آزمون WES

آزمون کانادایی WES چیست و چه کاربردی دارد؟

آخرین بروز رسانی:  ۲۳ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  7 دقیقه

موسسه و آزمون WES چیست؟ این آزمون چه کاربردی دارد؟ مدارک مورد تایید wes کدامند؟ مدارک لازم برای ثبت نام در WES چیست؟ کدام موسسات مورد تایید wes هستند؟ در ادامه به تمام پرسش‌های شما به طور جامع پاسخ خواهیم داد.

موسسه WES چیست و دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

WES موسسه غیر انتفاعی‌ای است که مهارت افراد را با بیش‌از 2500 موسسه دولتی و خصوصی  در آمریکا و کانادا اعتبار سنجی می‌کند. افراد متقاضی برای مهاجرت‌های تحصیلی و کاری به کانادا باید حتما مهارت‌های خود را اعتبار سنجی کنند و به زبان ساده، مهارت‌های مدعی شده خود را به اثبات برسانند.

 

آزمون WES چیست؟

آزمون WES دقیقا معادل‌سازی مدارک شما را انجام می‌دهد. کسانی‌که خارج از کانادا و آمریکا تحصیل کرده‌اند، باید مدرک خود را معادل‌سازی کنند. در ابتدا باید مدارک مورد تایید wes خود را برای موسسه WES ارسال نمایید و آزمون‌های لازم را برای اعتبارسنجی پشت سر بگذارید.

 

مدارک لازم برای ثبت نام در سایت موسسه WES

بر اساس پلن و طرحی که در WES انتخاب می‌کنید، نیاز است تا مدارک لازم را ارسال کنید. معمولا نیاز است تا شما مدارک دانشگاهی خود را برای WES ارسال کنید. نکته‌ قابل توجه این است که شما نباید اصل مدارک را ارسال کنید،‌ شما باید ترجمه شده مدرک را بفرستید؛ البته در بعضی از مواقع WES اصل مدارک را به همراه مهر دانشگاه و موسسه درخواست می‌کند، که در این صورت مدارک درخواست شده را ارسال کنید.

 

روش های تایید مدارک در WES

  • ارزیابی تحصیلی برای مهاجرت (Evaluation for immigration):

این روش برای کسانی توصیه می‌شود که قصد برنامه‌های مهارجرتی به کشور کانادا را دارند و به روش eca شناخته می‌شود.

 

  • ارزیابی تحصیلی مدارک (Document-by-Document):

این روش برای کسانی است که به قصد کار و زندگی مهاجرت می‌کنند. مدارک تایید شده در این روش به سازمان‌های مهاجرتی ارسال می‌گردد.

 

  • ارزیابی تحصیلی دوره‌ای (Course-by-Course):

اگر قصد مهاجرت برای شرکت در دوره‌های آموزشی و تحصیلی را دارید، توصیه می‌شود که از این روش برای ارزیابی تحصیلی استفاده کنید.

آموزش wes

آیا می توان از اطلاعات ثبت شده در سایت موسسه برای درخواست بعدی استفاده کرد؟

شما برای ارسال مدارک و اخذ تاییدیه WES، باید هزینه‌ای را پرداخت کنید؛ ولی اگر مدارک ثبت و تایید شود، نیاز به ارسال مجدد مدارک نیست. شما برای ارسال مدارک خود به هر دانشگاه باید مبلغ مجزائی را پرداخت کنید؛ پس درواقع برای ارسال مدارک به هر دانشگاه باید مبلغی پرداخت کنید و WES هزینه اضافی برای تایید مدارک درخواست نمی‌کند.

 

موسسه WES چگونه معدل را تبدیل و اعتبار سنجی می کند؟

WES معدلتان را در بازه 0-4 طبقه‌بندی می‌کند. اگر معدلتان بین 16-20 باشد امتیاز 4، 16-14 امتیاز 3، 14-12 امتیاز2 و 10-12 امتیاز 1 را دریافت خواهید کرد. اگر احیانا چند بار یک درس را گذرانده باشید، WES آخرین نمره شما را در نظر می‌گیرد و به میانگین نمرات یک درس اهمیت نمی‌دهد.

 

ارزشیابی مدارک تحصیلی برای مهاجرت به کانادا

قطعا مدارک تحصیلی‌ای که ایرانیان اخذ می‌کنند باید توسط سازمان‌های مرتبط، با ضوابط دانشگاهی کانادا مورد سنجش قرار گیرد که در ادامه برخی از مراکز معتبر اعتبار سنجی را لیست کرده‌ایم و معتبرترین آنها WES می‌باشد

  • Pharmacy Examining Board of Canada
  • World Education Services
  • International Credential Assessment Service of Canada
  • International Credential Evaluation Service
  • Medical Council of Canada
  • Comparative Education Service – University of Toronto School of Continuing Studies
  • International Qualifications Assessment Service

 

مدارک مورد تایید wes

 

مزیت های آزمون wes برای مهاجرت به کانادا یا آمریکا

  • شما با اخذ تاییده، WES فرآیند مهاجرت خود را سرعت خواهید داد. گرفتن مدرک wes به دانشجویان پزشکی کمک زیادی خواهد کرد و فرآیند تایید در wes امتیازاتی برای این دانشجویان خواهد داشت.
  • اگر قصد آغاز فعالیت دیگری به غیر از تحصیل هم دارید، می‌توانید با کمک این آزمون به فعالیت خود ادامه دهید.

 

نحوه ثبت نام و پرداخت

برای پرداخت هزینه WES در ابتدا باید در وب‌سایت WES ثبت نام کنید و اطلاعات خود را وارد نمایید. بعد از تکمیل اطلاعات، شما به مرحله پرداخت هزینه ثبت نام هدایت می‌شوید. نکته‌ای که در این مرحله وجود دارد این است که شما باید پرداخت را با ویزاکارت و مسترکارت انجام دهید.

بعد از ثبت‌نام، کد 7 رقمی ارجاعی را دریافت خواهید کرد. بعد از مدتی ایمیلی جهت تکمیل اطلاعات برای شما ارسال خواهد شد که درواقع به این معنا بوده که اطلاعات قبلی شما مورد تایید قرار گرفته است. شما در این مرحله باید مدارک دانشگاهی مورد تایید wes خود را در قالب محموله ارسالی، به همراه کد ارجاع برای WES ارسال کنید؛ البته برخی از دانشگاه‌ها خود این مدارک را برای WES ارسال می‌کنند.

 

 

هزینه ارزشیابی مدارک تحصیلی توسط WES

هزینه ارزشیابی مدارک تحصیلی توسط سازمان کانادایی WES حدود 200 دلار است. اگر قبلا در این سازمان ثبت نام کرده باشید و قصد اضافه کردن مدرکی به مدارک خود را دارید، هزینه شما برای اضافه کردن مدارک 50 دلار خواهد بود.

 

نکاتی پیرامون ارزشیابی مدارک توسط WES

  • تاییدیه این سازمان تا 5 سال معتبر است و بعد از گذشت 5 سال شما می‌توانید با ارائه مدارک، مجدد آن را تمدید کنید
  • مدارک ارسال شده به wes بازگردانده نمی‌شود، پس هرگز اصل مدارک را برای این سازمان ارسال نکنید
  • هزینه ارزیابی مدارک در wes برا اساس انتخاب پلن شما برای مهاجرت، متفاوت خواهد بود؛ ولی ارزیابی مدارک برای مهاجرت تحصیلی 200 دلار است

 

راه‌های ارتباطی و مؤسسات مورد تأیید WES

مرکز اصلی wes در کانادا است و شما باید مدارک خود را به آدرس زیر ارسال کنید:

2 Carlton Street, Suite 1400
Toronto, Ontario M5B 1J3
Canada

 

مرکز اصلی از ساعت 9 الی 18 به داوطلبین خدمات ارائه می‌دهد. در صورتی که سوالی در مورد نحوه ارسال مدارک داشتید، می‌توانید از طریق پشتیبانی وب‌سایت wes با آنها ارتباط بگیرید.

تنها مرکز اصلی wes همان مرکزی است که آدرس آن گفته شد؛ اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خاص مانند آکسفورد، استنفورد، هاروارد و… را دارید، می‌توانید نحوه ارسال و وریفای مدارک را از طریق همان دانشگاه بررسی کنید.

بعضاً دانشگاه‌ها در بعضی از رشته‌ها، ارائه تایید wes را اجبار نمی‌کنند و شما باید در سلسه آزمون‌‌هایی، مهارت خود را اثبات کنید.

 

سوالات متداول:

۱- برترین دانشگاه‌های کشور کانادا چه نام دارند؟

دانشگاه‌های مک گیل، تورنتو، بریتیش کلمبیا، مک مستر، آلبرتا از برترین دانشگاه‌های کانادا هستند و برای ورود به این دانشگاه‌ها باید مدارک دیگری نظیر آیلتس سطح 7 را نیز ارائه دهید.

 

۲- چه تفاوتی بین دانشگاه‌های دولتی و آزاد در کانادا وجود دارد؟

دانشگاه‌های آزاد به دلیل مستقل بودن، از اعتبار زیادی برخوردار نیستند؛ ولی دانشگاه‌های دولتی به دلیل زیرنظر بودن سازمان آموزشی کانادا از اعتبار زیادی برخوردارند.

 

۳- مدارک ابتدایی برای گرفتن ویزا دانشجویی در کانادا چیست؟

  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت جسم و روان
  • گذرنامه
  • مدرک پذیرش و ثبت نام در موسسات علمی مورد تایید wes در کشور کانادا

 

۴- برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا چه شرایطی باید داشته باشیم؟

برای اینکه بتوانید در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهید، باید از مهارت زبان‌ انگلیسی خوبی برخوردار باشید و حداقل آیلتس با نمره 6 را داشته باشید.

 

۵- فرم WES را چگونه باید پر کنیم؟

فرم WES شامل اطلاعات درخواستی خاصی‌ست. برای مشاهده نمونه فرم پر شده wes کلیک نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *