آزمون TEF

معرفی کامل آزمون TEF

آخرین بروز رسانی:  ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  12 دقیقه

افرادی که قصد مهاجرت به فرانسه یا کانادا را دارند، به منظور اثبات تسلط خود به زبان فرانسوی می‌بایست در آزمون TEF شرکت کنند. برای این دسته از داوطلبان در سرتاسر دنیا آزمون‌های مختلفی برگزار می‌گردد تا نه تنها افراد از سطح آگاهی خود در زمینه زبان فرانسوی مطلع شوند بلکه از مزایای این آزمون‌ها نیز استفاده کنند. در این مقاله اهمیت و مزایای آزمون TEF را به طور کامل شرح خواهیم داد.

 

پشتیبانی پرداخت آزمون‌ها

آزمون TEF چیست؟

آزمون تف TEF مخفف عبارت de Francais  Test d’Evaluation و به معنای آزمون استاندارد زبان فرانسه می‌باشد. این آزمون برای ارزیابی سطح تسلط غیر فرانسه ‌زبانان در نظر گرفته شده است. از جمله مزیت‌های اخذ مدرک TEF، پذیرش در دانشگاه‌های فرانسوی و یا کارنادایی و یا مهاجرت به این کشورها است. این آزمون توسط CCIP مدیریت می‌شود و شامل سه قسمت الزامی و دو بخش اختیاری است.

بخش درک مطلب، گرامر، شنیداری و لغات الزامی هستند و متقاضیان به صورت یک جا آزمون را انجام می‌دهند. در حالی که آزمون نوشتن و صحبت کردن اختیاری است و داوطلبان می‌توانند آن در زمانبندی‌های جداگانه و مشخص به پایان برسانند. توجه داشته باشید، این آزمون در سال 2012 به رسمیت شناخته شد و از سوی وزارت آموزش ملی، آموزش عالی و تحقیقات، به عنوان یک بخش از پیش ثبت نام در دانشگاه‌های معتبر ارزیابی شد.

 

هدف آزمون TEF

این آزمون با سنجش مهارت‌های داوطلبان خود هدف‌هایی را به دنیال دارد:

  • شناسایی سطح مهارت‌های متقاضی آزمون زبان فرانسه اولین هدفی است که این آزمون آن را دنبال می‌کند.
  • آزمون TEF ابزاری برای اندازه گیری سطح کیفی و کمیتی زبان آموزان فرانسه می‌باشد.
  • این آزمون با سطوح مختلف خود، نتیجه‌ای جامع از بررسی سطح فردی زبان آموز در زبان فرانسه ارائه می‌کند.

 

انواع آزمون TEF

به طور کلی آزمون تف به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • TEFaQ: آزمون TEFaQ برای افرادی مناسب است که قصد مهاجرت به کبک یا تحصیل در یکی از 7 دانشگاه کبک در کشور کانادا را دارند. این آزمون به این دلیل برای این منطقه اهمیت دارد که اغلب مردمان ساکن در استان کبک کانادا، فرانسوی زبان هستند.
  • TEF Canada: افرادی که قصد تحصیل یا اقامت در کشور کانادا را دارند و خواهان آن هستند که در آینده شهروند کانادا شوند لازم است که در آزمون TEF Canada شرکت کنند. از آن‌جایی که زبان‌های انگلیسی و فرانسوی جز زبان‌های رسمی این کشور هستند، افرادی که با زبان فرانسوی آشنایی داشته باشند، شانس بالایی برای مهاجرت به این کشور خواهند داشت.
  • TEF: این آزمون به منظور سنجش دانش افراد در حوزه‌ی زبان فرانسه طراحی شده است و برای افرادی که قصد مهاجرت، تحصیل یا کار در فرانسه یا کشورهای فرانسوی زبان را دارند، بسیار مناسب است.

 

ساختار آزمون TEF

همانطور که قبلا اشاره کردیم، آزمون TEFشامل 3 بخش الزامی و 2 بخش اختیاری است.

 

بخش الزامی آزمون  TEF

در بخش الزامی آزمون سوالات چهار گزینه‌ای مطرح می‌شود که در مجموع شامل 80 سوال می‌باشد که به ترتیب از آسان به سخت چیده شده است. سوالات از سطح  A1شروع و به مرور تا سطح C2 می‌رسد.

درک مطلب: این بخش از آزمون شامل 50 سوال در مدت زمان 60 دقیقه می‌باشد که به صورت سوالات چند گزینه‌ای و کوتاه پاسخ هستند. این سوالات توانایی داوطلبان را در مکالمات هر روزه اندازه گیری می‌کند. همچنین در این بخش از داوطلبان خواسته می‌شود که متون آزمون در مورد اوضاع و مکالمه‌‌های روزمره و متن منابعی مثل، تبلیغات و مجلات را درک کنند و یا در سطوح بالاتر متون تخصصی، مباحث علمی و ادبی را متوجه شوند.

ساختار زبان (کلمات و گرامر): این بخش از آزمون شامل 40 سوال در مدت زمان 30 دقیقه است که به صورت سوالات چهار گزینه‌ای آورده شده و توانایی متقاضی را در انتخاب و ترتیب صحیح کلمات در حوزه قواعد، مورد ارزیابی قرار می‌دهد. سوالات این بخش نیز در مورد اوضاع و مسائل روزمره کشورهای فرانسوی زبان است.

درک شنیداری: این بخش از آزمون شامل 60 سوال در مدت زمان 40 دقیقه در قالب سوالات چندگزینه‌ای است. نحوه سوالات آزمون به گونه‌ای طراحی شده است که متقاضی را ملزم می‌کند تا موضوع مکالمه را تشخیص و اطلاعات اصلی آن را شناسایی کند. فهم متقاضی از پیام کلی و درک نکات کلیدی متن صوتی پخش شده که در مورد موضوعات مرتبط با تحصیل یا کار است، بسیار مهم می‌باشد.

 

بخش اختیاری آزمون  TEF

آزمون اختیاری شامل 2 سوال در مدت زمان 60 دقیقه است که به صورت نوشتاری داوطلب را مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهد.

آزمون نوشتاری: در این بخش، متقاضی می‌بایست در متن نوشتاری خود از زمان‌های متنوعی (به خصوص زمان گذشته) استفاده کند و نقطه نظر خود را درخوص موضوع خواسته شده با دلیل بیان کند. به‌طور کلی پنج موضوع برای این بخش مشخص شده است که متقاضی باید 2 موضوع را انتخاب و برای آن‌ها متنی بنویسد که این 5 موضوع شامل موارد زیر می‌باشد.

نوشتن پیام: این اولین سوال آزمون است و از داوطلب خواسته می‌شود که پیامی 40 کلمه‌ای به صورت کاملا واضح بنویسید.

نامه شخصی: در این قسمت از داوطلب خواسته می‌شود که نامه‌ای 60 کلمه‌ای در مورد موقعیت‌های روزمره بنویسید.

گزارش: متقاضیان در این بخش می‌بایست گزارشی از تجربیات شخصی خود ارائه بدهند و یا داستانی از آن بنویسید و یا نقطه ‌نظر خود را در مورد موضوعی خاص بیان کنند. این بخش شامل حداقل 80 کلمه می‌باشد.

متن توضیحی یا توصیفی: این قسمت شامل نوشتن متن توصیفی در حدود 100 کلمه است. بیان دلیل و یا استدلال در خصوص موضوع خواسته شده ضروری است.

بیان نقطه نظر: در این نوع سوال دو نقطه نظر مقایسه می‌گردد و از شما خواسته می‌شود که در مورد آن‌ها نظر دهید و در نهایت با یکی از آن‌ها موافقت کنید. حداکثر تعداد لغت در این بخش 100 تا 120 کلمه خواهد بود.

 

آزمون شفاهی:

در این بخش متقاضی با یک آزمون‌گر، 2 مصاحبه کوتاه انجام می‌دهد که مدت زمان آن 35 دقیقه است. در این قسمت از متقاضی خواسته می‌شود که در مورد موضوعی به زبان فرانسه نظر خود را بیان کند. مصاحبات افراد در حین برگزاری آزمون ضبط و به مرکز CCIP فرستاده خواهد شد. ارزیابی شوندگان در این بخش بر اساس توانایی‌ داوطلبان در واکنش به سوالات و اشاره‌های آزمون‌ گیرنده صورت می‌پذیرد. متقاضی در گفتگوی خود باید سرخط مشخصی از دلایل داشته باشد و واضح صحبت کند.

آزمون tef canada

 

چرا می بایست در آزمون تف شرکت کرد؟

شرکت در آزمون تف دلایل مختلفی دارد که داوطلبان را وادار به شرکت در این آزمون می‌کنند.

  • ادامه تحصیل در فرانسه
  • کسب گواهی شهروندی فرانسه
  • مهاجرت به کانادا و کسب گواهی شهروندی کانادا (TEF CANADA)
  • مهاجرت به استان کبک (TEFAQ)
  • تایید سطح مهارت زبان فرانسه در محیط کار
  • ارزیابی سطح مهارت فرانسه کارمندان در مراحل استخدام

 

آزمون TEF به چه ترتیب انجام می گیرد؟

آزمون تف می‌تواند به صورت الکترونیکی یا کاغذی برگزار گردد و نیاز به هیچ‌گونه مدرک قبلی برای آزمون ندارد.

 

هدف آزمون TEF

ارزیابی مهارت‌های فرانسوی داوطلبان در آزمون TEF در یک سیستم هفت سطحی سنجش می‌شود. این سطوح از سطح 0+ (مهارت‌های پایه) تا سطح 6 (تسلط کامل) متغیر است. در ادامه این مقیاس‌ها را شرح خواهیم داد:

  • 6 سطح که شامل سنجش مهارت‌ها از سطح A1 تا C2 که چهارچوب مرجع زبان‌ها در اروپا (CEFR) است.
  • 12 معیار که مهارت زبان کانادایی (NCLC-niveaux de compétence linguistique canadiens) را مورد سنجش قرار می‌دهد.

 

شرایط شرکت در آزمون زبان فرانسه tef

برای شرکت در این آزمون لازم است که داوطلبان شرایط آن را دارا باشند. شرط اول آن است که داوطلبان بالای 16 سال داشته باشند. همچنین لازم است داوطلبان به خوبی این زبان را فرا گیرند و سپس خود را آماده این آزمون کنند. به عبارتی شرکت در این آزمون بدون آمادگی از قبل کار چندان درستی نیست. توجه داشته باشید که فاصله مجاز برای شرکت در این آزمون، 2 ماه است و رعایت آن از طرف کلیه داوطلبان الزامی است.

 

مدرک آزمون TEF

همان‌طور که می‌دانید، مدرک آزمون تف به کسانی اعطا می‌شود که این آزمون را با موفقیت گذرانده باشند. همچنین در مدرک TEF نمره کسب شده و سطح آزمون دهنده ذکر می‌شود. این مدرک تا یک سال دارای اعتبار است و داوطلبان می‌توانند در طی این زمان از آن استفاده کنند.

 

نتیجه آزمون TEF

پس از تصحیح آزمون، نتایج آزمون به ایمیل داوطلب ارسال می‌شود. اعتبار این گواهینامه یک ساله است و این نتایج شامل نمره در تمامی بخش‌های آزمون می‌باشد. توجه داشته باشید که داوطلب می‌تواند دراین آزمون دوباره شرکت کند. با این حال، میان دو آزمون می‌بایست دو ماه فاصله باشد.

 

آزمون tef چیست

 

محدودیت سنی

شرکت در آزمون TEF دارای محدودیت سنی است. داوطلبین برای شرکت در آزمون TEF باید حداقل ۱۶ سال داشته باشند.

 

زمان برگزاری آزمون TEF

تاریخ و زمان آزمون TEF در سال 2021 به این صورت است:

TEF Canada: 9 April

TEFAQ: 15 April

TEF Canada: 16 April

TEF: 23 April

 

نمرات آزمون tef

نمرات آزمون tef شامل دو بخش نمرات الزامی و اختیاری می‌باشند. بخش الزامی در کل 900 نمره دارد که از این میان بخش نوشتاری 300 نمره به خود اختصاص می‌دهد. درک شنیداری 360 نمره دارد و حداکثر نمره در قسمت قواعد و لغات 240 است. نمرات در بخش اختیاری در بخش نوشتاری 450 است و در بخش شفاهی 450 نمره دارد.

 

هزینه آزمون tef

این آزمون بر خلاف آزمون‌های دیگر شرایط جالب‌تری برای پرداخت هزینه‌ها دارد. هزینه‌های مربوط به آزمون TEF نیز توسط مرکز برگزارکننده آزمون تعیین می‌شود و قیمت‌ها از فردی به فرد دیگر بسته به تعداد تست‌هایی که انتخاب می‌کند، متفاوت است. همچنین، هزینه آزمون tef canada با TEFaQ نیز متفاوت است.

 

ثبت نام در آزمون TEF

برای شرکت در این آزمون ابتدا باید در این آزمون ثبت‌نام کرده و هزینه مربوطه آن را پرداخت کنید. همچنین هنگام ثبت‌نام از داوطلبین مدارکی از داوطلبان خواسته می‌شود که عبارت‌اند از:

  • کپی یک کارت شناسایی رسمی (پاسپورت، گواهی‌نامه و…) به همراه عکس و امضا
  • یک فرم شناسایی عکس
  • پر کردن فرم اطلاعات شخصی که بعد از گذراندن آزمون از این فرم برای انجام یادداشت‌هایی درباره نتیجه استفاده می‌شود.

 

خدمات سفیرپیمنت در این حوزه

آزمون TEF نیز از جمله آزمون های خارجی و بین‌المللی است که ثبت نام در آن نیازمند پرداخت های ارزی از طریق مستر کارت و یا ویزا کارت است. از این‌رو شما می‌توانید ماهیت این آزمون را از طریق سفیرپیمنت دنبال کنید و همچنین پرداخت‌های ارزی خود را در این زمینه به سفیرپیمنت بسپارید. سفیرپیمنت به عنوان تیمی متخصص در زمینه پرداخت‌های ارزی و بین المللی برای انجام خدمات شما حاضر است.

 

نتیجه

آزمون تف TEF یا آزمون استاندارد زبان فرانسه شامل سه قسمت الزامی و دو بخش اختیاری است. هر قسمت این آزمون خود به چندین بخش تقسیم می‌گردد. داوطلبان این آزمون می‌توانند با توجه به اهداف خود در این آزمون شرکت کنند و موقعیت خود را در کشور فرانسه ارتقا بخشند. در متن این مقاله ماهیت این آزمون مورد بررسی قرار گرفته است که به شما کمک می‌کند تا آماده‌تر در این آزمون شرکت کنید.

 

سوالات متداول

 

1- آزمون TEF چه فرقی با TEFCanada و TEFaQ دارد؟

  همان‌طور که گفته شد، آزمون TEF جهت سنجش مهارت‌های داوطلبان زبان فرانسه برگزار می‌گردد و با توجه به استان و کشور موردنظر داوطلبان برای مهاجرت، می‌توان در TEFaQ و TEFCanada شرکت کرد.

 

2- محتوای آزمون TEF شامل چه مواردی است؟

آزمون TEF از دو قسمت اجباری و اختیاری تشکیل شده است که هر کدام شرایط مخصوص به خود را دارد.

 

3- ثبت نام آزمون TEF به چه صورت انجام می شود؟

ثبت نام آزمون TEF به صورت اینترنتی و از طریق سایت موسسات برگزار کننده این آزمون انجام گیرد.

 

4- منابع این ازمون چیست؟

این آزمون، منابع و مراجع بسیاری دارد. برای دستیابی به منابع آزمون tef کلیک نمایید.

 

5- تفاوت این ازمون با tcf چیست؟

این دو ازمون با هم یکدگیر تفاوت هایی دارند. پیشنهاد میشود که برای مطالعه تفاوت آزمون tef و tcf کلیک نمایید و مقاله آن را بخوانید.

 

6- نمونه سوالات ازمون تف کدامند؟

برای دستیابی به نمونه سوال آزمون tef کلیک نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *