آزمون ACCA

آزمون ACCA (توضیح کامل و نحوه پرداخت آزمون ACCA)

آخرین بروز رسانی:  ۹ شهریور, ۱۴۰۲
1 دیدگاه
زمان مطالعه:  8 دقیقه

آزمون های بین المللی و جهانی مزیت‌های زیادی برای داوطلبان دارد به گونه‌ای که قادر هستند زندگی تحصیلی و شغلی فرد را دچار تغییر کنند. آزمون acca نمونه‌ای از این آزمون بین المللی و جهانی است که در زمینه حسابداری، مشاوره مالیاتی، حسابرسی، ارزیابی کسب و کار دانش داوطلبان را مورد ارزیابی قرار می دهد. در این مقاله در خصوص این که acca چیست و مدرک acca چه مزیت هایی دارد قرار است نکاتی را بیان کنیم. پس همراه ما باشید.

 

پشتیبانی پرداخت آزمون‌ها

آزمون ACCA چیست؟

پیش از این که از زیر و بم این آزمون آگاه شوید بهتر است آزمون مدنظر را بهتر بشناسید. ACCA (Association of Chartered Certified Accounts) یک صلاحیت حسابداری شناخته شده در سطح جهانی است که برای دانشجویان و متخصصان حرفه‌ای در زمینه حسابداری، مشاوره مالیاتی، حسابرسی، ارزیابی کسب و کار در نظر گرفته شده است. برای ایرانیانی که قصد مهاجرت با مدارک گفته شده را دارند، بهتر است که مدرک ACC دریافت کنند. البته نا گفته نماند که در صورت قبولی در این آزمون اعتبار بالایی را کسب خواهید کرد و موقعیت‌های بهتری نصیبتان می‌شود.

به طور استاندارد دوره ACCA حدود 3 الی 4 سال طول می‌کشد؛ ولی می‌شود با توجه به برنامه شخصی هر فرد تا 10 سال هم دوره‌ها را ادامه داد.

بیشتر بخوانید: با آزمون CIMA یک حسابدار حرفه‌ ای شوید

 

منابع ازمون acca چیست؟

از جمله منابعی که در مطالعه و آمادگی برای آزمون ‌های ACCA می‌توان نام برد عبارتند از: آزمون‌های نمونه، آزمون‌های گذشته، آزمون‌ های آزمایشی، اسناد قابل بررسی، مقالات تخصصی است که می‌شود به سادگی آنها را تهیه کرد. برای منابع آزمون ACCA می‌توان متناسب با هر بخش آزمون که در ادامه توضیح خواهیم داد منابعی را متناسب با آن پیدا کرد.

امتحان ACCA بر اساس استانداردهای بین‌المللی برگزار شده است؛ ولی سوالات آزمون برای هر کشور متفاوت یوده. برای مثال شما در صورت مهاجرت به انگلستان باید منابع آزمون ACCA انگلستان را مطالعه کنید.

بهترین منبع برای آزمون ACCA، آزمون‌ های دوره‌های قبل است که وب‌سایت ACCA به صورت رایگان برای داوطلبان قرار می‌دهد.

 

مراحل آزمون acca

 

برگزاری آزمون ACCA

جالب است بدانید که این آزمون در بیش از 180 کشور در حال برگزاری بوده و ایران نیز جزو این کشورها می‌باشد. آزمون ACCA در 14 دوره و آزمون برگزار می‌شود که در سه بخش دانش، مهارت و حرفه‌ای طبقه‌بندی شده است.

 

1) بخش دانش کاربردی

  • حسابدار در تجارت (AB)
  • حسابداری مدیریت (MA)
  • حسابداری مالی (FA)

دانشجویان هنگامی که آزمون‌های حسابدار در تجارت (AB)، حسابداری مدیریت (MA) و حسابداری مالی (FA) را با موفقیت به پایان برسانند، دیپلم ACCA در حسابداری و تجارت (RQF سطح 4) را دریافت می‌کنند.

 

2) سطح مهارت‌های کاربردی

  • قانون شرکت‌ها و تجارت (LW)
  • مدیریت اجرایی مالیات (TX)
  • گزارشگری مالی (FR)
  • حسابرسی و اطمینان (AA)
  • مدیریت مالی (FM)

دانشجویان در صورت موفقیت در امتحانات مهارت‌های کاربردی (قبولی یا معافیت)، دیپلم پیشرفته حسابداری و تجارت دریافت می‌کنند.

 

3) سطح حرفه‌ای استراتژیک

  • رهبر استراتژیک تجارت (SBL)
  • گزارشگری استراتژیک تجاری (SBR)
  • شرکت در دو آزمون فوق اجباری است.
  • مدیریت مالی پیشرفته (AFM)
  • مدیریت عملکرد پیشرفته (APM)
  • مالیات پیشرفته (ATX)
  • حسابرسی و اطمینان پیشرفته (AAA)

دانشجویان هنگامی که تمام آزمون‌های حرفه‌ای استراتژیک صلاحیت ACCA را با موفقیت به پایان برسانند، گواهی استراتژیک حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

 

شرایط ثبت نام آزمون ACCA

برای شرکت در آزمون ACCA نیاز به ارائه و تایید مدارک دانشگاهی خود ندارید؛ ولی شما باید برای شرکت در این آزمون حداقل سه سال سابقه کار حسابداری باشید. اگر همه چیز طبق زمان‌بندی دقیق انجام شود، گذراندن تمامی مراحل و آزمون‌های ACCA حدود 4 سال زمان نیاز دارد.

ناگفته نماند که شما در صورت ارائه مدارک مقطع کارشناسی و ارشد، بعضی از سطوح این آزمون برای شما بدون هیچ مرحله‌ای ثبت‌ خواهد شد؛ ولی در هر صورت باید هزینه آن بخش‌ها را پرداخت نمایید.

 

هزینه ثبت نام آزمون و دوره های acca

برای ثبت نام در آزمون های ACCA باید به عنوان یک دانشجوی فعال ACCA ثبت نام کنید. این بدان معناست که شما باید یک بار هزینه ثبت نام 79 پوند و هزینه اشتراک سالانه 105 پوند پرداخت کنید. البته این هزینه‌ها فقط برای ورود به ACCA است و برای هر یک از آزمون‌ ها هزینه‌ای حدود 100 تا 280 پوند پرداخت خواهید کرد.

نتایح آزمون کمتر از سه روز به حساب کاربری ACCA دانشجو ارسال می‌شود و حداقل نمره قبولی 50 است.

 

مراحل آزمون acca

نکته‌های مهم در خصوص ACCA

  1. مدرک ACCA درواقع یک مدرک بین‌المللی محسوب شده و حسابدار می‌تواند به صورت بین‌المللی در تمام کشورها فعالیت کند.
  2. نکته قابل توجه این است که این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و بهتر است که قبل از ثبت نام مهارت زبان خود را افزایش دهید.
  3. همانطور که گفته شد، شما برای شرکت در این آزمون نیاز به مدرک دانشگاهی ندارید؛ ولی حداقل باید 3 سال سابقه کار و مدرک دیپلم داشته باشید.
  4. نزدیک به 92 دفتر نمایندگی ACCA در سراسر جهان وجود دارد.
  5. سوالات آزمون ACCA بر پایه اطلاعات حسابداری هر کشور یا منطقه طرح می‌شود.
  6. شما می‌توانید مدرک ACCA را با مدارک دانشگاهی اعتبارسنجی کنید.
  7. دوره‌های آزمون ACCA در ایران نیز برگزار می‌شود.

 

نحوه ثبت نام در آزمون acca

قبل از ثبت نام در آزمون، دوره‌ها و آزمون‌های مورد نیاز خود را بررسی کنید و بعد از آن وارد وب‌سایت ACCA شوید و در صفحه اپلای ACCA، گزینه Apply now را انتخاب کنید تا مدارک و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

برای ثبت ‌نام باید مدارک هویتی و تحصیلی خود را اسکن و ترجمه کرده و برای ACCA ارسال نمایید.

حدود 10 الی 15 روز زمان نیاز است تا مدارک شما تأیید شده و آماده شرکت در آزمون انتخابی شوید.

 

خدمات سفیرپیمنت در این حوزه

سفیرپیمنت با توجه به ارائه خدمات پرداختی،‌ می‌تواند تمامی پرداخت‌‌ های آزمون ‌های بین‌المللی را داشته باشد.

اگر شما ویزا و مستر کارت شخصی داشته باشید،‌ می‌توانید پرداختی آزمون را خود انجام دهید؛ ولی در صورت عدم توانایی در پرداخت این آزمون شما می‌توانید پرداخت مورد نظر را با هزینه‌ای مناسب به سفیرپیمنت بسپارید.

 

نتیجه 

همان‌طور که میدانید و در این مقاله نیز گفته شد شرکت در آزمون‌های خراجی خالی از لطف نیست و قادر است آینده کاری و زندگی شما را تغییر دهد. آزمون ACCA یک صلاحیت حسابداری شناخته شده در سطح جهانی است که برای دانشجویان و متخصصان حرفه‌ای در زمینه حسابداری، مشاوره مالیاتی، حسابرسی، ارزیابی کسب و کار پایه ریزی شده است. داوطلبان این آزمون با کسب مدرک acca مزایای زیادی را برای خود رقم میزنند. در این مقاله در خصوص این آزمون و هزینه دوره acca در ایران و تمام نکاتی که لازم است در این باره بدانید صحبت کردیم. امیدواریم استفاده از این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

سوالات متداول درمورد آزمون ACCA

 

دوره‌های  ACCA به صورت عملی برگزار می‎شود یا تئوری؟

اکثر دوره‌ها به صورت تئوری بوده؛ ولی بعضی از آنها شامل کارگاه‌های آموزشی و یادگیری فنون نیز می‌شود. در این صورت میتوان گفت دوره acca تلفیقی از مطالب تئوری و عملی است.

 

برای شرکت در این دوره چه سطحی از دانش زبان انگلیسی مورد قبول است؟

برای این که تمامی دوره‌ها و آزمون‌های ACCA با زبان انگلیسی برگزار می‌شود، شما باید حداقل مهارت درک مطلب زبان تخصصی و عمومی را داشه باشید تا بتوانید در این آزمون نتایج مطلوب را کسب کنید. در واقع این آزمون نیاز دارد تا شما جملاتی را درک و بتوانید جملات مفهمی ای را ارائه دهید.

 

آیا این دوره فراگیران را برای بازار کار آماده می‌‎کند؟

این آزمون از اعتبار بالایی برخوردار بوده و می‌توانید با مدرک ACCA موقعیت‌های بهتری را کسب کنید. البته ممکن است که به شما بعد از دریافت مدرک، پیشنهادات کاری بین‌المللی و داخل کشور نیز داده شود.

 

مدرک ACCA قابلیت انطباق و تبدیل‎پذیری با سایر مدارک جهانی را دارد؟

قطعا همینطور است، این مدرک یک مدرک جهانی بوده و شما می‌توانید از اعتبار آن به عنوان یک مدرک دانشگاهی نیز استفاده کنید. از این رو میتوانید با کسب این مدرک در دانشگاه هایی که این مدرک را پذیرش می کنند مشغول به نحصیل شوید.

 

آیا همه آزمون‎ها در ایران برگزار می‎شود؟

بله. در حال حاضر تمامی آزمون‎های ACCA در ایران و در شهر تهران برگزار می‎شود.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(1)
   
شهرزاد کاربر سایت ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

سلام ممنونم از مقاله کاملی که در زمینه آزمون acca ارائه کردید. خیلی مفید بود.