دبیت کارت

دبیت کارت چیست و چه کاربردی دارد؟

آخرین بروز رسانی:  ۱۸ شهریور, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  9 دقیقه

دبیت کارت به کاربران امکان می‌دهد به جای چک‌های کاغذی و نقدی، مستقیماً از حساب‌های بانکی خود با استفاده از شبکه‌های کارت اعتباری پرداخت را انجام دهند.

ممکن است بانک شما دبیت کارت یا کارت اعتباری برای شما صادر کند، اما این گزینه‌های پرداخت به یک شکل عمل نمی‌کنند. مهمتر اینکه، دبیت کارت نوعی کارت بانکی است که به حساب جاری شما مرتبط است.

درک اینکه دبیت کارت چه کار می‌کند و چگونه کار می‌کند، می‌تواند به شما در انتخاب کارت مناسب برای نیازهای شما و استفاده مسئولانه از آن کمک کند.

دبیت کارت چیست؟

یک دبیت کارت مانند یک کارت ATM با عملکرد یک کارت اعتباری است. تفاوت قابل توجه این است که وقتی چیزی را با کارت نقدی یا همان دبیت خریداری می‌کنید، پول مستقیماً از حساب جاری شما کسر می‌شود.

یکی از مزایای کارت نقدی این است که بتوانید از آن برای معاملاتی که معمولاً به کارت اعتباری نیاز دارند استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توان به خریدهای آنلاین، اجاره اتومبیل و رزرو هتل و خطوط هوایی اشاره کرد.

 

ویزا کارت دبیت چیست

 

مزایای دبیت کارت چیست؟

در ادامه به مهم‌ترین مزایای دبیت کارت اشاره شده است:

مسئوليت

دبیت کارت شما را در قبال تمام تراکنش‌های خود مسئول می‌سازد. هیچ کس دیگری به جز دارنده کارت نمی‌تواند از کارت نقدی استفاده کند مگر اینکه شما داوطلبانه اعتبار کارت نقدی خود را با شخص دیگر به اشتراک گذاشته باشید. در نتیجه، مسئولیت هرگونه تراکنش انجام شده با دبیت کارت تلفن همراه به صورت آنلاین، آفلاین یا در دستگاه‌های خودپرداز بر عهده شماست.

اگر متوجه هر گونه فعالیت یا تراکنش‌های متقلبانه‌ای شدید که توسط شما آغاز نشده است، باید در اسرع وقت با بانک خود تماس بگیرید.

مدیریت بودجه

دبیت کارت، هرچند غیرمستقیم، به مدیریت بودجه کمک می‌کند. به عنوان مثال، هر زمان که چیزی را به صورت آنلاین یا حضوری خریداری می‌کنید یا از دستگاه خودپرداز پول برداشت می‌کنید، همان ارزش تراکنش به صورت لحظه‌ای از حساب بانکی شما کسر می‌شود. پس از یک تراکنش موفق، یک اعلان فوری در شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل ثبت شده خود دریافت خواهید کرد. این اعلان به شما در تعیین تفاوت بین ارزش اعتباری و باقیمانده موجودی در حساب کمک می‌کند. تفاوت در ارزش‌ها به شما اطلاع می‌دهد که چقدر باید هزینه کنید و چقدر باید برای رویدادهای آینده پس‌انداز کنید.

امنیت

دبیت کارت امن تلقی می‌شود زیرا دارنده کارت فقط می‌تواند برای تراکنش‌ها از آن استفاده کند. در صورت مفقود شدن یا گم شدن کارت نقدی، دارنده کارت می‌تواند در هر زمانی که بخواهد با تماس با بانک خود، آن را مسدود کند. علاوه بر این، اخیراً یک تراشه امنیتی به دبیت کارت‌ها اضافه شده است که آن‌ها را در برابر سرقت آنلاین یا فعالیت‌های کلاهبرداری ایمن‌تر می‌کند. با این حال، مسئولیت مدیریت دبیت کارت به طور مسئولانه بر عهده دارنده کارت است.

دسترسی آسان

دریافت دبیت کارت تلفن همراه یا دبیت کارت یک فرآیند ساده و سریع است. نیازی به پر کردن مدارک زیاد نیست. تنها چیزی که نیاز دارید یک حساب بانکی، چند مدرک و یک فرم درخواست است و کارت نقدی به همراه کیت خوش آمدگویی بانک بعداً به آدرس ثبت نامی شما تحویل داده می‌شود.

پیشگیری از سرقت

دبیت کارت دزدیده شده یا گم‌‌شده را می‌توان با تماس با بانک صادرکننده مسدود کرد. حتی اگر شماره پین ​​یا CVV  مشخص باشد، نمی‌توان از کارت نقدی مسدود شده برای پرداخت بیشتر یا برداشت نقدی استفاده کرد. بررسی منظم هر گونه فعالیت مشکوکی که با کارت نقدی انجام می‌شود به کاربر کمک می‌کند تا از سرقت‌های آنلاین یا آفلاین جلوگیری کند.

امتیاز پاداش

دبیت کارت‌های متعددی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد در تراکنش‌های کارت نقدی امتیاز پاداش کسب کنید. این امتیازات به دست آمده یا پاداش می‌تواند توسط کاربر برای تراکنش‌های آتی باز خرید شود.

دبیت کارت تلفن همراه چیست؟

debit card تلفن همراه همان نسخه دیجیتالی کارت نقدی شما است که در یک برنامه در دستگاه تلفن همراه ذخیره می‌شود. دبیت کارت دیجیتال به شما امکان می‌دهد به جای کارت فیزیکی واقعی، فقط با تلفن خود خرید کنید. همچنین می‌توانید از کارت نقدی دیجیتال یا همان دبیت کارت تلفن خود برای خریدهای آنلاین و درون برنامه‌ای استفاده کنید.

نحوه کارکرد کارت اعتباری

می‌توانید از کارت نقدی برای برداشت نقدی در دستگاه‌های خودپرداز یا خرید در فروشگاه‌های مختلف و فروشگاه‌های آنلاین که کارت‌های اعتباری در آنها پذیرفته شده است، بدون نیاز به نوشتن چک یا حمل پول نقد استفاده کنید. بزرگترین مزیت این کارت نسبت به کارت‌های اعتباری این است که وقتی از کارت اعتباری استفاده می‌کنید به همان اندازه وام نمی‌گیرید، در مقابل، کارت‌های دبیت دقیقا معادل وجه مورد نظر را از حساب شما کم می‌کنند.

اگر از کارت نقدی خود برای رزرو هتل خارجی یا کرایه اتومبیل (مثلا از uber) استفاده می‌کنید، ممکن است شرکت مبلغ بیشتری را برای تأمین هزینه اقامت و هزینه‌های احتمالی یا اضافی که ممکن است به شما تعلق گیرد، به حساب اختصاص دهد. اگر قصد دارید از کارت نقدی خود برای پرداخت هزینه هتل یا کرایه اتومبیل استفاده کنید تا از وضعیتی که در آن کارت شما به دلیل نگهداری بیش از موجودی فعلی شما رد می‌شود، جلوگیری کنید، بیش از مبلغ خرید خود را در حساب جاری خود نگه دارید.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت

برای استفاده از کارت نقدی خود، کارت را در کارت خوان بکشید و شماره شناسایی شخصی (PIN) که از بانک دریافت کرده اید را در صفحه کلید وارد کنید. در صورت تأیید معامله، پیش حساب مجوز برای حساب جاری شما تعیین می‌شود که موجودی حساب شما را به میزان معامله کاهش می‌دهد. تا زمانی که پول از حساب شما به بازرگان منتقل نشود، ممکن است بانک شما معامله را در حالت معلق نشان دهد. در نهایت، آن را به عنوان یک معامله تسویه شده نشان می‌دهد.

ممکن است معامله ای برای سه تا چهار روز در حالت معلق ذکر شده باشد، اما دوره‌های توقف بسته به بانک می‌تواند متفاوت باشد.

دریافت دبیت کارت

آیا مجازاتی در این راستا وجود دارد؟

اگر از چیزی به نام حفاظت از اضافه برداشت استفاده کنید، امکان برداشت بیش از حد از حساب شما وجود دارد. انجام این کار هزینه اضافی برداشت، معمولاً حدود 35 دلار را شامل می‌شود. این بدان معناست که شما می‌توانید با موفقیت خرید کنید حتی اگر در حساب خود وجوه کافی برای تأمین هزینه ندارید. کارمزد اضافه برداشت چیزی است که بانک می‌گیرد تا اجازه دهد موجودی شما به کمتر از صفر برسد.

حفظ موجودی جاری در حساب جاری شما می‌تواند احتمال ایجاد هزینه‌های اضافه برداشت را کاهش دهد. به راحتی می‌توانید خریدهای نقدی خود را در طول ماه روی کاغذ یا با یک برنامه تلفن همراه پیگیری کنید.

انصراف از حفاظت از اضافه برداشت به این معنی است که اگر در صورت نداشتن بودجه کافی اقدام به خرید کنید، کارت شما رد می‌شود. در این صورت، نیازی به پرداخت هزینه اضافه برداشت نیست.

پیشنهاد مطالعه:‌ طریقه استفاده از دبیت کارت

جایگزین کارت های دبیت

پرداخت نقدی یا نوشتن چک ممکن است توسط برخی افراد ترجیح داده شود. چک‌ها از همان حساب جاری به عنوان کارت نقدی پول می‌گیرند.

هنگامی‌که نیاز به پرداخت با زمان‌بندی دارید، استفاده از کارت اعتباری به جای دبیت کارت مزایایی دارد. استفاده مسئولانه و پرداخت هر ماه موجودی، می‌تواند به ایجاد اعتبار کمک کند.

حفاظت از کلاهبرداری برای کارت‌های اعتباری نیز معمولاً قوی تر از کارت‌های دبیت است. در صورت سرقت فیزیکی کارت، فوراً با بانک تماس بگیرید. چه کارت اعتباری داشته باشید یا کارت دبیت، هیچ گونه مسئولیتی در قبال هزینه‌های غیرمجاز که پس از تماس با بانک به حساب شما وارد شده است، بر عهده نخواهید گرفت. حداکثر مبلغی که شما با کارت اعتباری مسئولیت دارید آن را برگردانید 50 دلار است، اما برای کارتهای نقدی، اگر بیش از دو روز طول بکشد تا بتوانید کلاهبرداری را گزارش دهید، این دبیت تا 500 دلار افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، یک کارت بانکی دزدیده شده اغلب ناراحت کننده است؛ حتی اگر شما مسئول هزینه‌ها نباشید. پول مستقیماً از حساب جاری شما کسر می‌شود و قبل از بازپرداخت آن زمان می‌برد. با این وجود، با کارت اعتباری، دسترسی به پول نقد خود را از دست نمی‌دهید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه دبیت کارت بگیریم؟

دبیت کارت در مقابل کارت اعتباری

دبیت کارت کارت اعتباری
خرج کردن باعث ایجاد دبیت نمی‌شود. خط اعتباری به هزینه‌های غیر منتظره کمک می‌کند.
می‌توان از آن در مواردی که کارت اعتباری ضروری است استفاده کرد، حتی اگر واجد شرایط دریافت آن نیستید. استفاده مسئولانه می‌تواند به بهبود نمرات اعتباری کمک کند.
در صورت گزارش ظرف دو روز، مسئولیت کلاهبرداری به 50 دلار محدود می‌شود. اگر فقط شماره (و نه کارت) به سرقت رفته باشد، دارنده کارت مسئولیتی در قبال خریدهای متقلبانه ندارد.

دبیت چیست

خدمات سفیرپیمنت در حوزه کردیت کارت و دبیت کارت

دریافت کارت‌های اعتباری بین‌المللی در کشور ما به دلیل تحریم‌های گسترده‌ی بانکی میسر نمی‌باشد. سفیرپیمنت به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانید کارت اعتباری و یا دبیت کارت مورد نظر خود را دریافت کنید و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

نتیجه

  • عملکرد کارت های دبیت مشابه کارتهای اعتباری است.
  • وجوه مستقیماً از حساب بانکی واریز می‌شود.
  • حفاظت از اضافه برداشت اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها حتی در صورت نداشتن بودجه برای انجام آنها انجام شوند، اما هزینه اضافه برداشت از شما دریافت می‌شود.
  • اگر سرقت یا گم شدن کارت خود را به سرعت به بانک اطلاع دهید، مسئولیت هزینه‌های کارت‌های گم شده یا سرقت شده می‌تواند به 50 دلار محدود شود.
دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *