تتر چیست

تتر (Tether) چیست و چه کاربردی دارد؟

آخرین بروز رسانی:  ۳ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  6 دقیقه

امروزه دنیای رمز ارزها دائما در حال رشد و توسعه است. اگر شما هم اهل ارزهای دیجیتال باشید، شاهد ورود ارزهای دیجیتال جدید و نوسانات بالای قیمت ارزهای دیجیتال مختلف هستید. در ادامه به معرفی ارز دیجیتال تتر، مزایا و انواع آن، و ارتباط آن با بیت کوین می‌پردازیم.

در بین تمام این رمز ارزها که بیش از ۱۰۰۰ ارز می‌باشند، یکی بیشتر از همه توجه شما را به خودش جلب می‌کند. این ارز دیجیتال در طول ۵ سال گذشته قیمت نسبتا ثابتی داشته است. جالب است بدانید با اینکه این رمز ارز قیمت ثابتی داشته است، جزو محبوب‌ترین کریپتوکارنسی‌هاست به طوری که در بین سه رتبه اول ارزهای دیجیتال جهان است. بعضی از صاحب نظران آن را حتی از بیت کوین قوی‌تر می‌دانند. حتما متوجه شده‌اید که در مورد کدام ارز دیجیتال سخن می‌گوییم اما اگر هنوز مطمئن نیستید، باید بگوییم که همه این‌ها در مورد ارز تتر (Tether) است.

بیشتربخوانید: راهنمای خرید تتر با پی پال

ارز دیجیتال تتر (Tether) چیست؟

همانطور که گفته شد، تتر یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین رمز ارزهای جهان است و در بیش از ۳۰۰ صرافی معتبر ارزهای دیجیتال معامله می‌شود. در واقع تتر یک رمز ارز غیر قابل استخراج است که دارای پشتوانه‌ی ارزهای فیات مثل دلار و یورو است که در حساب معینی نگهداری می‌شوند و همین پشتوانه است که قیمت تتر را نسبتا ثابت نگه می‌دارد. تتر عضوی از خانواده استیبل کوین‌هاست. این نوع از ارزهای دیجیتال، همانطور که از اسم‌شان هم مشخص است، بر خلاف باقی رمز ارزها قیمت ثابتی دارند و دچار نوسانات اساسی نمی‌شوند. تفاوت اساسی استیبل کوین‌ها با بقیه رمز ارزها در این است که استیبل کوین‌ها وابسته به یک دارایی ثابت هستند. این دارایی می‌تواند هرچیزی باشد؛ از ارزهای فیات گرفته تا طلا و هر دارایی دیگری که بتوان برای آن ارزش‌گذاری مشخصی انجام داد.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت ERC20 و TRC20

انواع ارز تتر

ارزز تتر را می‌توان به دو دسته اصلی USTD و EURT تقسیم کرد.

  • به دلار تتر USTD گفته می‌شود. پشتوانه‌ی این تتر، دلار است و به ازای هر تتر یک دلار پول موجود است.
  • دسته دوم، یورو تتر است که عنوان اختصاری آن EURT است. این نوع تتر پشتوانه‌ی یورویی دارد و قیمت هر تتر برابر یک یور است.
  • اغلب اوقاتی که نام تتر برده می‌شود، منظور دلار تتر (USTD) است و بیشتر موارد با این نوع تتر معامله می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: خرید بیت کوین با پی پال، ورود به بازار کریپتو

ارز دیجیتال تتر

انواع دلار تتر (USTD)

USTD در بلاک چین های متعددی ثبت و معامله می‌شود که ما به سه مورد از محبوب‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱) USTD_Omni

دلار تتر در بلاک چین بیت کوین. در ابتدا توکن تتر در فقط در بلاک چین بیت کوین وجود داشت. توکن تتر در Omni تفاوت‌هایی با تتر در بقیه بلاک چین‌ها دارد. اولین تفاوت در آدرس کیف پول‌ است. تترهایی که در شبکه Omni هستند، آدرس کیف پول‌شان با عدد 1 یا 3 شروع می‌شود (بیشترشان با 1 شروع می‌شوند). دومین تفاوت تتر در این شبکه، کارمزد تراکنش است. در این شبکه کارمزد تراکنش‌ها با بیت کوین پرداخت می‌شود و لازم است حتما مقداری بیت کوین در کیف پول‌تان داشته باشید و البته این را هم باید گفت که کارمزد تراکنش تتر در Omni به مقدار قابل توجهی بیشتر از بقیه شبکه‌هاست.

TRC20 چیست؟ فرق ERC20 و TRC20 چیست؟

۲) USTD_ERC20

دلار تتر در بلاک چین اتریوم. این شبکه، محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین شبکه‌ایست که تتر در آن خرید و فروش می‌شود. آدرس‌های کیف پول برای شبکه اتریوم با “0x” شروع می‌شوند. طبیعتا برای تراکنش در این شبکه و پرداخت کارمزد، شما به مقداری اتریوم در کیف پول‌تان نیاز دارید. ترید در این شبکه به خاطر دریافت کارمزد پایین و قابلیت ترید در صرافی های مختلف بیش از بقیه شبکه‌ها انجام می‌شود.

۳) USTD_TRON

دلار تتر در بلاک چین ترون (TRC20). آدرس کیف پول‌ها در این شبکه با حرف T شروع می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید قرار است برای کسی تتر واریز کنید و فقط آدرس کیف پولش را دارید و هیچ توضیح دیگری به شما نداده است. کافی است ابتدای آدرس کیف پول را نگاه کنید. اگر با حرف T شروع می‌شد، سریعا متوجه می‌شوید که تتر را باید در شبکه ترون واریز کنید. 

در این شبکه هم مثل دو شبکه قبل، لازم است برای پرداخت کارمزد معاملات مقداری از ارز این شبکه یعنی ترون را در در کیف پول‌تان داشته باشید. البته باید بدانید که در حال حاضر خیلی از صرافی‌ها و کیف پول‌ها برای واریز و برداشت تتر در بلاک چین ترون، هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کنند. اما تعداد صرافی‌هایی که با تتر ترون کار می‌کنند کمتر از صرافی‌هایی است که با تتر اتریوم کار می‌کنند. به خاطر همین موضوع، با این که خرید و فروش تتر در شبکه ترون از نظر مالی به صرفه‌تر است اما باز هم محبوبیت‌ش به اندازه شبکه اتریوم نیست.

پیشنهاد مطالعه: خرید ارز دیجیتال با مستر کارت

مزایای ارز تتر چیست؟

در حال حاضر تتر در رتبه سوم رمز ارزها قرار دارد. اما مگر تتر چه مزیت خاصی دارد که در طول ۴ سال از رتبه سی‌ام به رتبه سوم رسیده و این همه طرفدار پیدا کرده؟! بزرگ‌ترین مزیت این ارز دیجیتال، پایدار بودن قمیت آن است و همین موضوع باعث شده تریدرها برای حفظ کوتاه مدت ارزش دارایی‌شان سراغ تتر بروند. مثلا فرض کنید که شما یک بیت کوین به ارزش 18000 دلار خریداری کرده‌اید.

 سپس قیمت بیت کوین، به 20000 دلار می‌رسد. حالا شما برای این که ارزش دارایی‌تان پایین نیاید، بیت کوین‌تان را به 20000 تتر تبدیل می‌کنید. مدتی بعد قیمت بیت کوین به 19000 دلار می‌رسد. خب اگر شما بیت کوین را تبدیل به تتر نکرده بودید، ارزش دارایی شما کم می‌شد و 1000 دلار ضرر می‌کردید اما حالا 20000 تتر شما، همان 20000 دلار است و ارزش آن کم نخواهد شد. از دیگر مزیت‌های تتر این است که چون تتر یک ارز رمز گذاری و غیر متمرکز است، کسی توانایی دست‌کاری کردن قیمت آن را ندارد. این ارز دیجیتال به راحتی در کیف پول‌ها و صرافی‌ها پذیرفته و معامله می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: بایننس اسپات

کلام آخر

همانطور که دیدید، ارز دیجیتال تتر از بلاک چین پیروی کرده و ارزی غیرمتمرکز است. این ارز مزایای بسیاری دارد. اگر سوالی باقیست میتوانید ان را از طریق بخش کامنت همین صفحه با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *