منابع آزمون pmp

معرفی 6 مورد از منابع آزمون PMP که برای قبولی باید قورتشان بدهید!

آخرین بروز رسانی:  ۱۸ شهریور, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  7 دقیقه

داشتن مدرک PMP‌ برای فعالان حوزه‌ی مدیریت پروژه یک نیاز اساسی به شمار می‌رود؛ اما دستیابی به این مدرک نیز کار ساده‌ای نیست. قبولی در آزمون PMP نیازمند مطالعه و صرف زمان بسیار برای تکرار و تمرین دانش عملی می‌باشد. منابع آزمون PMP بسیار متنوع هستند و همین موضوع، بسیاری از داوطلبان را سردرگم می‌کند. ما در این نوشته هر آن‌چه نیاز دارید تا در مورد منابع آزمون PMP بدانید را گردآوری کرده‌ایم؛ پس با ما همراه باشید.

آزمون PMP‌ چیست؟ 

در سال های اخیر، نیاز به مشاغل مدیریت پروژه به دلیل رشد روزافزون صنعت، افزایش یافته است. مشتریان اغلب به دنبال افرادی با مدرک PMP برای انجام پروژه‌های خود هستند. حتی بیشتر مدیران با تجربه در زمینه‌ی پروژه نیز دارای مدرک PMP هستند. اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که آزمون PMP و مدرک PMP چیست؟

PMP مدرکی برای مدیران پروژه است که توسط PMI (موسسه مدیریت پروژه) به افراد دارای صلاحیت اعطا می‌شود. افراد دارنده‌ی مدرک PMP به دلیل مهارت‌ها ، استانداردها و میزان موفقیت آمیز بودن انجام پروژه، در سطح جهانی شناخته شده و مورد تقاضا قرار می‌گیرند. این گواهی، مبتنی بر استاندارد PMBOK می‌باشد. بسیاری از شرکت‌ها در جهان در جستجوی مدیران دارای مدرک PMP برای استخدام به عنوان مدیر پروژه در سازمان‌های خود می‌باشند و از آنجایی که همه‌ی سازمان‌ها در دنیا این مدرک را می‌شناسند، می‌توان به اعتبار آن در سطح جهانی پی برد.منابع امتحان pmp

آزمون PMP در قالب یک امتحان ۴ ساعته با ۲۰۰ سؤال ۴ گزینه‌ای توسط PMI به صورت کتبی یا بر روی مانیتور در مراکز مؤسسه Prometric برگزار می‌شود. پاسخ‌ها نمره منفی ندارند و در نتیجه بهتر است که هیچ سؤالی بی‌جواب نماند. برای پاسخ در سیستم جدید ارزیابی حد قبولی اعلام نمی‌شود و نتیجه تنها به صورت pass‌ یا fail اعلام می‌شود.

با این حال حد قبولی همچنان در حدود ۶۱٪ قرار دارد. مؤسسه Prometric در اکثر کشورها شعبه دارد؛ اما متاسفانه در ایران از این آزمون پشتیبانی نمی‌شود و برای شرکت در آن باید به کشورهای همسایه سفر کرد. هر چند پس از شیوع ویروس کرونا و دشوار شدن شرایط برگزاری آزمون حضوری، آزمون PMP آنلاین نیز به شیوه‌های آزمون اضافه شد.

داوطلبین برای شرکت در این آزمون باید علاوه بر پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای، شرایط ذیل را دارا باشند:

1. افراد دارای مدرک لیسانس و یا بالاتر:

  • تجربه‌ی مفید کاری به عنوان مدیر و یا همکاری در رهبری پروژه به مدت حداقل 4500 ساعت (حداقل 36 ماه در طول 8 سال) بدون احتساب مدیریت پروژه‌های موازی و همزمان.

2. افراد دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم:

  • تجربه‌ی مفید کاری به عنوان مدیر و یا همکاری در رهبری پروژه به مدت حداقل 7500 ساعت (حداقل 60 ماه در طول 8 سال) بدون احتساب مدیریت پروژه‌های موازی و همزمان.

3. برای کلیه داوطلبین شرکت در آزمون:

  • گواهینامه شرکت در دوره‌های آموزشی مدیریت پروژه، نظیر آموزش دهنده‌های مجاز (R.E.P: Registered Education Provider) از طرف PMI و کسب حداقل 35 امتیاز PDU : Professional Development Unit

6 منابع آزمون PMP

برای شرکت در این آزمون، منابع مختلفی وجود دارد. کتاب‌های پم‌باک و ریتا را می‌توان اصلی‌ترین منابع آزمون PMP دانست. در ادامه تعدادی از این منابع را معرفی می‌کنیم:

1- PMBOK Guide 5th Edition

PMBoK Guide ابزار ضروری آماده سازی آزمون PMP است. حدود 75٪ سوالات امتحان بر اساس مطالب مندرج در PMBoK Guide است. تسلط بر آن اجباری است و هر متقاضی PMP باید آن را مطالعه کند. به یاد داشته باشید که اعضای سایت PMI یک کپی PDF رایگان از راهنمای PMBoK دریافت می‌کنند.

 2- Rita-PMP® Exam Prep 8th Edition – Rita Mulcahy

رویکرد کتاب‌های ریتا تفسیر مفاهیم دشوار مدیریت پروژه می‌باشد؛ بنابراین درک آن آسان‌تر و یادگیری آن سریع‌تر است. این کتاب به شما کمک می‌کند تا خلا دانش خود را شناسایی و روی مطالعه‌ی آن متمرکز کنید. همچنین، به شما در ارتقای سطح مهارت‌هایتان کمک می‌کند.

منابع آزمون PMP3- PMP Certification All-in-One For Dummies

با این کتاب می‌توانید مفاهیم عمده مدیریت پروژه را مرور کنید. ابزارها، تکنیک ها، خروجی‌ها، فرایندهای کلیدی و برخی معادلات رایج موجود در آزمون در این کتاب گردآوری شده‌اند. بسیاری از اصطلاحات کلیدی آن نیز در واژه نامه‌ی راهنمای مجموعه مدیریت پروژه (PMBOK) تعریف شده است.

4- PMP flash card

اگر در حال مطالعه برای آزمون PMP هستید، خواهید دید که منابع مختلفی برای مطالعه آزمون PMP در دسترس است. مطالب آموزشی PMP، سوالات امتحان PMP، فرمول‌های PMP و … فلش کارت‌های PMP نیز منبع بسیار مهمی برای مطالعه PMP هستند. فلش کارت‌ها بسیار مفید هستند؛ به ویژه هنگامی که می‌خواهید آنچه را که قبلاً مطالعه کرده‌اید، حفظ کنید.

5- PMP_PMBOK 100 Success Secrets

این کتاب به 100 سوال برتر انجمن مشاوره و آموزش، با نکات و عوامل موفقیت در تحقیق، ارزیابی، دستیابی و استفاده از اعتبار پروژه مدیریت دانش حرفه‌ای (PMP / PMBOK) اشاره می‌کند. در واقع، این کتاب به صد سوال اساسی که در مدیریت پروژه از ما پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهد.

6- Head First PMP

مجموعه Head First PMP، یک رویکرد غیررسمی و لذت‌بخش برای آماده سازی برای آزمون PMP ارائه می‌دهد. Head First PMP پوششی 100 درصدی از اصول و اهداف صدور گواهینامه PMP را به روشی قابل درک و آسان ارائه می‌دهد. این مجموعه با مفاهیمی که به یک روش منحصر به فرد توضیح داده شده، دیدی منحصربه‌فرد از مدیریت پروژه را در اختیار شما می‌گذارد.

منابع آزمون PMPهمچنین برخی از سایت‌ها و آزمون‌های شبیه ساز نیز گزینه‌های مناسبی برای آمادگی شرکت در آزمون PMP هستند. شبیه ساز آزمون را می‌توان یکی از بهترین منابع آزمون PMP دانست. در این لینک می‌توانید به یک شبیه ساز رایگان دسترسی پیدا کنید.

خدمات سفیرپیمنت در حوزه آزمون PMP

سفیرپیمنت علاوه بر کمک به شما برای یافتن منابع آزمون PMP، به شما در کلیه‌ی مراحل ثبت‌نام و پرداخت ‌های ارزی کمک می‌کند. شما از چه منابعی برای شرکت در این آزمون بهره بردید؟ آیا از خدمات سفیرپیمنت در حوزه‌ی پرداخت‌های ارزی برای ثبت نام در این آزمون استفاده کرده‌اید؟ منتظر نظرات شما هستیم.

در این باره بیشتر بخوانید

نمونه سوالات آزمون PMP

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *