تفاوت آیلتس و تافل

تفاوت آزمون تافل و آیلتس در چیست؟

آخرین بروز رسانی:  ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  12 دقیقه

یکی از موارد ضروری و مهم برای مهاجرت به کشورهای مختلف به منظور کار و تحصیلات، یادگیری زبان آن کشور است. اهمیت این مسئله تا آنجایی مهم است که هر سال، آزمون‌ های متفاوتی در سطح جهانی و بین‌المللی مانند آیلتس و تافل برگزار می‌شود. این آزمون‌ ها به منظور سنجش داوطلبان درحوزه‌های مختلف انجام می‌شود. در ادامه به بیان تفاوت های آزمون تافل و آیلتس می‌پردازیم.

جدول محتوا پنهان

آزمون تافل چیست؟

آزمون تافل، نوعی آزمون چند قسمتی است که برای بررسی میزان تسلط و توانایی افراد بر زبان انگلیسی انجام می‌شود. این آزمون در سطح جهانی و بین‌المللی انجام می‌گیرد و نمره‌ی حاصل‌شده از آن به عنوان یک معیار جهانی شناخته می‌شود. این نمره، امکان مهاجرت و ادامه تحصیل در کشور‌های خارجی را برای داوطلبان خود فراهم می‌کند.

آزمون تافل چیست؟آزمون آیلتس چیست؟

آیلتس یکی از سیستم‌های آزمون زبان خارجی در سطح بین‌المللی است که برای تشخیص میزان تسلط داوطلبان بر زبان انگلیسی بکارگرفته می‌شود. این آزمون مهارت‌های داوطلبان را در چهار حوزه‌ی شنیداری، خواندنی، نوشتاری و مکالمه مورد سنجش قرار می‌دهد.

تفاوت آیلتس و تافلساختار‌های آزمون تافل و آیلتس

ساختار‌های این دو آزمون بسیار شبیه به یک‌دیگر می‌باشند و چهار بخش شنیداری، گفتاری، نوشتاری و خواندنی در زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

این دو آزمون در نوع، زمان برگزاری و تایم در نظر گرفته‌شده برای آن‌ها تفاوت‌هایی دارند. مدت زمان آزمون IELTS تقریبا دو ساعت و چهل دقیقه است. درحالیکه زمان آزمون TOEFL چیزی حدود چهار ساعت می‌باشد. همچنین آزمون تافل در یک روز به پایان می‌رسد اما آزمون آیلتس در طی دو روز انجام می‌شود. این تقسیم روز به منظور سنجش بخش گفتاری یا Speaking است که قبل یا بعد از آزمون کتبی آیلتس برگزار می‌شود. به علاوه این یک مزیت برای شرکت‌کننده‌های آزمون آیلتس می‌باشد که با انرژی و سرحالی بیشتری در سنجش بخش بعدی حاضر شوند. در آزمون تافل تمامی بخش‌ها در یک روز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و داوطلب به مدت ۱۰ دقیقه بعد از سنجش بخش شنیداری، اجازه استراحت دارد. از دیگر تفاوت ‌های محسوس این دو آزمون می‌توان به بخش‌های مختلف آن اشاره‌ کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل چیست؟

تفاوت آزمون‌های آیلتس و تافل در بخش Speaking (گفتاری)

از مهم‌ترین تفاوت ‌ها‌ بین آزمون آیلتس و تافل، می‌توان به بخش مکالمه یا Speaking  اشاره کرد. از نظر زمانی بین بخش گفتاری این دو آزمون تفاوتی وجود ندارد بلکه تفاوت در نحوه‌ی سنجش این بخش می‌باشد. در آزمون آیلتس، داوطلب روبروی فرد آزمون‌گیرنده  قرار می‌گیرد و به سوالات پاسخ می‌دهد. آزمون‌کننده نیز نسبت به پاسخ‌های داوطلب عکس‌العمل نشان می‌دهد و درنتیجه مکالمه طبیعی‌تر می‌شود.

در آزمون تافل، سنجش بخش گفتاری به وسیله میکروفون انجام می‌گیرد که صدای داوطلب توسط آن ضبط می‌شود. انتخاب این دو نوع سنجش متفاوت، به سلیقه و شخصیت داوطلبان باز می‌گردد. چراکه صحبت در مقابل کسی برای عده‌ای می‌تواند استرس‌زا باشد و بالعکس افرادی سنجش با مانیتور و صحبت در میکروفون را نمی‌پسندند.

ساختار آزمون های آیلتس و تافلتفاوت آزمون‌های آیلتس و تافل در بخش Writing (نوشتاری)

در آزمون تافل، بیشتر سوالات به صورت چهارگزینه‌ای در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و صرفاً در بخش نوشتاری باید متن و Writing خود را تایپ ‌کنند. سوالات آزمون آیلتس، در تمامی بخش‌ها به صورت چهار گزینه‌ای و تشریحی می‌باشد. نکته حائز اهمیت این است که املای کلمات برای آزمون آیلتس، در هر بخش بسیار مهم است. چنانچه اشتباه املایی در هر جای از آزمون رخ دهد، نمره آن سوال نیز از بین خواهد رفت. همچنین در قسمت نوشتاری این دو آزمون، تعداد کلمات بسیار مهم است و باید به میزان خواسته‌شده نوشته شود.

تفاوت آزمون‌های آیلتس و تافل در بخش Listening (شنیداری)

در آزمون تافل، فایل‌های شنیداری در سطح بالا و آکادمیک ارائه می‌شوند و مسائل تخصصی را در بر می‌گیرند. فایل‌های صوتی تافل، زمان‌بندی طولانی‌ دارند و از داوطلب خواسته می‌شود که پس از گوش دادن، به سوالات پاسخ دهد. همچنین این آزمون به شدت به بخش گفتاری وابسته است و نمره‌ی آن به صورت مثبت یا منفی در نمره‌ی کل تأثیر می‌گذارد.

فایل‌های صوتی آزمون آیلتس، بیشتر مسائل اجتماعی را در بر می‌گیرند و بخشی از آن به صورت آکادمیک است. در آزمون آیلتس نمرات هر بخش تاثیری بر روی بخش دیگر ندارد و به صورت مجزا سنجیده می‌شود. آزمون آیلتس در بخش شنیداری، علاوه بر کم بودن حجم فایل‌های صوتی، با پخش صدا از داوطلب می‌خواهد تا به سوالات پاسخ دهد. همچنین در بین فایل‌های صوتی این آزمون، اجازه استراحت به آزمون‌شونده داده می‌شود. بنابراین موفقیت در این مرحله از دو آزمون، نیازمند تمرکز قوی است.

تفاوت آیلتس با تافلتفاوت آزمون‌های آیلتس و تافل در بخشReading ( بخش خواندن)

بخش مهارت خواندن در هر دو آزمون مشابه یک‌دیگر است. در تافل 3 تا 5 متن داده می‌شود که برای هر‌کدام 20 دقیقه زمان اختصاص می‌یابد. سوالات این بخش نیز به صورت چهارگزینه‌ای در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. در آزمون آیلتس، 3 متن ارائه می‌شود و ساختار سوالات نیز متنوع‌تر است و به صورت پرکردنی، جای خالی، صحیح و غلط و یا انتخاب عنوان برای هر پاراگراف می‌باشد.

برای آمادگی بیشتر برای شرکت در آزمون تافل، پیشنهاد می‌کنیم که نمونه سوالات آزمون تافل را به خوبی بررسی کرده و با نحوه سوالات آشنایی کافی پیدا کنید.

معادل‌سازی نمرات تافل و آیلتس

آزمون TOEFL و IELTS محتوای یکسانی را آزمایش نمی‌کنند. همچنین تفاوت بین نمره‌دهی در این دو آزمون مشهود است. از این‌رو از جدول‌ها و نمودارهایی برای معادل‌سازی نمرات این دو آزمون استفاده می‌شود که به داوطلبان کمک می‌کند تا بتوانند نمره‌ خود را در آزمونی که شرکت نکرده‌اند تخمین بزنند. البته هیج ملاک ثابت یا استانداردی در تبدیل نمره تافل به آیلتس یا بالعکس وجود ندارد و این اعداد تقریبی هستند.

تفاوت تافل و آیلتس

مدرک تافل در چه جاهایی پذیرفته می‌شود؟

آزمون تافل برای اشتغال و ادامه تحصیل

مدرک تافل علاوه بر این که در سطح بین‌المللی مدرکی معتبر است، در سطح داخلی نیز حائز اهمیت می‌باشد. این مدرک به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی ارشد و دکترا دارند، کمک می‌کند تا از آزمون‌های داخلی TOLIM ،MSRT و MHLE معاف شوند. همچنین بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی و یا ارگان‌های دولتی در ایران وخارج برای جذب نیرو و استخدام‌های خود، از کسانی که در سطح خوبی از زبان انگلیسی برخوردارند، استفاده می‌کنند.

یکی از مباحثی بعضی اوقات به هنگام عجله برای اخذ مدرک تافل وجود دارد، مدت زمان گرفتن مدرک تافل است. اگر شما هم عجله دارید، حتما مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

آزمون تافل برای مهاجرت

مدرک تافل، در بیش از یازده هزار دانشگاه و موسسه‌ی آموزش عالی جهان، از جمله استرالیا، کانادا، نیوزلند، ایالات متحده آمریکا، انگلیس و در سراسر اروپا و آسیا پذیرفته می‌شود و تقریبا ضریب پذیرش ۱۰۰% برای دانشگاه‌ها را دارد.

مدرک آزمون تافل برای تدریس زبان انگلیسی

یکی دیگر از کاربردهای مدرک تافل، برای مدرسین زبان انگلیسی می‌باشد. کسب نمره خوب در این آزمون، یکی از بهترین راه‌ها برای نشان‌دادن توانایی مدرسین در این حوزه می‌باشد.

تفاوت آیلتس و تافل

مدرک آیلتس چه جاهایی پذیرفته می‌شود؟

آزمون آیلتس برای ادامه تحصیل

آزمون آیلتس همانند آزمون تافل، در سطح جهانی و داخلی بسیار پر اهمیت می‌باشد. این آزمون برای دانشجویان که قصد ادامه تحصیل دارند امکانات مناسبی را فراهم می‌کند و باعث معافیت آنها در برخی از آزمون‌های داخلی می‌شود.

مدرک آیلتس برای مهاجرت

آزمون آیلتس آزمون جامعی است که اخذ مدرک آن جزو یکی از ملزومات مهم برای مهاجرت به خارج از کشور می‌باشد. هر کشوری میانگین نمرات خاصی را با توجه به مقررات خود مورد قبول و پذیرش قرار می‌دهد که رسیدن به آن ضروری است. بنابراین متقاضیان برای مهاجرت به هر کشور نیاز دارند تا حداقل نمره مورد پذیرش در هر بخش و میانگین آن را کسب کنند. از شاخص‌ترین کشورها برای مهاجرت، می‌توان به استرالیا، نیوزلند، کانادا و انگلستان اشاره کرد.

مدرک آیلتس برای کار

مدرک آیلتس به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترها برای اشتغال‌ به کار در کشور‌های خارجی و داخلی می‌باشد. بسیاری از مراکز کاریابی، سازمان‌ها و ارگان‌های بین‌المللی در سطح دنیا، از مدرک آیلتس به عنوان مبنای قابل اعتمادی برای استخدام استفاده می‌کنند. بنابراین داشتن این مدرک و کسب نمره‌ی قبولی خوب در آن، شرایط استخدام را برای شما فراهم می‌کند.

آیلتس یا تافل؟ کدام آزمون را انتخاب کنیم؟

همانطوری که گفته شد، این دو آزمون در یک سطح جهانی و بین‌المللی قرار دارند و هر دو آزمون‌های دشوار، دقیق و معتبری هستند که در تمامی نقاط دنیا مورد قبول می‌باشند. آنچه که شما را برای انتخاب بین این دو آزمون هدایت می‌کند، دانش، اطلاعات و شرایط دانشگاه موردنظر می‌باشد. البته برخی از دانشگاه‌ها نوع آزمون مطلوب خود را مشخص می‌کنند که این خود کمک‌ بزرگی به فرد متقاضی می‌باشد. امروزه بیشتر دانشگاه‌ها، هر دو آزمون را برای اپلای در نظر می‌گیرند تا دانشجویان دارای هر مدرک، بتوانند بر اساس معیارهای جداگانه درخواست دهند.

دانشگاهی که دوست دارید پذیرش شوید، کدام مدرک را قبول دارد؟

دانشگاه‌ها شرایط متفاوتی را برای این دو آزمون در نظر گرفته‌اند و هر دانشگاه تقریبا شرایط مربوط به خود را دارد. برای اطلاع از شرایط دانشگاه مورد نظر خود کافی است به وب‌سایت آن مراجعه کنید و اگاهی خود را از این نظر بالا ببرید.

 در کدام آزمون، بیشتر می‌توانید روی نقاط قوتتان مانور دهید؟

آزمون تافل بر skill یا توانایی‌های داوطلب تاکید بسیاری دارد. کسب این توانایی‌ها زمان زیادی می‌برد؛ به همین ‌دلیل، آزمون تافل برای کسانی که به مدت ۵ تا ۶ ماه فرصت دارند، گزینه مناسبی است؛ چرا که با تمرکز بر روی این توانایی‌ها می‌توانند نمره بالاتری کسب کنند. آزمون آیلتس، برای افرادی که در زبان انگلیسی دانش خوبی دارند و آشنا به زبان عمومی هستند، بسیار مطلوب است.

تفاوت آیلتس و تافلاعتبار آزمون تافل بیشتر است یا آیلتس؟

آزمون آیلتس و تافل هر دو در سطح یکسانی از اعتبار قرار دارند. البته دانشگاه‌های خاصی، یکی از این دو آزمون را معتبرتر می‌دانند و آن را برای پذیرش مهاجرت‌های تحصیلی و شغلی، با ارزش می‌دانند. به طور کلی این دو آزمون اعتبار یکسانی دارند و هر دو سنجشی برای زبان انگلیسی داوطلبان در سطح بین‌المللی هستند. همچنین اعتبار مدرک این دو آزمون، نهایتاً تا دو سال است.

تفاوت آیلتس و تافلهزینه آزمون تافل بیشتر است یا آیلتس؟

هزینه‌های شرکت در این دو آزمون دائماً در حال تغییر بوده و هر سال افزایش پیدا می‌کند. اما در حال حاضر هزینه شرکت در آزمون تافل مبلغی حدود ۲۲۵دلار می‌باشد و آزمون آیلتس‌ مبلغی حدود 220 دلار تخمین زده شده است.

برای مهاجرت تحصیلی یا کاری آیلتس مناسب است یا تافل؟

اینکه فرد برای اخذ اقامت کاری و تحصیلی به چه مدرک زبان و چه نمره‌ای نیاز دارد تا حدود زیادی به معیارهای دانشگاه مدنظر و یا محل کار موردنظر بستگی دارد. برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش، داشتن نمره آیلتس ۶ به بالا و برخی دیگر، تافل با نمره ۸۵ به بالا را درخواست می‌نمایند.

نتیجه‌گیری:‌ آیلتس یا تافل؟

بنابر آنچه گفته شد این دو آزمون، اعتبار یکسان و شرایط متفاوتی از نظر ساختار و دانشگاه موردنظر دارند. سفیرپیمنت یکی از سایت‌های داخلی است که علاوه‌بر راهنمایی شما با ارائه اطلاعات مختلف در این زمینه، در پرداخت هزینه ثبت ‌نام آزمون تافل یا آیلتس شما را کمک می‌کند.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *