آزمون تومر

صفر تا صد آزمون تومر (Tomer)

آخرین بروز رسانی:  ۲۹ مهر, ۱۴۰۲
2 دیدگاه
زمان مطالعه:  10 دقیقه

آزمون تومر آزمون اختصاصی زبان ترکی استانبولی است. مدرک تومر برای کسانی که قصد تحصیل،‌ کار یا زندگی در کشور ترکیه دارند، بسیار کاربردی است.

آزمون تومر (Tomer) چیست؟

آزمون تومر(Tomer) یکی از معتبرترین آزمون‌های بین المللی زبان ترکی استانبولی است. در واقع کلمه TÖMER مخفف کلمه Türkçe Öğretim Merkezi به معنی مرکز آموزش ترکیه می‌باشد. این آزمون علاوه بر مهارت‌های چهارگانه speaking(گفتار)، listening(شنیدار)، writing(نوشتار) و reading(خواندن)،‌ مهارت‌های Spoken Production(تولید گفتاری) و Spoken Production(تعامل گفتاری) زبان‌آموز را می‌سنجد.

اعتبار این مدرک در زبان ترکی استانبولی مثل اعتبار مدرک آیلتس و تافل در زبان انگلیسی می‌باشد.

مدرک تومر برای کسانی که برای تحصیلات دانشگاهی، کار و تجارت و یا مهاجرت به کشور ترکیه سفر می‌کنند مفید و کاربردی است.

ساختار آزمون تومر

برای آمادگی آزمون تومر لازم است که به ساختار این آزمون آگاه باشید. از این‌رو در ادامه ساختار این آزمون را برای شما شرح خواهیم داد.

انواع مدارک و آزمون تومر(Tomer)

مدرک و آزمون تومر به نوع کلی تقسیم می‌شود:

گواهی تومر(Certificate):‌ گواهی تومر که اصطلاحا به آن سرتیفیکیت تومر هم گفته می‌شود، دارای اعتبار بین المللی می‌باشد. این نوع از مدرک تومر در بهترین حالت ۲ سال اعتبار دارد و ۲ سال بعد از گرفتن مدرک، باید برای تمدید مجدد آن اقدام کنید. گرفتن گواهی یا همان سرتیفیکیت تومر سریع‌تر و آسان‌تر از گرفتن مدرک دیپلم آن است.

دیپلم تومر(Diploma):‌‌ دیپلم تومر، از اعتبار بیشتری برخوردار است. شما می‌توانید یکبار برای همیشه در آزمون دیپلم تومر شرکت کنید و مدرک آن را دریافت کنید و دیگر هیچ نیازی به تمدید آن ندارید. طبیعتا گرفتن این نوع مدرک تومر سخت‌تر است و هزینه بیشتری دارد.

دیپلم تومر

سطوح آزمون و مدرک تومر (Tomer)

آزمون تومر در هر دو نوع Diploma و Certificate دارای ۶ سطح می‌باشد.

سطوح مدرک تومر عبارتند از:

  • A1

این سطح ابتدایی‌ترین سطح زبان ترکی استانبولی است. در این سطح شخص با کلمات و جملات پایه‌ای زبان ترکی آشناست.

  • A2

این سطح هم از سطوح ابتدایی آزمون تومر به حساب می‌آید. در این سطح شخص می‌تواند با جملا ت و ترکیب‌های ساده با دوستان خود صحبت کند.

کسانی که در آزمون تومر موفق به گرفتن نمره ۵۰ تا ۵۹ می‌شوند، مدرک سطح A2 را دریافت می‌کنند.

  • B1

سطح B1 از سطوح متوسط می‌باشد. در این سطح شخص به طور متوسط با زبان ترکی آشنایی دارد. او در بعضی از شرایط غیر معمول که ممکن است برای کسی پیش بیاید، مثل صحبت کردن با تعمیرکار ماشین می‌تواند به خوبی جملات را متوجه شود و صحبت کند.

کسانی که در آزمون تومر موفق به گرفتن نمره ۶۰ تا ۶۵ می‌شوند، مدرک سطح B1 را دریافت می‌کنند.

  • B2

این سطح نیز از سطوح متوسط زبان ترکی است. کسی که موفق به دریافت این سطح می‌شود، تسلط خوبی روی زبان ترکی دارد و می‌تواند به راحتی جملات پیچیده و محاوره‌ای ترکی را متوجه شود و در صحبت‌هایش از آن‌ها استفاده کند.

کسانی که در آزمون تومر موفق به گرفتن نمره ۶۶ تا ۷۰ می‌شوند، مدرک سطح B2 را دریافت می‌کنند.

  • C1

این سطح از سطوح پیشرفته به حساب می‌آید و کسی که موفق به اخذ این سطح از مدرک تومر می‌شود، خیلی خوب به زبان ترکی مسلط است و می‌تواند به راحتی و با رعایت کامل دستور زبان ترکی با افراد صحبت کند و تمام جملات محاوره‌ای و فیلم‌های ترکی زبان را متوجه شود.

کسانی که در آزمون تومر موفق به گرفتن نمره ۷۱ تا ۸۹ می‌شوند، مدرک سطح C1 را دریافت می‌کنند.

  • C2

این سطح پیشرفته‌ترین سطح زبان ترکی است و بیشترین اعتبار را دارد. کسی که موفق به دریافت مدرک این سطح می‌شود، کاملا به زبان ترکی مسط است و می‌تواند ترکی را مثل زبان مادری‌اش صحبت کند.

کسانی که در آزمون تومر موفق به گرفتن نمره ۹۰ تا ۱۰۰ می‌شوند، مدرک سطح C2 را دریافت می‌کنند.

ممکن است تصور کنید لازم است برای دریافت مدرک سطوح بالاتر، حتما مدارک سطوح پایین‌تر را دارا باشید در حالی که چنین نیست. شما فقط یک آزمون می‌دهید و نمره‌ای که کسب می‌کنید تعیین می‌کند که شما در چه سطحی هستید. یعنی اگر بدون هیچ سابقه‌ای در آزمون تومر، در آزمون شرکت کنید و مثلا نمره ۸۰ بگیرید، می‌توانید مدرک تومر را در سطح C1 دریافت کنید و لازم نیست که مدارک سطوح A و B را داشته باشید.

اعتبار مدرک تومر

مدرک تومر بسیار معتبر است و در تمام دانشگاه‌های ترکیه پذیرفته می‌شود. اما اگر قصد داشته باشید در ادارات و شرکت‌های ترکیه‌ای مشغول به کار شوید ارائه این مدرک بسیار به شما کمک می‌کند و از سوی تمام شرکت‌ها و ارگان‌های کشور ترکیه، پذیرفته و کاملا معتبر قلمداد می‌شود.

اعتبار این مدرک در دو نوع دیپلم و سرتیفیکیت تفاوت چندانی ندارد ولی بهتر است اگر قصد تحصیل در ترکیه دارید، برای دریافت مدرک دیپلم تومر تلاش کنید زیرا اکثرا دانشگاه‌ها مدرک دیپلم را معتبرتر می‌دانند و با داشتن مدرک دیپلم شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور دارید.

اما اگر برای کار و تجارت قصد سفر به کشور ترکیه دارید، مدرک شرتیفیکیت را به شما توصیه می‌کنیم. زیرا استخدام در شرکت‌های این کشور، مدرک سرتیفیکیت کافی است و شرکت‌ها نیز اغلب دارندگان سرتیفیکیت را استخدام می‌کنند. البته آنچه که ذکر شد، طبق تجربه‌های سابق دارندگان مدرک تومر است که برای کار و تحصیل به ترکیه سفر کرده‌اند؛ ولی احتمال دارد که در بعضی موارد دارندگان دیپلم راحت‌تر در شرکت‌ها استخدام شوند.

سطح مورد نیاز مدرک تومر بستگی به رشته و دانشگاهی است که شما قصد پذیرش گرفتن در آن را دارید. چیزی که می‌توانیم به صورت قطعی بیان کنیم این است که حداقل سطح مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌ها،‌ سطح B1 می‌باشد. ولی برای پذیرش گرفتن در بعضی دانشگاه‌ها مدرک سطح B2 یا C1 را نیاز دارید. اگر موفق به دریافت مدرک سطح C1 شدید،‌ کار بسیار برای شما آسان می‌شود زیرا برای پذیرش گرفتن در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر ترکیه محدودیتی در مورد مدرک زبان ترکی نخواهید داشت.

مزایای آزمون تومر

مدرک آزمون تومر برای افرادی که قصد زندگی، تحصیل و کار در ترکیه را دارند بسیار مناسب است. همچنین افرادی که بتوانند نمرات بالایی از این آزمون کسب کنند می‌توانند در بسیاری از مراکز ایران مانند موسسه اعزام دانشجو به ترکیه، موسسات آموزش زبان ترکی، سفارت و کنسولگری های ترکیه و… مشغول به  کار شوند. چنانچه قصد ادامه تحصیل در کشور ترکیه را داشته باشید اما مدرک این آزمون را به همراه نداشته باشید، لازم است دوره‌های ۶ ماهه تا ۱ ساله را برای آموزش زبان ترکی بگذرانید سپس در این آزمون شرکت کنید و مدرک آن را به عنوان رزومه به دانشگاه مدنظر ارسال کنید.

مزایا تومر

نحوه آمادگی در آزمون tomer

آمادگی در آزمون یکی از نکات مهمی است که باید داوطلبان به آن توجه داشته باشند. در واقع شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون تومر به شما کمک خواهد کرد که با تسلط بیشتر و آگاهی از محتوا و چارچوب آزمون، برای شرکت در امتحان تومر حاضر شوید. این کلاس ها به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌گردند و شما می‌توانید به صورت مستقیم به یادگیری و رفع نواقص خود در این زبان بپردازید.

زمان برگزاری آزمون تومر 

آزمون تومر بر خلاف آزمون‌های دیگر زمان مشخصی برای برای برگزاری ندارد. از این‌رو شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی این آزمون و سایت موسسه برگزار کننده از زمان دقیق برگزاری این آزمون مطلع شوید.

منابع آزمون tomer 

برای آزمون تومر منبع خاصی را نمی‌توان معرفی کرد. چرا که هدف این آزمون سطح دانش و درک شما نسبت به زبان ترکی را مورد بررسی قرار می‌دهد. از این‌رو لازم است شما دانش و تجربه خود را در زمینه مهارت‌های مختلف مانند خواندن، گوش دادن، نوشتن و صحبت کردن تقویت کنید. در این زمینه می‌توانید از کتاب‌هایی همچون کتاب HiTiT، کتاب TÖMER، فرهنگ لغت Büyük Türkçe Sözlük و… استفاده کنید. البته کتاب‌های مفید دیگری در این زمینه وجود دارد که استفاده از آن‌ها شما را برای این آزمون آماده‌تر خواهد کرد.

نمره قبولی آزمون تومر

بسته به نهادی که قصد دارید مدرک آزمون تومر خود را در آن ارائه دهید، نمره قبولی متفاوت می‌باشد. در حالت کلی حداقل نمره قبولی آزمون Tomer در اکثر دانشگاه‌های خصوصی، سطح B2 و در دانشگاه های دولتی، C1 است.

نمره قبولی در تومر

مدارک مورد نیاز ثبت نام

برای ثبت نام در آزمون تومر به مدارک زیادی نیاز ندارید.

مدارک مورد نیاز عبارتند از:

  • دو قطعه عکس پرسنلی
  • کپی پاسپورت یا ترجمه شناسنامه

هزینه آزمون تومر

هزینه آزمون تومر نسبت به بعضی از آزمون‌های مشابه در زبان‌های دیگر، هزینه‌ی زیادی محسوب نمي‌شود. هزینه‌ی شرکت در آزمون تومر بستگی به نوع آزمون و مدرکی‌ است که شما قصد گرفتن آن را دارید.

هزینه آزمون تومر به شرح زیر می‌باشد:

  • آزمون دیپلم تومر(Diploma): هزینه این آزمون ۱۵۰ یورو می‌باشد.
  • آزمون گواهی تومر یا همان سرتیفیکیت (Certificate): هزینه این آزمون ۱۰۰ یورو می‌باشد.

بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، با نهایت آمادگی وارد این آزمون شوید و سعی کنید بیشترین نمره‌ را  کسب کنید. اگر می‌خواهید در رشته‌هایی مثل رشته پزشکی در دانشگاه‌های خوب ترکیه پذرش بگیرید،‌ مدرک سطح C1 توصیه می‌شود و اگر در اولین آزمون مثلا نمره ۶۰ بگیرید، مجبور خواهید شد دوباره فرایند مطالعه،‌ ثبت‌ نام و آزمون را مجدد تکرار کنید.

برای پرداخت هزینه‌ی آزمون تومر حتما باید حساب ارزی داشته باشید؛ اما اگر حساب ارزی ندارید،‌ اصلا جای نگرانی نیست و لازم نیست برای افتتاح حساب ارزی هزینه‌های اضافی متحمل شوید. مجموعه سفیرپیمنت اینجاست تا مشکل شما را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان حل کند. کافی است با تیم ما در تلگرام مرتبط شوید و به آسانی هزینه‌ی آزمون را بدون نیاز به افتتاح حساب ارزی پرداخت کنید. ضمنا سفیرپیمنت برای این خدمت هیچ کارمزدی از شما دریافت نمی‌کند.

بیشتربخوانید: زمان برگزاری آزمون tomer در سال 2021

نتیجه

آزمون تومر یکی از آزمون‌های مطرح در زمینه سنجش زبان ترکی است که سطح دانش افراد در این زبان را در شش مهارت مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مدرک این آزمون نیز دارای مزایای ویژه‌ای برای داوطلبان است و می‌تواند آن‌ها را برای ادامه تحصیل و یا کسب اقامت در کشور ترکیه یاری کند. اطلاعات بیشتر در خصوص ماهیت این آزمون در متن مقاله موجود می‌باشد.

سوالات متداول

آیا نمونه سوالات آزمون tomer موجود است؟

بله، در حال حاضر نمونه سوالات این آزمون برای کمک به داوطلبان برای آمادگی هرچه بیشتر در این آزمون، موجود می‌باشد.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(2)
   
امیر حسین بیابانی کاربر سایت ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

درسته که
مدت زمان یادگیری زبان جدید
برای هر کسی
با توجه به میزان علاقه و جدی بودنش
متفاوته.
اما به شکل استاندارد برای هر سطح چه مقداری زمان لازمه؟
مثلا برای c1 حدود ۹۰۰ ساعت زمان لازمه.
برای باقی سطوح چقدره این زمان ؟

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۱۹ خرداد ۱۴۰۱

    دوست عزیز، مقالات کلی و صرفا به منظور آشنایی افراد نگارش شده اند و از ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه معذوریم