trc20 چیست

TRC20 چیست؟ فرق ERC20 و TRC20 چیست؟

آخرین بروز رسانی:  ۲۱ مرداد, ۱۴۰۲
18 دیدگاه
زمان مطالعه:  7 دقیقه

احتمالا شما هم در جاهایی مثل صرافی بایننس، زمان واریز یا برداشت ارز دیجیتال با این صحنه مواجه شده‌اید که از شما می‌خواهد شبکه آن ارز دیجیتال را انتخاب کنید و در آن‌جا عنوان‌هایی مثل TRC20 یا ERC20 وجود دارد. اما trc20 چیست؟ تفاوت این دو با هم چیست؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

TRC20 چیست؟

اما TRC20 چیست؟! TRC20 هم یکی از استانداردهای ایجاد توکن است ولی در شبکه ترون. مدیر عامل ترون فردی به اسم جاستین سان است. او در مورد این پروژه صحبت‌های زیادی کرده است و تبلیغات زیادی انجام داد و عملا سعی کرد بخشی از جامعه مشتریان اتریوم را به سمت پروژه خودش جلب کند. به خاطر همین موضوع، سعی کرد تا جای ممکن پروژه خودش و شبکه ترون را شبیه به شبکه اترویم منتشر کند. این رقابت شدید باعث شد ترون استانداردهای توکن‌هایش و حتی عنوان‌ ‌آن‌ها را شبیه به اتریوم قرار دهد.

البته شباهت دیگری هم که وجود دارد؛ توکن TRC20و این نوع استاندارد، با توکن های ERC20 همخوانی زیادی دارند و توسعه دهندگان می‌توانند به راحتی توکن ERC20 خودشان را به شبکه ترون با استاندارد  TRC20 منتقل کنند.

 

مهم‌ترین موارد استفاده از توکن شبکه ترون

در حال حاضر بیشترین استفاده‌ای که از توکن شبکه ترون می‌شود، مربوط به ارز تتر است. همانطور که احتمالا شما هم می‌دانید، تتر یکی از استیبل کوین‌های بازار کریپتوکارنسی هست که در حال حاضر ارزش بازارش بالای 10 میلیارد دلار است و روی شبکه های مختلفی مثل omni، اتریوم و ترون قرار دارد. بسیاری از پروژه‌ها علی رغم تبلیغات زیادی که در مورد پروژه ترون انجام شد، حاضر نشدند که توکن شبکه اتریومی خودشان را به شبکه ترون منتقل کنند.

 

بیشتر بخوانید: تتر (Tether) چیست و چه کاربردی دارد؟

 

استانداردهای شبکه ترون

البته TRC20 تنها استاندارد شبکه ترون نیست و شبکه ترون استاندارد دیگری تحت عنوان TRC10 هم دارد. تفاوت عمده‌ی این دو توکن ترون، در امکان اخذ قراردادهای هوشمند است. در استاندارد TRC10 که اولین استاندارد ترون بود امکان استفاده از قراردادهای هوشمند نیست و توکن‌های TRC10 بسیار آسان ایجاد مي‌شوند. در استاندارد TRC20 امکان اخذ قراردادهای هوشمند وجود دارد و همین موضوع،‌ ترون را به اتریوم نزدیک‌تر می‌کند ولی ایجاد توکن TRC20 پیچیده‌تر از TRC10 است.

توکن شبکه ترون یا حتی ارز شبکه ترون که TRX هست، آدرس‌های کیف پولشان با حرف T شروع می‌شود. پس اگر واریز و برداشتی که می‌خواهید انجام دهید که مرتبط به یک کیف پول ترون هست، باید شبکه خودتان را روی TRC20 قرار بدهید.

دقت داشته باشید که شما نمی‌توانید بین دو شبکه اتریوم و ترون به صورت مستقیم انتقالی را انجام دهید؛ مثلا اگر کیف پول‌تان از نوع شبکه ترون باشد و توکن این شبکه را پشتیبانی کند و توکنی هم که دارید با استاندارد TRC20 باشد، نمی‌توانید به صورت مستقیم توکن خودتان را به کسی انتقال دهید که از توکن ERC20 یا توکن شبکه اتریوم استفاده می‌کند.

اصلا بعضی از کیف پول ها که اجازه چنین تراکنشی را به شما نمی‌دهند اما اگر هم چنین تراکنشی انجام شود، بدانید که کل ارزتان از بین می‌رود و شما به هیچ عنوان نمی‌توانید این تراکنش رو برگشت بدهید چرا که یکی از خصوصیات بلاک‌چین، برگشت ناپذیر بودن آن است.

 

ERC20 چیست؟

ERC20 یکی از استانداردهای ایجاد توکن در شبکه اتریوم است. زمانی که با توکن شبکه اتریوم کار دارید و می‌خواهید واریز یا برداشت خودتان را به کیف پولی که از ارز اتریوم و توکن های اتریوم پشتبیانی می‌کند انجام دهید، در آن موقع هست که باید شبکه خودتان را روی ERC20 قرار بدهید.

دقت کنید که آدرس کیف پول‌های اتریوم با 0x شروع می‌شود و شما می‌توانید از این طریق تفاوت آدرس کیف پول‌های این ارز را با ارزهای دیگر خیلی راحت متوجه شوید.

استانداردهای شبکه اتریوم

ERC20 تنها استاندارد اتریوم نیست؛ استانداردهای دیگری هم در شبکه اتریوم وجود دارد. استانداردهایی مثل ERC223 یا استانداردی مثل ERC721 هست که با این استاندارد می‌توانید ارزهای دیجیتالی با خواص خیلی مجزا از هم داشته باشید. استانداردهای دیگری هم تحت عنوان ERC777 یا مثل ERC1155 در شبکه اتریوم موجود است که در حال حاضر فرصت پرداختن به این موضوع نیست.

 

فرق ERC20 و TRC20

 

تفاوت ERC20 و TRC20 چیست؟

در واقع اصلی‌ترین تفاوتی که بین دو شبکه ترون و اتریوم وجود دارد، اولا در نوع اجماع این شبکه‌هاست به این خاطر که در شبکه اترویم در حال حاضر با استفاده از ماینینگ تراکنش ها انجام می‌شود و حالتی غیر متمرکز دارد.اما نوع اجماع در شبکه ترون مثل شبکه اتریوم، ماینینگ نیست؛ بلکه به صورت استیک کردن هست که هر چند وقت یک‌بار یک سری نماینده‌ای که بیشترین مقدار ارز TRX یا ترون رو دارند برای تایید تراکنش‌ها انتخاب می‌شوند.(درآمد در روش استیک کردن از طریق نگهداری ارز دیجیتال است. برعکس ماینینگ که درآمد در آن از طریق استخراج است.)

دومین و سومین وجه تفاوت در مقدار کارمزد و سرعت تراکنش‌ها می‌باشد.جدیدا کارمزد تراکنش‌ها در اتریوم بالا رفته است. از سوی دیگر سرعت تراکنش‌ها در این شبکه مقداری نسبت به رقبای جدیدتر، کندتر هست.

اگر بخواهیم عملکرد اتریوم را با بیت‌کوین مقایسه کنیم، صد در صد اتریوم در مقدار کارمزد و سرعت تراکنش‌ها انتخاب بهتری نسبت به بیت کوین است ولی اگر بخواهیم شبکه اتریوم را با شبکه‌های جدیدتری مثل ترون مقایسه کنیم، شبکه ترون سرعت خیلی بیشتری در تراکنش‌ها دارد به طوری که در شبکه اتریوم حداکثر در هر ثانیه 25 تراکنش انجام می‌شود در حالی که این عدد در شبکه ترون به 2000 تراکنش می‌رسد. در شبکه ترون کارمزد به مراتب کمتری نسبت به شبکه اتریوم پرداخت می‌کنید.

پس دقت داشته باشید که نمی‌توانید به صورت مستقیم تترهایی را که در شبکه‌های مختلف و با استانداردهای مختلف هستند را به سادگی به هم تبدیل کنید. تنها راهی که دارید این است که مثلا شما توکنی با استاندارد TRC20 داشته باشید.

سپس آن را به صرافی که از این ارز و این توکن با این استاندارد پشتیبانی می‌کند انتقال بدهید و همان صرافی توکن دیگری با استاندارد ERC20 را داشته باشد تا از این طریق بتوانید برداشت خودتان را از آن صرافی با استاندارد ERC20 انجام بدهید و TRC20 خودتان را به ERC20 تبدیل کنید.

چهارمین تفاوت این دو شبکه این است که ERC20 یا همان توکن اتریوم در صرافی‌ها و معاملات ارزهای دیجیتال شناخته شده‌تر است و تعداد صرافی‌هایی که توکن TRC20 را پشتتیبانی می‌کنند کمتر است.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین صرافی آنلاین ایران

 

نتیجه

در این مقاله به تفصیل در مورد چیستی TRC20 و فرق ERC20 و TRC20 صحبت کردیم. اگر از افرادی هستید که زمان و سرعت تراکنش‌ها و همینطور مقدار کارمزد برایتان مهم است، تتر انتخاب بهتری است.

لطفا سفیرپیمنت را از هرگونه نظرات و مشکلات خود در این زمینه مطلع کنید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(18)
   
امیر رضا عظیمی کاربر سایت ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

سلام، من میتوانم TRC-20 رو به BEP-20 واریز کنم

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت مدیر سایت ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

    سلام و عرض ادب
    خیر؛ متأسفانه امکان انتقال در شبکه‌های مختلف وجود ندارد و شبکه انتقال‌دهنده و گیرنده باید یکسان باشد.

   
Kazem کاربر سایت ۰۷ مرداد ۱۴۰۱

با سلام
من مشکلی دارم که خاستم ببینم درست میشه یا نه من ارز تتر خریدم با trc20 سپس بدون اطلاع مستقیم تو تراس والت erc20زدم الان پولم میره

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

    سلام. وقت شما بخیر. اصلا امکان ارسال تتر trc20 به ولت تتر erc20 وجود نداره و هنگام انتقال به شما خطا میده. اگر صرفا اپ اون رو فعال نکردید، از داخل خود برنامه تتر trc20 رو هم فعال کنید. بطور کلی در صورتی که ارزی رو بر روی پلتفرم اشتباهی ارسال کنید، باید با پشتیبانی رسمی کیف پول در ارتباط باشید تا شیوه ریکاوری کردن پول رو بهتون اطلاع بدن. در نظر داشته باشید که صرفا با پشتیبانی رسمی در ارتباط باشید و تحت هیچ شرایطی کلمات ریکاوری اکانت رو در اختیار هیچ کسی (حتی پشتیبان) قرار ندین. اصولا دستورالعمل ریکاوری کردن ارزی که بر روی پلتفرم اشتباهی ارسال شده داخل سایت رسمی کیف پول درج شده است

   
سيد عباس حسینی کاربر سایت ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

با سلام و خسته نباشید
الان سایت استخراج نیوسنتری که با trc20 کار می‌کرد، حالا با erc20 میگه کار کنید، چطوری میتونیم erc20 رو وارد ترون لینک کنیم، تا از نیوسنتری درصد سپرده شده بگیریم

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۰۸ فروردین ۱۴۰۱

    سلام، ممنون و به همچنین
    شبکه erc20 بر روی اتریوم پیاده سازی شده و برای استفاده از اون باید از کیف پولهایی استفاده کنید که از این کوین پشتیبانی می کنند.

   
نجمه کاربر سایت ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

سلام وقت بخیر ببخشید برای انتقال اتریوم هم میشه از شبکه trc20 استفاده کرد؟

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۰۸ فروردین ۱۴۰۱

    با سلام و احترام
    خیر؛ اتریوم شبکه مختص به خودش رو داره و برای انتقال اتریوم باید از شبکه erc20 استفاده کنید.

   
علی فرهمندفر کاربر سایت ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

باسلام‌وعرض‌ادب لطفا شبکه trc20رابررسی کنیدمن‌بامشکل مواجه شدم سودمو نمیده هروقت که میرم داخل سایت میزنه ۷۲ساعت بعد یااگرکیف پول‌راتعقیربدم درست میشه ؟

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۰۸ فروردین ۱۴۰۱

    با سلام و احترام
    شبکه trc20 که مشکلی نداره و شما از جایی که دارید برداشت میکنید باید بررسی کنید که سایت معتبری هست یا خیر
    اصولا سایتهایی که برای ماینینگ استفاده میشن و یا وعده سود به شما میدن، معتبر نیستند. نمونه اش هم bank of tron بود که بعد از یه مدت اسکم شد و پول سرمایه گذارها به باد رفت

   
Zahra کاربر سایت ۰۵ اسفند ۱۴۰۰

سلام من مقداری بیت تورنت باtrc20به تراست ولت فرستادم ولی نیومدبنظرتون چرا وایا من میتونم درستش کنم

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۰۸ فروردین ۱۴۰۱

    سلام و عرض ادب
    برای اینکه بیت تورنت شما فعال بشه باید حتما مقداری ترون داخل کیف پول خودتون داشته باشید تا بهتون نشون داده بشه. مقدار کمی ترون به کیف پول خودتون انتقال بدین. قاعدتا باید با این روش مشکلتون حل بشه

   
سعید کاربر سایت ۰۸ بهمن ۱۴۰۰

عالی بود ممنون از زحماتتون.چنتا سوال
اگر بخایم مبلغی که برروی شبکه ERC سوار شده به آدرس کیف پولی ک TRC هست ارسال کنیم با پیغام ارور مواجه میشیم؟
آدرس های کیف پول های تتریوم با چه حروفی شروع میشه؟
و اینکه اگر بخایم مقداری تتر به کیف پول یک انگلیسی زبان انتقال بدیم چی باید بگیم؟مثلن من میخام 100 تتر به کیف پولی ارسال کنم و تتر من بر روی erc هس

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۰۸ فروردین ۱۴۰۱

    سلام
    خواهش می کنم
    امکان انتقال ارز از دو شبکه مختلف وجود ندارد؛ شما باید رمزارزها رو در شبکه های یکسان انتقال بدین و برای انتقال تتر erc20 باید حتما مقداری اتریوم برای پرداخت کارمزد شبکه داشته باشید.
    از گیرنده بخواید که آدرس کیف پول تتر (usdt) مبتنی بر اتریوم erc20 رو برای شما ارسال کنه. البته با توجه به اینکه هزینه انتقال در شبکه اتریوم زیاده توصیه می کنیم از تتر trc20 استفاده کنید.
    با تشکر

   
یاسمن کاربر سایت ۰۴ شهریور ۱۴۰۰

با سلام ایا همه کیف پول ها از TRC20 پشتیبانی میکنند ؟

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت کاربر سایت ۱۰ شهریور ۱۴۰۰

    باسلام و درود؛ اکثرا پشتیبانی میکنند TRC20 شبکه مشهوری هست. با اینحال اون کیف پول به خصوص رو بررسی کنید.

   
gholami کاربر سایت ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

سلام خدا قوت
تفاوت شبکه های انتقال ارز دیجیتال erc20 و trc20 رو بیشتر میشه توضیح بدین؟

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت کاربر سایت ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

    سلام
    ممنون
    تفاوت این دوتا شبکه انتقال داخل مقاله توضیح داده شده
    در صورتی که در جزئیات سوال دارید می‌تونید بپرسید