آزمون cfa در ایران

جزئیات آزمون cfa در ایران +‌ شرایط، زمان و مکان آزمون

آخرین بروز رسانی:  ۱۵ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  7 دقیقه

آزمون CFA یکی از آزمون‌های بین‌المللی است که با استقبال زیادی از طرف دانش آموختگان حوزه مالی و سرمایه‌گذاری مواجه شده است. دارندگان این مدرک به عنوان یک کارشناس خبره در زمینه تحلیل‌گری بازار سرمایه و مدیریت مالی شناخته می‌شوند و جایگاه بهتری در این زمینه به دست می‌آورند. تحلیل گران مادی با اتخاذ بهترین تصمیمات، قدرت یاری شما را در پروژه‌های مالی و سرمایه‌گذاری زندگی و کار دارند. در این مقاله از چگونگی آزمون و دست یافتن به این مدرک مالی، با شما صحبت خواهیم کرد.

آزمون cfa چیست؟

امتحان تحلیل‌گر مالی یا Chartered Financial Analyst که به اختصار به آن CFA می‌گویند، یکی از معتبر‌ترین و قوی‌ترین آزمون‌ های سرمایه‌گذاری و مالی در جهان است. آزمون CFA توسط موسسه CFA Institute در کشور آمریکا برگزار می‌شود و اخذ مدرک آن، ملزم به قبولی در سه سطح تعیین شده برای این آزمون می‌باشد. این آزمون با هدف ارتقاء حرفه مدیریت مالی جهانی و مدیریت سرمایه‌گذاری انجام می‌گیرد و علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جذب نموده است. در سال‌های اخیر اهمیت این مدرک بیشتر شده است؛ به طوریکه در مجله Financial Times از این آزمون، به عنوان Gold Standard یاد شده است.

 

آزمون cfa در ایران

 

جزییات آزمون  CFA

محدوده زمانی ۶ ساعت
هزینه متغیر است
ساختار آزمون سطح1) این سطح از آزمون دو بار در سال انجام می‌شود. ما‌ه‌های برگزاری این آزمون، ژوئن (June) و دسامبر (December) می‌باشد. این سطح از آزمون بر اساس دانش پایه‌ای، تجزیه و تحلیل ساده با استفاده از ابزار سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود.

سطح 2) این سطح از آزمون تنها یکبار در سال و در ماه ژوئن (June) برگزار می‌شود. این بخش از آزمون بر پایه استفاده از ابزار و مفاهیم سرمایه‌گذاری با تمرکز بر ارزیابی تمام دارایی‌ها برگزار می‌گردد.

سطح 3) این سطح از آزمون یکبار در سال و در ماه ژوئن برگزار می‌‌شود و بر مبنای تجزیه و تحلیل مفاهیم در انواع برنامه‌های مدیریت پرتفولیو و برنامه‌های مالی متمرکز است.

تعداد سوالات ۲۴۰
نمره مورد نیاز برای قبولی متغیر است.
نرخ قبولی از سال 2012 روند صعودی داشته است.
فرمت سوالات چندگزینه‌ای (تست)
پیش نیازها ۴ سال تجربه کاری مفید، آگاهی درخصوص مدیریت و زیر شاخه‌ها
زمان آزمون ژوئن و دسامبر
نتایج آزمون معمولا در طول ۶ ماه ارائه می شود.
سایت رسمی آزمون CFAInstitute.org

مراکز برگزاری آزمون CFA

موسسه CFA آمریکا، در اغلب کشورها و شهرهای بزرگ جهان امکانات لازم جهت برگزاری این آزمون را فراهم کرده است. همچنین آزمون‌های CFA، در بیش از ۱۷۰ شهر در ماه ژوئن و بیش از ۷۰ شهر در ماه دسامبر برگزار می‌شود. کشور‌هایی مانند آمریکا، کانادا، آلمان، ترکیه، آذربایجان، عربستان و… هر ساله میزبان داوطلبین آزمون CFA هستند.

 

تاریخ آزمون cfa

 

مراکز برگزاری آزمون CFA در ایران

متاسفانه هنوز در کشور ایران، مرکزی برای برگزاری این آزمون وجود ندارد؛ به همین دلیل، ایرانیان خواستار شرکت در این آزمون می‌بایستی کشور دیگری را انتخاب کنند که این مسئله هزینه و استرس آزمون را افزایش می‌دهد. مراکز واقع شده در دبی، استانبول، ترکیه، امارات، باکو و… انتخاب در اولیت اکثر ایرانیان است.

 

تاریخ آزمون cfa

همان‌طور که گفته شد، این آزمون در مراتب مختلف و در ماه‌های ژوئن و دسامبر برگزار می‌شود. البته ماه‌های گفته شده زمان انجام ارزیابی است و فعالیت‌های مربوط به ثبت‌نام، ارائه مدارک، نتایج آزمون و… به ماه‌های دیگر موکول می‌شود که همه ساله سایت رسمی آزمون CFA آن را اطلاع‌رسانی می‌کند. به نقل از سایت رسمی این آزمون، موسسه CFA تصمیم دارد تا از سال 2021 آزمون را در سطح 1 به صورت الکترونیکی برگزار کند. این ویژگی موجب راحتی داوطلبان در هنگام آزمون می‌شود‌. همچنین در ساختار این آزمون نیز تغییراتی به وجود می‌آید و نوبت‌های برگزاری آزمون به ماه‌های فوریه، می، آگوست و نوامبر ارتقا خواهد یافت.

 

تاریخ آزمون cfa

 

تعیین محل برگزاری آزمون شما

در زمان ثبت‌نام آزمون cfa، لیست مراکز آزمون به شما اعلام می‌شود و شما می‌توانید محل موردنظر را انتخاب کنید. به علاوه تا مدت تعیین شده‌ای پس از ثبت‌نام، فرصت تغییر محل آزمون خود را دارید.

 

کارت ورود به جلسه

کارت ورود به جلسه تقریبا چهار‌ هفته قبل از تاریخ آزمون در دسترس شما قرار خواهد گرفت. از مکان برگزاری آزمون و مشخصات تعیین شده در کارت خود مطمئن شوید.

 

دستورالعمل‌های خاص

هر آزمونی قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به خود را دارد. پس از اخذ کارت ورود به جلسه آزمون CFA، قوانین و الزامات این آزمون را در وب سایت موسسه CFA مورد بررسی قرار دهید.

 

درخواست تغییر مکان آزمون

موسسه CFA برای تغییر مکان آزمون، بازه زمانی در نظر گرفته است که متقاضیان می‌توانند با گزینه‌ی “تغییر مرکز آزمون من” از پرتال خود در وب سایت موسسه CFA، مکان آزمون خود را تغییر دهند. تمامی این تغییرات باید تا قبل از زمان تعیین شده صورت گیرد تا کارت ورود به جلسه شما منبطق با ویرایشات انجام شده، صادر گردد.

 

مقررات مرکز برگزاری آزمون

مقررات ورود و خروج از محل آزمون

کارت ورود به جلسه یکی از الزامات مهم برای ورود شما به محل آزمون است و این کارت تنها در مرکز آزمون و در تاریخ تعیین شده معتبر می‌باشد. دیر رسیدن شما به آزمون به مدت 30 دقیقه و بیشتر، به منزله حذف شدن شما از آزمون می‌باشد. همچنین ترک جلسه پیش از زمان تعیین شده ممنوع است. البته اطلاعات کامل‌تر در این خصوص، توسط سایت برگزارکننده این آزمون منتشر می‌شود.

 

مقررات مربوط به لوازم شخصی

مرکز آزمون CFA محلی را برای وسایل شخصی در نظر خواهد گرفت، ولی شما سعی کنید وسایل اضافی به همراه نداشته باشید؛ چرا که هیچ یک از موسسات مربوطه، مسئولیتی در قبال اشیا گم‌ شده شما ندارند. همچنین سایت رسمی موسسه CFA، وسایل موردنیاز برای آزمون را اطلاع می‌دهد.

 

خدمات سفیرپیمنت در این حوزه

همان‌طور که گفته شد، آزمون CFA نوعی آزمون بین‌المللی مهم در زمینه مالی و سرمایه‌گذاری است؛ از این‌رو برای پرداخت هزینه‌ های مربوط به ثبت‌نام آن، نیازمند کارت‌های ارزی می‌باشید. سفیرپیمنت به عنوان تیمی متخصص در زمینه پرداخت‌های ارزی، خدمات مربوط به ثبت‌نام این آزمون را برای شما انجام می‌دهد.

 

سوالات متداول

۱- برای آمادگی در آزمون CFA چه کنیم؟

یکی از راه های آمادگی در آزمون CFA ثبت نام در دوره آموزش CFA است. بررسی نمونه سوالات سال‌های گذشته نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *