تفاوت آزمون GMAT و GRE

تفاوت آزمون GMAT و GRE چیست؟

آخرین بروز رسانی:  ۲۹ مهر, ۱۴۰۲
2 دیدگاه
زمان مطالعه:  13 دقیقه

آزمون‌ های GMAT و GRE به منظور سنجش سطح استعدادهای تحصیلی دانشجویان برای ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی طراحی شده‌اند. شرکت در یکی از این دو آزمون، برای ورود به مدارس کسب‌وکار ضروری است و همین موضوع سبب می‌شود، بسیاری از افراد هنگام انتخاب میان GRE و GMAT سردرگم شوند. ما در این مقاله، تفاوت های آزمون GRE و GMAT را بررسی کرده و به شما کمک می‌کنیم، یک انتخاب صحیح برای ادامه‌ی مسیر خود داشته باشید.

جدول محتوا پنهان

آزمون GMAT چیست؟

آزمون سنجش استعداد تحصیلی GMAT که نام آن مخفف عبارت Graduate Management Admission Test است، یک آزمون استاندارد بین ‌المللی برای سنجش اطلاعات افرادی است که می‌خواهند در رشته‌های مالی، اقتصاد، MBA، مدیریت و… در کشور‌هایی نظیر آمریکا و کانادا ادامه‌ی تحصیل بدهند. شرکت در این آزمون برای داوطلبان این رشته‌ها، الزامی است.

آزمون جی مت جزء آزمون‌ های استعداد تحصیلی می‌باشد که مهارت‌ و دانش داوطلبان رشته‌های مدیریتی و مالی را در زمینه‌های مختلف ریاضی، جبر، هندسه، تجزیه‌ی داده و دستور زبان می‌سنجد. طیف سوالات این آزمون بسیار گسترده است؛ به نحوی که اگر یک متقاضی بخواهد خود را به طور کامل برای این آزمون آماده کند، باید کتاب‌ های گوناگونی در زمینه‌های مختلف مطالعه کند تا بتواند به نمره قابل قبولی در این آزمون برسد.

GMAT توسط آزمون‌گیرنده‌ای به نام GMAC تهیه و مدیریت شده تا آمادگی متقاضیان را مورد سنجش قرار دهد. کمیته‌های پذیرش دانشکده‌های کسب‌وکار، به کمک ارزیابی نمره GMAT و سابقه‌ی تحصیلی، وضعیت شما را به منظور رد یا پذیرش در دانشگاه مقصد، مشخص می‌کنند. برای به دست آوردن اطلاعات جامع درباره‌ی این آزمون، پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را مطالعه نمایید.

مراکز برگزاری آزمون GMAT | منابع آزمون GMAT

تفاوت آزمون GMAT و GRE

آزمون GRE چیست؟

GRE مخفف عبارت Graduate Record Examination به معنای سنجش توانایی تحصیلی افراد می‌باشد. آزمون GRE، یک آزمون بین ‌المللی برای سنجش توانایی‌های تحلیلی و منطقی افراد بوده و مدرک آن یکی از پرطرفدارترین و معتبرترین مدارک تحصیلی دنیا است. در بیشتر دانشگاه‌های کشور‌های آمریکا و کانادا، مدرک این آزمون برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی ضروری می‌باشد. در حالت کلی این آزمون دارای دو نوع جنرال (General)‌ و سابجکت (Subject) بوده و آزمون اصلی آن همان آزمون جی آر ای جنرال است.

آزمون سابجکت یک آزمون جانبی برای سنجش اختصاصی دانش داوطلبان در رشته‌های مختلفی مانند ریاضی، زمین‌شناسی، ادبیات انگلیسی و… است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این آزمون، پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را مطالعه فرمایید.

نمونه سوالات آزمون GRE | راهنمای ثبت نام آزمون GRE

 

تفاوت آزمون GRE و GMAT

تفاوت‌ های ساختاری

آزمون GRE شامل سه بخش اصلی درک واژگان (Verbal Section)، ریاضیات (Quantitative Section) و نوشتاری تحلیلی (Analytical Writing Section) می‌باشد. در بخش درک واژگان، توانایی خواندن متون علمی و برداشت صحیح متقاضی از موضوع مقاله، مورد سنجش قرار می‌گیرد. هر بخش آن، دارای 20 سوال است که باید در 30 دقیقه پاسخ داده شوند. نمره‌ی خام این بخش، بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ می‌باشد.

بخش ریاضی نیز شامل دو سری سوال ۲۰ تایی است که باید در ۳۵ دقیقه پاسخ داده شوند و نمره‌ی این بخش نیز بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ است. در نهایت، در بخش نوشتاری تحلیلی باید دو انشا نوشته شود که توانایی‌های نوشتاری متقاضی به زبان انگلیسی و استدلال و تجزیه‌وتحلیل او از یک موضوع خاص را می‌سنجد.

تفاوت های ساختاری آزمون GRE با آزمون GMATآزمون GMAT دارای چهار بخش نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment)، استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning)، محاسباتی (Quantitative) و واژگان (Verbal) است. در بخش نگارش تحلیلی باید بر اساس مهارت‌های عملی و استدلال خود به سوالات تحلیلی پاسخ دهید. این بخش، یک بار توسط یک برنامه‌ی سنجش رایانه‌ای و بار دیگر توسط آزمون گیرنده، تصحیح می‌شود. میانگین این دو نمره، نمره‌ی نهایی متقاضی است که بین 0 تا 6 متغیر می‌باشد.

قسمت استدلال یکپارچه خود به چهار قسمت تفسیر بصری، تحلیل جدول، استدلال چند منبعی و تحلیل دوقسمتی تقسیم می‌شود. شرکت کنندگان باید در مدت زمان سی دقیقه به ۱۲ سوال این بخش پاسخ دهند. بخش واژگان مخصوص سنجش توانمندی افراد در مطالعه و خوانش متون انگلیسی است. آخرین بخش نیز مهارت‌های محاسباتی بوده که به سنجش اطلاعات جبری و ریاضیات فرد می‌پردازد.

تفاوت آزمون GRE و GMAT

درجه سختی آزمون ها

هر دوی این آزمون‌ ها دارای اشتراکات زیادی هستند و تفاوت اصلی آن‌ها در ساختار، محتوا، سیاست‌های کلی و نحوه نمره دهی است. آزمون GMAT دارای تنها یک بخش Analytical writing است؛ اما در آزمون GRE این بخش شامل دو قسمت سی دقیقه‌ای می‌باشد. سوالات GMAT‌ بیشتر استدلالی هستند و یک سوم از سوالات به این شکل مطرح شده‌اند، حال آن که در آزمون GRE سوال استدلالی نداریم.

همچنین، امکان تعویض پاسخ و بازگشت به سوال قبل برای شرکت‌کنندگان آزمون GRE‌ فراهم است؛ در حالی که این امکان در آزمون GMAT وجود ندارد و پاسخ هر سوال در تعیین سوال بعدی اثرگذار است. بنابراین، به عنوان جمع‌بندی می‌توانیم بگوییم که آزمون جی مت به طور کلی سخت‌تر از آزمون جی آر ای است.

مدت زمان برگزاری

مدیریت زمان در هر دوی این آزمون‌ ها بسیار مهم است؛ زیرا هر دو وقت محدودی دارد. مدت زمان آزمون GRE، سه ساعت و چهل‌وپنج دقیقه و مدت زمان آزمون GMAT، سه ساعت و سی دقیقه است.

مراکز برگزاری

دیگر تفاوت آزمون GMAT و GRE در محل برگزاری این آزمون‌ها است. متاسفانه آزمون GMAT داخل ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در آن باید به کشور دیگری مانند ترکیه یا امارات بروید. همین موضوع سبب می‌شود، مجبور شوید هزینه‌های بیشتری را برای رفت‌وآمد و شرکت در آزمون متحمل شوید.

آزمون GRE رایانه‌ای نیز در کشور ما برگزار نمی‌شود؛ اما به صورت کاغذی در نُه مرکزِ سازمان سنجش، موسسه فرهنگی علامه سخن، موسسه آموزشی معرفت، موسسه آموزشی امیربهادر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه ارومیه، دانشگاه شمال در آمل، دانشگاه شیراز و مجتمع آموزشی گسترش انفورماتیک زنجان برگزار می‌گردد.

هزینه شرکت در آزمون های GMAT و GRE

هزینه‌ی شرکت در آزمون ‌های GRE و GMAT‌ بسته به کشور محل برگزاری آزمون متفاوت است؛ اما در حالت کلی، هزینه آزمون GMAT حدود 205 دلار آمریکا و هزینه آزمون GRE نیز در حدود 205 دلار آمریکا است.
اعتبار آزمون برای رشته‌های بازرگانی

تقریبا تمامی دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌وکار در دنیا، نتایج هر دوی این آزمون‌ها را می‌پذیرند. برای دانشجوهای رشته‌های مدیریت و بازرگانی آزمون GMAT اعتبار بیشتری دارد. می‌توان گفت که تقریبا همه‌ی 250 هزار شرکت‌کننده‌ی آزمون GMAT می‌خواهند در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های تجارت و مدیریت تحصیل کنند.

فرق gmat و greاین در حالی است که هر سال 655 هزار نفر در آزمون GRE‌ شرکت می‌کنند و تنها سه درصد یا کم‌تر از آنان تصمیمم دارند در رشته‌های مدیریتی و مالی تحصیل کنند. در واقع، نسبت دانشجویان رشته‌های تجارت و مالی در GMAT‌ به GRE سیزده به یک است. بنابراین؛ اگر شما دانشجوی رشته‌های حوزه‌ی مدیریت هستید، GMAT‌ می‌تواند اعتبار بیشتری به شما ببخشد.

لغو درخواست مدرک دو آزمون GMAT و GRE

مشکل بعضی از مراکز آموزشی این است که هیچ کدام از این دو مدرک را قبول ندارند و یا در برخی مراکز، چنان چه فرد شرایط ویژه‌ای داشته باشد و از پیش‌زمینه‌ی خوبی برخوردار باشد، نیازی با داشتن این مدارک ندارد. برای مثال، از سال ۲۰۱۱ به بعد کسانی‌ که قصد دارند در دانشگاه New York University’s Stern School of Business رشته‌ی MBA بخوانند، بر اساس این مدارک پذیرش نمی‌شوند. یا برای تحصیل در دانشگاه Rutgers، چنان چه دارای مدرک دکتری یا هشت سال سابقه‌ی مدیریتی باشید، نیازی به ارائه‌ی هیچ کدام از این مدارک ندارید.

میانگین نمرات فارغ‌التحصیلان رشته‌های تجارت در آزمون GRE

همان‌طور که می‌دانید آزمون GMAT آزمون تخصصی دانشجویان رشته‌های تجارت و امور مدیریتی است؛ اما آزمون GRE نیز رقیب قدری برای آن به حساب می‌آید. در گزارش United States News & world برای رتبه بندی مراکز کسب‌وکار و تجارت، از نمره‌ GMAT استفاده شده و اثری از نمره‌ GRE دیده نمی‌شود. احتمالا دلیل اصلی این موضوع این است که بسیاری از مراکز آموزشی مربوط به این رشته‌ها، هیچ‌گاه اطلاعات نمرات GRE‌ پذیرفته‌شدگان را اعلام نمی‌کنند و بدین‌ترتیب می‌توانند بدون نگرانی از رتبه‌‌بندی خود، دانشجویانی با نمرات کمتر را نیز بپذیرند.

سوالات متداول پیرامون تفاوت آزمون GRE و GMAT

تفاوت‌ اصلی آزمون GRE  و GMAT در چیست؟

GMAT، برای سنجش استعداد تحصیلی مدیریت و GRE برای سنجش سوابق تحصیلی در رشته‌های مختلف به کار می‌رود. در واقع، دامنه‌ی آزمون جی آر ای بسیار وسیع‌تر است.

مدت اعتبار مدرک آزمون‌های GRE و GMAT چقدر است؟

مدرک هر دوی این آزمون‌ها، 5 سال اعتبار دارد.

آزمون gmat یا greچرا GMAT از GRE سخت تر است؟

در حالت کلی، می‌توان به دلیل پیچیدگی سطح استدلال سوالات و همچنین عدم امکان تغییر پاسخ‌ها، آزمون GMAT دشوارتر است.

نمره قبولی آزمون‌های GRE و GMAT در دانشگاه‌های کانادا و آمریکا چند است؟

GRE: کسب حداقل نمره‌ی 3.8 در بخش نوشتاری، 520 در بخش کلامی و 720 در بخش ریاضیات

GMAT: کسب حداقل نمره‌ی 3.5 در بخش نوشتاری، 550 در بخش کلامی و 550 در بخش ریاضیات

آیا برای تحصیل در رشته های پزشکی هم به مدرک GRE یا GMAT نیاز است؟

خیر. برای تحصیل در رشته‌های پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خارج از کشور، آزمون ورودی (ENTRANCE EXAM) مثل آزمون آی مت (IMAT) نیاز است و اصولا نیازی به شرکت در این آزمون‌ها نمی‌باشد.

آیا داوطلبی که به زبان انگلیسی در دانشگاه انگلیسی زبان و کشور انگلیسی زبان (مثل نیوزلند) تحصیل کرده است، برای اپلای دکترای آمریکا، GRE نیاز دارد؟

بله. شما اگر به زبان انگلیسی مقطعی را در دانشگاه انگلیسی زبان سپری کرده باشید، تنها از ارائه‌ی مدرک زبان انگلیسی معاف شده و ENGLISH LANGUAGE WAIVER دریافت می‌کنید؛ اما هنوز برای دریافت پذیرش در مقطع ارشد یا دکترا به مدرک GRE یا GMAT نیاز دارید.

چند بار می توان در آزمون GRE یا GMAT شرکت کرد؟

شما می‌توانید هر ۲۱ روز یک بار در آزمون GRE شرکت کنید؛ اما تعداد دفعات شرکت شما در سال نمی‌تواند بیش از 5 بار باشد. این محدودیت، شامل متقاضیانی که در آزمون ثبت‌نام کرده و سپس آن را کنسل می‌کنند نیز می‌شود. هر 16 روز یکبار هم می‌توانید در آزمون GMAT شرکت کنید. دقت کنید تعداد دفعات شرکت شما در آزمون GMAT نمی‌تواند بیش از 5 بار در سال و بیش از 8 بار در کل، باشد.

جمع بندی 

  • GRE آزمونی مفهومی‌ است و مهارت‌های زیادی را مورد سنجش قرار می‌دهد؛ اما آزمون GMAT بیشتر برای دانشجویانی به کار می‌رود که می‌خواهند وارد رشته‌هایی در حیطه‌ی مدیریت مالی و کسب‌وکار شوند. برای ورود به رشته‌های مدیریتی و مالی لازم است مدرک GMAT داشته باشید؛ اما اجباری بودن آن به بسته به هر دانشگاه، متفاوت است. کسانی که هنوز دانشگاهی را برای تحصیل انتخاب نکرده‌اند؛ ولی مدرک GRE دارند، علاوه بر امکان شرکت در دوره‌های مدیریتی، می‌توانند انتخاب‌های خوب دیگری نیز با نمره‌ی خوب آزمون GRE داشته باشند.
  •  هزینه آزمون GRE از GMAT کمتر می‌باشد.
  •  GRE یک آزمون کلی است که مهارت‌های چندگانه‌ای را در افراد مورد سنجش قرار می‌دهد. این امتحان، تفکر انتزاعی فرد را می‌سنجد و برای شرکت در آن نیاز به سطح بالایی از زبان انگلیسی می‌باشد.
  • در آزمون GMAT با توجه به درستی پاسخ شما، سوال بعدی طرح می‌شود؛ یعنی پاسخ هر سوال در تعیین سوال بعدی اثرگذار است. در آزمون GRE پرسش‌ها بخش به بخش مرتب شده‌اند؛ یعنی شما به تمام سوالات یک بخش جواب می‌دهید، سپس بر اساس میانگین پاسخ‌های صحیح شما، سختی سطح بخش بعدی مشخص می‌شود.
  • شرکت‌کنندگان در آزمون GRE می‌توانند پس از انتخاب گزینه‌ها و جواب‌ها مجددا به پرسش دلخواه بازگردند و جواب خود را تغییر دهند؛ اما در آزمون GMAT امکان بازگشت به سوال وجود ندارد.
  • آزمون GRE بیشتر توانایی‌های استدلال زبانی افراد را بررسی می‌کند؛ در حالی‌ که تنها بخش کوچکی از آزمون GMAT‌ به این قبیل سوالات اختصاص دارد.
  • سوالات استدلالی در آزمون GMAT‌ وجود دارند؛ اما GRE دارای این قبیل سوالات نمی‌باشد.

فرق gmat و gre

انتخاب آزمون مناسب

برای مقایسه تفاوت‌ های دو آزمون GMAT و GRE و تصمیم‌گیری درباره‌ی شرکت در آن‌ها، باید بار دیگر هدف خود از شرکت در این آزمون‌ها را بررسی کنید و ببینید برای چه می‌ خواهید در هر کدام از آن‌ها شرکت کنید. بسته به هدف شما که کار کردن یا ادامه تحصیل و… می‌باشد، هر یک از این دو آزمون می‌توانند برای‌ شما مفید باشند.

خدمات سفیرپیمنت در حوزه آزمون های جی‌ مت و جی آر ای

برای ثبت نام و پرداخت هزینه‌ شرکت در این آزمون‌ها نیاز به پرداخت دلاری از طریق کارت‌های بین‌المللی مانند ویزاکارت یا مسترکارت می‌باشد که در ایران قدری با مشکل همراه است. سفیرپیمنت به شما کمک می‌کند به راحتی این پرداخت‌ها را انجام دهید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(2)
   
muhammad کاربر سایت ۰۵ دی ۱۴۰۰

سلام میخام برای رشته mba برای ارشد اپلای کنم. بنظرتون کدوم آزمون رو شرکت کنم؟
و بنظرتون داشتن این مدرک میتونه به گرفتن فاند کمک کنه؟

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۱۹ خرداد ۱۴۰۱

    دوست عزیز، مقالات کلی و صرفا به منظور آشنایی افراد نگارش شده اند و از ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه معذوریم