آزمون گوته

آزمون گوته Goethe آلمان چیست؟

آخرین بروز رسانی:  ۲۳ مهر, ۱۴۰۲
2 دیدگاه
زمان مطالعه:  11 دقیقه

کشور آلمان ازنظر میزان جذب دانشجویان خارجی به منظور تحصیل و اشتغال یکی از قدرت‌های منطقه محسوب می‌شود و همین موضوع باعث شده است تا دانشجویان زیادی علاقه مند به تحصیل و یا اشتغال در این کشور باشند. اما همان‌طور که میدانید امروزه سفر کردن به کشورهای مختلف به منظور مهاجرت و یا اشتغال کار آسانی نیست؛ از این‌رو افرادی که قصد ادامه تحصیل و کسب شغل در این کشور را داشته باشند، می‌بایست در دوره‌های مشخصی شرکت نمایند تا میزان تسلط آن‌ها بر زبان آلمانی بر اساس معیارهای موردنظر دانشگاه‌ها سنجیده شود. یکی از آزمون‌های طراحی شده در این زمینه آزمون گوته می‌باشد. در این مقاله قرار است بیشتر با ماهیت امتحان گوته آشنا شویم. پس همراه ما باشید.

 

پشتیبانی پرداخت آزمون‌ها

آزمون گوته چیست؟

همان‌طور که گفته شد، کشور آلمان کشوری است که از نظر پذیرش افراد برای اشتغال و یا مهاجرت بسیار قدرتمند است. اما این کشور نیز شرایط مخصوص به خود را برای پذیرش داوطلبان دارد که لازم است این شرایط به نحو خوبی برطرف شود تا شرایط اشتغال و یا مهاجرت در این کشور فراهم شود. آزمون گوته (goethe) یکی دیگر از آزمون‌های بین المللی است که برای سنجش زبان آلمانی به کار می‌رود. این آزمون شرایط موردنیاز برای افرادی است که تصمیم دارند در دانشگاه‌های کشور آلمان ادامه تحصیل دهند یا قصد زندگی و کار در آلمان را دارند را فراهم می‌کند. این آزمون در سطوح مختلفی از A1 تا C2 برگزار می‌گردد که هر یک از این سطح‌ها اهداف خاصی را دنبال می‌کنند، از این‌رو آزمون گوته در واقع گواهینامه همان سطح B1 به‌عنوان ششمین سطح از مرجع مشترک سطوح زبان در اروپا است.

علاوه بر کشور آلمان، افرادی که قصد تحصیل در کشورهای سوئیس، اتریش و لیختن‌اشتاین را دارند نیز می‌بایست در آزمون گوته شرکت کنند. همان‌طور که آزمون آیلتس در کشورهای انگلیسی‌زبان نشان‌دهنده مهارت افراد خارجی بر زبان انگلیسی است، این آزمون در کشورهای آلمانی‌زبان برای سنجش مهارت برگزار می‌شود. در ادامه با سطوح این آزمون آشنا خواهید شد.

 

سطوح آزمون گوته

همان‌طور که گفته شد آزمون گوته با هدف سنجش سطح توانایی افراد در زبان آلمانی در شش سطح متفاوت از A1 تا C2 برگزار می‌گردد. کاملا واضح است که سطوح بالاتر مزایای بیشتری برای داوطلب دارد و شرایط اشتغال، ادامه تحصیل و یا مهارجت را به طرز آسان‌تری برای فرد فراهم می‌کند. در ادامه این سطوح را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد.

 

سطح A1

پایین‌ترین سطح آزمون گوته مربوط به سطح A1 است. تسلط بر جملات ابتدایی و کلمات روزمره از ویژگی‌های این سطح است. افرادی که قصد پیوستن به خانواده‌ی خود در آلمان را دارند، می‌توانند با گذراندن دو ترم آلمانی نمره این سطح را اخذ نمایند. این مرحله از امتحان گوته پایین ترین مرحله است و نمیتوان چندان انتظار مزایایی از آن داشت. از این رو سعی کنید خود را برای مراحل بالاتر آماده کنید.

 

سطح A2

تسلط بر دایره کلمات وسیع‌تر ویژه افرادی است که در این سطح به سر می‌برند. از ویژگی‌های این سطح آن است که افراد می‌توانند ارتباط بهتری با اطرافیان خود برقرار کنند و در موقعیت‌های ساده توانایی بیان نظرات و درخواست‌های خود را دارند. چهار ترم گذراندن زبان آلمانی افراد را در این بخش موفق می‌کند. این سطح نسبت به سطح قبلی کمی بالاتر است و قادر است در این آزمون نمره خوبی را برای شما به دنبال داشته باشد.

 

سطح B1

گفت‌و‌گو در مورد تمام مسائل روزمره، درک نکات اصلی صحبت‌ها و گفتارهای عامیانه آلمانی از جمله مهارت‌هایی است که فرد با داشتن سطح B1 آزمون گوته به دست می‌آورد. توجه داشته باشید که این سطح از زبان آلمانی، برای ورود به آلمان مورد قبول است و شانس تایید درخواست ویزا را بالا می‌برد.

 

سطح B2

فردی که دارای سطح B2 آزمون گوته قرار دارد، به‌راحتی می‌تواند متون تخصصی این زبان را درک کند و در مورد مسائل تخصصی رشته تحصیلی خود با دیگران بحث و گفت‌وگو کند. پس از گذراندن 11 ترم زبان آلمانی افراد می‌توانند در این آزمون موفق شوند. همچنین بسیاری از دانشگاه‌های آلمانی که هزینه تحصیل آن‌ها رایگان است، شرط ورود متقاضیان را داشتن سطح B2 قرار داده‌اند.

 

سطح آزمون B2

 

سطح C1

از جمله مراحل پیشرفته این آزمون سطح C1 است. فردی که در این سطح از آزمون گوته قرار دارد می‌تواند بدون تمرکز آلمانی را به‌صورت سلیس و بدون مکث صحبت کند. این سطح برای پزشکان و یک سری رشته‌های تخصصی که در مقاطع بالا تحصیل می‌کنند بسیار موردنیاز است. البته زحمت به دست آوردن این سطح با 15 ترم خواندن زبان آلمانی جبران می‌شود.

 

سطح C2

فردی که دارای سطح C2 آزمون گوته است بدون هیچ‌گونه مشکلی و همانند یک فرد آلمانی‌تبار به راحتی صحبت می‌کند. رسیدن به این سطح با گذراندن 20 ترم زبان آلمانی ممکن است و پس از آن فرد می‌تواند اطلاعات متعددی را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده و خلاصه‌ درک شده‌ای ازآنچه می‌خواهد را بنویسد.

 

بخش‌های مختلف آزمون

تمامی آزمون‌های تعیین سطح و آزمون‌های بین المللی دارای بخش‌های متعددی هستند تا کار ارزشیابی شفاف‌تر و دقیق‌تر انجام شود. آزمون گوته نیز دارای بخش‌های مخصوص به خود می‌باشد که متقاضی می‌بایست در هر بخش حداقل نمره قابل‌قبول را اخذ نماید. این بخش‌ها به شرح زیر هستند.

  • بخش درک مطلب یا لزن (lesen)
  • بخش شنیدن یا هوقن(Hören)
  • بخش نوشتن یا شریبن (Schreiben)
  • بخش صحبت کردن یا اشپرشن (Sprechen)

 

نتیجه آزمون گوته مورد تأیید چه کشورهایی است؟

نتیجه آزمون گوته مورد تأیید کشورهای اتریش، سوئیس و لیختن اشتاین است.

نمره قبولی در ازمون

برای قبولی در این آزمون گوته لازم است که داوطلبان به بیش از ۶۰ درصد سؤالات پاسخ صحیح بدهند و در تک‌تک بخش‌ها نیز نمره قابل‌قبول اخذ کنند. البته ناگفته نماند در صورت عدم قبولی در یک بخش، متقاضی می‌تواند مجددا در همان بخش شرکت کند.

نمونه سوالات گوته

برای این آزمون در هر بخش نمونه سوالات متنوعی وجود دارد. در این مقاله سعی می‌کنیم دو نمونه از نمونه سوالات گوته را برای شما قرار دهیم.

 

محل برگزاری آزمون گوته

یکی از مزیت‌های بزرگ این آزمون، وجود تحصیل رایگان در کشور آلمان است که باعث شده سالانه حدود ۳۰.۰۰۰ ایرانی در این آزمون شرکت کنند و ایران نیز جزو لیست پنج کشور اول جهان ازنظر تعدد برگزاری آزمون گوته باشد. در ایران این آزمون تحت نظر موسسه گوته در تهران برگزار می‌گردد.

 

بیشتر بخوانید : موسسه زبان آلمانی

 

منابع آزمون گوته

ناشران آلمانی بر اساس سطوح اعلام‌شده برای این آزمون از سمت کادر رفرنس مشترک اروپا، کتب و نمونه سؤالات آزمون را تألیف می‌کنند. برای دستیابی به منابع این آزمون به صفحه کتاب آمادگی آزمون گوته مراجعه کرده و از منابع موجود استفاده کنید.

 

منابع گوته

 

مدت اعتبار مدرک گوته

مدت ‌زمان اعتبار مدرک زبان گوته 2 سال است. البته این زمان برای کسانی است که قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را دارند. اما اگر برای اخذ اقامت از یک کشور آلمانی ‌زبان نسبت به انجام این آزمون اقدام کردید، مدرک آن اعتباری مادام‌العمر دارد.

 

هزینه ثبت نام آزمون

همان‌طور که گفته شد، آزمون گوته دارای سطوح مختلفی است که هر یک هزینه مشخص و جداگانه‌ای به خود اختصاص داده‌اند. البته هزینه آزمون گوته در همه دنیا یکسان می‌باشد. هزینه

هزینه امتحان Goethe برای هر سطح عبارت است از:

  • هزینه آزمون a1 گوته حدودا 105 یورو
  • هزینه آزمون a2 گوته حدودا 125 یورو
  • هزینه آزمون b1 گوته حدودا 210 یورو
  • هزینه آزمون b2 گوته حدودا 240 یورو
  • هزینه آزمون c1 گوته حدودا 270 یورو
  • هزینه آزمون c2 گوته حدودا 295 یورو

 

خدمات سفیرپیمنت در حوزه آزمون گوته

همان‌طور که اشاره کردیم، آزمون گوته از جمله آزمون های بین‌المللی‌ای است که ثبت نام در آن نیازمند پرداخت های ارزی است. این پرداخت‌ها می‌توانند از طریق مسترکارت و یا ویزاکارت انجام شوند که البته دشواری‌های خاص خود را به همراه دارد. از این‌رو سفیرپیمنت با تیمی متخصص در زمینه پرداخت‌های ارزی، می‌تواند شما را در پرداخت هزینه‌های ثبت نام این آزمون یاری کند. همچنین سفیرپیمنت با ارائه مطالب کامل و جامع در خصوص این آزمون می‌تواند شما را برای موفقیت بیشتر در این آزمون راهنمایی کند. در خصوص سوال از ماهیت این آزمون و نحوه ثبت نام و پرداخت هزینه می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

 

نتیجه

آلمان یکی دیگر از کشورهای پر متقاضی برای تحصیل و کسب شغل است که در بین ایرانیان نیز متقاضی زیادی دارد. اما مهاجرت و یا ادامه تحصیل در این کشور نیاز به الزامات خاصی دارد. یکی از این الزمات شرکت در دوره‌های خاصی است که توانایی افراد متقاضی در زبان آلمانی مورد سنجش قرار گیرد. آزمون گوته یکی از این الزاماتی است که لازم است افراد متقاضی به منظور سنجش سطح زبان آلمانی خود در سطوح مختلف آن شرکت کنند. آزمون گوته در شش سطح برگزار می‌شود که از سطوح A1 شروع و تا C2 ادامه می‌یابد. سطوح پایین‌تر مقدماتی است و سطوح بالاتر نشان دهنده میزان توانایی و سواد داوطلب در زمینه زبان آلمانی است که در این زمقاله به طور کامل بررسی و مورد تشریح قرار گرفته است.

مدرک این آزمون به مدت دو سال برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارند و برای افرادی که قصد زندگی در این کشور را دارند به صورت مادام‌العمر دارای اعتبار است. در متن مقاله بالا نکات مهم و مربوط به این آزمون گنجانده شده است که به شما کمک می‌کند در این آزمون موفقیت بیشتری کسب کنید. امیدواریم استفاده از این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

سوالات متداول

 

1- برای سطح B1 چه مدت آموزش لازم است؟

همانطور که در متن مقاله گفته شد، در کلاس‌های عادی حدود ۹ ماه زمان برای رسیدن به سطح B1 لازم است. اما کلاس‌های فشرده می‌توانند در زمان کوتاه‌تری شما را به نتیجه برساند.

2- آیا نتیجه آزمون Goethe فقط برای تحصیل در آلمان است؟

همان‌طور که گفته شد، این آزمون صرفا برای تحصیل در کشور آلمان نیست و متقاضیان این آزمون نه تنها برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان بلکه برای کار و اشتغال به نتیجه‌ی این آزمون نیاز دارند. همچنین برخی از کشورهای دیگر هستند که برای پذیرش در آن‌ها باید از این آزمون کمک بگیرید.

 

3- برای مهاجرت تحصیلی به آلمان به چه سطح آزمون گوته نیاز داریم؟

برای مهاجرت به آلمان و تحصیل در آنجا، متقاضیان بر اساس نیاز و درخواست دانشگاه مدنظر خود به مدرک امتحان گوته a1 و امتحان b1 گوته و در برخی دانشگاه ها به b2 نیاز دارند. اما بهتر است مدرک این آژمون را در سطوح بالا داشته باشید تا به راحتی بتوانید مورد پذیرش دانشگاه‌های مختلف و یا مراکز گوناگون برای اشتغال شوید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(2)
   
اعظم کاربر سایت ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

سلام اگر بخوام تو آزمون b2 شرکت کنم نیاز هست هزینه سطح های قبلی رو پرداخت کنم یا نه؟ ممنونم

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت مدیر سایت ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

    سلام. خیر. پرداخت همان سطح کافیست.