گوگل ادورز

کامل‌ترین بررسی اکانت گوگل ادز

آخرین بروز رسانی:  ۵ اسفند, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  14 دقیقه

گوگل ادز چیست؟ این پلتفرم یکی از بهترین خدمات گوگل برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی در فضای وب و نرم‌افزارهای مختلف است. شما می‌توانید با کمک گوگل ادز سایت خود را در صفحه نمایش نتایج جستجوی کاربران نمایش دهید. بدیهی است این کار به افزایش بازدید سایت شما بسیار کمک خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی اکانت گوگل ادز بپردازیم؛ پس اگر شما نیز می‌خواهید با این سرویس جذاب گوگل آشنا شوید، تا انتها ما را همراهی نمایید.

 

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادوردز یا همان گوگل ادز سیستمی است که توسط شرکت گوگل توسعه یافته تا به شما کمک کند محصولات یا خدمات خود را در موتور جستجوی گوگل و سایت‌های مرتبط به فروش برسانید. در روش تبلیغات گوگل ادز، متن آگهی برای سؤالات مرتبط در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. این یک سیستم پرداخت به ازای کلیک (PPC) است و بدان معناست که موقعیت تبلیغ شما توسط سرمایه‌گذاری‌ها و حراج‌ها برای چند تبلیغ مشخص می‌شود و شما تنها هزینه تبیلغات را پرداخت می‌نماید که کاربر روی آن کلیک می‌کند.

به بیان ساده‌تر شما با google ads می‌توانید صفحه‌ای از سایت خود را به عنوان تبلیغ در صفحه جستجوی مرتبط کاربران نمایش دهید. در صورتی که کاربر روی تبلیغ یا همان سایت شما کلیک نمود، هزینه آن را پرداخت خواهید کرد؛‌ یعنی صرفا هزینه‌ای را می‌پردازید که کاربر وارد سایت شما شود و صرف نمایش تبلیغ برای شما هزینه‌بر نخواهد بود. توضیحات بیشتر را در ادامه مطالعه می‌نمایید.

 

بررسی عملکرد گوگل ادز

وقتی کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، در صفحه نمایش نتایج جستجو، وب سایت‌هایی را مشاهه می‌کنید که توسط ربات گوگل و بر اساس رعایت نکات فنی مرتب شده‌اند. اگر شما بخواهید خارج از این نکات فنی وب سایت شما در این نتایج نمایش داده شود باید از گوگل ادوردز کمک بگیرید. برای مثال اگر کسب و کار شما فروشندگی تلفن همراه است، google ads لینک تبلیغاتی شما را زمانی نمایش می‌دهد که کاربر عبارت «خرید موبایل» را جستجو کند.

لازم به ذکر است که شما در این کار با سایر متقاضیان رقابت خواهید کرد. در واقع ممکن است رقبای شما نیز از این سرویس استفاده نمایند. هر کاربری که هزینه بیشتر پرداخت نماید، در لینک بالاتری نمایش داده خواهد شد و پس از آن سایر گزینه‌ها معرفی خواهند شد. Google Ads بر اساس عباراتی که کاربران انتخاب می‌کنند و تعداد جستجوهای یک کلمه، هزینه‌هایی را تعیین می‌کند. در واقع این استراتژی با سئو رقابت می‌کند. این رقم بر اساس عواملی مانند کیفیت متن آگهی، جذابیت موضوع و نسبت بازدید به کلیک یا CTR متفاوت است.

 

شیوه‌های تبلیغات در Google Ads

جالب است بدانید تبلیغات به کمک پلتفرم گوگل ادز محدود به محیط وب و جستجوی کاربران در بستر مرورگر نیست! پس سایر شیوه‌های تبلیغاتی گوگل ادز چیست؟ به طور کلی با گوگل ادوردز شما در چهار بستر مختلف می‌توانید تبلیغات خود را به نمایش دربیاورید. دقت داشته باشید که باید با توجه به شناختی که از مخاطبان خود دارید، روش مناسب تبلیغات را انتخاب کنید. انواع شیوه‌های تبلیغاتی گوگل ادز عبارتند از:

  1. تبلیغات در نتایج جستجو
  2. تبلیغات ویدیویی
  3. تبلیغات نمایشی
  4. تبلیغات در اپلیکیشن‌ها

 

تبلیغات در نتایج جستجو

ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع تبلیغات در گوگل که با دیدن علامت Ad در کنار نتایج جستجو به‌ راحتی می‌توانید متوجه آن شوید، تبلیغات در نتایج جستجو است. این تبلیغات طبق همان چیزی که در تعریف گوگل ادز مطرح کردیم، تبلیغ شما را در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد. طبق معیارهایی که گوگل دارد، تبلیغات مختلف را رتبه‌بندی کرده و به ترتیب نمایش می‌دهد.

گوگل ادوردز

 

تبلیغات ویدئویی

شیوه دیگر تبلیغاتی گوگل ادز، تبلیغات ویدیویی است. این روش تبلیغات گوگل با استفاده از پلتفرم‌های ویدئویی مانند یوتیوب و سایر ابزارها انجام می‌شود. گوگل در واقع تبلیغات ویدیویی شما را می‌پذیرد و آن‌ها را در پلتفرم‌ها و دستگاه‌های خود نمایش می‌دهد. ممکن است تبلیغات 5 ثانیه‌ای را در ابتدا و بین ویدیوهای یوتیوب دیده باشید که نمونه بارز این نوع تبلیغات محسوب می‌شوند.

 

تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی نیز یکی دیگر از شیوه‌های تبلیغاتی گوگل ادوردز است. در این شیوه گوگل از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های مختلف برای نمایش تبلیغات استفاده می‌کند. برای استفاده از شیوه تبلیغات نمایشی google ads کافی است شما تصویری را طبق شرایط اعلام شده به گوگل تحویل دهید. گوگل با پرداخت هزینه به سایت‌های پربازدید تبلیغ شما را در آن‌ها نمایش خواهد داد.

 

تبلیغات در اپلیکیشن‌ها

این روش مشابه ارائه تبلیغات ویدئویی است، با این تفاوت که تبلیغات شما در برنامه‌های گوشی هوشمند نمایش داده می‌شود. به عبارتی شما تصویر یا ویدیو خود را می‌توانید در بخش تبلیغات اپلیکیشن‌ها به نمایش دربیاورید. ضمن اینکه امکان تبلیغ در پلتفرم گوگل پلی نیز برای شما امکان‌پذیر خواهد بود. در واقع می‌توانید داخل این پلتفرم، اپلیکیشن خود را به نمایش دربیاورید.

 

گوگل ادوردز مناسب چه کسانی است؟

استفاده از این سرویس برای همه صاحبان کسب و کار که می‌خواهند فارغ از صرف هزینه و زمان برای اصول سئو و محتوا به نتیجه برسند مناسب خواهد بود. به عبارتی اگر می‌خواهید سایت شما در سریع‌ترین زمان ممکن به صفحه اول نتایج گوگل برسد و بازدید بیشتر یا فروش بیشتری را تجربه کنید، استفاده از گوگل ادز مناسب شما خواهد بود. برای مثال اگر محصولی دارید که می‌خواهید اینترنتی آن را به فروش برسانید؛ اما وب‌سایت شما در صفحه اول گوگل نیست، می‌توانید از google ads استفاده کنید.

لازم به ذکر است که شما باید کمپین گوگل ادز خود را حتما با داشتن دانش و اطلاعت لازم اجرا کنید تا هزینه‌هایتان مدیریت شود. می‌توانید خودتان در حوزه استفاده از گوگل ادز به کسب تجربه و دانش برسید یا اینکه انجام این کار را به یک کارشناس ماهر بسپارید. در هر صورت زمانی می‌توانید از این بستر نتیجه مطلوب کسب کنید که کمپین‌های تبلیغاتی حساب شده‌ای را اجرا کرده باشید.

 

قیمت گوگل ادوردز

هزینه‌های تبلیغات گوگل بر اساس عوامل مختلفی متفاوت است. رقابت کلمات کلیدی و صنعتی، موقعیت جغرافیایی، کیفیت کمپین تبلیغاتی، کیفیت وب‌سایت و مبلغ پیشنهادی شما از جمله موارد موثر در میزان هزینه تبلیغات گوگل ادز هستند. در ایالات‌متحده، میانگین هزینه هر کلیک برای تبلیغات جستجوی گوگل در هر صنعتی 2.32 دلار است؛ اما معمولا در کشورهای دیگر، میانگین هزینه Google Ads کمتر خواهد بود.

برای اینکه بفهمید تبلیغات گوگل چقدر برای کسب‌وکار شما هزینه دارد، باید سیستم حراج تبلیغات را نیز در نظر بگیرید. زمانی که کاربر یک کلمه کلیدی را جستجو می‌کند، گوگل به‌ طور خودکار وارد حالت حراج می‌شود و رتبه تبلیغتان را با سایر رقبای شما که آن کلمه کلیدی را هدف قرار می‌دهند مقایسه می‌کند. به‌ طور کلی، هرچه درآمد حاصل از جذب کاربر برای جستجوی آن کلمه بیشتر باشد، قیمت پیشنهادی رقبای شما بیشتر می‌شود و شما برای برنده شدن در تبلیغات باید بیشتر از رقبای خود پیشنهاد بدهید.

 

نحوه کار با گوگل ادز google ads

اکنون که به خوبی می‌دانید گوگل ادز چیست و چه شیوه‌های تبلیغاتی متنوعی دارد، نحوه کار با این پلتفرم را توضیح خواهیم داد. در واقع اگر حس می‌کنید که استفاده از گوگل ادوردز می‌تواند برای کسب و کار شما مفید باشد، می‌توانید با مطالعه نحوه کار با این سرویس، یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنید. در گام اول لازم است با کمک یک VPN وارد سایت گوگل ادز شوید. با صفحه‌ای شبیه تصویر زیر مواجه می‌شوید که لازم است روی گزینه “Start Now” کلیک کنید.

گوگل ادوردز

در صفحه‌ای که وارد می‌شوید، لازم است آدرس ایمیل و آدرس وب‌سایت خود را وارد کنید. دو گزینه در پایین صفحه وجود دارد، اولی به معنای ویرایش و تغییر تنظیمات به‌ دلخواه و دومی تنظیمات پیش‌فرض گوگل است. گزینه مدنظر خود را انتخاب و سپس روی دکمه «continue» کلیک نمایید. با این کار به صفحه کمپین‌های گوگل ادز وارد خواهید شد.

 

گوگل ادوردز

ازآنجایی‌که ما هیچ کمپین تبلیغاتی برای این حساب اجرا نکرده‌ایم، هیچ اطلاعاتی در مورد آن وجود ندارد. در هر صورت، در سمت چپ، اطلاعاتی در مورد همه کمپین‌ها مانند تعداد کلیک، تعداد بازدید، میانگین “CPC” یا همان هزینه به ازای هر کلیک خواهید یافت؛ همچنین هزینه کل هر کلیک و پویش نیز وجود دارد. از طرفی در سمت چپ گزینه “Settings and Locations” برای انجام تنظیمات وجود دارد.

گوگل ادوردز
در گوشه بالا سمت راست بخش ابزار یا همان TOOLS قرار دارد. وقتی روی “Tools” کلیک می‌کنید، نمایی مشابه تصویر زیر مشاهده خواهید کرد. قسمت‌های مهم‌تر را با یک مستطیل مشکی برجسته کرده‌ایم. هر کدام از این ابزارهای به شما کمک می‌کنند تا بازدهی بالاتری از گوگل ادز دریافت نمایید. یکی از کاربردی‌ترین این ابزارها، کیورد پلنر است که در ادامه نحوه کار با آن را توضیح خواهیم داد.

گوگل ادوردز

آموزش کار با کیورد پلنر در گوگل ادز

“Keyword Planner” یکی از بهترین ابزارهای گوگل ادز است که برای ایجاد تبلیغات گوگل و یافتن کلمات کلیدی برای نوشتن محتوا استفاده می‌شود. این ابزار به ما کمک می‌کند کلمات کلیدی مرتبط با یک کلمه خاص را پیدا کنیم و ببینیم آن کلمه کلیدی چه رقابتی دارد. یک قانون کلی برای “Keyword Planner” این است که هرچه رقابت برای کلمه کلیدی بالاتر باشد، تبلیغات گران‌تر است. در ادامه با یک مثال نحوه کار با این ابزار را مشاهده می‌کنید.

به عنوان مثال فرض کنید می‌خواهیم تبلیغاتی را بر اساس کلمات کلیدی کفش ورزشی نشان دهیم. وقتی وارد ابزار کیبورد پلنر می‌شوید، بخشی برای واردکردن کلمات کلیدی وجود دارد که باید آن‌ها را به فارسی وارد کنید. اگر کلمه کلیدی موردنظر را وارد کرده و “enter” را فشار دهید وارد صفحه دیگری مشابه تصویر زیر می‌شوید. در هر قسمت از این بخش می‌توانید با ابزارهای مختلف کار خود را دقیق‌تر انجام دهید.

گوگل ادوردز

توضیح قسمت‌های مختلف کیورد پلنر

در بالای تصویر و مستطیل قرمز، چندین گزینه وجود دارد که می‌توانید مکان، زبان و همچنین شبکه جستجو را انتخاب نمایید. در مورد مکان، بهتر است همه کشورها را انتخاب کرده یا از همان تنظیمات پیش‌فرض استفاده کنید. به راحتی گزینه فارسی را در قسمت زبان مشاهده خواهید کرد. در قسمت شبکه جستجو باید مشخص کنید که کدام موتور جستجو تبلیغات شما را هدف قرار دهد. در زیر یک مستطیل خاکستری خواهید دید که تعداد کلمات کلیدی پیشنهادی را نشان می‌دهد؛ اما اگر کمی پایین‌تر را نگاه کنید و مستطیل زرد را ببینید که چند ستون در آن قرار دارد.
ستون اول که از سمت چپ شروع می‌شود، وضعیت کلمه کلیدی مورد نظر و ارتباط آن با سایر کلمات کلیدی مرتبط را نشان می‌دهد. برای مثال برای کلمه کلیدی کفش ورزشی می‌توانید از کلمات دیگری مانند کفش و کفش مردانه و حتی لباس استفاده کنید. ستون دوم تعداد جستجوهای ماهانه برای هر کلمه کلیدی را نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال، تعداد جستجوهای کلمه کفش ورزشی بین 10 تا 100 بار در ماه متغیر است که این آمار برای کلمه کفش بین 100 تا 1000 و برای لباس بین 1000 تا 10000 جستجو است.
دسته سوم سطح رقابت برای کلمه کلیدی را نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال رقابت برای کلمه کلیدی کفش کتانی و کفش بسیار زیاد است؛ اما برای کلماتی مانند کفش مردانه رقابت بسیار کم است و می‌توان برای آن هزینه کمی پرداخت. ستون چهارم تعداد بازدیدهای تبلیغاتی برای هر کلمه کلیدی است. ستون پنجم و ششم کسانی هستند که می‌خواهند از google ads استفاده کنند. در ستون پنجم، کمترین تعداد ارجاع برای تبلیغات و در صف ششم بالاترین تعداد ارجاع برای هر کلیک را مشاهده می‌کنید. این آمار برای ایجاد یک پیشنهاد خوب و قرار گرفتن در تبلیغات گوگل موثر است.

انتخاب مخاطب و استراتژی مزایده در گوگل ادز

اگر به قسمت دوم مربوط به ابزار Tools (یعنی SHARED LIBRARY) برویم، چند گزینه در اختیار ما قرار می‌گیرد. قسمت “Audience manager” برای انتخاب مخاطبین تبلیغات، “Bid strategies” برای انتخاب استراتژی مزایده و “Negative keyword lists” برای انتخاب کلمات کلیدی منفی است. به تناسب نیاز خود می‌توانید از این ابزارها استفاده نموده، مخاطبین و استراتژی خود را به درستی انتخاب نمایید.

 

طریقه انتخاب مخاطب در تبلیغات شرکت گوگل

برای هدف قرار دادن تبلیغات و افزایش عملکرد، گوگل به شما این امکان را می‌دهد که در طول تبلیغات خود مخاطبی را انتخاب کنید. اساساً شما ابزارهایی دارید که می‌توانید از آنها برای انتخاب مخاطبین خود از گروه‌های مختلف استفاده کنید. اگر بر روی گزینه “Audience Manager” کلیک کنید، وارد صفحه‌ی جدیدی می‌شوید که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید.
تبلیغ در گوگل فارسی
اگر روی علامت  آبی نشان داده شده در زیر تصویر کلیک کنید، می‌توانید مخاطبین خود را بر اساس جنسیت و عوامل دیگر انتخاب نمایید؛ اما گوگل این را نیز در نظر می‌گیرد که می‌توانید منبع ویژه‌ای از مخاطبین در بخش‌های دیگر داشته باشید. در این مورد، پیشنهاد می‌کند که روی “SET AUDIENCE SOURCE” کلیک کنید. اگر روی این گزینه کلیک نمایید، گزینه‌ای برای انتخاب مخاطبان بر اساس برندها، مخاطبین “Google Analytics”، برنامه‌های تحلیل وب و حتی “Google Play” خواهید داشت.

تفاوت Google Ads و Google AdSense چیست؟

Google Ads امکان تبلیغ دارایی‌های کسب‌وکارها را در Google فراهم می‌کند. در مقابل، Google AdSense به افرادی که دارای پلتفرم‌هایی مانند وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و انجمن‌ها هستند اجازه می‌دهد تا از طریق تبلیغات برای سایر مشاغل از این ویژگی‌ها کسب درآمد کنند. Google از ویژگی Google Ads Auction خود برای تعیین اینکه کدام تبلیغات از طریق AdSense نشان داده می‌شود، استفاده می‌کند و کاربران Google Ads ممکن است نیاز داشته باشند تبلیغات خود را به‌ گونه‌ای تنظیم کنند که در مزایده Google Ads بهتر عمل نمایند.

پیشنهاد مطالعه: 11 مزایا و معایب گوگل ادسنس

چکیده کلی از این مقاله

در این مقاله به صورت تخصصی در رابطه با اینکه اکانت گوگل ادز چیست توضیحاتی ارائه کردیم. در واقع بررسی اکانت گوگل ادز را به طور کامل انجام دادیم و تفاوت آن با گوگل ادسنس را نیز مطرح نمودیم. توضیحاتی در رابطه با نحوه کار با google ads و کیورد پلنر نیز بیان کردیم تا بتوانید به خوبی از این پلتفرم استفاده کنید. لازم به ذکر است که برای پرداخت هزینه تبلیغات به گوگل در این پلتفرم نیازمند پرداخت ارزی هستید. تیم سفیرپیمنت به عنوان سفیر شما در خدمات ارزی، آماده ارائه انواع خدمات به شما خواهد بود. اگر تجربه استفاده از گوگل ادز را دارید، در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

 

سوالات متداول؛ گوگل ادز

بله اما شما می‌توانید با ترفندهایی از این سرویس در ایران نیز استفاده کنید.
فراهم کردن بستر تبلیغ کسب و کارها در فضاهایی که کاربران هدفمند بیشتری حضور دارند. برای مثال نمایش تبلیغ در صفحه نتایج جستجوی مرتبط
بستگی به عوامل مختلفی مانند سختی کلمه، میزان رقابت، قیمت پیشنهادی رقبای شما و... دارد.
دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *