این‌ها را در کشور‌هایی نظیر آمریکا و کانادا دارند. به طور کلی، شرکت در این آزمون برای ورود به بیش از 95 درصد از مدارس و دانشگاه‌های ارائه دهنده‌ی دوره‌های MBA، یکی از شروط اصلی است. متاسفانه این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان ثبت نام در آزمون GMAT باید در هنگام ثبت نام، کشور دیگری را برای شرکت در آزمون انتخاب کنند. در این نوشتار، با مراکز برگزاری آزمون GMAT بیشتر آشنا می‌شویم.

 

پشتیبانی پرداخت آزمون‌ها

آزمون GMAT چیست؟

این آزمون برای سنجش ترکیبی از مهارت‌ها و توانایی‌های افراد در رشته‌های حوزه‌ی مدیریت، امور مالی و اجرایی به کار می‌رود. این آزمون سنجش استعداد تحصیلی، یک معیار ارزیابی برای ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مدیریتیِ دانشگاه‌های آمریکا و اروپا است. آزمون GMAT‌ شامل مجموعه‌ای از سوالات ریاضی، فلسفه، منطق، اقتصاد، هوش و… است.

این آزمون به طور مستقل توانایی خاصی را مورد سنجش قرار نمی‌دهد، بلکه ترکیبی از توانایی‌ها و مهارت‌های متنوع را بررسی می‌کند؛ به همین دلیل، هیچ نمره‌ای در این آزمون به طور قطع به معنای نمره‌ی رد یا قبولی نیست. مراکز آموزشی، کالج‌ها و دانشگاه‌ها بسته برنامه‌های آموزشی خود حداقل نمره‌ی قابل قبول را اعلام می‌کنند؛ لذا ممکن است فردی با داشتن یک نمره‌ی متوسط رو به بالا، نتواند حد نصاب قبولی برای یک مرکز عالی و معتبر را به دست آورد.

مراکز برگزاری آزمون gmatنحوه نمره دهی آزمون جی مت

نمره‌ی این آزمون برای هر بخش به صورت مجزا محاسبه شده و در نهایت یک نمره‌ی نهایی که در واقع ترکیب بخش‌های غیرنگارشی است، ارائه می‌شود. حداکثر نمره‌ی قابل اخذ در این آزمون 800 است. حدود دو سوم شرکت کنندگان در این آزمون، نمره‌ای بین 200 تا 600 کسب می‌کنند. به همین جهت، برای پیشی گرفتن از رقبا و کسب موقعیت بهتر به داشتن نمره‌ی 700 و بالاتر نیاز دارید. گرچه، رسیدن به این حد از نمره کار ساده‌ای نیست!

نمره‌ی بخش نگارش آزمون، عددی بین 0 تا 6 خواهد بود. دو بخش Verbal و Quantitative دارای نمره‌ای بین 0 تا 60 هستند که پس از محاسباتی به نمره‌‌ی نهایی تبدیل می‌شود. بخش verbal آزمون دشوارتر از بخش ریاضیات است؛ زیرا میانه‌ی نمرات این بخش در سه سال اخیر، 27.8 از 60 بوده و این در حالی است که میانه‌ی نمرات بخش ریاضیات، 35.6 از 60 است.

این آزمون به صورت هوشمند برگزار شده و پاسخ داوطلب به هر سوال، در تعیین سوال بعدی اثرگذار است. همچنین، داوطلب نمی‌تواند سوالی را بدون پاسخ بگذارد و یا به سوال قبل یا بعد رفته و پاسخ خود را تغییر دهد. در واقع، تفاوت این آزمون با اکثر آزمون‌های دیگر در این است که برعکس دیگر آزمون‌ها که در آن‌ها پاسخ نادرست باعث نمره‌ی منفی می‌شود؛ در این آزمون، پاسخ ندادن مشکل‌ساز است. همچنین اگر داوطلب تعداد زیادی پاسخ نادرست پشت سر هم داشته باشد که به معنای اجتناب از خالی گذاشتن پرسشنامه از طریق پاسخ دادن تصادفی به سوالات است، امتیاز وی باز هم کاهش می‌یابد.

مراکز برگزاری آزمون GMAT در ایران

متاسفانه این آزمون مدتی است که در ایران برگزار نشده و متقاضیان ثبت نام در آن، باید هنگام ثبت نام کشور دیگری را جهت شرکت در آزمون مشخص کنند. هیچ محدودیتی برای داوطلبان جهت ثبت نام در مراکز و کشورهای مختلف وجود ندارد. کشورهای همسایه مانند امارات، قطر، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان گزینه‌های مناسبی برای داوطلبان ایرانی متقاضی شرکت در این آزمون می‌باشند. توجه داشته باشید که مسئولیت تهیه‌ی ویزا و… بر عهده‌ی داوطلبان می‌باشد.

ايرانيان به دلیل نزدیکی این کشورها و هزینه‌ی سفر، اغلب از مراکز زیر برای شرکت در آزمون استفاده می‌کنند:

  • امارات متحده در دو شهر دبی (4 مرکز) و ابوظبی (2 مرکز)
  • ترکیه در دو شهر آنکارا و استانبول
  • آذربایجان
  • ارمنستان

لازم به ذکر است که آزمون GMAT در تهران برگزار نمی‌شود.

در انتخاب مراکز برگزاری آزمون GMAT‌ به چه نکاتی توجه کنیم؟

ظرفیت و درخواست

ظرفیت مراکز مختلف با هم متفاوت است و برخی زودتر پر می‌شوند. برای مثال، مرکز ارمنستان معمولا زودتر از دیگر کشورها پر می‌شود یا در دبی معمولا پیدا کردن جای خالی ساده‌تر است.

مراکز خاص

برخی مراکز خاص هستند که افراد خارجی امکان ثبت نام در این مرکز را ندارند و تنها اعضای نظامی آمریکایی و یا کسانی که مجوز ورود به آن محوطه را دارند می‌توانند در آن مرکز، آزمون بدهند. یکی از 4 مرکز دبی، مرکز نظامی است.

هزینه سفر

مبلغ سفر به هر یک از این کشورها متفاوت است و بسته به مدت زمانی که در کشور می‌مانید، آژانس مسافرتی یا دفتر خدماتی که از آن‌ها سرویس می‌گیرید، نوع هواپیمایی مورد استفاده و… هزینه سفر تغییر خواهد کرد.

آزمون gmat در تهرانخدمات سفیرپیمنت  برای ثبت نام در آزمون جی مت

همان‌طور که می‌دانید، ثبت نام در این آزمون نیازمند پرداخت هزینه از طریق درگاه‌ های پرداخت بین ‌المللی است که این کار در ایران با شرایطی همراه است. برای پرداخت هزینه‌های دلاری آزمون، می‌توانید از مسترکارت یا ویزاکارت سفیرپیمنت استفاده کرده و فرآیند ثبت نام خود را تسهیل نمایید.

در این باره بیشتر بخوانید

منابع آزمون gmat چیست؟

تفاوت gmat و gre چیست؟

نمونه سوالات آزمون استعداد GMAT چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *