آزمون toefl

تافل (TOEFL) را چقدر می شناسید؟

آخرین بروز رسانی:  ۱۵ تیر, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  18 دقیقه

آزمون تافل از آزمون‌های معتبر بین‌المللی است که تقریبا همه کشورهای جهان آن را به رسمیت می‌شناسند. تعداد زیادی از افراد، متقاضی شرکت در آزمون TOEFL هستند. برای اینکه بدانید اصلا آزمون تافل چیست و چرا مهم است؟، منابع آزمون تافل چیست؟ و …. در این مقاله جامع به تمام مطالب مربوط به تافل می‌پردازیم. با ما تا پایان همراه باشید.

جدول محتوا پنهان

آزمون تافل چیست؟

منظور از تافل چیست؟ برای پاسخ به این پرسش پرتکرار درباره آزمون تافل، ابتدا کلمه تافل را تعریف می‌کنیم. کلمه TOEFL مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language است. این آزمون از معتبرهای جهانی است که استفاده‌های مختلفی از آن می‌شود. بیشترین استفاده از آزمون تافل برای افرادی است که می‌خواهند مهاجرت تحصیلی یا شغلی داشته باشند؛ چون این آزمون را حدودا 9000 دانشگاه در جهان معتبر دانسته و همین امر مهر تاییدی بر اعتبار آزمون تافل است.

برگزاری این آزمون بین المللی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. این شیوه‌ها عبارت‌اند از:

آزمون کاغذی Pbt

از نام این آزمون، نوع برگزاری مشخص است. متقاضیان شرکت در این آزمون با دفترچه سوالاتی مواجه شده و به سوالات آن پاسخ می‌دهند. این روش تقریبا قدیمی است و در حال منسوخ شدن می‌باشد. درواقع با افزایش متقاضیان شرکت در این آزمون برگزاری به صورت کاغذی، کار بسیار هزینه‌بر و دشواری خواهد بود؛ به همین دلیل، برگزاری به صورت اینترنتی در حال جایگزین شدن با این روش است.

منظور از تافل چیستآزمون کاغذی Pbt  شامل چه قسمت‌هایی است؟

آزمون کاغذی Pbt در ابتدا به ارزیابی سه مهارت شنیداری، ساختار زبان و مهارت خواندن می‌پردازد؛ سپس در یک فرصت 30 دقیقه‌ای به کاربران اجازه می‌دهد تا درباره موضوعی مشخص بنویسند تا مهارت نوشتن نیز، ارزیابی شود. در نهایت نمرات شرکت کنندگان در هر قسمت بر اساس مقیاس‌های تعیین شده محاسبه و در نهایت با یکدیگر جمع می‌شوند. مجموع این نمرات، نمره فرد را مشخص می‌کند. نمرات این آزمون بین عدد 310 تا 677 متغیر است. خوب بودن این نمره بسته به محلی که قصد ارائه نمره به آن دارید، مشخص می‌شود؛ به عنوان نمونه، نمره قابل قبول برای ارائه به دانشگاه‌های خارج از کشور، بالاتر از 550 و برای آزمون دکتری داخل کشور بالاتر از 480 است.

معایب و مزایای آزمون کاغذی PBT

همانطور که گفتیم، بالا بودن هزینه برگزاری چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ صرف زمان، معایب این نوع آزمون است. از مزایای آزمون کاغذی Pbt نیز می‌توان به اطمینان بیشتر شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان بر صحت آزمون و البته کیفیت بالاتر برگزاری آزمون از لحاظ مهیا بودن فضای مناسب برای آن اشاره کرد.

آزمون کامپیوتری CBT

این نوع آزمون به دلایل عدم اطمنیان به صحت آزمون از حدود سال 2006 میلادی منسوخ شد. در آزمون کامپیوتری، سوالات مبتنی بر کامپیوتر اجرا شده و داوطلبان از طریق رایانه شخصی در زمان مقرر به سوالات پاسخ می‌دادند.

آزمون اینترنتی IBT

 جایگزین مناسب دو نوع قبلی، برگزاری آزمون اینترنتی IBT است. این روش از سال 2005 معرفی و اجرا شد که در سال بعد معرفی، به صورت گسترده در تمام دنیا مورد استفاده قرار گرفت. در این روش برگزاری، متقاضیان در تاریخ مشخص به محل برگزاری آزمون مراجعه نموده و در آنجا با استفاده از رایانه‌های موجود، در آزمون شرکت می‌کند. اعتبار این آزمون با نمونه‌های قبلی برابر است.

منابع آزمون تافل چیست

مزایا و معایب آزمون اینترنتی IBT

به طور قطعی نمی‌توان برای این نوع آزمون مزایا و معایبی معرفی نمود. به عبارت دیگر مزایا و معایب هر چیزی ممکن است از نظر افراد متفاوت باشد. ما ویژگی‌های این آزمون را توضیح می دهیم تا افراد خود مزایا و معایب را تشخیص دهند. آزمون اینترنتی IBT برخلاف تافل قدیمی که روی گرامر تاکید داشت، تمامی ساختارهای زبان را مورد توجه و پوشش قرار می‌دهد. از برگزاری آزمون تا دریافت نتیجه حدودا دو هفته زمان می‌برد، در هر ماه چندبار آزمون برگزار می‌شود و داوطلب می‌تواند تاریخ مناسب خود را انتخاب کند.

این آزمون حدودا 4 ساعت زمان دارد و یادداشت برداری که در آزمون کاغذی ممنوع است، مجاز می‌باشد. آزمون اینترنتی در هفته بیش از یکبار برگزار نمی‌شود اما ممکن است یک یا چند بخش به صورت طولانی ارائه شود که در اینصورت مشخص نیست کدام بخش برای نمره در نظر گرفته خواهد شد؛ زیرا انتخاب سوالات تقریبا به صورت تصادفی است.

تافل در ایران چگونه برگزار می‌شود؟

آزمون تافل در ایران از سال 2010 در شهرهای مختلف و در شیوه‌های متفاوت کاغذی و اینترنتی برگزار شد. با گذر زمان و بنا بر شرایط، امروزه تافل در ایران فقط به صورت اینترنتی برگزار می‌شود.

اعتبار آزمون تافل چقدر است؟

پس از شرکت در آزمون و کسب نمره، تا دو سال فرصت دارید که نمره را به مرکز مورد نظر ارائه کنید؛ در واقع اعتبار آزمون تافل، دو سال به صورت رسمی است و پس از گذشت این زمان لازم است که مجددا در این آزمون شرکت نمایید. چنانچه تصمیم بر شرکت مجدد در آزمون بگیرید، با گذشت 12 روز این امکان برای شما وجود خواهد داشت؛ البته پیشنهاد می‌شود در صورت داشتن چنین تصمیمی، کمی به خود زمان دهید تا فرصت تقویت نقاط ضعف را داشته باشید.

نحوه‌ی برگزاری آزمون TOEFL

آزمون TOEFL در ایران به صورت اینترنتی برگزار می‌شود. برای شرکت در آن لازم است به یکی از مراکز معتبر مراجعه کنید. تمام قسمت‌های این آزمون در یک روز به صورت پیوسته و در حدود سه ساعت و نیم انجام می‌شود؛ البته، پس از گذشت تقریبا دو ساعت و اتمام بخش Listening آزمون، داوطلبان فرصت استراحت ده دقیقه‌ای را خواهند داشت. برگزاری آزمون به صورت پیوسته در یک روز، تفاوت آیلتس و تافل است.

ثبت نام در آزمون تافل و نحوه پرداخت آزمون تافل

معتبرترین راه برای ثبت نام در آزمون تافل مراجعه به سایت اصلی آن یعنی همان ETS  است. برای ثبت نام شما پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، هزینه را پرداخت کرده و در روز آزمون در مکان مشخص شده، آزمون خواهید داد. (برای اطلاع از زمان برگزاری صفحه تاریخ آزمون تافل را مطالعه نمایید.) انتخاب محل مناسب برای شرکت در آزمون از جمله مواردی است که باید در هنگام ثبت نام وارد نمایید. در ایران شهرهای تهران، زنجان، ارومیه و… محل برگزاری آزمون تافل هستند.

مسئله مهم‌تر در زمان ثبت نام، نحوه پرداخت آزمون تافل است. پرداخت آزمون TOEFL با استفاده از کارت های بین المللی همچون پی پال و  MasterCard انجام می‌شود. پس از اتمام پرداخت، کد تاییدی برای شما ارسال خواهد شد که باید در روز امتحان، همراه شما باشد.

دریافت مدرک و نمره تافل

مدرک و نمره تافل برای شما از طریق ایمیل ارسال خواهد شد. اگر گزینه دریاف نسخه چاپی را به هنگام ثبت نام فعال کرده باشید، یک نسخه برایتان ارسال می‌شود. نسخه ارسالی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی با نسخه اصلی تفاوت‌هایی دارد؛ اما به عنوان درج در رزومه شما می‌تواند استفاده شود. جهت ارائه این مدرک به مکان مورد نظر مانند اپلای در دانشگاه‌ها، لازم است تا نسخه ثانویه را دریافت کنید. جهت دریافت این نسخه باید درخواست خود را ثبت کرده و برای چاپ و ارسال هم، هزینه حدود 20 دلاری را باید بپردازید.

پرسشی که برای بسیاری مطرح می‌شود این است که مدت زمان گرفتن مدرک تافل چقدر است؟‌ اگر شما نیز این پرسش را دارید، کلیک نمایید.

نحوه نمره دهی در TOEFL چگونه است؟

کسب نمره قبولی آزمون تافل معنا ندارد؛ زیرا کاملا بستگی دارد به اینکه شما نمره این آزمون را برای کجا نیاز داشته باشید. این آزمون هم شبیه آیلتس نمره‌ای در بازه 0 تا 120 را خواهد داشت. حال اینکه چه نمره‌ای مور پذیرش مکان مورد نظر شماست، ارزش نمره شما را مشخص خواهد کرد. اگر به قصد مکان مشخصی در آزمون تافل شرکت می‌کنید، حتما درباره نمره قابل قبول آنجا تحقیقات لازم را انجام دهید. به طور میانگین نمره بین 85 تا 90 مناسب تلقی خواهد شد؛ اما ادامه تحصیل در رشته‌هایی چون حقوق و پزشکی، نیازمند کسب نمره حداکثری است.

اگر همچنان بین انتخاب تافل یا آیلتس شک دارید، مقاله آن را حتما مطالعه فرمایید.

ساختار کلی امتحان تافل چیست؟

همانطور که گفتیم، آزمون تافل در بخش‌های مختلفی برگزار می‌شود. این بخش‌ها عبارت‌اند از: Reading ، Listening ،Speaking ،Writing.
شرکت‌کنندگان ابتدا دو بخش را آزمون داده و پس از ده دقیقه استراحت، دو بخش بعدی را ادامه خواهند داد.

بخش اول: TOEFL Reading – بخش ریدینگ تافل

این بخش مهارت خواندن شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در ریدینگ تافل حدودا سه الی چهار متن برای مطالعه در اختیار شرکت‌کننده قرار می‌گیرد. فرد در فرصت تقریبا 60 تا 80 دقیقه‌ای خود، این متن‌ها را خوانده و سپس به سوالاتی پاسخ می‌دهد. تعداد سوالات تافل در این بخش نیز بین 36 تا 54 متغیر است و بستگی به متن‌های داده شده دارد.

بخش دوم: TOEFL Listening  – بخش لیسنینگ

بخش شنیداری آزمون تافل یا همان لیسنینگ، فایل‌های صوتی را در اختیار شما قرار خواهد داد. این بخش تقریبا بین 60 تا 90 دقیقه از وقت شما را خواهد گرفت. تعداد 6 الی 9 فایل صوتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که پس از گوش دادن به آن‌ها تقریبا 34 تا 51 سوال را باید پاسخ دهید. مهارت شنیداری شما در این بخش از آزمون TOEFL بررسی خواهد شد. نکته قابل توجه در این قسمت این است که لهجه‌های زبان انگلیسی در هر کشور متفاوت است. همین لهجه‌ها بر کیفیت صدا اثر گذاشته و ممکن است شما را در تشخیص، دچار مشکل کند.

اغلب افراد لهجه آزمون تافل را آمریکایی می‌دانند؛ اما در بعضی موارد لهجه‌ی کشورهای دیگر نیز مشاهده شده است. پیشنهاد می‌کنیم جهت تمرین و آماده شدن برای این بخش از آزمون تنها روی یک لهجه تمرکز نکنید.

بخش سوم: TOEFL Speaking – بخش اسپیکینگ

این بخش فقط 20 دقیقه زمان دارد. تعداد 6 سوال در این بخش مطرح می‌شود که شما باید به آن‌ها پاسخ دهید. دو سوال اول کاملا مستقل هستند؛ اما 4 سوال بعدی با توجه به دو بخش Listening و Reading مطرح می‌شود که به آنان سوالات تلفیقی می‌گویند. جهت کسب نتیجه مطلوب از این بخش، لازم است در زمان پاسخگویی به دو بخش قبلی، توجه بیشتری داشته باشید.

بخش چهارم: TOEFL Writing – بخش رایتینگ

در این قسمت از آزمون نیز شما باید به دو سوال پاسخ دهید که یکی از آن‌ها تلفیقی از تمام بخش‌های قبل است. در واقع در این بخش تمام مهارت‌هایی که در بخش‌های قبلی محک زده‌اید، دوباره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ابتدا متنی مطالعه می‌کنید، سپس صحبت‌های استادی را خواهید شنید و در نهایت در مدت زمان 20 دقیقه توضیح می‌دهید که نظر آن استاد درباره متن چه بوده است. مثلا اگر استاد متن را تصدیق یا رد کرده باشد، شما در توضیحات خود، آن را خواهید نوشت. نوشتن در تافل برخلاف آیلتس، به صورت تایپی خواهد بود؛ پس حتما توجه کنید که مهارت تایپ انگلیسی خود را نیز باید افزایش دهید.

سوال دوم در این قسمت، سوالی مستقل است که شما باید درباره موضوع مشخصی، انشا بنویسید. این قسمت نیز دارای 20 دقیقه زمان است. طبق تجربیاتی که از شرکت‌کنندگان در دسترس می‌باشد، معمولا متن‌هایی که در حدود 300 کلمه به سوالات درخواستی پاسخ می‌دهند، مناسب تلقی خواهند شد. حتما دقت کنید که زیاده‌گویی و استفاده از جملات طولانی معیار قابل قبولی نیست!

سوالات متداول در مورد تافل

چه موضوعات و مطالبی در آزمون تافل مطرح نمی شوند؟

به طور کلی موضوعاتی که در آزمون تافل مطرح می‌شوند در قسمت‌های هنری، علوم طبیعی، علوم محض و روانشناسی خلاصه می‌شوند. موضوعاتی خارج از این موارد در مباحث این آزمون نیست. موضوعات هنری شامل معماری، طراحی، ادبیات، موسیقی و عکاسی می‌شوند. مطالبی که تحت عنوان علوم طبیعی هستند، عبارت است از: میکروب شناسی، فیزیولوژی، پزشکی و بیوشیمی.

از موضوعاتی که در دسته علوم محض جای می‌گیرند، می‌توان به فیزیک، ستاره شناسی، هواشناسی، شیمی، زمین شناسی و کامپیوتر اشاره کرد. همچنین موضوعات حوزه روانشناسی شامل تجارت و بازاریابی، زبان شناسی، خود روانشناسی، آموزش و … می‌شوند.

آیا امتحان تافل برای تمام اهداف کاربرد دارد؟

علی رغم اینکه آزمون تافل از اعتبار بالایی برخوردار است اما ممکن است در هر جایی کاربرد نداشته باشد؛ به عنوان مثال، در کشور بریتانیا به جای آزمون تافل نمرات آیلتس را می‌پذیرند. بر همین اساس، لازم است شما پیش از تصمیم برای شرکت کردن در آزمون TOEFL یا عدم شرکت، هدف خود را مشخص نمایید. ممکن است با هدفی که شما دارید، نیاز به شرکت در این آزمون نباشد.

هزینه ثبت نام در آزمون TOEFL

میزان هزینه آزمون TOEFL به عواملی از جمله کشوری که در آن ثبت نام می‌کنید دارد. هزینه تافل در ایران فعلا در حدود 225 دلار است. عامل دیگر مدت زمان باقی مانده تا روز برگزاری آزمون است؛ مثلا اگر شما قصد داشته باشید در آزمونی که هفته بعد برگزار می‌شود شرکت کنید، باید هزینه بیشتری بپردازید. میزان دقیق هزینه لازم برای ثبت نام آزمون تافل را می‌توانید از سایت TOEFL مشاهده نمایید. تحت شرایطی نیز ممکن است مبلغی به عنوان جریمه لازم باشد که پرداخت کنید. این مبلغ نیز بستگی به مورد جریمه دارد؛ مثلا برای کنسل کردن ثبت نام آزمون و یا تغییر تاریخ آزمون، مبلغ 60 دلار جریمه خواهید شد.

منابع آزمون تافل چیست؟

بدیهی است که برای آمادگی در هر آزمونی لازم است که منابع آن را بشناسید. شناخت منابع آزمون تافل نیز به آمادگی شما برای شرکت در این آزمون کمک خواهد کرد. چند نمونه از این منابع عبارتنداز:

  • Essential Words for The TOEFL
  • ۱۱۰۰Words You Need to Know
  • Longman Preparation Course for The TOEFL

تافل چیستآیا کارنامه ی آزمون تافل به داوطلب داده می‌شود؟

همانطور که در ابتدای متن نیز گفتیم، نسخه‌ای از کارنامه شما برایتان ایمیل خواهد شد که کمی با نسخه اصلی تفاوت دارد؛ همچنین، یک نسخه چاپی نیز در صورت فعال کردن گزینه دریافت نسخه چاپی در زمان ثبت نام، برایتان پست خواهد شد. البته آن مدرک نیز همان مدرک اصلی نیست و فقط برای قرار گرفتن در رزومه شخصی اعتبار دارد. نسخه چاپی را تنها یکبار می‌توانید رایگان دریافت نمایید و برای دفعات بعدی لازم است که مبلغ 20 دلار به عنوان هزینه چاپ و ارسال پرداخت نمایید.

کارنامه آزمون تافل چطور به دانشگاه ها و مراکز ارسال می‌شود؟

هر مجموعه‌ای که به طور رسمی نمرات تافل را می‌پذیرد، یک کد اختصاصی از طرف ETS می‌پذیرد. شما به هنگام ثبت نام لازم است که کد موسسه مورد نظر را در سایت وارد کنید تا گزارش نمرات شما یا همان کارنامه به صورت رایگان برای موسسه مورد نظر ارسال شود. برای اطمینان از صحت کارنامه، ارسال به صورت مستقیم از طرف ETS انجام می‌شود. این ارسال تا 4 نسخه در هنگام ثبت نام رایگان است و خارج از این تعداد، لازم است که مبلغ بیشتری را بپردازید.

ضمنا لازم نیست که به ازای هر موسسه آدرس پستی را وارد نمایید و یا اینکه به دنبال کد آن بگردید. در همان سایت ETS، امکان یافتن کد هر موسسه هست و با وارد کردن آن کد، بقیه اطلاعات را نیاز نخواهید داشت.

شرایط و قوانین آزمون تافل

این آزمون نیز مانند همه آزمون‌های معتبر، شرایط و قوانین خاص خود را دارد. این شرایط عبارت‌اند از:

  • محدودیت سنی ندارد اما برای افراد بالای 16 سال توصیه شده است.
  • داشتن لاک غلط‌گیر، هایلایت و مداد رنگی ممنون است.
  • داشتن اصل پاسپورت الزامی است و کپی را نخواهند پذیرفت.
  • پس از بسته شدن درب حوزه امتحانی اجازه ورود نداده و مبلغی هم عودت نخواهند داد.
  • حق صحبت با فرد کناری در آزمون را نخواهید داشت.
  • داشتن دیکشنری و انواع لوازم الکترونیکی، حتی ساعت مچی ممنوع است.
  • داشتن خوراکی و کشیدن سیگار ممنوع است.
  • خروج فرد بدون هماهنگی ممنوع است.
  • خروج برگه امتحانی فقط در صورت هماهنگی مجاز می‌باشد.
  • شما تنها با فاصله زمانی 12 روز می‌توانید در دو تاریخ مختلف در آزمون ثبت نام نمایید.

نمره قبولی آزمون تافل

در مورد نمره قبولی یا عدم قبولی در ابتدا توضیحاتی دادیم و گفتیم که معنایی ندارد. به طور کلی هر قسمت از آزمون TOEFL دارای 30 نمره می‌باشد که مجموعا 120 می‌شود. نمرات هر بخش ابتدا بر اساس عددهایی مثل 4 و 5 محاسبه شده و در نهایت به عدد 30 تبدیل خواهد شد. نمره نهایی تافل نیز از مجموع نمرات هر بخش به دست خواهد آمد.

زمان اعلام نتیجه

نتیجه آزمون اینترنتی تافل معمولا زودتر اعلام می‌شود. به طور کلی پس از 13 روز که از زمان برگزاری آزمون گذشت، می‌توانید به سایت ETS‌ مراجعه کرده و نمره خود را مشاهده نمایید. بعد از آن نیز، با گذشت 7 تا 10 روز، ایمیل مربوطه را دریافت خواهید کرد.

اعتراض به نتیجه تافل

در صورتی که از نتیجه کسب شده رضایت نداشته باشید و حس می‌کنید که اشتباهی رخ داده است، می‌توانید به نتیجه آزمون اعتراض داشته باشید. البته حتما توجه داشته باشید که این کار هزینه به دنبال خواهد داشت. معمولا به ازای اعتراض به هر بخش باید مبلغ 80 دلار بپردازید. جهت ثبت اعتراض نیز باید به مرکزی که در آن آزمون داده‌اید مراجعه کرده و فرم مربوطه را پر نمایید. در صورتی که هم از اعتراض مطمئن نیستید، می‌توانید مجددا در آزمون ثبت نام نمایید.

مدت‌زمان آزمون تافل و نحوه ی برنامه ریزی برای مدیریت زمان

مدت زمان آزمون تافل حدودا سه ساعت است و 30 دقیقه نیز برای وارد کردن پاسخ‌ها فرصت خواهید داشت. حتما مدیریت زمان را در این آزمون جدی بگیرید.

مدیریت زمان در بخش Reading

برای مدیریت بهتر زمان در این بخش، ابتدا سوالات را به دقت بخوانید. سپس با توجه به اینکه پاسخ سوالات به ترتیب در متن آورده شده است، وقت خود را برای جستجو در کل متن هدر ندهید. همچنین برای هر سوال زمانی را مشخص کنید و برای هر کدام بیش از حد تعیین شده زمان نگذارید. از کلماتی که معنی آن‌ها را نمی‌دانید، گذشته و سعی کنید با حدس زدن مفهوم را درک کنید.

مدیریت زمان در بخش Listening

در این بخش، صدا تنها یکبار پخش می‌شود؛ پس در قدم اول لازم است که خوب بشنوید. سپس برای مدیریت زمان، ابتدا به گرامر توجه نکنید و در زمان شنیدن جواب‌ها را فقط وارد برگه کنید.

مدیریت زمان در بخش Speaking

خوب بشنوید تا بتوانید خوب صحبت کنید. در حین صحبت اصلا به زمان توجه نکنید؛ چون در صورت اتمام وقت به شما اعلام خواهند کرد. در این قسمت، روان صحبت کردن بسیار مهم است و باید تلاش کنید از کلمات کلیدی و مهم در صحبت‌های خود استفاده نمایید.

آزمون تافلمدیریت زمان در بخش Writing

در این قسمت، ابتدا خوب به موضوع فکر کنید و سپس شروع به نوشتن نمایید. همچنین دقت به اصول نگارشی و گرامری در این بخش مهم است. ضمنا اگر بتوانید به صورت تخمینی متوجه شوید که چه زمانی به تعداد کلمات مشخصی مانند 150 یا 250 رسیده‌اید، زمان بیشتری صرفه‌جویی خواهید کرد. مهارت تایپ کردن انگلیسی نیز در این بخش به شما در مدیریت زمان کمک خواهد نمود.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین کشورها برای تحصیل کدامند؟

کلام آخر

بدیهی است که هر چقدر اطلاعات بیشتری درباره آزمون تافل داشته باشید، با دید بهتری می‌توانید در این آزمون شرکت کرده و نتیجه مناسبی نیز دریافت نمایید. مجموعه سفیرپیمنت به عنوان مجموعه‌ای فعال در حوزه پرداخت‌های بین المللی و ارزی، افتخار دارد که در راه ثبت نام آزمون‌های بین المللی مانند تافل، می‌تواند به متقاضیان آن کمک نماید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *