آزمون بین المللی زبان اسپانیایی DELE

آزمون بین المللی زبان اسپانیایی DELE چیست؟

آخرین بروز رسانی:  ۸ خرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  7 دقیقه

آزمون بین المللی DELE چیست؟

امتحان DELE که آن را به عنوان دیپلم زبان اسپانیایی هم می‌شناسند، مخفف کلمه Diplomas de Español como Lengua Extranjera (ترجمه: دیپلم اسپانیایی به عنوان یک زبان خارجی) می‌باشد. آزمون DELE برای کسانی است که قصد تحصیل، کار و یا زندگی در کشور اسپانیا یا کشورهای اسپانیایی زبان را دارند. هرساله بیش از ده‌ها هزار نفر در بیش از 100 کشور جهان برای اخذ مدرک آزمون بین المللی زبان اسپانیایی DELE اقدام می‌کنند. دیپلم DELE توسط موسسه اینستیتو سروانتس  Instituto Cervantesصادر و مسئولیت تدوین، برگزاری و تصحیح آزمون، بر عهده دانشگاه سالامانکا است. در واقع موسسه سروانتس این مدرک را از جانب وزارت آموزش و پرورش اسپانیا  به متقاضیان اعطا می‌کند و به همین خاطر این مدرک برای کشورهای اسپانیایی زبان کاملا معتبر می‌باشد. اعتبار این مدرک مادام العمر است و مثل آزمون‌های دیگر زبان نیست که بعد از چند سال از اعتبار ساقط می‌شوند.

آزمون‌ های بین المللی زبان اسپانیایی

DELE معتبرترین مدرک زبان اسپانیایی است. اما این تنها آزمون و مدرک زبان اسپانیایی نیست؛ سه آزمون بین المللی دیگر با نام‌های CELU، CELA و SIELE برای زبان اسپانیایی وجود دارد.

مدرک CELU

آزمون CELU یکی از آزمون‌های بین المللی زبان اسپانیایی است. این آزمون در دو سطح متوسط و پیشرفته از داوطلبان گرفته می‌شود. بیشترین استفاده از مدرک CELU برای کسانی است که برای تحصیل به کشورهای اسپانیایی زبان مخصوصا کشورهای آرژانتین و برزیل مهاجرت می‌کنند. این آزمون سالانه دوبار و در تمام دانشگاه های عضو کنسرسیوم ELSE و چندین مکان در برزیل، اروپا و آسیا برگزار می شود. مدرک CELU تاریخ انقضا ندارد.

مدرک CELA

آزمون CELA نیز یکی از آزمون‌های معتبر زبان اسپانیایی است که در توسط دانشگاه مکزیک برگزار می‌شود. این آزمون دارای ۳ سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته است.

مدرک SIELE

یکی دیگر از آزمون‌های معتبر زبان اسپانیایی، آزمون SIELE می‌باشد. این آزمون هم برای افرادی است که قصد تحصیل در کشورهای اسپانیایی را دارند. این آزمون در ۶ سطح برگزار می‌شود و مدرک آن به مدت ۵ سال اعتبار دارد.

سطوح آزمون DELE

آزمون DELE در هر سطح، مهارت‌های چهارگانه زبان‌آموز یعنی Reading، Writing، Listening و Speaking را مسنجد. این آزمون در دو رده‌ی سنی برگزار می‌شود؛ رده سنی بزرگسالان یعنی افرادی که بالای ۱۷ سال سن دارند و رده سنی جوانان که ۱۱ تا ۱۷ ساله هستند.

بزرگسالان

آزمون DELE برای رده سنی بزرگسالان در ۶ سطح مختلف برگزار می‌شود که عبارتند از:

  • A1 و A2: سطوح مبتدی
  • B1 و B2: سطوح متوسط
  • C1 و C2: سطوح پیشرفته

جوانان

دانش‌آموزانی که در رده سنی جوانان قرار دارند، فقط در سه سطح ابتدایی این آزمون، یعنی A1 و A2 و B1 می‌توانند شرکت کنند.

  • سطح A1

این سطح ابتدایی‌ترین سطح آزمون DELE است. گواهی A1 تایید می‌کند که دارنده این مدرک قادر است در موقعیت‌های روزمره و مواقع ضروری به زبان اسپانیایی رابطه برقرار کند.

  • سطح A2

کسانی که موفق به دریافت این مدرک می‌شوند، می‌توانند عبارات معمول روزمره در مورد خود و خانواده، خرید،‌ مکان‌های دیدنی و… را درک و در مورد آن‌ها صحبت کنند.

  • سطح B1

در این سطح شخص می‌تواند متون استاندارد اسپانیایی را بخواند و متوجه شود. همچنین می‌تواند در مسافرت‌ها و موقعیت‌هایی که پیش می‌آید، در اکثر مواقع به خوبی اسپانیایی صحبت کند. تولید متون ساده به زبان اسپانیایی، صحبت کردن در مورد وقایع، تجربیات و آرزوها از توانمندی‌هایی است که شخص در این سطح به دست می‌آورد.

  • سطح B2

کسی که مدرک این سطح را دریافت می‌کند تقریبا بر زبان اسپانیایی مسلط است و می‌تواند به صورت طبیعی صحبت کند. همچنین می‌تواند متون مفصل اسپانیایی بنویسد و در مباحث عمومی اظهار نظر کند، از نظرش دفاع کند و برای آن استدلال بیاورد. در این سطح می‌توانید متون پیچیده درباره موضوعات ملموس و یا حتی انتزاعی را به خوبی بخوانید و متوجه شوید.

  • سطح C1

مدرک سطح C1 آزمون DELE تایید می‌کند که شخص، صلاحیت زبانی کافی برای درک متون متنوع و پیچیده و سخت را دارد. شخص در این سطح توانایی آن را دارد که روان و بدون زحمت در مورد خودش و در موقعیت‌های اجتماعی، دانشگاهی و شغلی صحبت کند. او قادر به تولید متون کاملا واضح، ساختارمند و دقیق در مورد موضوعات با پیچیدگی‌های مختلف است.

  • سطح C2

این سطح پیشرفته‌ترین سطح آموزش زبان اسپانیایی است. در این سطح شخص می‌تواند در هر موقعیتی ارتباط موثر برقرار کند. شخص در این سطح می‌تواند سخنرانی‌های طولانی و پیچیده کند و می‌تواند در مورد موضوعات ظریف واحساسات به راحتی صحبت کند. افرادی که مدرک C2 DELE را دارند، برای پذیرش در دانشگاه‌های اسپانیایی زبان شانس خیلی بیشتری دارند. البته این اصلا به این معنا نیست که با داشتن مدارک سطوح پایین‌تر نمی‌توانید برای تحصیل، اشتغال یا زندگی به این کشورها سفرکنید.

مزایا و کاربردهای مدرک DELE چیست؟

یکی از مزایای آزمون DELE این است که لازم نیست برای دریافت مدرک سطوح بالا، مدرک سطوح پایین‌تر را داشته باشید. خیلی از افراد این گونه فکر می‌کنند که مثلا اگر بخواهند در سطح B1 آزمون دهند، لازم است که حتما مدرک A2 را داشته باشند اما اصلا این طور نیست؛ اگر احساس می‌کنید که کاملا بر زبان اسپانیایی مسلط هستید، می‌توانید مستقیما سراغ امتحان در سطح C2 یا هر سطح دیگری که فکر می‌کنید مناسب شماست بروید و لازم نیست مدرک سطوح پایین‌تر داشته باشید. از دیگر مزیت‌های این مدرک، اعتبار بسیار بالای آن است. دیپلم اسپانیایی DELE نزد تمام شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی معتبر و قابل ارائه می‌باشد. این مدرک برای کسانی که قصد کار یا تحصیل در کشورهای اسپانیایی دارند، بسیار کاربردی است و باعث پر بار شدن رزومه کاری و تحصیلی آن‌ها می‌شود. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم مدرک DELE به کسانی که قصد تحصیل و دریافت بورسیه تحصیلی در این کشورها را دارند، بسیار کمک می‌کند و پذیرش آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. گذشته از این‌ها، مزیت نسبتا خاص DELE این است که تاریخ انقضا ندارد و این یعنی هر چند سال یکبار لازم نیست دوباره این آزمون را بدهید و مدرک‌تان را تمدید کنید.

هزینه آزمون DELE

متاسفانه هزینه آزمون DELE واقعا بالاست. البته هزینه آزمون نسبت به سن شما و سطحی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. هزینه این آزمون به شرح زیر است:

برزگسالان

  • A1: ۱۰۸ یورو
  • A2: ۱۳۰ یورو
  • B1: ۱۶۰ یورو
  • B2: ۱۹۰ یورو
  • C1: ۲۰۵ یورو
  • C2: ۲۲۰ یورو

جوانان

  • A1: ۱۰۸ یورو
  • A2: ۱۶۰ یورو
  • B1: ۱۶۰ یورو

کلام آخر

موسسه سروانتس غیر از آزمون‌های DELE، کلاس‌های زبان اسپانیایی را در راستای آماده‌سازی داوطلبان این آزمون برگزار می‌کند. البته اگر کمی در اینترنت در مورد این آزمون جست و جو کنید، حتما موسسه‌هایی را پیدا می‌کنید که در ایران کلاس‌های زبان اسپانیایی و آماده‌سازی برای آزمون DELE برگزار می‌کنند. اما حتما در مورد اعتبار این موسسه‌ها تحقیق کنید و به هر کسی اعتماد نکنید. همراهان عزیز در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کافی در مورد دیپلم زبان اسپانیایی DELE را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در صورتی که برای پرداخت هزینه‌های کلاس‌ها و آزمون‌های DELE حساب ارزی ندارید، اصلا نگران نباشید چرا که می‌توانید با تیم تخصصی سفیرپیمنت مرتبط و به راحتی پرداخت ارزی این آزمون را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *