آزمون BMAT

آزمون BMAT را با ما بشناسید!

آخرین بروز رسانی:  ۷ خرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  24 دقیقه

آزمون‌های متفاوتی برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی هستند، طراحی شده است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا دانش خود را در دوره‌های پزشکی و درمانی نشان دهند. این آزمون‌ها دانش علمی و ریاضی و همچنین توانایی حل مسئله، تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباط کتبی داوطلبان را که برای تحصیل در سطح دانشگاه ضروری هستند، می‌سنجد. آزمون BMAT یکی از آزمون‌های موجود در این زمینه است که به سنجش دانش پزشکی داوطلبان خود می‌پردازد. در ادامه در خصوص ماهیت این آزمون شما را آگاه خواهیم کرد. آنچه در این مقاله می‌خوانید:

جدول محتوا پنهان

آزمون BMAT چیست؟

آزمون BMAT یکی از آزمون‌های مشهور در زمینه پزشکی و سلامت است که از برگرفته از عبارت BioMedical Admissions Test می‌باشد. این آزمون برای ورود به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و زیست پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه ساله در طی دوره و تاریخ‌های مشخصی از سوی سازمان برگزار کننده آن یا Cambridge Assessment Admissions Testing  که جزئی از دانشگاه کمبریج است، برگزار می‌گردد.

این آزمون که برای متقاضیان مقاطع مختلف لیسانس و فوق لیسانس رشته‌های یاد شده طراحی شده است. از این‌رو داوطلبان می‌توانند با شرکت در این آزمون در هر یک از مقاطع گفته شدهه و کسب نمره‌ی آزمون BMAT خود را برای ادامه تحصیل در برخی از دانشگاه‌های کشورهای انگلستان، هلند، اسپانیا، مجارستان، قزاقستان، کرواسی، لهستان، رومانی، روسیه، ایتالیا، سنگاپور، تایلند و مالزی آماده کنند.

علاوه بر قبولی در این آزمون، چنانچه نمرات کسب شده داوطلبان در این آزمون با معیارهای آن‌ها مطابقت داشته باشد، می‌توانند پذیرش دانشگاه مربوطه را کسب کنند. این آزمون از جمله آزمون‌های معتبر ورودی پزشکی دنیا محسوب می‌گردد که شرکت در آن برای ورود به پزشکی در کشورهای فوق تحت رشته‌های یاد شده ضروری است. در ادامه‌ی این مطلب به بیان ریز جزئیات آزمون BMAT خواهیم پرداخت.

کاربرد آزمون BMAT

آزمون‌های بین‌المللی کاربردهای زیادی برای داوطلبان خود دارند. دانستن این کاربردها یه به عبارت دگر مزایا شرکت در این آزمون‌ها به داوطلبان کمک می‌کند تا بدانند تا چه میزان آن آزمون با هدف‌های آنان سازگاری دارد و از نتیجه‌ی آزمون چه استفاده‌هایی می‌توانند داشته باشند. آزمون BMAT هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

اگر شما به عنوان داوطلب این آزمون قصد پذیرش و ادامه تحصیل در 35 دانشگاه برتر دنیا در 13 کشوری که در ابتدای مطلب نام برده شد را دارید، قطعا باید در آزمون BMAT شرکت کنید و از نمرات آن برای اخذ پذیرش کمک بگیرید. به علاوه باید توجه داشته باشید که شما با شرکت در این آزمون  می‌توانید شانس خود را برای اشتغال حتی به صورت پاره وقت در کشورهایی که امکان کار دانشجویی ضمن تحصیل را فراهم کرده‌اند افزایش دهید.

با توجه به این که در این آزمون‌ها اهداف گوناگونی مانند مهارت‌ها و استعدادها و قدرت نگارشی و دانش علمی شما محک زده می‌شود، برگزیدگان برتر همیشه مورد توجه شرکت‌های مطرح و معتبر در زمینه‌های گفته شدهف هستند. همچنین نمره‌ی این آزمون مشخص می‌کند که تا چه حد و با چه کیفیتی مطالب پزشکی دوره‌ی لیسانس و مطالب عمومی دوره‌ی دبیرستان را با موفقیت فرا گرفته‌اید و نسبت به آنها تسلط دارید.

فرمت آن چگونه است؟

 آزمون BMAT  به سه بخش تقسیم شده و تمام سوالات آن به صورت کاغذی است و در مدت زمانی دو ساعته به سنجش داوطلبان می‌پردازد. توجه داشته باشید که شما تنها یک بار در سال می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. آزمون BMAT به سه بخش تقسیم می‌شود:

  • در بخش اول، مهارت‌های عمومی حل مساله، درک استدلال‌ها، تفکر انتقادی، تحلیل و استنباط داده‌ها سنجیده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این بخش از آزمون حاوی 35 سوال تستی است و شما برای انجام آن 60 دقیقه زمان در اختیار دارید.
  • در بخش دوم، دانش علمی شما محک زده می‌شود. در این بخش، باید به 27 سوال تستی تنها ظرف نیم ساعت جواب بدهید. سوالات این بخش عمدتا مربوط به علوم تجربی و ریاضیات دبیرستانی است که تا سن 16 سالگی آن‌ها را آموخته‌اید.
  • در بخش سوم و یا آخر این آزمون هم، فرصت دارید که در مدت نیم ساعت با انتخاب یکی از سه سوال تشریحی، به نوشتن پاسخ تشریحی مقاله‌.وار بپردازید. در این بخش، توانایی شما برای انتخاب، توسعه و ساماندهی ایده‌ها و تبیین آن‌ها در قالب متن شفاف و مستدل و موثر سنجیده می‌شود.

لازم است که شما برای این آزمون و خصوصا بخش‌های 1 و 2 آزمون، از مداد نرم پررنگ استفاده کنید و حتی الامکان پاک کن هم همراه خود داشته باشید. برای بخش سوم آزمون هم توصیه می‌شود که از خودکار استفاده کنید. استفاده از لاک غلط‌گیر، دیکشنری‌های دوزبانه و همچنین ماشین حساب در این آزمون مجاز نیست.

بخش‌بندی‌های مختلف آزمون BMAT

همان طور که گفته شد، آزمون BMAT در سه فرم کلی برگزار می‌گردد که ماهیت و نحوه‌ی برگزاری و موارد امتحانی در هر سه نوع یکسان است:

  • در فرم رایج: رایج ترین فرم برگزاری این آزمون به گونه‌ای است که در تمامی کشورها به جز هلند و مالزی برگزار می‌شود و از نظر نوع سؤالات، بخش‌های آزمون و کاربرد هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارد.
  • در نوع مختص BMAT-Netherland: همان‌طور که از عنوان این نوع فرم آزمون بر می‌آید، این نوع از آزمون BMAT فقط در کشور هلند برگزار می‌گردد. البته لازم به ذکر است که تمامی موراد اجرا شده در این نوع آزمون همانند نوع رایج است با این تفاوت که ثبت‌نام آن از طریق وب سایت دانشگاه لیدن و توئنته صورت می‌گیرد. از دیگر تفاوت این نوع آزمون در زمان برگزاری و مدت زمان برگزاری است. زمان پاسخگویی به سؤالات در آن به جای 120 دقیقه، 130 دقیقه است.
  • نوع مختص BMAT-Malaysia: در این فرم از آزمون که تنها در کشور مالزی برگزار می‌شود موراد رعایت شده در آن همانند فرم رایج است با این تفاوت که در این فرم از آزمون ثبت‌نام از طریق دانشگاه مالزی صورت می‌گیرد و تاریخ برگزاری و اعلام نتایج آن نیز طبق موارد قبلی متفاوت است.

آزمون bmat در ایران

تعداد سؤالات آزمون BMAT

زمون BMAT صرف نظر از اینکه در چه تاریخی و در کدام کشور برگزار شود، ساختار کلی و عمومی آن کاملا مشابه و یکسان است و هیچ تفاوتی ندارد. این آزمون از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  • استعداد و مهارت‌ها: دارای 35 سؤال چند گزینه‌ای با 60 دقیقه زمان
  • دانش علمی و کاربردها: 27 سؤال چند گزینه‌ای با 30 دقیقه زمان
  • نگارش یا نوشتاری: دارای یک عنوان از بین سه عنوان مطرح شده برای نگارش با مدت زمان 30 دقیقه

فقط برای بخش دوم آزمون BMAT که مختص کشور هلند باشد به جای 30 دقیقه، 40 دقیقه زمان اختصاص داده شده است. پس زمان کلی آزمون 120 دقیقه برای 63 سؤال است که برای آزمون BMAT-Netherland 130  دقیقه خواهد بود.

چگونه برای آزمون BMAT آماده شویم؟

برای شرکت در این آزمون به آمادگی چندانی نیاز نیست؛ چرا که فرض بر این است که در این آزمون از مهارت‌ها و دانش متقاضی سوال می‌آید و او قبلا آن‌ها را کسب کرده و آمادگی لازم را دارد. البته نمونه سوالات، امتحانات پیشین و مواردی از این دست از طریق وب‌سایت سازمان ارزیابی پذیرش‌های کمبریج به طور رایگان قابل دسترسی است.

همچنین شرکت‌هایی هم وجود دارند که برای آماده شدن داوطلبان در این آزمون، دوره‌هایی را برگذار می‌کنند؛ اما سازمان ارزیابی پذیرش‌های کمبریج (Cambridge Assessment Admissions Testing) که برگذارکننده‌ی این آزمون است، آن‌ها را مورد حمایت و تایید قرار نداده است.

چه دانشگاه هایی از این آزمون و نتیجه ی آن استفاده می کنند؟

از میان دانشگاه‌هایی که این آزمون برای آن‌ها حایز اهمیت است می‌توان به دانشکده‌ی پزشکی برایتون و ساسکس، دانشگاه چیانگ مای، دانشگاه چولالونکورن، کالج سلطنتی لندن، دانشگاه کیل، دانشگاه لنکستر، دانشگاه سریناخارینویروت، دانشگاه کمبریج، دانشگاه لیدز و دانشگاه آکسفورد اشاره نمود.

البته در این میان نکته‌ای حائز اهمیت وجود دارد و آن این است که دانشجویان بین‌المللی که به نوعی ساکن بریتانیا یا اتحادیه ی اروپا نیستند و قصد تحصیل در دانشکده‌ی پزشکی ساسکس و برایتون را دارند، لزومی به شرکت در این آزمون ندارند. اما اگر قصد تحصیل در دانشگاه تایلند را دارند باید می‌باسیت به خوبی از وبسایت دانشگاه‌های تایلند بازدید کنند و جزییات امور را بررسی کنند. دانشگاه‌های تایلند برای ملیت‌ دانشجوهای خود محدودیت‌هایی قایل است.

نحوه ی امتیازدهی و نتایج آزمون BMAT

این آزمون حدنصابی برای مردودی و یا قبولی ندارد. از این‌رو کافی است که هدف بالا را نشانه بگیرید و تا جایی که می‌توانید تلاش کنید. همچنین توجه داشته باشید کهد انشگاه‌ها به شیوه‌های مختلف از امتیازات BMAT استفاده می‌کنند. برای همین توصیه می‌کنیم که با موسسات مربوطه در رابطه با چگونگی استفاده از امتیازات BMAT خود در فرایند پذیرش تماس بگیرید.

زمان برگزاری آزمون BMAT

اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره زمان برگزاری این آزمون توضیح دهیم باید اینطور بگوییم که آزمون BMAT از لحاظ زمان برگزاری در دفعات مکرر و 4 تاریخ برگزاری متفاوت برگزار می‌گردد. به بیانی شفاف‌تر 3 مورد از زمان و نوع برگزاری اسن آزمون مربوط به ماه­های فوریه، آگوست و اکتبر است که هر سال این آزمون در این ماه‌­ها به صورت بین‌المللی برگزار می­گردد و دو مورد زمان برگزاری آن نیز مختص کشورهای هلند و مالزی است.

اما همان‌طوری که گفته شد دو مورد از زمان برگزاری این آزمون مختص کشورهای هلند و مالزی است. افرادی که قصدر شرکت در این آزمون برای اخذ پذیرش در دانشگاه ‌های پزشکی هلند را دارند باید در آزمونی به نام BMAT-Netherland شرکت کنند که تاریخ دقیق برگزاری آن 15 فوریه است. همچنین افرادی که قصد ادامه تحصیل و اخذ پذیرش در دانشگاه‌های مالزی را دارند باید در آزمون BMAT-Malaysia شرکت نمایند که در تاریخ 15 فوریه برگزار می‌­گردد.

محل برگزاری آزمون BMAT در کدام کشور و مؤسسات؟

دانشگاه کمبریج ادعا کرده است که از هم اکنون محل‌های متنوعی برای برگزاری آزمون  BMAT اختصاص داده است. از این‌رو طبق آمار منتشر شده تا سال 2020 امکان برگزاری آن در بیش از 2000 مرکز برگزاری آزمون در 20 کشور دنیا فراهم شده که متقاضیان مختلف می‌توانند یکی از این کشورها و مراکز برگزاری را انتخاب نمایند.

با توجه به اینکه متقاضیان زیادی از سرتاسر دنیا برای شرکت در این آزمون وجود دارد، لذا احتمال نبود مرکز برگزاری آزمون در یک کشوری خاص کم نیست با این حال تعداد مراکز برگزاری و کشورها قابل قبول هستند؛ چرا که از بین 20 کشور تعیین شده 13 مورد همان کشورهایی هستند که نتایج آزمون را برای ورود به رشته‌های یاد شده در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس قبول دارند پس از این نظر عالی است.

شرایط و قوانین آزمون BMAT

آزمون BMAT همانند سایر آزمون‌هایی بین‌المللی شرایط و قوانین مخصوص به خود را دارد مکه رعایت کردن آن‌ها از سوی داوطلبان این آزمون ضروری است. البته در صورتی که داوطلبان این قوانین را زیر پا گذارند مشمول جریمه‌های سنگین خواهند شد. در ادامه تعدادی از این قوانین برای شما ذکر خواهد شد.

  • پاسپورت معتبر با حداقل اعتبار 6 ماهه به همراه داشته باشید.
  • کارت ورود به جلسه‌ی آزمون BMAT از الزامات است و عکس آن باید با شما مطابقت داشته باشد. پس در هنگام ثبت نام از جدیدترین عکس خود استفاده کنید.
  • هیچ ماده­ی خوراکی به جز بطری آب به همراه نداشته باشید.
  • هیچ وسیله‌ی الکترونیکی اعم از ساعت هوشمند، موبایل، ریکوردرها، MP3 پلیر، دوربین و… را با خود به جلسه آزمون نبرید.
  • چنانچه کیف کولی به همراه دارید باید آن را در قسمت مشخص شده در مرکز آزمون قرار دهید.
  • هر سؤالی داشته باشید باید از مراقب امتحان بپرسید و حق صحبت با سایر متقاضیان را ندارید.
  • وقتی اتمام آزمون اعلام می‌شود از نوشتن خودداری کنید؛ چرا که جریمه برای شما منظور خواهد شد.
  • تا زمانی که به شما اجازه داده نشده باشد حق خروج از مرکز آزمون را ندارید.
  • پس از اتمام آزمون حق خروج هیچ برگه‌ی امتحانی حتی چک نویس را به بیرون از مرکز آزمون ندارید، مگر اینکه نماینده یا مراقب امتحانی آزمون BMAT به شما اجازه داده باشد.

آزمون bmat چیست

افراد واجد به شرکت در آزمون BMAT

برای شرکت در این آزمون معیارهایی تعریف شده است که داوطلبان در صورت داشتن آنها مجاز به شرکت در آزمون می‌شوند در ادامه این معیارها را شرح خواهیم داد. توجه داشته باشید که داشتن تمامی این معیار‌ها شرط حضور شما در این آزمون است.

واجدین شرایط

  • شرکت در این آزمون برای کسانی که قصد ورود به مقطع لیسانس رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و زیست پزشکی را برای کشورهای عنوان شده داشته باشند و در عین حال سال دوازدهم دبیرستان را نیز تمام کرده‌اند مجاز است.
  • متقاضیانی که قصد ورود به رشته‌های فوق در کشورهای مطرح شده را برای مقطع فوق لیسانس در ذهن دارند و دوره‌ی لیسانس را به اتمام رسانده باشند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

غیر واجدین شرایط

  • افرادی مجاز به شرکت در این آزمون نیستند که هنوز دوران دبیرستان یا لیسانس را تمام نکرده باشند.
  • همچنین امکان شرکت مجدد در این آزمون به صورت پشت سرهم وجود ندارد. یعنی افرادی که امسال در آزمون BMAT شرکت کرده‌اند و قصد دارند در ماه بعد نیز دوباره شرکت کنند، مجاز به این عمل نمی‌باشند.
  • شرکت در این آزمون در مقاطع گفته شده برای کشورهای هلند و مالزی فقط مختص با انجام آزمون مختص همین کشورها امکان پذیر می‌باشد.

دوره ها و کلاس های مرتبط با آزمون BMAT

آزمون BMAT توسط چندین مؤسسه‌ی معتبر جهانی در دنیا برگزار می‌شود. از جمله مزیت‌های بزرگی که این مراکز با خود به همراه دارند، این است که تمامی این موسسات دوره‌ها و کلاس‌های این آزمون را به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکی نیز برگزار می‌کنند در ادامه با چند مورد از برترین دوره و کلاس‌های آزمون BMAT در سال 2020 آشنا می‌شوید

  • KAPLAN: یکی از مراکز موفق در زمینه‌ی برگزاری آزمون‌های لوکال و بین‌المللی موسسه کاپلان می‌باشد. این موسسه در زمینه رشد و پیشرفت داوطلبان آطمون مذکور بسته‌های آموزشی و کلاس‌های آنلاین زیادی را در نظر گرفته است. این مؤسسه‌ی مشهور با برگزاری کلاس‌های تدریس خصوصی به صورت حضوری و آنلاین، برگزاری کلاس‌های 2 روزه با بررسی موارد و استراتژی‌ها، کتاب‌ها، حل مسائل و نکات و آزمون‌های شبیه سازی شده در خدمت شماست.
  • The Princeton Review: یکی دیگر از موسسات فعال در این زمینه مربوط به موسسه The Princeton Review است که کلاس‌های آزمون BMAT در فرم کلاس‌های گروهی و خصوصی، دسترسی به اساتید در خارج از تایم آموزشی، 2 تا 3 آزمون شبیه سازی شده، برنامه‌های مطالعاتی و حل سؤالات و ارائه‌ی راهکار به داوطلبان انجام می‌گیرد.
  • The Medic Portal: موسسه The Medic Portal یکی از موسسات جهانی است که در سال 2019 نیز جایزه‌ی Gold Trusted Service Award دریافت کرده است و قطعا از جمله مراکز منتخب و مورد تأیید جهانی می‌باشد که شرکت‌کنندگان زیادی نیز توصیه شده است. این مؤسسه اقدام به برگزاری کلاس‌های خصوصی و آنلاین، رفع اشکال، نمونه آزمون و آزمون‌های شبیه سازی شده‌ی آزمون BMAT می‌کند.
  • BlackStone Tutors: از دیگر موسساتی که اقدام به برگزاری کلاس‌های حضوری و خصوصی، امکان دسترسی داوطلبان به کلیه‌ی منابع آزمون، بررسی کامل سؤالات سال‌های قبل با ذکر نکات و استراتژی‌های هر بخش نموده است، موسسه BlackStone Tutors می‌باشد.

هزینه ­شرکت در آزمون BMAT

  • در ماه فوریه و برای کشورهای هلند و مالزی هزینه‌ای معادل 216 دلار / 140 یورو / 134 پوند در نظر گرفته شده و چون ثبت‌نام با تأخیر برا این آزمون تعریف نشده پس هزینه‌ی تأخیر در ثبت نام نیز برای آن تعریف نشده است.
  • در ماه آگوست 100 یورو / 83 پوند برای کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و 172 دلار / 135 یورو / 119 پوند برای متقاضیان خارج از این اتحادیه به منظور هزینه‌ی شرکت در آزمون BMAT در نظر گرفته شده است.
  • همچنین هزینه در نظر گرفته شده برای این آزمون در ماه اکتبر 67 یورو / 48 پوند و برای کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و 120 دلار / 112 یورو / 81 پوند برای متقاضیان خارج از این اتحادیه است. در این نوع آزمون هزینه تاخیر نیز محابسه می‌گردد که معادل 50 دلار / 47 یورو / 34 پوند خواهد بود.

نمره‌ی قبولی آزمون BMAT

امتیاز آزمون BMAT و تعیین آن مقداری متفاوت از آزمون‌های دیگر است، اما توجه داشته باشید که نمره‌ای به عنوان قبولی و یا ردی برا یان آزمون وجود ندارد و افراد با توجه به نمره‌ی کسب شده نسبت به اخذ پذیرش دانشگاه موردنظر خود اقدام می‌کنند. نمره‌ی آزمون BMAT اینگونه تعیین و محاسبه می‌شود:

  • همان‌طور که گفته شد، آزمون BMAT متشکل از سه بخش است که بخش اول و دوم هر سؤال آن 1 امتیاز دارد و در نهایت به میانگینی بین 1 تا 9 تبدیل می‌گردد. اما بخش سوم توسط دو مصحح اعلام نتیجه می‌شود و نمره‌ای که از آن صادر می‌گردد بین 0 تا 5 است که به کیفیت نگارشی و رعایت اصول آن بستگی دارد. نمره‌ی شما نیز برای بخش سوم به صورت ترکیبی مثلا 4A  اعلام می‌گردد.

ما به شمابه عنوان داوطلب این آزمون توصیه می‌کنیم که سعی کنید حداقل نمره‌ی متوسط هر بخش را کسب کنید. برای مثال برای بخش 1 و 2 حداقل 5 و برای بخش سوم نیز حداقل نمره‌ی 3C را کسب کنید.

زمان اعلام نتیجه ­ی آزمون BMAT

همان‌طور که از مطالب پبش‌تر نیز متوجه شدید، زمان برگزاری آزمون BMAT متفاوت است و این موضوع نیز در زمان اعلام نتیجه هم وجود دارد. کسانی که در آزمون BMAT-Netherland شرکت کردند، نتایج خود را در تاریخ 6 مارس دریافت خواهند کرد و تاریخ 2 مارس برای نتیجه آزمون افرادی که در BMAT-Malaysia شرکت کردند، صادر می‌شود.

همچنین اعلام نتیجه برای افرادی که در فوریه در آزمون شرکت کرده‌اند، 2 مارس می‌باشد. برای تاریخ برگزاری آگوست نتایج در تاریخ 20 سپتامبر و برای تاریخ برگزاری اکتبر نیز نتایج در 22 نوامبر در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

مهلت اعتبار آزمون BMAT پس از اعلام نتیجه

به عنوان داوطلب آزمون BMAT باید بدانید که شما فقط یک سال فرصت دارید تا نمره حاصل شده خود را از این آزمون برای اخذ پذیرش در دانشگاه منتخب خود از طریق سایت mtritests.com اقدام کنید. به عبارتی می‌توان گفت اعتبار مدرک این آزمون فقط یک سال است.

یکی دیگر از نکات مهم برای دریافت نتیجه ساخت حساب کاربری در سایت عنوان شده است و هیچ روش دیگری حتی به صورت حضوری برای اعلام نتیجه به دانشگاه مدنظر شما وجود ندارد.

سخت بودن و آسان بودن آزمون BMAT

آزمون BMAT با توجه به ارزشی که دارد نمونه یک آزمون دشوار است که توجه و دانش زیادی را از داوطلبان خود طلب می‌کند. یکی از دلایل سختی این آزمون، وقت کم برای هر سؤال و پیچیده بودن مفاهیم و هدف هر یک از آن‌ها و همچنین حساسیت رشته‌های پزشکی است که آن را به آزمونی سخت و چالش برانگیز تبدیل کرده است. علاوه بر این فرامشو نکنید که آزمون‌های کمبریج عمدتا آزمون‌های دشواری هستند.

زمان مصاحبهی آزمون BMAT

خبر خوش این آزمون این است که مصاحبه‌ای در این آزمون گنجانده نشده و جزئی از موارد آزمون نیست. لذا فقط لازم است که که بر روی موارد سه بخش آزمون تمرکز کنید.

اعتراض به نتیجه­ ی آزمون BMAT

با توجه به تفاوت در زمان برگزاری و اعلام نتیجه آزمون، برای اعتراض به نتیجه این آزمون نیز زمان‌های متنوعی در نظر گرفته شده است.

  • طبق قاعده کلی آزمون BMAT در 15 ماه فوریه برگزار می‌شود و نتایج آن در 2 ماه مارس منتشر می‌گردد، از این‌رو فرصت اعتراض در نظر گرفته شده برای این تاریخ از آزمون تا 7 مارس است. همچنین هزینه‌ی اعتراض به نتیجه نیز 52 دلار / 45 یورو / 41 پوند است.
  • آن فرم از آزمون BMAT که در 31 ماه آگوست برگزار می‌شود و نتایج آن در 20 ماه سپتامبر منتشر می‌گردد، تاریخی تا 25 سپتامبر را برای اعلام اعتراض داوطلبان در نظر گرفته است. سپس نتیجه اعتراض است نهایتا در طی 7 روز کاری اعلام خواهند شد و دوباره برای مراکز انتخابی شما ارسال می‌شوند. هزینه‌ی اعتراض به نتیجه این آزمون نیز 50 دلار / 47 یورو / 34 پوند است.
  • آزمونی که در 30 ماه اکتبر برگزار می‌گردد و نتایج آن در 22 ماه نوامبر منتشر می‌شود، تنها تا 29 نوامبر امکان اعتراض به نتیجه دارد و نتیجه تصحیح شده آن در طی 5 روز کاری اعلام خواهند شد. در نظر داشته باشید هزینه‌ی اعتراض به نتیجه این آزمون نیز 50 دلار / 47 یورو / 34 پوند است.
  • برا ایم دو آزمون BMAT-Netherland و BMAT-Malaysia در تاریخی همانند آزمون فوریه، زمان اعلام اعتراض وجود دارد.

منابع آزمون BMAT

معرفی منابع آزمون BMAT به شما کمک خواهند کرد که با تسلط بیشتری بر روی محتوای این آزمون در جلسه امتحان حاضر شوید. از این‌رو استفاده از اطلاعات زیر در زمینه منبع به شما کمک خواهد کرد تا مدال موفقیت را از آن خود کنید.

  • BMAT Past Paper Worked Solutions: کتاب ذکر شده از انتشارات BlackStone Tutors است که یک کتاب جامعی است که در بردارنده‌ی تمامی 3 بخش آزمون BMAT در 370 صفحه است. شما با استفاد از این کتاب می‌توانید به هزاران نمونه سؤال، استراتژی‌های مدیریت زمان و برنامه‌ی مطالعاتی و.. دست پیدا کنید.
  • Get Into Medical School 700 BMAT Practice Questions: این کتاب علاوه بر ارائه‌ی راهکار تست‌زنی و آزمون شبیه سازی دارای 700 نمونه سؤال برای داوطلبان این آزمون است که کمک می‌کند آن‌ها در این آزمون موفق‌تر عمل کنند.
  • The Ultimate BMAT Guide: 800 Practice Questions: این کتاب نیز همانند کتاب قبلی به بهترین شکل کار تدوین شده است و دارای 3 آزمون شبیه‌سازی شده و 800 نمونه سؤال است.
  • BMAT Past Paper Worked Solutions:کتاب ذکر شده دو جلد است که از نظر محتوا تکامل کتاب اولی را سپری نکرده است اما با قیمت پایین‌تر و در کنار سایر منابع آنلاین و کلاس‌ها می‌تواند مورد قابل قبولی به نظر برسد.
  • Preparing for the BMAT: The Official Guide to The Biomedical Admissions Test: این کتاب توضیحات و تعداد سؤالات کمتری نسبت به سایر کتاب‌ها دارد و در کل در 112صفحه سعی می‌کند مطالب مهم را به داوطلب آزمون منتقل کند.

نمونه سوالات آزمون Bmat

شما می‌توانید با کمک دفترچه‌ی سؤالات آزمون‌های قبلی خود را در آزمون BMAT محک قوی‌تری را بر روی خود اجرا کنید. چراکه قطعا نمونه سؤالات قبلی نسبت به آزمون شبیه سازی شده به مراتب کیفیت و معیار بالاتری خواهد داشت.  در ادامه تعدادی از نمونه سوالات این آزمون را برای شما قرار داده‌ایم.

زمان ثبت نام آزمون BMAT

بازه زمانی ثبت نام در آزمون BMAT فوریه از تاریخ 14 اکتبر تا 26 ژانویه در نظر گرفته شده است. همچنین امکان ثبت‌نام با تأخیر وجود ندارد و انواع آزمون هلند و مالزی نیز به همین منوال هستند.

بازه زمانی ثبت نام در آزمون BMAT آگوست از تاریخ 24 ژوئن تا 11 آگوست پیش بینی شده که برای این آزمون هم ثبت‌نام با تأخیر لحاظ نشده است.

همچنین بازه زمانی ثبت نام در آزمون BMAT اکتبر از تاریخ 1 سپتامبر تا 1 اکتبر است. برای این نوع آزمون زمان ثبت نام با تاخیر در نظر گرفته شده است که قطعا مشمول هزینه‌ی مازاد نیز خواهد بود که در عناوین قبلی هزینه‌ها را مشخص کردیم.

خدمات سفیرپیمنت در این حوزه

همان‌طور که میدانید آزمون BMAT یکی دیگز از آزمون‌ها بین‌المللی است که ثبت‌نام آن نیازمند پرداخت‌های ارزی و بین‌المللی است. از این‌رو داوطلبان باید از طریق کارت‌های ارزی همچون مستر کارت و یا ویزا کارت اقدام به ثبت‌نام و یا شرکت در دوره‌های آنلاین نمایند. سفیرپیمنت متشکل از تیمی متخصص در زمینه پرداخت‌های ارزی می‌تواند شما را برای ثبت‌نام در این آزمون و یا شرکت در دوره و کلاس‌های آنلاین یاری می‌کند.

نتیجه

آزمون BMAT مخفف عبارت BioMedical Admissions Test است که برای ورود به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و زیست پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر سال تحت تاریخ‌های مشخصی از سوی سازمانی که جزئی از دانشگاه کمبریج است، برگزار می‌گردد. این آزمون از سه بخش تشکیل شده و فرمت ان کاغذی است. شرکت در این آزمون شرایط مخصوص به خود را دارد و همچنین شرکت در آن هزینه‌های مخصوص به خود را دارد. به منظور آمادگی داوطلبان برای این آزمون‌، دوره و کلاس‌های انلاین زیادی توسط موسسات معتبر برگزار می‌گردد که شرکت در آن موفقیت را برای داوطلبان به ارمغان دارد.

سوالات متداول

1- آیا استفاده از لپ تاپ در آزمون مجاز است؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، آزمون BMAT به صورت کاغذی و مدادی است. اما اگر نیاز به استفاده از لپ تاپ در قسمت سوم پیدا کردید مانعی برای استفاده وجود ندارد. البته باید دقت داشت که صفحه‌ی مانیتور لپ‌تاپ‌تان به گونه‌ای تنظیم شود که توسط دیگران قابل رویت نباشد و برای تایپ نیز از فونت Ariel در اندازه‌ی 11 استفاده کنید. نا گفته نماند ک شکا باید تمام چک کننده‌های گرامر و املا را نیز غیرفعال کنید. آنچه در پرینت برگه شما اهمیت دارد، نام، شماره‌ی داوطلبی، حروف اول نام و نام خانوادگی باید به طور واضح و مکتوب است.

2- اهمیت بخش‌های مختلف آزمون BMAT برای نمره دهی با هم فرق دارد؟

در واقع همان‌طور که اشاره شد این آزمون از 3 بخش کلی و رایج تشکیل شده که نمرات هر یک به صورت مجزا محاسبه می‌گردد. دو بخش اول این آزمون نمرات به صورت معادل سازی شده بین 1 تا 9 و بخش سوم نیز نمره‌ی ترکیبی حرف و عدد 1 تا 5 برای کیفیت محتوا و نگارش A، C و E محاسبه می‌گردد.

اما نکته‌ای که حائز اهمیت است ان است که تمامی این بخش‌ها بر دیگری برتری‌ای ندارند وتمامی بخش‌ها از یک درجه اهمیت یکسانی برخوردار هستند. پس شما به عنوان د اوطلب این آزمون به گونه‌ای برنامه ریزی کنید تا نتیجه مطلوبی در تمامی این بخش‌ها کسب کنید.

3- بدون شرکت در کلاس ‌ها می‌توانیم از پس آزمون BMAT بربیاییم؟

پاسخ این سوال بستگی به شرایط خودتان دارد اما منابع در کنار دوره‌ها و کلاس‌های آنلاین می‌توانند شما را در این آزمون موفق‌تر کنند.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *