نمره تافل

هر آنچه از نمره تافل باید بدانید!

آخرین بروز رسانی:  ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۲
2 دیدگاه
زمان مطالعه:  7 دقیقه

پشتیبانی پرداخت آزمون‌ها

 

تافل چیست؟

تافل (TOEFL) آزمونی است که میزان تسلط افراد به زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط در سطح موسسات و دانشگاه‌های خارجی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این آزمون به دو صورت اینترنتی و کاغذی برگزار شده و نحوه‌ی نمره‌دهی در هر یک از این روش‌ها متفاوت است. نمره تافل یک موضوع اساسی برای افرادی است که قصد ادامه‌ی تحصیل و یا بورسیه شدن در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند.

نمره زبان انگلیسی نقش مهمی در دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خارجی دارد؛ به نحوی که کسب حداقل نمره در آزمون‌های تافل و آیلتس به تنهایی می‌تواند منجر به رد پذیرش شما شود. برای هر متقاضی تافل، سوالات بسیاری در رابطه با نمره آن پیش می‌آید. در ادامه به تعدادی از این دست سوالات پاسخ می‌دهیم.

 

نمره تافل

نمره دهی در آزمون تافل به چه صورت است؟

آزمون تافل اینترنتی (ibt) دارای مقیاس نمره‌دهی از صفر تا 120 می‌باشد. هر کدام از چهار بخش شنیداری، گفتاری، نوشتاری و خواندن نمره‌ای بین 0 تا 30 دارند. در آزمون‌ تافل کاغذی (pbt) سه مهارت شنیداری، گفتاری و خواندن مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن یک آزمون سی دقیقه‌ای در زمینه‌ی مهارت نوشتاری برگزار می‌شود. نمراتی که از هر قسمت به دست می‌آید، بعد از تغییر مقیاس با هم جمع شده و نمره کل داوطلب را مشخص می‌کنند. این نمره می‌تواند بین 310 تا 677 تغییر کند.

 

برای پذیرش در دانشگاه‌ های آسیایی چه نمره تافلی نیاز است؟

معمولا در رابطه با دانشگاه‌های آسیایی کسب نمره‌ی 80 تا 85 از 120 کافی است.

 

آیا کسب متوسط نمره تافل برای پذیرش کافی است؟

معیار مشخصی برای تعیین نمره‌ی پذیرش در یک دانشگاه وجود ندارد و تنها در صورتی می‌توان یک نمره‌ تافل را خوب دانست که قابل رقابت با دیگر متقاضیان دانشگاه مقصد باشد. دقت داشته باشید که کسب نمره تافل خوب لزوما به معنی پذیرش شما در دانشگاه مقصد نمی‌باشد، بلکه عوامل دیگری مانند رزومه‌ي مطلوب، ارتباط با اساتید، ارائه‌ي مقالات ISI و… نیز در قبولی شما اثرگذار هستند. می‌توان گفت داشتن نمره‌ تافل خوب در کنار رزومه‌ی عالی، شما را تا حد زیادی به دانشگاه هدفتان نزدیک می‌کند.

 

تفاوت نمره آیلتس با تافل

ممکن است شما یکی از دو مدرک تافل یا آیلتس را داشته باشید و بخواهید در دیگری نیز شرکت کنید. با دانستن نمره‌ی خود در یکی از این آزمون‌ها می‌توانید نمره‌ي خود در آزمون دیگر را معادل سازی کنید. این به شما کمک می‌کند تا بتوانید سطح توانایی خود را در آزمون دیگر تخمین بزنید. سایت ETS که مرجع برگزاری آزمون تافل است، جدول زیر را برای معادل سازی نمرات این دو آزمون ارائه داده است. این مقایسه بر اساس تحلیل نمره‌ي 1153 دانشجو که هم در آزمون آیلتس و هم در آزمون تافل شرکت کرده بودند، به دست آمده است.

 

نمره تافل

این جدول معیار خوبی برای تخمین حدودی نمره است؛ اما نمی‌توان تنها به آن اکتفا کرد. هر چند نمره‌ي تافل و آیلتس اکثر دانشگاه‌ها با جدول فوق همخوانی دارد؛ اما نباید با تکیه‌ي صرف به این جدول، نمره‌ی مورد نیاز برای دانشگاه مقصد را محاسبه کرد.

دقت داشته باشید که آزمون تافل به شدت به مهارت‌های شنیداری وابسته است و کسی که مهارت شنیداری خوبی داشته باشد به راحتی می‌تواند نمره‌ی 25 از 30 را در قسمت گفتاری نیز کسب کند. در مقابل، این فرد در آزمون آیلتس ممکن است به مشکل بخورد؛ زیرا در آزمون آیلتس در مصاحبه‌ي رودررو شرکت می‌کند. این قبیل تفاوت‌ها سبب می‌شود تا نتوان به راحتی این دو آزمون را معادل سازی کرد.

 

مدرک تافل تا چه زمانی اعتبار دارد؟

نمره‌ تافل تا حداکثر 5 سال اعتبار خواهد داشت.

 

آیا شخص داوطلب می ‌تواند نمره تافل را به دانشگاه مقصد ارسال کند؟

خیر! تنها راه ارسال نمره به دانشگاه مقصد، درخواست دادن به سایت ETS است. شما با پرداخت هزینه‌‌ای از طریق کارت ارزی به ETS درخواست می‌دهید تا نمره تافل را به دانشگاه مقصد ارسال کند.

 

در صورت نداشتن کارت ارزی، برای ارسال نمره تافل چه باید کرد؟

شرکت‌های پرداخت مجازی بسیاری در داخل ایران هستند که هزینه‌ي ارسال شما را متقبل می‌شوند و شما می‌توانید معادل ریالی این هزینه را به آن‌ها پرداخت کنید.

 

گرفتن نمره در تافل راحت تر است یا آیلتس؟

به طور کلی، این دو آزمون تفاوت‌های ساختاری، کاربردی و ارزیابی بسیاری دارند. نمی‌توان به صورت قاطع نظر داد که کدام یک از این دو آزمون دشواری بیشتری دارد. اگر شما ویژگی‌های زیر را دارید، احتمالا کسب نمره در تافل برای شما آسان‌تر خواهد بود:

  • راحتی در کار با رایانه
  • راحتی در صحبت کردن با میکروفون به صورت فی‌البداهه در مقابل رایانه
  • داشتن مهارت تایپ سریع و دقیق
  • تسلط بر انگلیسی با استاندارد آمریکایی
  • تسلط در پاسخ به سوالات چند گزینه‌ای
  • راحتی یادداشت برداری در حین گوش دادن

در مقابل، احتمال کسب نمره در آیلتس برای افراد با ویژگی‌های زیر، آسان‌تر خواهد بود:

  • داشتن اعتماد به نفس بیشتر در مصاحبه‌ی رودررو
  • داشتن دستخط انگلیسی خوانا
  • تسلط بر طیف گسترده‌ای از لهجه‌های انگلیسی
  • ترجیح آزمون‌هایی با تنوع سوال (اعم از چندگزینه‌ای، جاخالی، صحیح/غلط و…)

سطح نمره پایین در تافل چند است؟

برای آزمون تافل اینترنتی، حداقل نمره کل 80 با نمره‌ي 20 یا بالاتر در بخش گفتاری سطح پایین نمره تافل است. شانس پذیرش با چنین نمره‌ای در اکثر دانشگاه‌ها بسیار اندک است، مگر آن که به صورت مشروط پذیرفته شوید و یا رزومه‌ی فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

 

سطح نمره تافل متوسط چند است؟

کسب نمره‌ی 20 یا بالاتر از قسمت آزمون گفتاری و کسب نمره‌ي بین 92 تا 100 در حالت کلی را می‌توان سطح نمره متوسط تافل دانست. باید دقت داشته باشید که با کسب این نمره احتمالا شانس قبولی در بیشتر دانشگاه‌های کانادا و تعداد زیادی از دانشگاه‌های آمریکا را از دست خواهید داد. در صورتی که این نمره را کسب کردید، بهتر است به سراغ تقویت رزومه و یا بهبود نمره‌ی معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد خود بروید.

 

اگر نمره تافل من پایین باشد چه باید بکنم؟

اگر نمی‌خواهید دانشگاه مقصدتان را تغییر دهید، چاره‌ای به جز شرکت مجدد در آزمون و کسب نمره‌ی بالاتر ندارید؛ اما اگر شرایطش را داشته باشید، درخواست دادن برای دانشگاه‌های تراز پایین‌تر می‌تواند گزینه‌ي خوبی برای شما باشد.

 

چگونه می‌ توان از حداقل نمره قبولی تافل دانشگاه های مختلف مطلع شد؟

دانشگاه‌های مختلف در مقاطع تحصیلی مختلف، نمره‌ي خاصی را برای پذیرش خود در نظر می‌گیرند. شما می‌توانید با جست‌وجو در گوگل و یا سایت دانشگاه مقصد حداقل نمره تافل برای قبولی در آن دانشگاه را بیابید.

 

چه کسانی نیاز به شرکت در آزمون تافل یا آیلتس دارند؟

تمامی افرادی که قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، باید در این آزمون‌ها شرکت کنند. تنها در صورتی که فرد سه سال متوالی در مدارس انگلیسی زبان تحصیل کرده باشد، نیاز به شرکت در این آزمون‌ها ندارد.

 

حداقل امتیاز در آزمون‌ های تافل یا آیلتس چیست؟

آزمون تافل نیاز به حداقل نمره 100 از 600 در تافل مبتنی بر مقاله دارد و آزمون آیلتس نیاز به حداقل نمره 7 دارد.

 

متوسط نمرات تافل بر اساس سطح تحصیلی

سطح تحصیلی یکی از عوامل موثر در تعیین نمره‌ی تافل است. جدول زیر متوسط نمرات هر یک از سطوح تحصیلی را نمایش می‌دهد:

 

نمره تافل

 

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(2)
   
محمدعلی علیزاد کاربر سایت ۲۳ دی ۱۳۹۹

سلام
ممنون بابت متن خوب تون
می خواستم بدونم هزینه پرداخت این آزمون چقدر هست؟
و اینکه شما می تونید پرداختش رو برای بنده انجام بدید؟

       
    کارشناس کاشان‌پی کاربر سایت ۲۷ دی ۱۳۹۹

    سلام، باعث خوش‎حالی ماست که محتوای ارائه شده براتون مفید بوده
    قیمت آزمون تافل در حال حاضر 245 دلار هست
    بله، پرداخت هزینه آزمون‎های بین‎المللی یکی از خدمات کاشان‎پی هست و برای پرداخت هزینه آزمون تافل در خدمت‎تون هستیم