آزمون ناتی

با آزمون NAATI به استرالیا مهاجرت کنید!

آخرین بروز رسانی:  ۱۶ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  14 دقیقه

  اگر به دنبال باز کردن پرونده‌ای به منظور مهاجرت هستید، ممکن است با نام اختصاری ناتی NAATI روبرو شده باشید. ناتی، سازمان تأیید اعتبار ملی مترجمان و مترجمان شفاهی، یک سازمان استرالیایی است. مالکیت این موسسه با دولت‌های محلی استرالیا است اما سازمانی دولتی محسوب نمی‌شود. سازمان ناتی، آزمونی را برای افرادی که به دنبال مهاجرت به استرالیا هستند، طراحی کرده است. با موفقیت در آزمون ناتی، می‌توانید 5 امتیاز برای مهاجرت به استرالیا کسب کنید. در ادامه از ماهیت این آزمون برای شما خواهیم گفت. همچنین اگر در کنار این آزمون شما امتیاز آزمون آیلتس و تافل را افزایش بدهید شانس خود را برای دریافت ویزا را در استرالیا افزایش داده‌اید.  

آزمون زبان ناتی NAATI چیست؟

آزمون زبان ناتی NAATI که مخفف National Accreditation Authority for Translators and Interpreters می‌باشد، توسط دولت استرالیا طراحی شده و نشان دهنده تسلط متقاضیان به زبان انگلیسی است. این آزمون به ارزیابی توانایی‌های زبانی داوطلبان خود در سطح جامعه می‌پردازد. با موفقیت در آزمون NATTI، به هر داوطلب پنج امتیاز داده می‌شود که این امتیاز در فراهم شدن شرایط مهاجرت او تاثیر دارد.

توجه داشته باشید که این آزمون یک گواهینامه حرفه‌ای نیست و با کسب مدرک آن مجوز فعالیت به عنوان مترجم یا مترجم را ندارید. بلکه این آزمون صرفا برای کسانی که قصد مهاجرت به کشور استرلیا را دارند، مناسب است و  با کسب نمره حداقل 63 در این آزمون، می توانند 5 امتیاز به امتیازات مهاجرت خود، به منظور اخذ ویزا اضافه کنند.

 

ساختار آزمون ناتی

آزمون ناتی به صورت شفاهی، از طریق اینترنت و با کامپیوتر انجام می‌گیرد. سترهای لازم برای آزمون آنلاین NAATI CCL توسط تیمی از مایکروسافت تهیه شده است. این آزمون از 2 مکالمه ضبط شده تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها تقریبا ۳۰۰ کلمه‌ای هستند. این مکالمات بیشتر در موقعیت‌های زندگی روزمره جامعه استرالیایی اتفاق می‌افتد. این موقعیت‌ها شامل بیمارستان، مراکز آموزشی، اداره مهاجرت، مراکز خدمات اجتماعی و بیمه، خرید، اجاره خانه و… می‌شود. باتوجه به ساختار این آزمون، هر مکالمه به بخش‌های کوچک‌تر ۳۵ کلمه‌ای تقسیم می‌شود. بین این بخش‌ها صدای زنگ کوتاهی شنیده می‌شود و زبان مکالمه افراد یکی در میان تغییر می‌کند. به طور مثال، مکالمه را فرد استرالیایی به زبان انگلیسی آغاز می‌کند (حدود ۳۵ کلمه) و صدای زنگ شنیده می‌شود. سپس پاسخ این فرد را فرد دوم به زبان غیر انگلیسی می‌دهد و مجددا صدای زنگ شنیده می‌شود و مکالمه به همین شکل یکی در میان تا پایان ادامه می‌یابد. آزمون ناتی مجموعا ۹۰ نمره دارد، به این صورت که هر دو بخش دارای 45 نمره می‌باشند.

 

در چه محل هایی آزمون ناتی برگزار می‌گردد؟

 سازمان برگزارکننده این امتحان، در هر دوره محل دقیق مرکز برگزاری آزمون را به متقاضیان خود اعلام می‌کند. از جمله شهرهای برگزارکننده‌ی این آزمون میتوان به آدلاید، بریزبن، کانبرا، هوبارت، ملبورن، پرث و سیدنی اشاره کرد. همچنین توجه داشته باشید که در حال حاضر این آزمون فقط در کشور استرالیا برگزار می‌گردد و در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا آزمون‌های ناتی به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

 

آزمون ناتی NAATI

 

زمان برگزاری آزمون ناتی

طبق آخرین اطلاعیه از سازمان ناتی، با توجه به شیوع ویروس کرونا، اين سازمان تصمیم گرفته است تا تمامی امتحانات تا تاریخ 30 دسامبر 2020 به صورت انلاین برگزار نماید. البته پیش‌بینی می‌شود بعد از این تاریخ هم به این روند ادامه دهد. از این‌رو بهترین راه برای اطلاع از زمان و نحوه برگزاری امتحان ناتی، مراجعه به سایت رسمی برگزار کننده این آزمون است.

 

چگونه برای این آزمون ثبت نام کنیم؟

ثبت‌نام در این آزمون، با داشتن ایمیل فعال و اسکن مدارک خود چندان سخت نیست. در ادامه به صورت تصویری این ثبت‌نام را به شما آموزش خواهیم داد. 1- برای ثبت‌نام در این آزمون لازم است وارد سایت اصلی این آزمون شوید و برای خود حساب کاربری یا my NAATI ایجاد کنید.

 

آزمون ناتی

 

  2- در این قسمت لازم است ایمیل خود را وارد کنید تا رمز ورود برای شما ارسال شود.

 

آزمون NAATI

 

  3- در این زمان ایمیلی از طرف سایت رسمی ناتی برای شما ارسال می‌شود. محتوای این ایمیل یک ‍‍‍پسورد موقت است. شما می‌توانید با این پسورد موقت به حساب کاربری خود ورود پیدا کنید و سپس آن را تغییر دهید. در این مرحله یک Customer Number به شما اختصاص داده می‌شود که شما می‌توایند آن را در گوشه سمت راست بالای اکانت my NAATI خود آن را مشاهده کنید.

 

آزمون ناتی

 

4- در صفحه اصلی اکانت my NAATI خود، گزینه SUBMIT AN APPLICATION را انتخاب کنید.

 

آزمون ناتی چیست

 

5- در این مرحله فرم نمایش داده شده را تکمیل نمایید. در انتها از شما خواسته می‌شود که اسکن عکس و همچنین اسکن پاسپورت خود را آپلود نمایید.

 

آزمون naati

 

  6- در صورتی که شما در این مراحل ابتدایی مورد تایید قرار گیرید، ایمیل دیگری از از سوی مرکز برگزار کننده آزمون ناتی دریافت خواهید کرد. این ایمیل مجوزی برای ثبت‌نام در آزمون و پرداخت مبلغ در اکانت my NAATI را برای شما صادر خواهد کرد. پس از آن که شما هزینه این آزمون را واریز کردید ایمیل دیگری از ناتی دریافت می‌کنید که این ایمیل نشان می‌دهد ثبت نام شما با موفقیت انجام شده است. این سازمان از طریق ایمیل تمامی نکات در خصوص زمان و مکان آزمون را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

نمره قبولی در آزمون ناتی  CCL

آزمون ناتی مجموعا ۹۰ نمره دارد و در بازه‌ای تعیین شده از سوی مرکز ‌برگزار کننده امتحان، امکان رد و قبولی داوطلبان در آن وجود دارد. نمره قبولی حتمی در این آزمون، نمره 63 و بالاتر است. همچنین محدوده قبول یا رد شدن داوطلبان بین نمرات 55 تا 62.5 می‌باشد و بسته به میزان ظرفیت و صلاح‌دید مرکز رسمی این آزمون امکان قبولی و یا ردی افراد در آن وجود دارد. رد شدن حتمی داوطلبان در این آزمون با کسب نمره کمتر از نمره 55 صورت می‌گیرد. به علاوه، نمره داوطلب در هر مکالمه باید حداقل ۲۹ از ۴۵ باشد.

به عنوان مثال اگر داوطلبی در مکالمه اول نمره ۴۰ و در مکالمه دوم نمره ۲۵ گرفت، با وجود اینکه نمره وی ۶۵ می‌شود، باز هم مردود خواهد شد؛ چرا که باید در هر دو مکالمه حداقل نمره ۲۹ را کسب کند.

 

مدت زمان آزمون ناتی CCL

آزمون ناتی CCL آزمون بسیار کوتاهی است و حدود ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

 

مزایا و معایب آزمون ناتی

آزمون ناتی برای داوطلبان خود مزایا و معایبی را به دنبال دارد که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

 

مزیت

  • این آزمون با اضافه کردن 5 امتیاز به داوطلبان، شانس متقاضیان مهاجرت به استرالیا را افزایش می‌دهد.
  • نمره این آزمون، مدرکی برای مترجمان رسمی زبان انگلیسی و دارندگان مجوز دارالترجمه می‌باشد.

 

معایب

  • با اخذ نمره در این آزمون کمبود امتیاز لازم برای بسیاری از افراد متقاضی مهاجرت از طریق ویزای کار استرالیا جبران می‌گردد. اما هرچه که هست این امتحان (NAATI) تنها راه مفید و باقیمانده برای متقاضیان مهاجرت است، حتی اگر مدرک آن بر روی موقعیت شغلی افراد تاثیر نداشته باشد.

 

قوانین آزمون

آزمون ناتی مانند هر آزمون دیگری شرایط مربوط به خود را دارد که دانستن آن از سوی داوطلبان الزامی است. این قوانین عبارت‌اند از:

 قوانین شروع آزمون

  • قبل از شروع این آزمون، مراقبان برگزاری این آزمون از شما می‌خواهند تا 360 درجه مکانی که هستید را رو به web cam به آن‌ها نشان دهید تا به غیر از کامپیوتر یا لپ‌تاپ وسیله الکترونیکی دیگری روشن نباشد.
  • همچنین نیاز است که گوشی همراه خود را در حالت خاموش قرار دهید و آن را به مراقبان نمایش دهید.
  •  مراقبان از شما می‌خواهند دست‌ها را جلوی web cam بگیرید تا از نبود هرگونه ساعت هوشمند روی دست شما اطمینان حاصل کنند.
  •  با شروع این آزمون از شما توسط وب کم عکس‌برداری می شود. پاسپورت شما نیز از طریق نمایشگر جهت تطبیق و عکس‌برداری چک می‌شود.
  • داوطلبانی که از سمعک استفاده می‌کنند، حتما می‌بایست در زمان پر کردن فرم اعلام کند تا از سازمان رسمی این آزمون، حدود 1 هفته قبل از آزمون عکس‌هایی از مدل‌ سمعک‌های مجاز برای شخص ایمیل شود.

 

مقرارت حین آزمون

  • در هر دیالوگ، تنها یک‌بار می‌توانید درخواست تکرار پخش صدای segment را دهید. پس در استفاده از این فرصت هوشمندانه عمل کنید.
  •  امکان اصلاح خطا در این آزمون وجود دارد. بهتر از است این موضوع زیاد تکرار نشود و با جملات مناسبی مانند (Sorry, I’ll just say that part again) خطای خود را اصلاح کنید.
  • تحت هیچ شرایطی تقلب و یا رکورد سوال جهت share آن با افراد دیگر نباید صورت گیرد. در صورت اثبات این امر بدون بازگشت هزینه، امتحان کنسل شده و تا چند ماه محروم از شرکت دوباره در آزمون خواهید شد.
  •  زبان گفتار شما در این آزمون باید به شکل consultative باشد. به این معنی که زبان شما نه چندان به شکل محاوره نزدیک باشد  و نه خیلی جنبه کتابی و رسمی داشته باشد.

 

 قوانین کنسلی و تغییر تاریخ آزمون

  • تا یک هفته قبل از آزمون تغییر تاریخ آن تا چند بار بدون هزینه انجام می‌گیرد. همچنین تا یک هفته قبل از آزمون نیز امکان کنسلی امتحان با بازگشت 75 درصد هزینه آزمون انجام می‌شود.

 

نمره آزمون ناتی NAATI استرالیا

اگر بخواهیم بازه نمره‌ای این آزمون را برای کشور استرلیا تعیین کنیم باید اینطور بیان کنیم که این بازه از عددی بین 0 تا 90 می‌باشد. اگر داوطلبان این آزمون بتوانند حداقل نمره 70 از مجموع 90 نمره را کسب نمایند، امتیاز لازم برای مهاجرت به استرالیا را اخذ خواهند کرد.

 

تجهیزات مورد نیاز برای آزمون ناتی CCL

برای شرکت در این آزمون چندان تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز ندارید. داشتن کامپیوتر، لپتاپ، تبلت و یا موبایل همراه با وب کم، دسترسی به اینترنت با سرعت مناسب و استفاده از هدفون یا هدست برای کمتر شدن نویز از جمله الزامات مهم برای شرکت در آزمون ناتی است.  

 

زبان های موجود برای آزمون ناتی چیست؟

اگرچه 6500 زبان در جهان وجود دارد، اما آزمون NAATI CCL فقط در 47 زبان زیر موجود است.

 

امتحان ناتی 

نتایج ناتی چگونه اعلام می شود؟

برای تصحیح آزمون ناتی حداقل از دو نفر مصحح استفاده می‌شود و هر یک نتایج آزمون را به صورت جداگانه ارزیابی می‌کنند. اگر نمره‌های به دست آمده نزدیک بهم باشند، میانگین نمرات به عنوان نمره اصلی در نظر گرفته خواهد شد؛ اما اگر نمرات اختلاف زیادی داشته باشد مصحح سومی مجددا آزمون را بررسی خواهد کرد. نتایج آزمون از 8 الی 10 هفته بعد از آزمون برای داوطلبین از طریق ایمیل ارسال خواهد شد. سازمان رسمی آزمون ناتی تمام نتایج آزمون و صدور گواهینامه را از طریق ایمیل صادر می‌کند.

پس از آزمون، شما ایمیلی را دریافت خواهید کرد که موفقیت یا ناموفق بودن شما را گزارش می‌دهد. اگر در آزمون موفق شده باشید، پس از ایمیل، اطلاعات جداگانه ای درباره روند اعطای گواهینامه دریافت می‌کنید. شما باید این ایمیل را ظرف یک روز از مطلع شدن از نتیجه آزمون دریافت کنید. اگر در آزمون رد شده باشید، اطلاعاتی درباره روند بررسی نتیجه آزمون و اینکه آیا صلاحیت آزمون تکمیلی را دارید یا خیر دریافت خواهید کرد. در آزمون تکمیلی، بخش هایی را که قبلاً در آن نمره از دست داده اید، دوباره آزمون خواهید داد. در صورت قبولی در آزمون تکمیلی، به شما گواهینامه ناتی اعطا می‌شود.

 

نکاتی که بهتر است برای آزمون ناتی ACC بدانید:

  • کاملاً به صورت ادبی صحبت نکنید

در مکالمات خود کلمات را به صورت کتابی و ترجمه کلمه به کلمه استفاده نکنید و به جای آن سعی کنید مقداری هم به صورت محاوره‌ای صحبت کنید؛ استفاده از اصطلاحات عامیانه و ضرب المثل کمک زیادی به شما در این آزمون خواهد کرد.

  • کلمات را بعضاً با امید درست بودن استفاده نکنید

مراقب استفاده از کلماتی که ریشه‌های عمیق فرهنگی و مذهبی دارند باشید؛ بعضی از داوطلبان به اشتباه کلماتی نزدیک به واژه مدنظر برای این منظور استفاده می‌کنند که در اکثر مواقع کار اشتباهی است.

 

هزینه ثبت‌ نام آزمون ناتی

هزینه این آزمون حدود ۸۰۰ دلار استرالیا است و برای پرداخت، NAATI ایمیل جدا برای شما ارسال می‌کند تا شما پرداخت خود را انجام دهید.

 

راه‌های پرداخت هزینه آزمون

  • ارسال مستقیم از طریق حساب بانکی
  • مستر کارت
  • پرداخت نقدی در هر یک دفترهای موسسه NAATI
  • صرافی‌های آنلاین مثل سفیرپیمنت

 

خدمات سفیرپیمنت در این حوزه

ثبت نام در آزمون‌های خارجی نیازمند پرداخت پول به واحد‌های خارجی می‌باشد. تهیه مسترکارت و یا ویزا کارت به منظور پرداخت این هزینه‌ها کار آسانی نیست؛ از این‌رو سفیرپیمنت به عنوان تیمی متخصص در زمینه‌ پرداخت‌های ارزی و بین‌المللی علاوه بر بیان ماهیت این آزمون، شما را در پرداخت هزینه ‌های مربوط به ثبت ‌نام آزمون ناتی یاری می‌کند. چنانچه در خصوص این آزمون و یا روش پرداخت از سفیرپیمنت سوال یا نظری داشتید، آن را با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

 1- مدت زمان آزمون چقدر می باشد؟

مدت زمان آزمون در حدود 20 دقیقه است.

 

2- اعتبار این مدرک چه مدت خواهد بود؟

مدرک این آزمون تا 3 سال دارای اعتبار است.

 

3- چه خطاهایی باعث کسر نمره داوطلب می شود؟

در این آزمون خطاهایی نمره داوطلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بی‌دقتی، تحریف کردن ( حذف یا اضافه کردن)، انتخاب کلمات نامناسب به شکلی که بر مفهوم کلمه مورد نظر تاثیر منفی داشته باشد، اشتباهات گرامری، تلفظ غلط کلمات و مکث بیشتر از 5 ثانیه عواملی هستند که منجر به از دست دادن نمره خواهد شد.

 

 4- هزینه اعتراض نسبت به نمره و بازبینی آن چقدر است؟

هزینه تقاضای به منظور بازبینی آزمون ناتی 180 دلار استرالیا می‌باشد.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *