آزمون PMP

آزمون مدیریت پروژه PMP چیست؟ (+ اعتبار مدرک PMP و نحوه ثبت نام)

آخرین بروز رسانی:  ۸ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  25 دقیقه

به‌کارگیری دانش مدیریت پروژه در موقعیت‌های واقعی، چالش‌های زیادی را برای مدیران و کارفرمایان پروژه‌ها ایجاد می‌کند. بسیاری از افرادی که سابقه‌ی کار در موقعیت‌های مدیریتی و اجرایی را داشته‌اند، به دنبال مدرکی می‌گردند که این ادعا را ثابت کند. آزمون PMP یکی از معتبرترین گزینه‌ها برای اثبات توانایی مدیریت پروژه است. اگر به دنبال استخدام فردی هستید که در سمت شغلی مدیریت پروژه بهترین عملکرد را ارائه کند و یا اگر خودتان مدیر پروژه هستید و قصد دارید توانایی‌هایتان را در عرصه‌ی بین‌المللی به رخ بکشید، مدرک PMP اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت.

 

پشتیبانی پرداخت آزمون‌ها

گواهی نامه یا مدرک PMP  مهم‌ترین و معتبرترین مدرک مدیریتی حال حاضر جهان است. همه‌ی شرکت‌های جهان این مدرک را به رسمیت می‌شناسند و دارندگان این مدرک به مدیران بین‌المللی تبدیل می‌شوند. راه کسب مدرک PMP، شرکت در آزمون آن است؛ اما آزمون PMP چیست و برای شرکت در آن به چه مواردی نیاز داریم؟

جدول محتوا پنهان

آزمون PMP چیست؟

PMP مخفف عبارت Project Management Professional به معنی مدیریت حرفه‌ای پروژه می‌باشد و توسط موسسه‌ی مدیریت پروژه‌ی PMI برگزار می‌شود. این مدرک را می‌توان معتبرترین مدرک در زمینه‌ی مدیریت پروژه در جهان دانست.

PMP استاندارد طلایی گواهینامه مدیریت پروژه است. PMP در واقع صلاحیت شما برای انجام نقش مدیر پروژه، رهبری و هدایت پروژه‌ها و تیم‌ها را تایید می‌کند.

متخصصان مدیریت پروژه در هر صنعتی ضروری هستند. تقاضا از نظر مهارت مورد نیاز است که بین صنایع مختلف و مناطق مختلف متفاوت است. بر اساس گزارش نظرسنجی 2014 توسط PMI، فرصت‌های زیادی برای متخصصان مدیریت پروژه وجود خواهد داشت. همانطور که شرکت‌ها افرادی را از زمینه‌های مختلف فرهنگی استخدام می‌کنند، نیاز به مدیران پروژه با مجموعه ای از مهارت‌های استاندارد افزایش می‌یابد. از این مدیران پروژه انتظار می‌رود که پروژه‌هایی را در زمینه سازماندهی مجدد سیستم انجام دهند، چشم انداز استراتژیک را به اهداف ملموس تبدیل کنند و نتایج موثر و مورد توافق را تضمین کنند.

آزمون PMP

از 10 مبحث مختلف زیر در این آزمون سوالاتی مطرح می‌شود:

  1. مدیریت یکپارچه‌سازی پروژه  (Project Integration Management)
  2. مدیریت محدوده پروژه  (Project Scope Management)
  3. مدیریت زمان پروژه  (Project Time Management)
  4. مدیریت هزینه پروژه  (Project Cost Management)
  5. مدیریت کیفیت پروژه  (Project Quality Management)
  6. مدیریت منابع انسانی پروژه  (Project Human Resource Management)
  7. مدیریت ارتباطات پروژه  (Project Communications Management)
  8. مدیریت ریسک پروژه  (Project Risk Management)
  9. مدیریت تدارکات پروژه  (Project Procurement Management)
  10. مدیریت قرارداد پروژه  (Project Stakeholder Management)

پکیج مدیریت پروژه PMBOK

PMBOK یا Project Management Body Of Knowledge که در بین داوطلبان ایرانی به نام پم‌باک نیز معروف است، شناخته‌شده‌ترین استاندارد جهانی در مدیریت پروژه است که در برگیرنده‌ی تعاریف، اصطلاح‌ها و دسته‌بندی هایی می‌باشد که در مدیریت پروژه به کار می‌رود. به طور خلاصه، می‌توان گفت پم باک، زبان مشترک جهانی در مدیریت پروژه است که توسط انستیتو مدیریت پروژه آمریکا (PMI) تدوین شده است.

امتحان PMP

4 اهمیت مدرک PMP

1- به ارزش و اعتبار رزومه ی شما می افزاید

چندین گواهینامه‌ی حرفه‌ای در زمینه‌ی مدیریت پروزه وجود دارد که می‌توانید در طول دوران حرفه‌ای خود آن‌ها را به دست آورید؛ اما در میان همه‌ی آن‌ها، گواهینامه PMP باارزش‌ترین گزینه است. مصاحبه‌گرانی که می‌خواهند فردی را برای سمت مدیریت پروژه انتخاب کنند، به این موضوع کاملا واقف هستند. از این رو، آن‌ها رزومه‌ی افرادی که دارای گواهینامه PMP هستند را نسبت به افرادی که از این گواهینامه بی‌بهره‌اند، در اولویت بالاتری قرار می‌دهند.

مشاغل مدیریت پروژه تقاضای زیادی دارند؛ بنابراین، اکثر اوقات افراد بسیاری برای تصدی آن رزومه ارسال می‌کنند. مصاحبه و ارزیابی پتانسیل همه‌ی متقاضیان، برای شرکت استخدام‌کننده بسیار وقت‌گیر است و نیازمند صرف منابع می‌باشد؛ به همین دلیل، آن‌ها دوست دارند قبل از فرآیند مصاحبه‌ی مدیریت پروژه، افراد زیادی را از لیست خارج کنند. اینجا دقیقا همان جایی است که گواهینامه PMP مفید واقع می‌شود؛ زیرا یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حذف افراد است.

علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌ها داشتن گواهینامه PMP را اجباری می‌کنند. این بدان معنا است که شما بدون داشتن این گواهینامه، حتی نمی‌توانید برای برخی از موقعیت‌ها درخواست بفرستید.

بزرگ‌ترین مزیت دریافت این مدرک، این است که در تمام جهان از اعتبار فوق العاده‌ای برخوردار است و کسی که موفق به دریافت PMP شود، شانس زیادی در پیدا کردن مشاغل مناسب با حقوق‌های نسبتا بالا در سراسر جهان دارد؛ چراکه این مدرک شایستگی شما را در قبول مشاغل مدیریتی و مدیرت پروژه‌های مختلف تضمین می‌کند.

اگر قصد پیشرفت در محل کار فعلی خود را نیز دارید، گواهی PMP می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. این گواهی باعث می‌شود شما برای بالا رفتن از نردبان شغلی، از همکاران خود پیشی بگیرید.

2- به شما در یادگیری مهارت های مهم کمک می کند

گواهینامه PMP دارای استانداردهای بالایی است؛ به همین دلیل، کسب مدرک این آزمون بدون آمادگی بالا، آسان نیست. علاوه بر این، شما نیاز دارید که بر کاربرد عملی دانش خود تسلط داشته باشید. آمادگی برای شرکت در این آزمون، دانشی از ابزارها و تکنیک‌های اساسی برای مدیریت پروژه را در اختیار شما می‌گذارد. همچنین، می‌توانید ترفندهای جدیدی را در زمینه‌ی فعالیت‌های عملی مدیریت پروژه بیاموزید. تجربه ممکن است به شما در یادگیری چگونگی بهتر مدیریت کردن پروژه‌ها کمک کند؛ اما کسب گواهینامه PMP می‌تواند همین کار را در مدت زمان کمتری برای شما انجام دهد.

3- فرصت دسترسی به شبکه های گسترده را برای شما فراهم می کند

PMI، طبق آمار سایت greycampus در حال حاضر حدود 773840 دارنده‌ی گواهینامه PMP فعال در سراسر جهان دارد. PMI ، جلسات مختلفی را برای اعضا‌ی خود و دارندگان این مدرک، در شهرهای بزرگ جهان ترتیب می‌دهد. این جلسات به منظور کمک به اعضا در به دست آوردن واحدهای توسعه حرفه‌ای (PDU) نیز ترتیب داده می‌شوند. داشتن این واحدها برای حفظ گواهینامه به مدت سه سال ضروری است.

مزایای اینگونه جلسات شبکه بسیار است. در طی این جلسات، می‌توان با فرصت‌های شغلی جدیدی که دارندگان مدرک PMP به اشتراک می‌گذارند، آشنا شد. انجمن‌های آنلاین و آفلاین نیز برای تعامل بیشتر دارندگان PMP وجود دارد.

4- باعث افزایش حقوق و مزایای شما می شود

شاید بزرگترین مزیت مدرک PMP، حقوق بالاتری است که می‌تواند برای مدیران پروژه فراهم کند. بررسی اخیر PMI بیانگر این است که متوسط ​​حقوق و دستمزد ​​یک مدیر پروژه که دارای گواهینامه PMP می‌باشد، 1 میلیون و هشتادهزار دلار است. در مقابل، درآمد متوسط ​​برای یک مدیر پروژه بدون گواهینامه فقط نهصدهزار دلار است.

نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد که مدیران دارای گواهی PMP تقریباً 20٪ بیشتر از دیگر مدیران درآمد دارند. این روند در سراسر جهان از جمله در کشورهای خاورمیانه مانند عربستان سعودی و امارات متحده نیز دیده می‌شود. PMP به طور پیوسته، پردرآمدترین گواهینامه IT بوده است. همچنین، این روند نشان می‌دهد که حقوق دارندگان مدرک PMP همواره روبه‌رشد خواهد بود.

آزمون PMP چیست

پیش نیازهای لازم برای شرکت در آزمون  PMP

درصورتیکه دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر هستید، باید حداقل 4500 ساعت سابقه‌ي کار در حوزه مدیریت پروژه را داشته باشید که طی حداقل 36 ماه در طول 8 سال قبل از شرکت در آزمون باشد و همچنین دارای 35 ساعت دوره آموزشی در یکی از موسسات آموزشی مجاز باشید.

درصورتیکه آخرین مدرک تحصیلی شما دیپلم یا فوق دیپلم است، باید حداقل 7500 ساعت سابقه کار در حوزه مدیریت پروژه را داشته باشید که طی حداقل 60 ماه در طول 8 سال قبل از شرکت در آزمون باشد و همچنین دارای 35 ساعت دوره آموزشی در یکی از موسسات آموزشی مجاز دوره‌های آموزشی PMP باشید.

آمادگی برای آزمون PMP

شرط ابتدایی برای شرکت در آزمون، برگه ی REP می‌باشد؛ بنابراین، شما باید یک استاد راهنما داشته باشید تا مجوز ورود به امتحان را به شما بدهد. سپس استاد راهنما به شما استانداردهای PMBOK را آموزش می‌دهد. نسخه‌های مختلف این استاندارد به زبان فارسی نیز ترجمه و چاپ شده‌اند. به طور کلی، پم‌باک را می‌توان اصلی‌ترین منبع شرکت در این آزمون دانست. بعد از آموزش کامل کتاب PMBOK، کلاس آمادگی آزمون برگزار می‌شود که در آن بر اساس کتاب Rita آموزش می‌بینید. برای آمادگی کامل، باید مطالعه‌ی روزانه داشته باشید. حداقل 450 ساعت مطالعه، برای نتیجه‌گیری در این آزمون مورد نیاز است.

توجه داشته باشید که شرکت در دوره‌های آموزش PMBOK الزامی می‌باشد. هزینه‌ی این دوره در خارج از ایران 980 دلار است.

منابع آزمون PMP

منابع بسیاری برای شرکت در این آزمون وجود دارد. کتاب‌های پم‌باک و کتاب‌های حوزه‌ی مدیریتی که توسط ریتا تالیف شده‌اند، اصلی‌ترین منابع شرکت در این آزمون می‌باشند. همچنین از دیگر منابع آزمون PMP می‌توان به کتب زیر اشاره کرد:

۱- Rita-PMP® Exam Prep 8th Edition – Rita Mulcahy

کتاب ریتا (PMP-Exam Prep) نیز از انتشارات موسسه RMC منبع مناسبی است

۲- PMP Certification All-in-One For Dummies

۳- PMP flash card

۴- PMP_PMBOK 100 Success Secrets

منبع اصلی آزمون PMP،‌ استاندارد پم‌باک (PMBOK) است که چند بار به زبان فارسی ترجمه شده است.

منابع ذکر شده، تنها منابع این آزمون نیستند و لازم است واقعا مدیریت و همکاری راهبردی در پروژه‌ها را به خوبی تجربه و لمس کرده باشید تا بتوانید از پس این آزمون بر بیایید.

برای آزمون PMP، آزمون‌های شبیه سازی نیز وجود دارد که کمک شایانی به آمادگی بیشتر شما برای این آزمون می‌کند.

آزمون PMP

نحوه برگزاری آزمون PMP

در حال حاضر مسئولیت برگزاری آزمون، بر عهده شرکت Prometric است که به نمایندگی از PMI این کار را انجام می‌دهد.

تا پیش از شیوع ویروس کرونا، این آزمون به صورت حضوری در مراکز برگزاری آزمون PMP و به صورت آنلاین برگزار می‌شد. با توجه به عدم برگزاری این آزمون در کشور ایران، داوطلبان ایرانی شرکت در این آزمون می‌توانند در یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات و یا پاکستان در این آزمون شرکت نمایند.

آزمون PMP از طریق رایانه‌های مستقر در مراکز برگزار شده و در آن، داوطلبان باید 200 سوال چند گزینه ای را در مدت 4 ساعت پاسخ بدهند. پس از شیوع ویروس کرونا، آزمون آنلاین نیز به آزمون حضوری اضافه شد.

آیا آزمون PMP به صورت حضوری نیز برگزار می ‌شود؟

اگر سنتر آزمون در منطقه‌ی مورد نظر شما تعطیل نباشد، می‌توانید در آزمون حضوری شرکت کنید.

نحوه تغییر زمان و محل آزمون PMP

به PMI.org وارد شوید و گزینه‌ي  Review Application Status تحت myPMI را انتخاب کنید. روی Reschedule Exam کلیک کنید. از شما خواسته می‌شود تا تاریخ و زمان آزمون آنلاین خود را از طریق  Pearson VUE تغییر دهید. اگر از 1 ماه یا بیشتر، قبل از موعد امتحان قصد تغییر زمان امتحان خود را داشته باشید، می‌توانید رایگان این کار را انجام دهید؛ اما اگر کمتر از یک ماه مانده به موعد امتحان قصد تغییر زمان را داشته باشید، باید 70 دلار پرداخت کنید.

مشخصات آزمون PMP

در این آزمون ۲۰۰ سوال تستی وجود دارد. زمان پاسخگویی به سوالات، ۴ ساعت می‌باشد. خبر خوب این که آزمون PMP نمره‌ی منفی ندارد پس به هیچ وجه سوالی را بدون پاسخ باقی نگذارید.

نمره و درصد خاصی برای قبولی در پی ام پی ذکر نشده است. تجربه نشان داده است که اگر درصد پاسخ‌های صحیح شما حداقل ۶۵ الی ۷۰ درصد باشد، قبول خواهید شد. در آزمون آنلاین بلافاصله پس از اتمام آزمون متوجه رد یا قبول شدن‌تان می‌شوید.

مثل بقیه آزمون‌های بین المللی،‌ در این آزمون هم خبری از زبان فارسی نیست و برای شرکت در آزمون PMP حتما باید به یکی از زبان‌های انگیسی، فرانسه، آلمانی، چینی یا عربی داشته باشید. می‌توانید در فرایند ثبت نام، زبان مورد نظرتان را نیز تعیین ‌کنید.

آزمون آنلاین PMP

در 20 آوریل 2020 (27 فروردین 1399) موسسه PMI رسما اعلام کرد که به دلیل شرایط پیش آمده، داوطلبان می‌توانند آزمون PMP را به صورت آنلاین و از منازل خود انجام دهند. آزمون‌دهندگان برای ثبت نام آزمون آنلاین باید در سایت Pearson VUE که در حقیقت بزرگترین انتشاراتی دنیا و برگزارکننده آزمون‌های زبان PTE است، ثبت نام کنند. قبل از اینکه بتوانید تاریخ آزمون خود را مشخص کنید، باید هزینه ثبت نام را پرداخت کنید که این کار با خدمات پرداخت ارزی مسترکارت و ویزا کارت از طریق کاشان‌پی امکان‌پذیر است.

پس از آن، شما واجد شرایط برای انتخاب تاریخ آزمون آنلاین خواهید بود. آزمون PMP آنلاین را می‌توانید در تمامی طول هفته و در هر ساعتی انجام دهید. پشتیبانی آن به صورت بیست و چهار ساعته می‌باشد.

لازم به ذکر است که دسترسی به آزمون آنلاین PMP در داخل ایران به دلیل تحریم‌ها امکان پذیر نیست و افراد باید یا در کشور همسایه امتحان دهند و یا با کمک VPS طوری وانمود کنند که از کشور دیگری متصل شده‌اند و آزمون می‌دهند.

اعتبار مدرک pmpشرایط آزمون PMP آنلاین

در آزمون آنلاین PMP مشابه با آزمون حضوری، ناظری از طریق وب‌کم و میکروفون، تمام زمان آزمون را نظارت و کنترل می‌کند. قبل از آن که آزمون خود را شروع کنید، می‌بایست مراحل check-in را کامل نمایید که شامل کپی کارت شناسایی یا گواهی‌نامه رانندگی به همراه عکس از محیطی که در آن قرار گرفته‌اید می‌باشد. هنگامی که آزمون شروع می‌شود، نباید از دید ناظر خارج شوید. تنها ده دقیقه زمان استراحت میان آزمون دارید و سپس می‌توانید به ادامه‌ی سوالات بپردازید.

درصورتی که هنگام برگزاری آزمون، سوالی داشته باشید این امکان وجود دارد که از طریق چت در بالای صفحه با ناظر صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که هنگام آزمون، نمی‌توانید محل آزمون خود را تغییر داده و یا شخص دیگری را در کنار خود داشته باشید.

همچنین، ناظر از شما خواهد خواست تا تمامی فضایی که در آن قرار گرفته‌اید را به خوبی نشان دهید تا از عدم دسترسی شما به ابزارهایی مانند کتاب، مقالات و… اطمینان حاصل کند. در این فضا، استفاده از رایانه‌های دیگر یا مطالبی به شکل تابلو و… ممنوع است. در صورتی که ابهامی در رابطه با محل آزمون شما وجود داشته باشد، مجاز به شرکت در آزمون نیستید.

چگونه می‌توان تاریخ آزمون PMP آنلاین را مشخص کرد؟

قبل از اینکه بتوانید تاریخ آزمون خود را مشخص کنید، باید هزینه‌ی اپلیکیشن خود را پرداخت نمایید. پس از آن، شما واجد شرایط برای انتخاب تاریخ آزمون آنلاین خواهید بود. با رفتن به سایت PMI.org می‌توانید از طریق گزینه‌ی Schedule Exam تاریخ و زمان آزمون خود را مشخص کنید.

روز امتحان از چه طریقی می‌ توان check-in کرد؟

برای شروع امتحان، وارد حساب PMI.org خود شوید و روی زبانه “Certifications” در قسمت بنفش رنگ کلیک کنید. روی Apply Now کلیک کنید. این امر شما را به صفحه‌ی Certification Program Overview منتقل می‌کند. در آن‌جا، روی Begin Exam کلیک کنید. لینک مربوطه 30 دقیقه قبل از زمان آزمون در دسترس شما خواهد بود.

قبلا از شروع، اطمینان حاصل کنید که مدارک مورد نیاز برای تایید هویت را در دسترس دارید. این مدارک قابل قبول عبارت‌اند از: گواهینامه رانندگی، کارت شناسایی ملی، گذرنامه و alien registration card (کارت سبز، اقامت دائم و ویزا). توجه داشته باشید که مدارک به زبان فارسی نباشد. فرم شما باید حاوی عکس و امضای داوطلب آزمون باشد. همچنین، فقط اسناد اصلی قابل قبول هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان از فتوکپی استفاده کرد. روند check-in برای افرادی که قبلاً تست سیستم را انجام داده‌اند، تقریباً 15 دقیقه طول می‌کشد.

آیا برای رفع مشکلات نرم‌ افزاری و فنی در طول آزمون امکانی وجود دارد؟

اگر مشکل نرم‌افزاری و فنی در طول آزمون وجود داشته باشد، ناظر شما تلاش می‌کند تا از طرق چت آنلاین و یا Voice over IP)VoIP) با شما تماس بگیرد. اگر ناظر نتواند از طریق چت یا VoIP با شما ارتباط برقرار کند، سعی خواهد کرد تا با شماره تلفنی که در طول مراحل ورود به سیستم مشخص کرده‌اید، تماس بگیرد. ناظر همراه با شما تلاش خواهد کرد تا مشکل فنی را برطرف کند.

توجه داشته باشید زمانی که صرف رفع مشکل فنی می‌شود جزئی از زمان آزمون شماست و مدت زمان کلی آزمون تغییر نخواهد کرد.

می‌توانید از ناظر بخواهید تا به شما برای برنامه‌ریزی مجدد آزمون کمک کند. در این صورت آزمون تمام می‌شود و ناظر گزارشی از موضوع، تهیه و شماره آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس از آن باید با Pearson VUE ارتباط برقرار کنید و شماره  Incident Report که توسط ناظر به شما داده شده است را ارائه کنید. بسته به اینکه چه مسئله‌ی فنی رخ داده، ممکن است امکان جبران برای شما وجود داشته یا نداشته باشد.

آزمون PMP امنیت آزمون آنلاین PMP  چگونه تضمین می ‌شود؟

PMI اولویت بسیار بالایی برای صحت و امنیت آزمون PMP قائل است و متعهد می‌باشد خطاهای مرتبط با آزمون آنلاین را به طور صحیح مرتفع سازد.

این موسسه چند روش برای ضمانت امنیتی اجرا کرده است. از جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه سختگیرانه پزشکی قانونی برای تشخیص چهره افراد و هرگونه سوء رفتار در نظر گرفته شده است.
  • احراز هویت از طریق هوش مصنوعی پیشرفته و تطبیق چهره با عکس در طول فرآیند check-in انجام خواهد شد.
  • ناظر در صورت مشاهده هر گونه سوء رفتار، اختیار پایان دادن به جلسه آزمون را دارد.

آزمون PMP با چه زبان‌ هایی در دسترس است؟

در حال حاضر این آزمون به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، چینی و عربی برگزار می‌شود. پس برای شرکت در آزمون باید تسلط کاملی بر یکی از زبان‌های گفته شده داشته باشید. البته در زمان ثبت نام برای آزمون پی ام پی می‌توانید زبان مد نظر خود را انتخاب کنید.

در بیشتر موارد شرکت‌کنندگان از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. هر چند هدف اصلی این آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی شما نیست؛ اما فهم صحیح سوالات و پاسخ‌دهی به آن‌ها نیازمند تسلط کافی بر زبان انگلیسی است. طراح‌های این آزمون تلاش کرده‌اند تا متن سوال‌ها برای همه‌ی افراد ساده باشد؛ اما همچنان نیاز به سطح بالایی از درک مطلب به زبان انگلیسی دارید. همچنین ناظرها و برگزارکننده‌ها نیز به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.

هزینه آزمون PMP

هزینه آزمون PMP برای افرادی که در سایت موسسه PMI عضو نمی‌باشند، مبلغ 555 دلار آمریکا است؛ اما هزینه‌ی این آزمون برای اعضای سایت شامل 150 دلار تخفیف و مبلغ 405 دلار می‌باشد. لذا در صورتی که عضو سایت PMI نمی باشید، بهتر است با عضویت در آن با پرداخت مبلغ 139 دلار، علاوه بر استفاده از مزایای عضویت از جمله کتب، مقالات، مجلات مختلف و… از تخفیف 150 دلاری ثبت نام در آزمون نیز بهره‌مند شوید.

درصورتی که در آزمون PMP برای بار اول قبول نشدید، با فرض عضو بودن در سایت PMI باید هزینه ۲۷۵ دلاری و درصورت عضو نبودن هزینه ۳۷۵ دلاری بپردازید.

اعتبار مدرک PMP چگونه تمدید می شود؟

مدرک PMP یکی از معتبرترین مدارک بین‌المللی در حوزه مدیریت پروژه می‌باشد. برای تمدید این مدرک در هر سه سال، نیازمند 60 PDU هستید. PDU  مخفف عبارت Professional Development Unit است و منظور از آن «یک ساعت آموزش دیدن ساختار یافته» است. برای کسب PDU لازم شما دو راه حل دارید:

  • استفاده از دوره‌های آنلاین: ‌با جستجو در اینترنت می‌توانید سایت‌هایی را پیدا کنید که با اخذ مبلغی مشخص، دوره‌های آنلاین مدیریت پروژه برگزار می‌کنند و به شما PDU لازم را هم اعطا می‌کنند. دقت کنید تنها از دوره‌های سایت‌های معتبر استفاده کنید.
  • استفاده از خدمات موسسات آموزشی داخل ایران: اگر در دوره‌های آموزشی آمادگی آزمون موسسات داخلی معتبر شرکت کنید، اکثر آن‌ها PDU لازم برای شرکت در آزمون PMP را به شما اعطا خواهند کرد. قبل از ثبت نام در یک دوره آموزشی این موضوع را از آن‌ها بپرسید.

هزینه‌ی تمدید مدرک برای عضویت رسمی یکساله 60 دلار و برای دیگران، 150 دلار می‌باشد.

آزمون‌ های شبیه ساز مناسب برای PMP چه آزمون هایی هستند؟

PM Fastrack: این آزمون توسط موسسه ریتا برگزار می‌شود. برای استفاده از آن باید نرم‌افزار مربوطه را روی تلفن همراه خود نصب نمایید.

Exam central: این آزمون به صورت آنلاین و رایگان در دسترس است.

Head First Labs: این آزمون توسط موسسه O’Reilly برگزار می‌شود که کتاب‌های زیادی نیز برای آمادگی در آزمون دارد.

ملاحظات قبل و روز آزمون

برخورداری از استراتژی مناسب برای حل 200 سوال این آزمون، اساسی‌ترین نکته‌ای است که برای موفقیت باید به آن توجه داشته باشید. همچنین، خوب است بدانید که 25 سوال از سوالات این آزمون تصحیح نمی‌شوند؛ اما شما نمی‌دانید که آن سوال‌ها کدام هستند. نتیجه آزمون PMP به محض اتمام آزمون و  به صورت Pass و Fail در اختیار شرکت کننده قرار داده می‌شود.

در ضمن، علاوه بر تسلط بر سوالات و مفاهیم مورد سنجش، بهتر است بر محل آزمون و زمان برگزاری آن نیز مسلط باشید و چند دقیقه قبل از شروع فرآیند آزمون، در محل حضور پیدا کنید.

آزمون pmp چیست؟خدمات سفیرپیمنت در حوزه آزمون PMP

کلیه‌ی پرداخت‌های لازم برای ساخت اپلیکیشن و یا ثبت نام در آزمون به صورت دلاری می‌باشد. پس از مرحله عضویت و ورود به حساب کاربری می‌توانید از طریق منوی Certifications  به آزمون‌ها دسترسی داشته باشید. سپس با طی کردن مراحل هشتگانه‌ی تکمیل پروفایل، Application خود را کامل و در مرحله بعد اقدام به تعیین زمان و مکان آزمون در قسمت Schedule Exam می‌نمایید.

از آن‌ جا که خدمات موسسه PMI در کشور ما تحریم است و امکان پرداخت مستقیم وجود ندارد، می‌توانید از سفیرپیمنت برای پرداخت هزینه‌های دلاری از طریق مستر یا ویزا کارت کمک بگیرید. خوشحال می‌شویم که تجربه‌های خود را از شرکت در آزمون PMP و یا استفاده از خدمات مالی سفیرپیمنت در این حوزه، با ما به اشتراک بگذارید!

سوالات متداول

۱- آزمون PMP من به دلیل تعطیلی تست سنتر لغو شده است، چگونه می ‌توانم دوباره برنامه‌ ریزی کنم تا بصورت آنلاین در آزمون شرکت کنم؟

داوطلبان می‌توانند تاریخ امتحانات جدید خود را از طریق حساب آنلاین Pearson VUE خود تعیین کنند. شما می‌توانید گزینه تست آنلاین و یا گزینه تست حضوری در تست سنتر را انتخاب کنید. اگر سنتر آزمون در منطقه شما تعطیل نباشد، می‌توانید مکان و صندلی موجود را انتخاب کنید. لطفاً توجه داشته باشید، حتی اگر سنترهای آزمون در منطقه انتخابی شما تعطیل باشند، گزینه آزمون حضوری را مشاهده خواهید کرد، اما به شما گفته خواهد شد که هیچ صندلی‌ای در دسترس نیست.

۲- تاریخ آزمون PMP من در حال نزدیک شدن است اما من ترجیح می ‌دهم آزمون خود را به صورت آنلاین برگزار کنم. چگونه می ‌توانم مجددا زمان آزمون را تنظیم و در آزمون بصورت آنلاین شرکت كنم؟

در حساب آنلاین Pearson VUE، ابتدا باید تاریخ موجود را لغو کنید. سپس می‌توانید یک تاریخ جدید برای آزمون انلاین انتخاب کنید.

۳- آیا من می ‌توانم در هر زمانی که می‌ خواهم برای شرکت در آزمون اقدام کنم؟

از آنجا که در طول آزمون نیاز به نظارت ویدیویی توسط یک ناظر زنده وجود دارد، آزمون همان لحظه که تقاضا می‌کنید نمی‌تواند برگزار شود و باید قبل از موعد آن زمانی را تعیین کنید. با این حال، آزمون به صورت 24 ساعته و در طول 7 روز هفته قابل برگزاری است و می‌توانید زمانی را مشخص کنید که برای شما مناسب باشد.

۴- ‌در چه مکانی می ‌توانم در آزمون شرکت کنم؟

در زمان آزمون یک مکان آرام و خصوصی انتخاب کنید. این مکان می‌تواند محل زندگی و یا کار شما باشد فقط باید در یک اتاق با درب بسته قرار بگیرید. پس از شروع آزمون، شما مجاز به صحبت، برخاستن یا جابجایی از صندلی خود نخواهید بود. همچنین، در طول آزمون حضور شخص دیگری در اتاق، همراه شما مجاز نخواهد بود.

در طول مراحل check-in پس از ارسال تمام عکس‌های مورد نیاز، ناظر می‌تواند از شما بخواهد تا محیط، از جمله دیوارها، فضای کف و رومیزی را به او نشان دهید. این کار برای حصول اطمینان از عدم دسترسی شما به کتاب‌ها، دفترچه‌های یادداشت، مقالات، خودکار، مداد و یا سایر ابزارهای نوشتن است.

مانیتورهای اضافی باید از سیستم شما جدا شوند و رایانه‌های اضافی نیز باید خاموش شوند. موارد روی دیوار مانند تابلوهای هنری، پوستر و تخته سفید بررسی می‌شوند. اگر شما نتوانید این مرحله از بررسی را تکمیل کنید، مجاز به ادامه کار یا شرکت در آزمون نیستید.

۵- در طول آزمون حضوری، داوطلبان مجاز به داشتن یک برگه خالی برای یادداشت‌ و یا محاسبات هستند. آیا مجاز هستم در آزمون آنلاین یکی از آن ها را داشته باشم؟

در طول جلسه امتحان آنلاین، شما مجاز به استفاده از کاغذ، تخته‌ وایت‌برد، ماشین حساب یا سایر ابزار نوشتن فیزیکی مانند قلم، نشانگر یا مداد نیستید.

آزمون، یک ماشین حساب داخلی دارد. می‌توانید با کلیک کردن بر روی آیکون ماشین حساب در صفحه امتحان، به آن دسترسی پیدا کنید. شما همچنین می‌توانید در طول آزمون آنلاین خود به یک تخته سفید داخلی دسترسی داشته باشید.

این ویژگی به داوطلب این امکان را می‌دهد که از طریق نوشتن یادداشت‌ یا ترسیم اشکال از طریق موارد بصری کار کنند. شما می‌توانید در هر زمان در طول امتحان با کلیک روی آیکون eraser در بالای صفحه، مطالب خود را پاک کنید.

لطفاً توجه داشته باشید، در طول آزمون آنلاین خود، می‌توانید برای انجام یادداشت و محاسبات به طور همزمان به تخته وایت برد داخلی و ماشین حساب دسترسی داشته باشید.

۶- آیا محدودیتی در تعداد دفعات شرکت در آزمون پی ام پی برای اخذ مدرک PMP وجود دارد؟

بله. هر فرد در 1 سال می‌تواند 3 بار در آزمون PMP شرکت کند و در صورتی که نتیجه آزمون PMP در هر سه آزمون Fail باشد، باید 1 سال صبر کرده و دوباره در آزمون PMP برای اخذ مدرک مدیریت پروژه حرفه‌ای شرکت کند.

۷- آیا نمونه سوالات آزمون PMP موجود است؟

بله. سایت‌‌ها و کتاب‌های بسیاری وجود دارند که نمونه سوالات سال‌های قبل این آزمون را در اختیار شما قرار می‌دهند. کاشان‌پی نیز به نوبه خود، کلکسیون کاملی از نمونه سوالات آزمون pmp را برای شما عزیزان فراهم آورده است.

۸- آیا من می توانم در طول آزمون خود به اینترنت دسترسی داشته باشم؟

با شروع آزمون رایانه شما قفل (Lock down) خواهد شد. شما نمی‌توانید در هنگام آزمون از اینترنت و یا برنامه‌های دیگر استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *