آزمون GRE

همه چیز درباره آزمون GRE

آخرین بروز رسانی:  ۱۸ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  13 دقیقه

ETS، شرکت برگزارکننده‌ی آزمون GRE، آن را به این صورت تعریف می‌کند: «هوشمندانه‌ترین راه برای ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی و مدارس آموزش کسب‌وکار».

سوال این جاست که این راه هوشمند دقیقا چیست و چه کمکی به افرادی می‌کند که می‌خواهند از پله‌های تحصیلات تکمیلی بالا بروند؟ ما در این مقاله به تمام پرسش‌های شما در رابطه با آزمون GRE (از جمله: آزمون gre چیست؟ مدارک لازم برای ثبت نام gre – منابع آزمون gre چیست؟ تاریخ های باز آزمون جی آر ای) پاسخ می‌دهیم و مسیر شرکت در این آزمون را برای شما هموار می‌کنیم.

 

بیشتربخوانید: نمونه سوالات آزمون GRE، منبعی برای آمادگی بیشتر

 

آزمون GRE چیست؟

GRE مخفف عبارت Graduate Record Examination به معنای سنجش توانایی تحصیلی افراد است. این آزمون، سنجشی بین‌المللی از منطق و توانایی‌های تحلیلی است که در میان پرطرفدارترین و معتبرترین مدارک تحصیلی دنیا قرار دارد. آزمون GRE فیلتری برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی در بسیاری از دانشگاه‌ها، علی‌الخصوص دانشگاه‌های آمریکا و کانادا است. در واقع، در بیشتر دانشگاه‌های این دو کشور، نمره‌ی این آزمون به عنوان یکی از مدارک درخواست پذیرش در دوره‌های کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا مورد نیاز می‌باشد.

این آزمون به صورت کلی در دو نوع General و Subject برگزار می‌شود. آزمون اصلی همان آزمون General می‌باشد. آزمون Subject نیز یک آزمون جانبی به حساب می‌آید. در ادامه در رابطه با این دو نوع بیشتر توضیح خواهیم داد؛ اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که در این مقاله هر جا به نوع آزمون GRE اشاره نشده است، منظور همان آزمون General است.

 

تاریخ های باز آزمون جی آر ای

 

پذیرش در دانشگاه های آمریکا با مدرک GRE

ورود به تمام رشته‌های دانشگاه‌های آمریکا و کانادا به نمره‌ GRE نیاز دارد. البته رشته‌های حقوق و علوم پزشکی از این قاعده پیروی نمی‌کنند و متقضیان آن‌ها باید آزمون‌های MCAT و LSAT را بگذرانند. همچنین، آزمون GRE به شما کمک می‌کند تا در کنار تحصیل، فرصت‌های شغلی بهتری نیز پیدا کنید و دامنه‌ي ارتباط حرفه‌ای شما توسعه پیدا کند. نتیجه‌ی این آزمون، در دریافت فاند (Fund) نیز بسیار اثرگذار است.

 

انواع آزمون GRE

همان طور که پیش از این نیز بیان کردیم، این آزمون در دو نوع جنرال (General) و سابجکت (Subject) برگزار می‌شود:

 

آزمون جی آر ای سابجکت (GRE Subject)

آزمون جی آر ای سابجکت از دروس تخصصی رشته‌های خاصی مانند شیمی، ریاضی، فیزیک، روانشناسی، زیست شناسی و زبان انگلیسی گرفته می‌شود. این قسمت آزمون GRE به داوطلبان کمک می‌کند تا خودشان را به دانشگاه‌های مقصد نشان دهند و از دیگر رقبا پیشی بگیرند. در واقع با شرکت و کسب نمره‌ی عالی در این آزمون، می‌توانید نقاط قوت خودتان را در یک رشته‌ي خاص به دانشگاه مقصد نشان دهید. برای بعضی دانشگاه‌ها مانند Yale، Stanford و NYU شرکت در این آزمون الزامی می‌باشد. اگر در رشته‌های ذکرشده تحصیل می‌کنید، باید سایت دانشگاه موردنظرتان را بررسی کنید تا از لزوم شرکت در این آزمون آگاه شوید. گرچه در بیشتر دانشگاه‌ها، این آزمون به صورت اختیاری برگزار می‌شود.

در بعضی موارد شرکت در آزمون GRE Subject می‌تواند برای شما، حتی در دانشکده‌هایی غیر از دانشکده‌ی این رشته‌ها، یک مزیت بزرگ رقابتی ایجاد کند.  به عنوان مثال، دانشکده مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه UC-Berkeley با وجود اینکه آزمون GRE Subject را توصیه نکرده است؛ اما در قسمت FAQ این دانشکده آمده است که نمره‌ي GRE Subject رشته‌های ریاضی و فیزیک را می‌پذیرد.

ETS در سایت خود یک صفحه دارد که به شما کمک می‌کند برای شرکت در این آزمون آماده شوید. به این نکته دقت داشته باشید که شرکت‌کنندگان GRE Subject باید حتما در GRE General هم شرکت کنند.

نحوه گزارش نمرات آزمون جی آر ای سابجکت

دانشگاه ها برای ارزیابی وضعیت دانشجویان، باید نمره رسمی متقاضی را از طریق موسسه ETS دریافت کنند. به درخواست اعلام رسمی نمره آزمون GRE از طریق موسسه ETS، گزارش نمره آزمون (REPORT) گفته می‌شود. شما می توانید برای چهار دانشگاه به صورت رایگان، در جلسه امتحان آنلاین، نمره‌ جی آر ای سابجکت خود را ریپورت کنید. برای ریپورت نمرات اضافی، باید مبلغ 27 دلار آمریکا برای هر دانشگاه پرداخت کنید.

 

آزمون جی آر ای جنرال (GRE General)

آزمون جی آر ای جنرال در واقع همان آزمون اصلی است که در ادامه‌ي مطلب به صورت جامع درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم. این آزمون هر هفته در شهرهای مختلف ایران به شکل منظم و سیستمی انجام می‌شود.

 

آیا آزمون GRE نمره منفی دارد؟

در گذشته، یکی از تفاوت‌های مهم دو آزمون GRE جنرال و سابجکت در نحوه‌ي محاسبه‌ی نمره‌ی منفی در آن‌ها بوده است. آزمون جنرال نمره منفی نداشت؛ اما در آزمون سابجکت به ازای هر 4 پاسخ غلط، یک پاسخ صحیح حذف می‌شد. از سال 2017، روند نمره‌دهی آزمون سابجکت نیز تغییر کرد و این آزمون هم نمره منفی نداشته و فقط بر حسب جواب‌های صحیح، نمره محاسبه می‌شود.

 

مدارک لازم برای ثبت نام gre

 

نحوه پخش سوالات در آزمون جی آر ای

این آزمون شامل سه بخش اصلی درک واژگان (Verbal Section)، ریاضیات (Quantitative Section) و نوشتاری تحلیلی (Analytical Writing Section) می‌باشد. بخش درک واژگان دارای دو سری سوال 20 تایی است که باید در 30 دقیقه پاسخ داده شوند. نمره‌ی این بخش بین 130 تا 170 است. بخش ریاضی نیز شامل دو سری سوال 20 تایی است که باید در 35 دقیقه پاسخ داده شوند و نمره‌ی این بخش نیز بین 130 تا 170 است. در نهایت در بخش نوشتاری تحلیلی باید دو انشا نوشته شود که هر کدام دارای 30 دقیقه زمان هستند. نمره‌ی این بخش از 6 محاسبه می‌شود.

 

بررسی دقیق تر بخش‌ های آزمون جی آر ای

 

بخش رایتینگ تحلیلی GRE

این بخش مهارت‌های بیان و استفاده از دلایل و مثال‌ها برای استدلال ایده‌های پیچیده، مهارت‌های تفکر انتقادی، توان نوشتاری و بررسی ادعاها را مورد سنجش قرار می‌دهد. در حالت کلی بخش نوشتاری تحلیلی شامل دو قسمت می‌باشد:

Issue writing

در این قسمت از فرد خواسته می‌شود تا در رابطه با یک موضوع خاص، مطلب بنویسد. زمان این بخش 45 دقیقه می‌باشد و سطح آن دشوارتر از بخش رایتینگ تافل و آیلتس می‌باشد. شرکت‌کنندگان باید از میان موضوعات داده شده، یک مورد را انتخاب کنند و در آن از تمام توانایی‌های خود در حوزه‌های گرامر، واژگان و… استفاده کنند. نمره‌ی این بخش از 6 نمره محاسبه می‌شود و کسب نمره‌ي بالای 4 به معنای یک امتیاز بسیار خوب است.

 

Argument writing

در بخش Argument داوطلب در مدت زمان 45 دقیقه باید متنی را که در ظاهر معقول و صحیح است، اصلاح نموده و اشکالات موجود در آن را بررسی کند.

 

 بخش واژگان (Verbal)

هدف از این بخش، سنجش توانایی داوطلبان در زمینه‌ي تجزیه، تحلیل و نتیجه‌گیری از بحث است. تمرکز این قسمت بر مهارت‌های درک واژگان و استدلال کلامی می‌باشد. بخش واژگان، دو سری سوال 5 گزینه‌ای دارد که مدت زمان پاسخگویی به آن‌ها 30 دقیقه است و نمره‌ي منفی نیز ندارند. در این بخش توانایی‌های تحلیل کلامی افراد مورد سنجش قرار می‌گیرد. سری اول سوالات که به سوالات جاخالی یا direct vocabulary questions معروف است، شامل دو نوع سوال با نام‌های text completion و sentence completion است. سری دوم سوالات مربوط به بخش متنی یا reading است که دو زیرمجموعه‌ي سوالات درک مطلب و سوالات منطقی را در خود جای می‌دهد.

 

بخش ریاضیات

این بخش توانایی تحلیل ریاضی و کمی افراد را می‌سنجد. مباحث سوالات آن بسیار ساده بوده و در سطح ریاضیات دبیرستان است. نکته‌ی اساسی در پاسخ‌گویی به سوالات این قسمت داشتن دقت و سرعت عمل بالا است. سوالات این بخش شامل جبر، هندسه، آمار و احتمال می‌باشد و سرفصل‌هایی مانند مثلثات یا دیفرانسیل در این آزمون جایی ندارند. در این بخش، سه دسته سوال قرار دارند که دو دسته از آن‌ها شامل حل مسئله و یک قسمت شامل مقایسه دو کمیت می‌باشد. نوع خاصی از سوالات این بخش، سوال‌های چند جوابی یا Multiple Answer می‌باشد. در این نوع سوالات، شما باید از بین گزاره‌های موجود بررسی کنید که چه تعداد صحیح هستند.

 

منابع آزمون GRE

همان‌طور که یک فارسی زبان، معنای بسیاری از لغات زبان فارسی را نمی‌داند؛ حتی یک انگلیسی زبان دارای مدرک فوق لیسانس نیز نمی‌تواند مطمئن باشد که بتواند نمره‌ کامل را در این آزمون به دست آورد. بنابراین، به جای سردرگمی میان انبوه کتاب‌ها و مقالات پیشنهادی، کافی‌ است تنها منابع اصلی را مطالعه کنید. تلاش کنید که بیشترین نمره را در بخش‌های ریاضی و تحلیلی نوشتاری به دست آورید؛ زیرا تاثیر این بخش‌ها بسیار زیاد است. همچنین، مطالعه‌ی نمونه سوال‌های سال گذشته آزمون GRE نیز می‌تواند به شما در کسب نمره‌ی بهتر کمک کند.

برای دانلود نمونه سوالات آزمون gre به صفحه آن مراجعه نمایید.

 

چه کتاب هایی برای موفقیت در آزمون GRE نیاز است؟

منابع زیر برای بخش‌های مختلف این آزمون جزء منابع اصلی پیشنهادی هستند. البته، پیش از مطالعه‌ی این کتاب‌ها باید کتاب 504 لغت ضروری و کتاب لغات ضروری آزمون تافل را مطالعه کنید:

 

منابع بخش درک واژگان

  1. Barron 800 Essential Words for GRE
  2. Magoosh 1000 Words
  3. Word smart

 

منابع بخش درک مطلب در درک واژگان

  1. Big Book and Powerprep, ETS Official Guide
  2. Magoosh Videos
  3. RC files (Recent GRE Reading Comprehension tests)
  4. Magoosh book

 

منابع بخش تحلیلی نوشتاری

  1. ETS Official Guides and Powerprep
  2. Pool of Arguments and Issues
  3. Magoosh Analytical Writing Book
  4. Princeton Book

 

منابع بخش ریاضیات

  1. ETS Official Guides and Powerprep
  2. Manhattan 5lb
  3. Magoosh Questions
  4. Magoosh Videos

زمان اعلام نتیجه آزمون GRE

نتایج رسمی آزمون GRE با مراجعه به وب‌سایت GRE یا موسسه ETS قابل مشاهد است. 10 تا 15 روز پس از تاریخ آزمون این نتایج اعلام می‌شوند. پس از گذشت حدود 3 هفته، نمرات آزمون به دانشگاه‌های انتخابی شما ارسال می‌گردد. برای راحتی کار شما، پس از اینکه نمرات مشخص شوند؛ ایمیلی از طرف ETS مبنی‌ بر قابل مشاهده بودن نمرات، برای شما ارسال می‌شود.

 

نمره قبولی آزمون GRE

مجموع نمرات این آزمون برابر 340 نمره می‌باشد و نمره‌ی بخش تحلیلی نوشتاری، جداگانه محاسبه خواهد شد. در حالت کلی نمره‌ی مناسب برای قبولی در هر دانشگاه متفاوت است؛ اما معمولا نمره‌ی بالای 310 یک نمره‌ي بسیار عالی می‌باشد. در بخش سوم نیز نمره عالی معادل 4 از 6 خواهد بود. بسته به نوع دانشگاه ممکن است نمره بخش خاصی مهم‌­تر از نمرات دو بخش دیگر باشد که با مراجعه به سایت هر دانشگاه می‌توانید در این باره اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

زمان برگزاری آزمون GRE

این آزمون در بیش از 1000 مرکز و بیش از 160 کشور به شکل کامپیوتری برگزار می‌گردد. در بیشتر کشور‌ها، این آزمون در طول سال به صورت مداوم برگزار می‌گردد. هر دوطلب می‌تواند تا حداکثر 5 بار در سال و هر 21 روز یکبار در این آزمون شرکت کند. در ایران این آزمون توسط سازمان سنجش و دیگر موسسات در تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌گردد.

 

مدارک لازم برای ثبت نام GRE

برای شرکت در آزمون GRE، باید در سایت رسمی آن ثبت نام کنید. پس از ثبت نام به شما یک کد کاربری و رمزعبور داده می‌شود تا وارد صفحه شخصی خود شوید و اطلاعات خود را تکمیل کنید. پس از آن می‌توانید تاریخ، زمان و محل برگزاری آزمون خود را مشخص کنید. در روز آزمون باید گذرنامه‌تان را با خود به همراه داشته باشید تا اطلاعات گذرنامه با اطلاعات ثبت نامی شما در سایت منطبق شود. عکس گذرنامه باید با عکسی که در سایت ETS‌ آپلود می‌کنید، یکسان باشد. همچنین، امضای شما باید روی گذرنامه موجود بوده و گذرنامه نیز حداقل تا سه ماه دیگر اعتبار داشته باشد.

برای دانستن بیشتر در این مورد، حتما صفحه راهنمای ثبت نام gre را با دقت مطالعه نمایید.

 

ثبت نام و پرداخت آزمون GRE

هزینه‌ي ثبت نام آزمون GRE برابر با 205 دلار آمریکا می‌باشد. در صورتی که بخواهید از یک هفته تا چهار روز مانده به آزمون در آن ثبت نام کنید، هزینه‌ی آن 230 دلار خواهد بود. شما می‌توانید از طریق سایت‌های مختلف مانند (سفیرپیمنت) و مستر کارت یا ویزا، به پرداخت آزمون gre بپردازید. جهت شرکت در این آزمون، ابتدا باید در سایت ETS یک حساب کاربری ایجاد کنید. پس از انتخاب مرکز آزمون و تاریخ آن به صفحه پرداخت هدایت می‌شوید و بعد از پرداخت، ثبت نام شما نهایی خواهد شد.

 

مراکز برگزاری آزمون در ایران

در ایران در شهرهای مختلفی اعم از تهران، اصفهان، شیراز، آمل، زنجان و… این آزمون برگزار می‌شود. مرجع اصلی برگزاری این آزمون در ایران، سازمان سنجش آموزش کشور می‌باشد؛ اما سازمان‌ها و موسسات دیگری نیز این آزمون را برگزار می‌کنند.

شرایط شرکت کنندگان آزمون

پیش از هر چیز دقت داشته باشید که اگر کشوری که قصد تحصیل در آن را دارید، الزامی برای شرکت در آزمون GRE ندارد، لازم نیست به سراغ این آزمون بروید. برای شرکت در این آزمون باید حداقل مدرک شما لیسانس بوده و همچنین، سطح زبان انگلیسی شما متوسط رو به بالا باشد.

 

مدرک و اعتبار آزمون جی آر ای

به محض اینکه مدرک GRE خود را دریافت کنید، دوره‌ی اعتبار آن شروع می‌شود. آزمون GRE به مدت 5 سال معتبر است؛ زیرا در طی پنج سال ممکن است قوانین شرکت در آزمون تغییر کنند یا دانش فردی شخص دچار تغییر شود.

 

تفاوت آزمون GRE با آیلتس و تافل

 

آزمون gre چیست

 

در جدول زیر می‌توانید تفاوت‌های کلی این آزمون‌ها را با هم مشاهده کنید:

آزمون تافل آزمون آیلتس آزمون GRE
انواع آزمون آکادمیک آکادمیک و عمومی عمومی و سابجکت
مدت زمان 4 ساعت 2 ساعت و 55 دقیقه سه ساعت و 45 دقیقه
نمرات 120 نمره 9 نمره 340 نمره + 6
بازه زمانی برای تکرار آزمون هر 12 روز یکبار محدودیت ندارد. هر 21 روز یکبار
اعتبار مدرک 2 سال 2 سال 5 سال
مدت زمان لازم برای اعلام نتایج 12 روز بعد از آزمون 13 روز بعد از آزمون 10 الی 15 روز بعد از آزمون
هزینه آزمون 225 دلار بسته به مرکز برگزاری متفاوت است. 205 دلار

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *