آزمون PMP

PMP آزمون بین المللی مدیریت پروژه

آخرین بروز رسانی:  ۱۸ شهریور, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  6 دقیقه

مدرک PMP چیست؟

مدرک بین المللی PMP از معتبرترین مدارک در سطح جهان است. تمام مدیران و کارفرامایان حرفه‌ای در سراسر دنیا به خوبی از ارزش بالای این مدرک با خبر هستند. در واقع PMP، مخفف عبارت Project Management Professional به معنی مدیریت حرفه‌ای پروژه می‌باشد.

مدیریت یک پروژه امر مهمی است که هر کسی از پس آن بر نمی‌آید و یک مدیر موفق باید دانش، مهارت و تجربه کافی داشته باشد تا پروژه موفقیت آمیز به پایان برسد. اما چالش اصلی این جاست که چه کسانی قدرت و مهارت این کار را دارند؟

برای حل این مشکل و در راستای گسترش دانش مدیریت و رهبری پروژه موسسه PMI که یک موسسه آمریکایی است، وارد عمل شد و استانداردی را برای مشخص شدن مدیران مجرب و کارکشته ایجاد کرد. در سال 1984 اولین آزمون PMP توسط این موسسه برگزار و اولین گواهینامه‌های PMP صادر شد.

دارندگان مدرک بین المللی PMP از جایگاه حرفه‌ای خاصی برخوردار هسنتد چرا که این مدرک به دانش، مهارت، تجربه و تخصص شخص در مدیریت و رهبری پروژه‌ها گواهی می‌دهد و نشان می‌دهد که این‌ شخص به عنوان یک مدیر و مشاور حرفه‌ای می‌تواند پیشبرد موفقیت‌آمیز طرح‌های اجرایی را تضمین کند.

 

مزیت‌های دریافت مدرک PMP

امروزه مدرک PMP  محبوبیت بالایی دارد، روز به روز شناخته‌ شده‌تر می‌شود و افراد زیادی در صدد اخذ این گواهینامه‌ی بین المللی هستند. بزرگ‌ترین مزیت دریافت این مدرک، این است که در تمام جهان از اعتبار فوق العاده‌ای برخوردار است و کسی که موفق به دریافت PMP شود، شانس زیادی در پیدا کردن مشاغل مناسب با حقوق‌های نسبتا بالا در سراسر جهان دارد؛ چراکه این مدرک شایستگی شما را در قبول مشاغل مدیریتی و مدیرت پروژه‌های مختلف تضمین می‌کند.

در دنیایی که همه به دنبال کسب اعتبار بیشتر هستند، دریافت این مدرک می‌تواند گام مثبتی در ارتقای اعتبار و رتبه شغلی شما باشد. داشتن این مدرک دلیلی بر توانایی بالاتر شما در مدیریت پروژه‌ها است و این یعنی شما برای پذیرش مسئولیت‌های سخت‌تر و پیچیده‌تر کاملا آماده هستید. طبیعتا این ارتقای شغلی، همراه با ارتقای حقوق و مزایای شماست.

از سوی دیگر موفقیت یک پروژه، منوط به بعضی اسباب و شرایط است؛ یکی از مهم‌ترین فاکتورها که در موفقیت پروژه نقش به سزایی دارد، مدیر آن پروژه است. زمانی که مدیر یک پروژه  فردی با دانش و مهارت و تجارب بالا در این امر باشد، احتمال موفقیت پروژه نیز بالاتر می‌رود و این یعنی سود بیشتر و ریسک کمتر برای کسانی که در آن پروژه سهیم هستند.

پیشنهاد مطالعه: دانلود رایگان 10 نمونه سوال آزمون PMP (+ پاسخ نامه)

شرایط شرکت در آزمون PMP

اولین شرط شرکت در آزمون بین المللی PMP، شرکت در حداقل ۳۵ ساعت دوره‌ی آموزشی در مورد مدیریت پروژه می‌باشد.

دومین شرط، تعهد به پایبندی به آیین نامه‌ی اخلاق حرفه‌ای PMI می‌باشد.

افرادی که در آزمون PMP شرکت می‌کنند، دو دسته هستند:

  • افراد دارای مدرک لیسانس و بالاتر: افرادی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند، لازم است حداقل ۴۵۰۰ ساعت (حداقل در ۳۶ ماه و در طول ۸ سال قبل) سابقه‌ی کاری مدیریت و یا همکاری فعال در پیشبرد پروژه را داشته باشند؛ البته بدون احتساب مدیریت یا همکاری پروژه‌های موازی و همزمان.
  • افراد دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم: افرادی که دارای مدرک دیپلم یا فوق دیپلم هستند،‌ باید حداقل ۷۵۰۰ ساعت (دست کم در ۶۰ ماه ودر طول ۸ سال قبل) سابقه‌ی کاری مدیریت و یا همکاری فعال در پیشبرد پروژه را داشته باشند؛ البته بدون احتساب مدیریت یا همکاری پروژه‌های موازی و همزمان.

آزمون pmp چیست؟منابع آزمون

منبع اصلی آزمون PMP،‌ استاندارد پم‌باک (PMBOK) است که چند بار به زبان فارسی ترجمه شده است. یکی دیگر از منابع آزمون، آیین نامه اخلاقی PMI است. کتاب ریتا (PMP-Exam Prep) نیز از انتشارات موسسه RMC منبع مناسبی است. اما منابع ذکر شده، تنها منابع این آزمون نیستند و لازم است واقعا مدیریت و همکاری راهبردی در پروژه‌ها را به خوبی تجربه و لمس کرده باشید تا بتوانید از پس این آزمون بر بیایید.

در حال حاضر با کمی جست و جو می‌توانید منابع رایگان مختلفی برای این آزمون پیدا کنید؛ اگرچه مشخص نیست که از آن منابع سوالی آمده باشد اما مطالعه‌ی آن‌ها خالی از لطف نیست.

دوره‌هایی نیز برای آمادگی در این آزمون طراحی شده که می‌تواند در کسب نمره قبولی در این آزمون مفید باشد. بعضی از این دوره‌ها نیز در موسسات خصوصی در کشور ایران هم برگزار می‌باشد؛ این نکته را نیز گوشزد می‌کنیم که به هر موسسه‌ای اعتماد نکنید و لطفا قبل از شرکت در هر دوره‌ای به خوبی در مورد آن تحقیق کنید.

برای آزمون PMP، آزمون‌های شبیه سازی نیز وجود دارد که کمک شایانی به آمادگی بیشتر شما برای این آزمون می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 مورد از منابع آزمون PMP که برای قبولی باید قورتشان بدهید!

 

مشخصات آزمون PMP

در این آزمون ۲۰۰ سوال تستی وجود دارد. زمان پاسخگویی به سوالات، ۴ ساعت می‌باشد. خبر خوب این که آزمون PMP نمره‌ی منفی ندارد پس به هیچ وجه سوالی را بدون پاسخ باقی نگذارید.

نمره و درصد خاصی برای قبولی در پی ام پی ذکر نشده است. تجربه نشان داده است که اگر درصد پاسخ‌های صحیح شما حداقل ۶۵ الی ۷۰ درصد باشد، قبول خواهید شد. در آزمون آنلاین بلافاصله پس از اتمام آزمون متوجه رد یا قبول شدن‌تان می‌شوید.

مثل بقیه آزمون‌های بین المللی،‌ در این آزمون هم خبری از زبان فارسی نیست و برای شرکت در آزمون PMP حتما باید به یکی از زبان‌های انگیسی، فرانسه، آلمانی، چینی یا عربی داشته باشید. می‌توانید در فرایند ثبت نام، زبان مورد نظرتان را نیز تعیین ‌کنید.

 

محل برگزاری آزمون PMP

‌در حال حاضر مسئولیت برگزاری آزمون، بر عهده شرکت Prometric است که به نمایندگی از PMI این کار را انجام می‌دهد. آزمون پی ام پی به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. از آن جایی که این آزمون در کشور ایران برگزار نمی‌شود، بهترین گزینه آزمون آنلاین است چون سفر به کشورهای دیگر با هزینه‌های بالایی همراه است که لزومی به آن نیست.

اگر تمایل به شرکت حضوری در آزمون دارید، این آزمون در اکثر کشورها برگزار می‌شود و می‌توانید برای شرکت در آزمون، به کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، چین، ترکیه،‌ امارات، پاکستان و… سفر کنید.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *