فارکس چیست؟

آموزش رایگان فارکس از صفر تا صد

آخرین بروز رسانی:  ۳ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  13 دقیقه

مقدمه

اکثر مردم دوست دارند که یک شبه در بازارهای مالی و بورس پولدار شوند و از شغل فعلیشان استعفا دهند؛ اما آیا این بازار شبیه به یک قمار است یا اینکه دست یافتن به رویاها و آروزها در این بازار کاری راحت و منطقی است؟ شاید شما هم این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توان در این شغل موفق شد و درآمد بالایی را تجربه کرد. در این مقاله از صفر تا صد توضیحات این بازار را به شما دوستان عزیز ارائه خواهیم کرد؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فارکس چیست؟

بازار ارز که معمولاً به عنوان “فارکس” یا “fx” شناخته می شود، بزرگترین بازار مالی در جهان است. بازار FX یک بازار جهانی و غیرمتمرکز است که در آن ارزهای دنیا دست به دست می‌شوند. نرخ ارز ممکن است به صورت ثانیه‌ای تغییر کند؛ بنابراین بازار دائما در نوسان است. تنها درصد کمی از مبادلات ارزی در تجارت‌های بین‌المللی و گردشگری تاثیر گذار است.

در عوض بیشتر معاملات ارزی که در بازار جهانی ارز رخ می‌دهد به دلایل سفته‌ بازی خرید و فروش می‌شوند. معامله گران ارز (که به عنوان سفته بازان ارز نیز شناخته می شوند) ارزها را می خرند به این امید که بتوانند در آینده آنها را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. در مقایسه با حجم 22.4 میلیارد دلاری بورس روز درنیویورک NYSE، بازار ارز با حجم مبادلات روزانه 6.6 تریلیون دلاری خود بزرگ به نظر می‌رسد. در‌ این مقاله درمورد اینکه فارکس چگونه کار می‌کند؟ توضیحات بسیار جامعی به شما خواهیم داد.

پیشنهاد مطالعه: خرید اکانت تریدینگ ویو

تاریخچه فارکس

سیستم مبادله‌ای قدیمی ترین روش مبادله است و 6000 سال قبل از میلاد آغاز و توسط قبایل بین‌النهرین معرفی شد. در این سیستم مبادله کالاها با کالاهای دیگر انجام می‌شد. سپس این سیستم تکامل یافت و کالاهایی مانند نمک و ادویه‌جات به رسانه‌های رایج مبادله تبدیل شدند.

کشتی‌ها برای مبادله کالاها به سرعت ساخته شدند، در نهایت در اوایل قرن ششم قبل از میلاد اولین سکه‌های طلا تولید شد و به عنوان یک ارز به در بین مردم رواج پیدا کرد، زیرا دارای ویژگی‌های مهمی مانند قابل حمل بودن، دوام، تقسیم پذیری، یکنواختی، عرضه محدود و … بود.

سکه‌های طلا به طور گسترده‌ای به عنوان وسیله مبادله پذیرفته شدند؛ اما به دلیل سنگین بودن غیرعملی بودند. در دهه 1800 کشورها استاندارد طلا را پذیرفتند. استاندارد طلا تضمین می کرد که دولت هر مقدار پول کاغذی را به ارزش طلا بازخرید می‌کند. این کار تا جنگ جهانی اول خوب بود جایی که کشورهای اروپایی مجبور شدند استاندارد طلا را به حالت تعلیق در آورند تا پول بیشتری برای پرداخت هزینه جنگ چاپ کنند. بازار ارز در این مرحله و در اوایل دهه 1900 توسط استاندارد طلا حمایت می‌شد.

کشورها با یکدیگر تجارت می‌کردند، زیرا می توانستند ارزهای دریافتی خود را به طلا تبدیل کنند. با این حال استاندارد طلا در طول جنگ‌های جهانی نتوانست پابرجا بماند. امروزه صرافی فارکس یکی از بزرگترین صرافی‌ها در جهان است.

 

تاریخچه فارکس

 

نکته: روبو فارکس یکی از بروکرهای فارکس است و آن را با فارکس اشتباه نگیرید.

ویژگی های فارکس

معاملات فارکس به شما امکان می‌دهد تا در مورد تغییرات قیمت در بازار جهانی ارز به حدس و گمان بپردازید. ارزش پول در رابطه با یکدیگر و در واکنش به رویدادهای اقتصادی، مالی و سیاسی ملی و بین المللی افزایش و کاهش می‌یابد. هنگام معامله در فارکس، اگر باور داشته باشید که ارز پایه در برابر ارز متقابل تقویت می‌شود، یک جفت ارز می خرید.

از طرف دیگر اگر باور داشته باشید که ارزش ارز پایه در برابر ارز متقابل ضعیف می‌شود یک جفت ارز را می‌فروشید. شما می‌توانید FX را از طریق CFDs معامله کنید، FX را در نمودار مشاهده کنید و سپس معمالات خودتان را انجام دهید. اما شما نباید انتظار داشته باشید که پوند در برابر دلار آمریکا کاهش یابد؛ یعنی دلار آمریکا در برابر پوند تقویت شود و تصمیم بگیرید که 5 پوند به ازای هر سهم در 1.22262 بفروشید. این سیستم مانند یک بازی است که بعضا به آن قمار اینترنتی هم گفته می‌شود.

 

معرفی و آموزش سایت MQL5

 

فارکس برای چه کسانی مناسب است؟

سرمایه‌گذاری در ارزهای خارجی ممکن است هیجان انگیز باشد؛ اما برای همه مناسب نیست. برای تجارت در بازارهای مالی هیچ فرمول واحدی برای عملکرد خوب وجود ندارد. به دلیل نیازهای کم حساب، معاملات شبانه روزی و دسترسی به حجم بالای اهرم، بازار جهانی فارکس برای بسیاری از معامله‌گران جذاب است. تجارت فارکس درمدت زمانی می‌تواند سودآور باشد؛ اما موفقیت در این کار بسیار دشوار است و مدت زمان زیادی نیاز است تا به آن مسلط شوید.

ایده خوبی است که قبل از شروع کار با فارکس، مزایا و معایب این شکل از سرمایه گذاری را بررسی کنید. همانطور که می بینید، بازار معاملات فارکس باز است و 24 ساعت شبانه روز و تقریباً هفت روز هفته کار می‌کند. تنها دلیلش هم شناور بودن ارزها در سراسر جهان است. بسیاری از ارزهای جهان در بازار درگیر هستند. هر زمان که بخواهید می‌توانید وارد معامله شده و از آن خارج شوید. شما می‌توانید به صورت پاره وقت معامله کنید، چه یک تاجر باشید و یا کارمند به عنوان شغل پاره وقت می‌توانید در این بازار فعالیت کنید.

 

فارکس برای چه کسانی مناسب است؟

 

شاخص سود و زیان در فارکس

تمام معاملات ارزی شما در زمان واقعی برای بازار علامت گذاری می‌شود. محاسبه شاخص خرید و فروش در بازار بر اساس خط روند قابل مشاهده است. معاملات عموعا یا باز و یا بسته هستند و در هر زمان توسط شما می‌توانند تغییر کنند. ارزش نشانه در بازار ارزشی است که می‌توانید معامله خود را در آن لحظه ببندید. اگر موقعیت خرید دارید، محاسبه این مقدار  در بازار معمولاً قیمتی است که می‌توانید در آن بفروشید.

در مورد یک موقعیت کوتاه باید اینگونه گفت: قیمتی است که می‌توانید برای بستن موقعیت با آن خرید کنید. تا زمانی که یک موقعیت بسته نشود، مقادیر محقق نشده باقی می‌ماند. سود یا زیان زمانی به دست می‌آید که یک موقعیت تجاری را ببندید. در این صورت معماله شما یا با سود و یا زیان خواهد بود. برای اینکه بتوانید تحلیل و دانش بالایی در مورد شاخص سهام فارکس به دست آورید باید به سراغ مطالعه کتاب تحلیل تکنیکال از جان مورفی بروید.

روش های تحلیل در بازار فارکس

Fundamental

مبانی فارکس بیشتر حول محور نرخ بهره ارز متمرکز است. این یک واقعیت است که نرخ بهره تأثیر قابل توجهی بر بازار فارکس دارد. سایر عوامل اساسی مانند تولید ناخالص داخلی، تورم و تولید، فعالیت‌های رشد اقتصادی را شامل می‌شود. با این حال خوب یا بد بودن تمامی موارد اهمیت کمتری نسبت به تأثیر رسانه‌ها بر نرخ بهره آن کشور دارد. معامله گرانی که در حال بررسی عرضه‌های اساسی هستند باید به خاطر داشته باشند که چگونه ممکن است بر حرکت آتی نرخ‌های بهره تأثیر بگذارند.

زمانی که سرمایه گذاران در حالت ریسک جویی هستند، پول بازدهی را دنبال می‌کند (ارزهایی که نرخ بهره بالاتری ارائه می دهند) و نرخ‌های بالاتر می‌تواند به معنای سرمایه‌ گذاری بیشتر باشد. زمانی که سرمایه گذاران در ذهنیت نامطلوب ریسک قرار می‌گیرند، احتمال نابود شدن سرمایه آنها بسیار بالا است. وب‌سایت DailyFX کمک‌های زیادی برای شناسایی اینکه چگونه یک انتشار اساسی می‌تواند بر ارزش ارز تأثیر بگذارد، ارائه می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش کار با برنامه poll pay

Technical

تحلیل تکنیکال فارکس شامل بررسی الگوهای تاریخچه قیمت برای تعیین زمان و مکان و احتمال بالاتری برای ورود به معامله و خروج از آن است. در نتیجه تحلیل تکنیکال در فارکس یکی از پرکاربردترین انواع تحلیل است. از آنجایی که FX یکی از بزرگ‌ترین و نقد شونده‌ترین بازارها است، حرکات نموداری برای قیمت معمولاً سرنخ‌هایی درباره سطوح پنهان عرضه و تقاضا در این بازار را ارائه می‌کند.

رفتارهای الگوی دیگری مانند اینکه کدام ارزها دارای روند قوی‌تری هستند را می‌توان با بررسی نمودار قیمت به دست آورد. تحلیل تکنیکال در مقابل تحلیل بنیادی در فارکس موضوعی است که به طور گسترده مورد بحث است. هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد که کدام نوع تحلیل بهتر است و معامله گران تمایل دارند، از یکی یا ترکیبی از این دو در تحلیل خود استفاده کنند. یکی از بهترین متدهای تحلیل تکنیکال روش ال بروکس فارکس است که طرفداران بسیاری دارد.

 

Forex market analysis methods

 

Sentiment

احساسات فارکس یکی دیگر از انواع رایج تجزیه و تحلیل است. وقتی می‌بینید که احساسات در یک جهت قرار دارند، این بدان معناست که اکثریت قریب به اتفاق معامله‌گران از قبل به آن موقعیت متعهد هستند. شاید بتوان با یک مثال این موضوع را بهتر توضیح داد. بیایید در نظر بگیریم که تعداد زیادی از معامله گران و سرمایه گذاران نسبت به روند بالا روفتن صعودی یورو مثبت فکر می‌کنند؛ اما این نمونه از تحلیل همیشه درست نیست و درصد کمی از معامله گران در این روش موفق به کسب سودهای بالا می‌شوند.

تکنیک های تجزیه و تحلیل احساسات فارکس

از آنجایی که می دانیم مجموعه بزرگی از معامله گران وجود دارند که قبلاً خرید کرده‌اند، پس این خریداران به عرضه آتی فروشندگان تبدیل می شوند. ما می‌دانیم آنها می خواهند تجارت را تعطیل کنند این امر باعث می شود که یورو به دلار در برابر یک عقب نشینی شدید آسیب پذیر باشد، اگر این خریداران معمالات خود را ببنند و یا با سودی کم به فروش برسانند. معامله گران زیرک‌تر، احساسات خرده فروشی را در کنار احساسات در سطح سازمانی تجزیه و تحلیل خواهند کرد. تایلریل، یکی از تحلیلگران ارشد بازار همیشه نظراتی راجب به این موضوع به کاربران ارائه می‌کند، برای آشنایی بیشتر در رابطه با این تحلیل بهتر است که از اساتید برجسته و منابع معتبر اطلاعات کسب کنید.

پیشنهادی برای مطالعه: معرفی سایت و روش های پرداخت در falconfx

انواع معاملات در بازار فارکس

درسطوح بزرگ‌تر چیزها و نام‌هایی وجود دارد که معامله‌گران از آنها استفاده می‌کنند؛ اما با در نظر گرفتن زمان معامله‌گران و استراتژی‌ها به سه دسته گسترده‌ تقسیم بندی می‌شوند: معامله‌گر روزانه، معامله‌گر نوسانی و معامله‌گر موقعیت که امروزه بازار فارکس در ایران هم بر اساس این نمونه از معماله‌گری ترویج دارد.

معامله‌گر روز

بیایید با چیزی که به نظر می‌رسد جذاب‌تر از این سه نام است، معامله گر روز شروع کنیم. یک معامله‌گر روزانه به دلیل نداشتن تعریف بهتر، برای روز معامله می‌کند. این‌ها فعالان بازار هستند که معمولاً از برگزاری هر چیزی پس از بسته شدن جلسه اجتناب می‌کنند و در حجم بالایی معامله می‌کنند.

معامله‌گر نوسان

با استفاده از یک بازه زمانی طولانی‌تر، معامله‌گر نوسان گاهی اوقات برای چند ساعت، شاید حتی روزها یا بیشتر موقعیت‌هایی را حفظ می‌کند تا بتواند یک نوبت در بازار ایجاد کند. برخلاف یک معامله‌گر روزانه، معامله‌گر نوسانی به دنبال کسب سود از ورود به بازار است و امیدوار است که تغییر جهت به موقعیت آنها کمک کند. از این نظر، زمان‌بندی در استراتژی یک معامله‌گر نوسانی در مقایسه با یک معامله‌گر روزانه اهمیت بیشتری دارد.

 

انواع معاملات در بازار فارکس

 

معامله‌گر موقعیت

معمولاً طولانی‌ترین فریم زمانی از این سه مدل معامله‌گری در بازار رواج بیشتری دارد. این معامله‌گران به جای نظارت بر حرکات کوتاه مدت بازار مانند روز و سبک نوسان، تمایل دارند به یک برنامه بلند مدت نگاه کنند. استراتژی‌های موقعیت، روزها، هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها را در بر می‌گیرد. در نتیجه معامله‌گران به ساختارهای فنی نگاه می‌کنند؛ اما به احتمال زیاد به مدل‌ها و فرصت‌های بنیادی بلند مدت پایبند خواهند بود. این مدیران پورتفولیوی FX مدل‌های اقتصادی، تصمیمات دولتی و نرخ‌های بهره را برای تصمیم گیری در معاملات تجزیه و تحلیل و در نظر خواهند گرفت. مجموعه وسیعی از ملاحظات، تجارت موقعیت را در هر یک از ارزهای اصلی که نقدینگی در نظر گرفته می‌شوند، قرار می‌دهد. این شامل بسیاری از ارزهای G7 و همچنین ارزهای مورد علاقه بازارهای نوظهور می‌شود.

پیشنهادی برای مطالعه: خرید ارز دیجیتال با پی پال

شارژ اکانت فارکس توسط سفیرپیمنت

برای شارژ اکانت فارکس خود می‌توانید به قسمت پشتیبانی سفیرپیمنت مراجعه کرده و درخواست پشتیبانی دهید. کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما هستند تا هرگونه خدماتی برای شارژ اکانت فارکس در ایران مد نظر دارید را برای شما با بهترین و مناسب‌ترین قیمت بازار انجام دهند. تمامی معمالات و ثبت تراکنش‌ها در بستر امن ایجاد خواهد شد و پس از انجام هرگونه معامله، رسید تراکنش برای شما اعمال می‌گردد تا در صورت هرگونه بروز مشکلی بتوانید به راحتی حسابتان را پیگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه: درآمد دلاری در منزل

چکیده کلی و کلام آخر

در این مقاله توضیحاتی در مورد بازار فارکس خدمت شما علاقه‌مند عرض کردیم که امیدواریم با مطالعه آن آگاهی لازم را کسب کرده باشید. در پایان این نکته را در نظر بگیرید که معامله کردن در بازارهای مالی به صرف خواندن این مقاله و یا حتی چند کتاب منتهی نمی‌شود و در کنار سود بسیار بالایی که دارد خطرات بسیار زیادی هم وجود دارد که منجر به نابود شدن سرمایه شما می‌شود. سفیرپیمنت هیچگونه مسئولیتی در قبال تصمیمات نادرست شما ندارد؛ اما اگر قصد فعالیت در این بازار را دارید باید تجربه و مهارت زیادی را کسب کنید، و خلاف این رویه از شما یک بازنده و مال باخته بر جای خواهد گذاشت. از اینکه وقتتان به جهت مطالعه این مقاله گذاشتید کمال تشکر را داریم.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *