تفاوت مسترکارت و ویزاکارت

ویزا کارت یا مستر کارت: کدام یک انتخاب بهتری است؟

آخرین بروز رسانی:  ۱۵ مرداد, ۱۴۰۲
10 دیدگاه
زمان مطالعه:  16 دقیقه

مسترکارت و ویزا کارت چیست؟ هنگامی که نوبت به انتخاب کارت اعتباری می‌رسد، بیشتر ما میان انتخاب دو کارت اعتباری مستر کارت و ویزا کارت سردرگم می‌شویم؛ اما تفاوت مسترکارت و ویزاکارت چیست؟ و اگر از بین این دو انتخاب کنیم باید به دنبال چه چیزی باشیم؟ ما در این مقاله به این سوالات خواهیم پرداخت.

 

جدول محتوا پنهان

مقدمه

کارت‌های اعتباری یکی از لازمه‌های روزمره امور مالی هستند. طبق اعلام بانک رزرو استرالیا، در ماه فوریه 2020 در استرالیا تقریباً 260 میلیون خرید با ارزش بیش از 28 میلیارد دلار با حدود 18 میلیون کارت اعتباری شخصی در استرالیا انجام شده است. برای خدمات رسانی به این بازار عظیم، صدها نوع کارت اعتباری مختلف از طریق موسسات مالی در دسترس است که هرکدام مجموعه مزایا و هزینه‌های منحصر به فرد خود را دارند. با این حال، بیشتر کارت‌های اعتباری یکسان به نظر می‌رسند – یک قطعه پلاستیکی مستطیل شکل که شماره‌هایی روی آن درج شده است – و اغلب این کارت‌ها با نشان تجاری ویزا یا مستر کارت صادر می‌شوند.

 

ویزا کارت چیست؟

ویزا کارت، نوعی کارت پرداخت‌ بین‌المللی است که از شبکه‌ی ویزا استفاده می‌کند و توسط ویزا مارک می‌شود. این شرکت در ابتدا کارت‌های اعتباری صادر می‌کرد؛ اما امروزه انواع مختلف کارت‌های اعتباری، اقساطی و کارت‌های هدیه را نیز صادر می‌کند. اگرچه کارت های ویزا دارای نماد ویزا هستند؛ اما توسط خود شرکت صادر نمی‌شوند. در عوض، ویزا با مشارکت شرکت‌های مختلف خرده فروشی یا کمپانی‌های مالی مختلف اقدام به صدور این کارت‌ها می‌کند.

 

مسترکارت و ویزا کارت چیست؟

 

مستر کارت چیست؟

مستر کارت شرکتی فناوری‌ محور در صنعت پرداخت الکترونیکی جهانی است که از طریق طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و خدمات پرداخت، کار پردازش پرداخت‌های الکترونیکی را انجام می‌دهد. این شرکت با موسسات مختلف در سراسر جهان برای افزایش مشارکت افراد مختلف از جمله کارمندان، موسسات مالی، بازرگانان و مصرف کنندگان در انواع معاملاتی که با استفاده از کارت‌های پرداخت الکترونیکی انجام می‌شوند، همکاری می‌کند. مسترکارت فناوری و شبکه‌ای را فراهم می‌کند که فرایند پرداخت الکترونیکی را تسهیل می‌کند. این شرکت از کارت‌های اعتباری و نقدی برای پرداخت بهره می‌برد.

 

مسترکارت و ویزا کارت

 

مستر کارت یا ویزا کارت؟

در حالی که هم ویزا کارت و هم مسترکارت تقریباً در سراسر جهان پذیرفته می‌شوند، ویزا کارت‌ها مزایای بیشتری از مسترکارت‌ها دارند. حتی با داشتن ویزا کارت سطح ابتدایی، همچنان از مزایای زیر برخوردار خواهید بود:

  • گزارش کارت گم شده یا دزدیده شده
  • تعویض اضطراری کارت
  • پرداخت نقدی اضطراری

 

ویزا کارت و مسترکارت چه مزایای استانداردی را ارائه می‌دهند؟

ویزا کارت و مسترکارت مزایای خاصی دارند. برخی از این موارد به دلیل مقررات فدرال وجود دارند، در حالی که برخی دیگر به استانداردهای صنعتی تبدیل شده‌اند که صادرکنندگان انتظار دارند شبکه‌ها برای دارندگان کارت خود فراهم کنند.

 

حفاظت از مسئولیت صفر

اگر از کارت اعتباری شما برای خریدهای غیرمجاز یا تقلبی استفاده شود، می‌توانید آن را به صادرکننده خود گزارش دهید و تراکنش‌ها را معکوس کنید. در چنین سناریویی، ویزا کارت یا مسترکارت کسانی هستند که هزینه را پوشش می‌دهند.

 

خدمات اضطراری جهانی

ویزا کارت، خدمات مسافرتی و کمک‌های اضطراری را برای دارندگان کارت Visa Infinite ارائه می‌دهد. این خدمات در مواقع اضطراری در هر کجای دنیا کمک کننده است. مسترکارت نیز خدمات اضطراری جهانی را برای هر سطح کارت در هر زمان، هر مکان و به هر زبانی ارائه می‌دهد. این خدمات می‌تواند به شما کمک کند کارت گم شده یا دزدیده شده را جایگزین کنید، پیش پرداخت نقدی دریافت کنید و…

 

محافظت از تلفن همراه

ویزا کارت و مسترکارت نوعی محافظت از تلفن همراه ارائه می‌دهند تا به دارندگان کارت خود آرامش خاطر دهند. اعضای Visa Signature می‌توانند هر ماه که صورتحساب بی‌سیم خود را با ویزا کارت خود پرداخت می‌کنند از تلفن همراه محافظت کنند. World Mastercard همچنین محافظت از تلفن همراه را با پوشش سالیانه 1000 دلاری (حداکثر 600 دلار برای هر ادعا، دو ادعا در سال) – در صورتی که تلفن همراه شما دزدیده شود یا نیاز به تعمیرات خاصی داشته باشد، هنگام پرداخت قبض تلفن خود با World Mastercard ارائه می‌دهد.

شباهت های دیگر ویزا کارت و مستر کارت

تفاوت ویزا کارت و مستر کارت بسیار ناچیز است اما این دو کارت شباهت‌های زیادی دارند که این شباهت‌ها پاسخ به سوال مستر کارت یا ویزا کارت را سخت می‌کند.

از آنجایی که ویژگی‌های کارت شما به نوع ویزا یا مسترکارت شما بستگی دارد، هر دو نوع کارت گزینه‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. در اینجا برخی از ملاحظات و گزینه‌هایی وجود دارد که در انتخاب مستر کارت یا ویزا کارت خواهی دید.

 

امتیازات اعتباری برای کارت ها مورد نیاز است

شرکت‌های کارت اعتباری تصمیم نمی‌گیرند که آیا شما برای یک کارت تایید شده‌اید یا خیر؟ این بانک حامی کارت است که تماس نهایی را برقرار می‌کند، زیرا آنها ریسک مالی برای افزایش اعتبار شما را می‌پذیرند. برخی از کارت‌ها برای تایید به نمرات اعتباری خوب تا عالی نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر برای افرادی با رتبه اعتباری پایین‌تر تایید شده‌اند.

 

هزینه‌ها می‌تواند برای هر کارت متغیر باشد

کارمزدها معمولاً توسط بانک‌ها تعیین می‌شود و نه توسط ویزا یا مسترکارت. آنچه در انتقال موجودی، کارمزد تأخیر یا کارمزد تراکنش خارجی پرداخت می‌کنید؛ به بانک، پیشنهاد کارت اعتباری و قراردادی که امضا می‌کنید بستگی دارد.

 

انواع ویزا کارت

۱- کارت های اعتباری ویزا

موسسات مالی بر اساس گزارش‌های مالی خود کارت‌های اعتباری ویزا را برای مشتریانی صادر می‌کنند که به نظر آن‌ها معتبر هستند. کارت‌های اعتباری ویزا، راحتی و امنیت را برای دارندگان کارت فراهم می‌کنند و می‌توانند در فروشگاه‌ها و دستگاه‌های فروش خودکار (خودپردازها) در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرند. کارت‌های ویزا ممکن است دارای مزایای بی‌شماری از جمله کارمزد ناچیز، امکان برگشت وجه و مزایای ویژه هنگام خرید با یک خرده فروش خاص باشند. شماره حساب و نام دارنده کارت در جلوی کارت ویزا نقش بسته است. همچنین دارای یک کد اعتبارسنجی سه رقمی ویژه در پشت کارت هستند. این کد امنیت بیشتری را برای دارنده کارت فراهم می‌کند.

 

۲- کارت‌ های debit ویزا

کارت‌های debit ویزا دسترسی مشتریان را به حساب‌های بانکی روزمره خود از جمله حساب‌های چک و پس انداز فراهم می‌کنند. مانند کارت اعتباری، می‌توان از آن‌ها برای خرید در خرده فروشی‌ها یا انجام معاملات بانکی معمول در شعبه یا خودپرداز استفاده کرد. برای انجام معاملات، دارندگان کارت باید از شماره شناسایی شخصی (PIN) استفاده کنند. روی این کارت‌ها نیز به صورت برجسته نام دارنده کارت و شماره حساب 16 رقمی درج شده است. اگرچه این شماره با حساب سپرده مربوطه یکسان نیست.

 

ویزاکارت و مسترکارت

 

۳- کارت‌های پیش پرداخت و هدیه ویزا

ویزا طیف وسیعی از کارت‌های پری پید و هدیه را ارائه می‌دهد. هر دوی این کارت‌ها را می‌توان از خرده فروشان خریداری کرد و در جلوی آن یک شماره حساب 16 رقمی چاپ شده است. کارت‌های پیش پرداخت به حساب سپرده یا کارت اعتباری متصل نیستند. این کارت‌ها با مقدار مشخصی پول همراه هستند که به عنوان محدودیت اعتباری عمل می‌کند. این بدان معنی است که دارنده کارت نمی‌تواند بیش از مبلغی که روی کارت بارگیری شده، هزینه کند. از این کارت‌ها می‌توان در هرجایی که ویزا پذیرفته شده استفاده کرد. کارت‌های هدیه دقیقاً مانند کارت اعتباری با مقدار مشخصی از قبل بارگیری می‌شوند. معمولا کارت‌های هدیه قابل شارژ مجدد نیستند. برای مطالعه در مورد ویزا کارت پری پید کلیک کنید.

 

انواع مستر کارت

۱- کارت‌های اعتباری مستر کارت

این دسته از کارت‌ها به یک حساب بانکی متصل هستند و پشتوانه مالی آن‌ها شرکت و موسسه‌ی ارائه‌دهنده‌ی کارت است. بنابراین؛ دارنده‌ی این کارت می‌تواند با موجودی بیش از حساب خود و یا حتی با موجودی صفر نیز خرید کند. این دسته کارت‌ها در انواع مختلف Standard، Gold، Titanium، platinum، World و World Elite موجود هستند.

 

ویزا و مسترکارت

 

۲- کارت های debit‌ مستر کارت

این کارت‌ها درست مانند کارت‌های اعتباری به یک حساب بانکی متصل هستند؛ اما تفاوت آن‌ها با کارت‌های اعتباری در این است که می‌توان تنها به اندازه‌ی موجودی حساب، اقدام به برداشت وجه کرد. این دسته نیز به صورت‌های مختلف Standard، Titanium، World، Gold، Platinum و Maestro صادر می‌شوند.

 

۳- کارت های پری پید و کارت هدیه مستر کارت

مسترکارت هدیه مجازی و مستر کارت پری پید به یک حساب بانکی وصل نیستند. ممکن است قابلیت شارژ نداشته باشند و تنها به اندازه‌ی موجودی داخلشان می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

تفاوت ویزا کارت و مستر کارت

تنها تفاوت واقعی که بین Visa و Mastercard وجود دارد این است که کارت شما در شبکه پرداخت شرکت دیگر کار نمی‌کند. کارت ویزا در شبکه Mastercard کار نمی‌کند و بالعکس. در نهایت، هر تفاوت دیگری در کارت‌ها از کارت خاصی که شما دارید، ناشی می‌شود. همه کارت‌های مستر کارت یکسان نیستند. همان طور که همه‌ی کارت‌های ویزا یکسان نیستند.

 

ویزا کارت مسترکارت

 

ویزا کارت و مستر کارت چه کاری انجام می‌ دهند؟

کارت‌های مارک شده توسط دو شرکت مستر کارت و ویزا بخش اعظم بازار پرداخت بین‌المللی را برعهده دارند. طبق آمار Statista.com، حدود 83 درصد از کل پرداخت‌های انجام شده در ژوئن 2019 مربوط به کارت‌هایی است که تحت مارک یکی از این دو شرکت صادر شده اند. با این حال، این شرکت‌ها فقط مقدار کمی بر روی عملکرد واقعی کارت اعتباری و مزایایی که ممکن است در آخر کاربر به دنبال آن‌ها باشد، تاثیر دارند.

ویزا و مستر کارت فقط سیستم عامل پرداخت دیجیتال هستند؛ یعنی این شرکت‌ها فقط سیستمی را فراهم می‌کنند که به جای توزیع کارت‌ها، امکان انجام معامله را فراهم می‌کند.
ویزا و مستر کارت، کارت اعتباری صادر نمی‌کنند و تعیین عملکرد نهایی و مزایای کارت بر عهده‌ی آن‌ها نیست. به عنوان مثال، تعیین مدت زمان انقضای کارت یا نوع سود دریافتی شما به بانک‌های صادرکننده‌ی کارت بستگی دارد.

کارت‌های اعتباری از هر دوی این سیستم عامل‌ها تقریباً به طور مساوی در هر جای دنیا پذیرفته می‌شوند.

با این وجود تفاوت‌های جزئی بین این دو سیستم پرداخت وجود دارد.

 

این تفاوت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برخی از بانک ها و مراکز فروش دارای توافقات “انحصاری” با یک بستر پرداخت هستند. به عنوان مثال، در سال 2015 بانک ملی استرالیا یک قرارداد 10 ساله با Visa امضا کرد که به این معنی است که تا سال 2025، به مشتریان این بانک فقط کارت‌های اعتباری ویزا ارائه می‌شود.
  • برنامه های “Benefit” – هدیه‌هایی که Visa یا Mastercard قبل از اعمال شرایط بانکی، در کارت‌ها تعبیه کرده اند – کمی متفاوت است. مستر کارت دارای یک مسترکارت استاندارد، همراه با مزایای بالاتری مثل Platinum و World ،World Elite است ، در حالی که ویزا یک پیشنهاد استاندارد با مزایای اضافی با بسته‌های Gold  Platinum  Signature و Infinite دارد. با این حال، بانک‌ها ممکن است این شرایط را تغییر دهند و یا برنامه‌های سود خود را ارائه دهند؛ بنابراین بهتر است قبل از تصمیم گیری  شرایط بسته سود را برای هر محصول کارت اعتباری جداگانه در هر بانک، بررسی کنید.

 

مستر کارت شرکتی

 

تا آنجا که به بیشتر مصرف کنندگان مربوط می‌شود، هیچ تفاوت واقعی بین مسترکارت و ویزا کارت وجود ندارد. این دو مورد در بیش از دویست کشور به طور گسترده‌ای پذیرفته شده‌اند و یافتن مکانی که یکی را بپذیرد؛ اما دیگری را قبول نکند بسیار نادر است. با این حال، نه ویزا و نه مسترکارت در واقع هیچ کارت اعتباری را خودشان صادر نمی‌کنند، بنابراین تفاوت اصلی بین کارت‌های اعتباری، توسط بانک‌هایی که آن‌ها را صادر می‌کنند ایجاد می‌شود.

 

اگر ویزا و مستر کارت کاملا یکسان هستند، چگونه کارت اعتباری مناسب را انتخاب کنیم؟

بازار کارت‌های اعتباری تا حدودی پیچیده است، صدها نوع بسته مختلف از موسسات مالی ارائه می‌شود که هرکدام مجموعه مزایا و شرایط خاص خود را دارند. وقتی نوبت به انتخاب کارت اعتباری مناسب برای نیازهای شما می‌رسد، می‌توانید با ارزیابی موارد زیر شروع کنید:

  • برای چه از این کارت استفاده خواهید کرد: آیا برای خرید یکبار مصرف است؟ یا اینکه مرتباً کالاهایی را با آن خریداری می‌کنید؟ کارت‌های مختلف متناسب با کاربردهای مختلف هستند.
  • ظرفیت شما برای بازپرداخت بدهی‌های جمع شده چقدر است: پرداخت هزینه اقلام “اعتباری” روی کارت در واقع به این معنی است که شما از یک موسسه مالی پول قرض می‌گیرید یا به عبارتی به آن بدهکار می‌شوید. در صورت تمایل به جلوگیری از هزینه‌های اضافی، بانک هنگام بازپرداخت بدهی مجموعه‌ای از شرایط مانند شارژ سود را به شما ارائه می‌دهد و انتظار می‌رود پرداخت‌ها در یک مهلت مشخص انجام شوند. نرخ بهره کارت‌های اعتباری معمولاً بسیار بیشتر از انواع دیگر محصولات اعتباری مانند وام‌های شخصی یا وام‌های مسکن است.
  • ایا از مزایای کارت اعتباری استفاده می‌کنید: به برنامه‌های پاداش کارت و سایر مزایایی که ارائه می‌دهد، نگاهی بیندازید.

 

همچنین بهتر است درباره انواع کارت‌های موجود و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند تحقیق کنید.

 

ویژگی مسترکارت

 

ویزا کارت و مستر کارت‌های مختلف چه مزایایی در اختیار شما قرار می‌‌دهند؟

گرچه طیف گسترده‌ای از کارت‌ها با نشان ویزا یا مستر کارت در دسترس است؛ اما بیشتر آن‌ها را می‌توان بر اساس مزایایی که ارائه می دهند در دسته بندی زیر قرار داد:

۱- حق بیمه – برای مشتریانی که می‌خواهند از کارت در موقعیت‌های خدمات‌رسانی و سرویس‌دهی بیشتر مانند دسترسی به خدمات دربان یا بیمه مسافرتی رایگان استفاده کنند.

۲- جوایز – برای کسانی که می‌خواهند در ازای تراکنش‌های روزمره‌ی خود با این کارت‌ها، پاداشی دریافت کنند. این پاداش می‌تواند شامل کارت‌های هدیه یا نرخ سود باشد.

۳- خدمات پروازی – مناسب برای کسانی که می‌خواهند با این کارت‌ها به صورت مکرر، بلیت هواپیما خریداری کرده و از خدمات پروازی استفاده کنند.

۴- نرخ پایین – برای کسانی که نرخ پایین و شرایط بازپرداخت انعطاف پذیر می‌خواهند

۵- هزینه کم – برای کسانی که به دنبال کارمزد و هزینه‌ی کم در کنار امکانات اضافی هستند.

۶- انتقال مانده – برای کسانی که می خواهند مانده بلااستفاده‌شان از یک کارت را به کارت دیگر منتقل کنند.

 

خدمات سفیر پیمنت در حوزه کردیت کارت

خرید مستر کارت و ویزا کارت در کشور ما به علت تحریم‌ها و عدم امکان پرداخت ارزی با مشکلات متعددی همراه است. شما می‌توانید به کمک سایت‌هایی مانند سفیرپیمنت اقدام به ثبت نام و خرید مستر کارت و ویزا کارت نموده و از امکانات آن‌ها استفاده کنید.

 

مستر کارت فیزیکی چیست

 

نتیجه

ویزا کارت و مسترکارت دو سیستم پرداخت دیجیتال هستند که امکانات متعددی را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. اصل کار مسترکارت و ویزا کارت یکسان می‌باشد؛ اما به دلیل آن که هر کدام از آن‌ها توسط شرکت‌های مختلفی مارک می‌شوند، ممکن است در مزایا و ویژگی‌ها با هم متمایز باشند. با پاسخ دادن به سوالاتی نظیر «کاربرد این کارت برای من چیست؟» یا «مزایای کارت چقدر برای من مهم است؟» می‌توانید کارت مناسب خود را انتخاب کنید.

 

سوالات متداول

۱- آیا از ویزاکارت و مسترکارت می‌توان در ایران استفاده کرد؟

با وجود شرایط تحریم‌ها، استفاده‌ی فیزیکی از کارت در داخل کشور مقدور نیست. به عنوان مثال، امکان خرید از دستگاه‌های POS و یا برداشت وجه از خودپردازها وجود ندارد؛ اما با رعایت برخی موارد می‌توان از این کارت‌ها برای پرداخت‌های ارزی به صورت آنلاین در داخل کشور استفاده کرد.

 

۲- باتوجه به محدودیت های موجود، خرید کردیت کارت چگونه امکان پذیر است؟

سایت‌های مختلفی وجود دارند که خدمات خرید این کارت‌ها را در ایران ارائه می‌دهند. شما می‌توانید از سایت سفیر پیمنت برای خرید انواع کارت‌های مستر کارت و ویزا کارت استفاده کنید.

 

۳- کارمزدهایی که از کارت بابت پرداخت کم می‌شود، آیا برای کارت های متصل به مستر و ویزا یکسان است؟

کارمزدها به حساب ویزا کارت یا مستر کارت وابسته نیستند؛ بلکه بیشتر به شرکت و بانک صادرکننده مرتبط می‌باشند؛ لذا بهتر است پیش از تهیه‌ی هر نوع از مستر کارت یا ویزا کارت نرخ کارمزد آن را جویا شوید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(10)
   
مخاطب دائمی کاربر سایت ۲۰ دی ۱۴۰۰

مثل همیشه عالی

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت مدیر سایت ۲۰ دی ۱۴۰۰

    شما لطف دارین

   
hosein کاربر سایت ۱۹ دی ۱۴۰۰

بالاخره یه جا پیدا شد که فرق مسترکارت و ویزاکارت رو درست بگه
ممنونم

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت مدیر سایت ۱۹ دی ۱۴۰۰

    از اینکه مطلب ما رو مناسب دیدین خرسند و سپاسگزاریم

   
fatemeh کاربر سایت ۱۷ دی ۱۴۰۰

تفاوت مسترکارت و ویزاکارت رو خوب بیان کرده بودین
ممنون از مطلب مفیدتون

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت مدیر سایت ۱۷ دی ۱۴۰۰

    از اینکه براتون مفید واقع شده خوشحالیم

   
تیارا کاربر سایت ۱۵ دی ۱۴۰۰

ویزا و مسترکارت رو بالاخره شناختیم

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت مدیر سایت ۱۵ دی ۱۴۰۰

    از این اتفاق خرسندیم

   
بابک کاربر سایت ۱۳ دی ۱۴۰۰

خیلی عنوان مسترکارت و ویزا کارت چیست؟ رو دیده بودم اما هیچ کجا جواب کامل نداده بودن!
خیلی کامل گفته بودین واقعا ممنون

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت مدیر سایت ۱۳ دی ۱۴۰۰

    لطف دارین
    خوشحالیم که براتون کامل بوده