مدرک آیلتس

تمام مراحل آزمون آیلتس

آخرین بروز رسانی:  ۱۹ شهریور, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  51 دقیقه

آزمون آیلتس در دو نوع عمومی و آکادمیک برگزار می‌شود. همه داوطلبان در آزمون‌های شنیداری و گفتاری یکسانی شرکت می‌کنند؛ اما بخش‌های خواندن و نوشتن متفاوت هستند. پیش از مطالعه‌ی فرمت و قالب آیلتس مطمئن شوید که نوع صحیح آزمون متناسب با نیاز خود را انتخاب کرده‌اید و برای آن آماده شده‌اید. 

جدول محتوا پنهان

بخش گوش دادن، خواندن و نوشتن در تمام آزمون‌های آیلتس در همان روز انجام می‌شود و هیچ وقفه‌ای بین آن‌ها وجود ندارد. بخش صحبت کردن می‌تواند حداکثر یک هفته قبل یا بعد از سایر آزمون‌ها تکمیل شود. کل زمان آزمون 2 ساعت و 45 دقیقه است.

قالب آزمون آیلتس – بخش شنیداری

30 دقیقه

شما به چهار صدای ضبط شده از انگلیسی زبانان بومی گوش خواهید داد و سپس پاسخ‌های خود را به یک سری سوالات می‌نویسید.

  • ضبط 1 – مکالمه‌ای بین دو نفر که در یک زمینه اجتماعی روزمره تنظیم شده است.
  • ضبط 2 – مونولوگ تنظیم شده در یک زمینه اجتماعی روزمره، به عنوان مثال سخنرانی در مورد امکانات محلی.
  • ضبط 3 – مکالمه بین حداکثر چهار نفر در یک زمینه آموزشی، به عنوان مثال یک معلم خصوصی دانشگاه و یک دانشجو در حال بحث در مورد یک کار.
  • ضبط 4 – مونولوگ در یک موضوع دانشگاهی، به عنوان مثال سخنرانی در دانشگاه.

ارزیابی کنندگان به دنبال شواهدی از توانایی شما در درک ایده‌های اصلی و اطلاعات دقیق، نظرات و نگرش‌های سخنرانان، هدف بیان و شواهدی از توانایی شما در پیگیری توسعه ایده‌ها هستند.

توضیحات بخش شنیداری آیلتس

توضیحات بخش شنیداری آیلتس
عنوان متن توضیحات
قالب کاغذ چهار قسمت وجود دارد که هر کدام ده سوال دارد. سوالات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پاسخ‌ها به ترتیب شنیده شده در صدا ظاهر شوند.

دو بخش اول مربوط به موقعیت‌هایی است که در زمینه های اجتماعی روزمره تنظیم شده اند. در قسمت 1، مکالمه ای بین دو متکلم وجود دارد (به عنوان مثال، مکالمه در مورد آمادگی سفر) و در قسمت 2، یک مونولوگ در زمینه روزمره (به عنوان مثال سخنرانی در مورد امکانات محلی) وجود دارد. دو قسمت پایانی به موقعیت‌های تعیین شده در زمینه های آموزشی و دانشگاهی می‌پردازد. در قسمت 3، مکالمه ای بین دو سخنران اصلی وجود دارد (به عنوان مثال، دو دانشجوی دانشگاه در حال بحث هستند) و در قسمت 4، یک مونولوگ در مورد یک موضوع دانشگاهی وجود دارد.

صدای ضبط شده فقط یک بار شنیده می‌شود. این صداها شامل طیف وسیعی از لهجه ها از جمله انگلیسی، استرالیایی، نیوزیلندی، آمریکایی و کانادایی هستند.

زمان سنجی تقریباً 30 دقیقه (به علاوه 10 دقیقه زمان انتقال)
تعداد سوالات 40
نوع سوالات انواع مختلفی از سوالات مورد استفاده قرار می‌گیرد که از بین موارد زیر انتخاب شده است:

چند گزینه‌ای، تطبیقی، طرح، نقشه، برچسب گذاری نمودار، فرم، یادداشت، جدول، نمودار جریان، تکمیل خلاصه، تکمیل جمله

پاسخ دادن داوطلبان آزمون، هنگام گوش دادن ، پاسخ های خود را روی برگه سوال می‌نویسند و در پایان آزمون 10 دقیقه به آن‌ها فرصت داده می شود تا پاسخ های خود را به صفحه پاسخ منتقل كنند. هنگام نوشتن پاسخ در صفحه پاسخ، باید دقت شود زیرا املا و دستور زبان نیز مهم است.
نمره دهی هر سوال 1 نمره ارزش دارد.

 

جزئیات بخش شنیداری آیلتس

 

نوع 1 – سوالات چند گزینه‌ای

عنوان متن توضیحات
نوع سوال و قالب آن در سوالات چند گزینه ای، یک سوال و به دنبال آن سه پاسخ ممکن وجود دارد. شرکت کنندگان در آزمون لازم است یک پاسخ صحیح A ،B یا C را انتخاب کنند.

گاهی اوقات، لیست طولانی تری از پاسخ های ممکن به داوطلبان آزمون داده می شود و به آنها گفته می شود که باید بیش از یک مورد را انتخاب کنند. در این صورت، آنها باید سوال را با دقت بخوانند تا بررسی کنند چه تعداد پاسخ صحیح دارد.

نکته مهم این نوع سوالات سوالات چند گزینه ای برای آزمایش طیف گسترده ای از مهارت ها استفاده می شود. ممکن است لازم باشد داوطلب آزمون درک دقیقی از نکات خاص یا درک کلی از نکات اصلی متن داشته باشد.
تعداد سوالات متغیر

 

 نوع 2 – سوالات تطبیقی

عنوان متن توضیحات
نوع سوال و قالب آن داوطلبان آزمون باید یک لیست شماره گذاری شده از متن گوش داده شده را با مجموعه ای از گزینه های موجود در سوال تطابق دهند.
نکته مهم این نوع سوالات تطبیق مهارت گوش دادن به جزئیات را ارزیابی می‌کند و اینکه آیا یک آزمون دهنده می‌تواند اطلاعات داده شده در یک مکالمه در مورد یک موضوع روزمره، مانند انواع مختلف محل اقامت در هتل یا مهمان خانه را درک کند. همچنین توانایی دنبال کردن مکالمه بین دو نفر را ارزیابی می کند. همچنین ممکن است برای ارزیابی توانایی داوطلبان آزمون در تشخیص روابط و ارتباطات بین حقایق استفاده شود.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 3 – طرح، نقشه، برچسب گذاری نمودار

عنوان متن توضیحات
نوع سوال و قالب آن شرکت کنندگان در آزمون لازم است برچسب های موجود در یک نقشه (به عنوان مثال یک ساختمان) یا نمودار (به عنوان مثال یک قطعه از تجهیزات) را تکمیل کنند.
نکته مهم این نوع سوالات این نوع کارها توانایی درک، توصیف یک مکان و مرتبط کردن آن با نمایش بصری را ارزیابی می‌کند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 4 – فرم، یادداشت، جدول، نمودار جریان، تکمیل خلاصه

عنوان متن توضیحات
نوع سوال و قالب آن شرکت کنندگان در آزمون لازم است خلاهای مربوط به بخشی از متن یا تمام متن را پر کنند. این سوالات ممکن است به صورت‌های زیر باشند:

1. یک فرم: که اغلب برای ضبط جزئیات واقعی مانند نامها استفاده می شود

2. مجموعه ای از یادداشت ها: برای خلاصه کردن هر نوع اطلاعات با استفاده از طرح برای نشان دادن ارتباط اقلام مختلف با یکدیگر استفاده می شود

3. جدول: استفاده شده به عنوان روشی برای جمع بندی اطلاعات

4. نمودار جریان: برای خلاصه کردن فرآیندی که دارای مراحل مشخص است، با جهت روند نشان داده شده توسط فلش ​​ها، استفاده می شود.شرکت کنندگان در آزمون ممکن است مجبور باشند پاسخ های خود را از لیستی روی کاغذ انتخاب کنند یا واژه های گمشده در ضبط را شناسایی کنند. شرکت کنندگان در آزمون مجاز نیستند به هیچ وجه کلمات را از حالت ضبط شده تغییر دهند.شرکت کنندگان در آزمون باید بسیار دقیق دستورالعمل ها را بخوانند زیرا تعداد کلمات یا اعدادی که باید برای پر کردن نقاط خالی استفاده کنند متفاوت است. به عنوان مثال، یک محدودیت کلمه در نظر گرفته شده است. داوطلبان آزمون به دلیل نوشتن بیش از تعداد کلمات اعلام شده دچار کسر نمره می شوند و داوطلبان آزمون باید این حد کلمات را با دقت برای هر کار بررسی کنند.

نکته مهم این نوع سوالات تمرکز این سوالات بر توانایی شنیدن دقیق داوطلب است.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 5 – اتمام جمله

Header 1 Header 2
نوع سوال و قالب آن شرکت کنندگان در آزمون موظفند مجموعه ای از جملات را که اطلاعات کلیدی از همه متن یا از یک قسمت آن خلاصه می کند، بخوانند. سپس آنها با استفاده از اطلاعات متن، در هر جمله جای خالی را پر می کنند.

شرکت کنندگان در آزمون باید حد کلمات را برای هر سوال با دقت بررسی کنند: حد یا یک، دو یا سه کلمه است.

نکته مهم این نوع سوالات تکمیل جمله بر توانایی شناسایی اطلاعات کلیدی در متن شنیده شده متمرکز است. شرکت کنندگان در آزمون باید روابط عملکردی مانند علت و معلول را درک کنند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 6 – سوالات کوتاه پاسخ

عنوان متن توضیحات
نوع سوال و قالب آن داوطلبان آزمون باید سوالی را بخوانند و سپس با استفاده از اطلاعات متن شنیده شده، پاسخ کوتاهی بنویسند.
نکته مهم این نوع سوالات تکمیل جمله بر توانایی گوش دادن به حقایق مشخص مانند مکان ها، قیمت ها یا زمان ها در متن شنیده شده متمرکز است.
تعداد سوالات متغیر

 

نحوه نمره دهی بخش شنیداری

تمام پاسخ نامه ها، توسط Cambridge Assessment English تجزیه و تحلیل می شوند.

تبدیل امتیاز بند

برای هر نسخه از آزمون Listening یک جدول تبدیل Band Score تولید می شود که نمرات از 40 را به مقیاس 9 بندی IELTS ترجمه می کند. برای هر پاسخ صحیح در آزمون 40 سوالی، یک نمره تعلق می‌گیرد. هنگام نوشتن پاسخ در صفحه پاسخ، باید دقت شود زیرا املا و دستور زبان نیز مهم است.

مدرک زبان ielts

قالب آزمون آیلتس – بخش خواندن

60 دقیقه

بخش خواندن شامل 40 سوال است که برای آزمایش طیف گسترده ای از مهارت های خواندن طراحی شده است. این بخش شامل خواندن برای درک اصل مطلب، خواندن برای یافتن ایده های اصلی، خواندن برای جزئیات، درک استدلال منطقی و شناخت نظرات، نگرش ها و هدف نویسندگان است.

آزمون آیلتس آکادمیک – این آزمون سه متن طولانی دارد که از متون توصیفی و واقعی تا گفتاری و تحلیلی را شامل می شود. این متن‌ها از کتاب ها، مجلات و روزنامه ها گرفته شده است. متن‌ها برای مخاطبان غیر متخصص انتخاب شده اند اما برای افرادی که وارد دوره های دانشگاهی می شوند، مناسب است.

توضیحات بخش خواندن آیلتس آکادمیک

عنوان متن توضیحات
قالب کاغذ سه بخش خواندن با سوالات متنوع با استفاده از تعدادی سوال مختلف
زمان سنجی 60 پقیقه
تعداد سوالات 40
نوع سوالات انواع مختلفی از سوالات استفاده می شود که از بین موارد زیر انتخاب شده اند:

چند گزینه ای، شناسایی اطلاعات، شناسایی دیدگاه ها / ادعاهای نویسنده، اطلاعات تطبیقی، سرفصل های تطبیق، ویژگی های تطبیق، مطابقت پایان جمله ها، تکمیل جمله، تکمیل خلاصه، تکمیل یادداشت، تکمیل جدول، تکمیل نمودار جریان، تکمیل برچسب نمودار و پاسخ کوتاه سوالات

منابع متن ها از کتاب ها، مجلات و روزنامه ها گرفته شده و برای مخاطبان غیر متخصص نوشته شده است. همه مباحث عمومی است. متن‌ها با مسائلی سروکار دارند که برای متقاضیان آزمون ورود به دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد جالب، قابل تشخیص و در دسترس است. قسمت‌های مختلف ممکن است در سبکهای گوناگونی، به عنوان مثال روایی، توصیفی یا گفتمانی/ استدلالی، نوشته شده باشند.

حداقل یک متن حاوی استدلال منطقی مفصلی است. متن ممکن است حاوی مطالب غیر کلامی مانند نمودارها یا تصاویر باشد. اگر متون حاوی اصطلاحات فنی باشد، یک واژه نامه ساده ارائه می شود.

پاسخ دادن شرکت کنندگان در آزمون لازم است پاسخ های خود را در مدت زمان مجاز برای آزمون به صفحه پاسخ منتقل کنند. هیچ وقت اضافی برای انتقال در نظر گرفته نشده است. هنگام نوشتن پاسخ در برگه پاسخ باید توجه داشت زیرا املا و دستور زبان مهم است.
نمره دهی  هر سوال 1 نمره ارزش دارد.

 

جزئیات بخش خواندن آیلتس آکادمیک

نوع 1 – انتخاب چندگانه

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن شرکت کنندگان در آزمون موظفند بهترین پاسخ را از میان چهار گزینه (A ، B ، C یا D) یا دو پاسخ برتر را از پنج گزینه (A ، B ، C ، D یا E) یا سه پاسخ برتر از هفت گزینه را انتخاب کنند. شرکت کنندگان پاسخ را در پاسخ‌نامه وارد می‌کنند.

سوالات ممکن است شامل تکمیل یک جمله باش ، جایی که به آنها قسمت اول جمله داده می شود و سپس بهترین گزینه را برای تکمیل آن از بین گزینه ها انتخاب می کنند، یا می تواند شامل سوالات کامل باشد به صورتی که شرکت کنندگان در آزمون گزینه ای را که بهترین پاسخ را به آنها می دهد انتخاب می کنند.

سوالات به ترتیب اطلاعات موجود در متن است: یعنی جواب سوال اول این گروه قبل از پاسخ سوال دوم در متن قرار خواهد گرفت و غیره.

نکته مهم این نوع سوالات انتخاب چندگانه طیف گسترده ای از مهارت های خواندن را آزمایش می کند، از جمله درک دقیق نکات خاص یا درک کلی از نکات اصلی متن.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 2 – شناسایی اطلاعات

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن به داوطلبان آزمون تعدادی جمله داده می شود و از آنها سوال می شود: “آیا عبارات زیر با اطلاعات موجود در متن مطابقت دارد؟” سپس آنها ملزم به نوشتن “درست” ، “غلط” یا “داده نشده” در کادرهای پاسخ نامه خود هستند.

درک تفاوت بین “غلط” و “داده نشده” مهم است. “نادرست” به این معنی است که متن مخالف گزاره مورد نظر است. “داده نشده” به این معنی است که این عبارت نه تأیید شده و نه با اطلاعات موجود در متن مغایرت دارد.

دانش آموزان باید بدانند که هر دانشی که از خارج از متن با خود می آورند، نباید در تصمیم گیری در مورد پاسخ آن‌ها نقشی داشته باشد.

نکته مهم این نوع سوالات شناسایی اطلاعات توانایی داوطلبان آزمون را در شناختن نکات خاصی از اطلاعات منتقل شده در متن ارزیابی می کند. بنابراین می تواند با متون واقعی تری مورد استفاده قرار گیرد.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 3 – شناسایی دیدگاه ها / ادعاهای نویسنده

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن به داوطلبان آزمون عبارات مختلفی داده می شود و از آنها سوال می شود: “آیا اظهارات زیر با نظرات / ادعاهای نویسنده مطابقت دارد؟” آنها لازم است در کادرهای پاسخ نامه خود “بله” ، “نه” یا “داده نشده” را بنویسند.
نکته مهم این نوع سوالات این نوع کارها توانایی داوطلبان آزمون را در تشخیص نظرات یا عقاید ارزیابی می کند، بنابراین اغلب در متن های بحثی یا استدلالی استفاده می شود.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 4 – اطلاعات تطبیقی

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن
نکته مهم این نوع سوالات این نوع کارها توانایی داوطلبان آزمون را در تشخیص نظرات یا عقاید ارزیابی می کند، بنابراین اغلب در متن های بحثی یا استدلالی استفاده می شود.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 5 – انطباق عناوین

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن به داوطلبان آزمون لیستی از عناوین داده می شود که معمولاً با اعداد کوچک رومی (i ، ii ، iii و غیره) مشخص می شوند. عنوان به ایده اصلی پاراگراف یا بخش متن اشاره دارد. شرکت کنندگان در آزمون باید عنوان را با پاراگراف ها یا بخش های صحیح که به ترتیب حروف الفبا مشخص شده اند مطابقت دهند. شرکت کنندگان در آزمون، اعداد مناسب رومی را در کادرهای پاسخنامه خود می نویسند.

سرفصل ها همیشه بیشتر از پاراگراف ها یا بخش ها هستند، به طوری که برخی از عناوین استفاده نمی شوند. همچنین ممکن است برخی از بندها یا بخش ها در این کار گنجانده نشوند. یک یا چند پاراگراف یا بخش ممکن است از قبل با عنوانی به عنوان نمونه ای برای داوطلبان آزمون مطابقت داشته باشد. این نوع سوال با متنهایی که شامل پاراگرافها یا بخشهایی با مضامین کاملاً مشخص هستند استفاده می شود.

نکته مهم این نوع سوالات تطبیق عناوین ​​توانایی داوطلبان آزمون را در تشخیص ایده یا موضوع اصلی در پاراگراف ها یا بخش های یک متن و تفکیک ایده های اصلی از ایده های پشتیبانی کننده آزمایش می کند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 6 – تطبیق ویژگی‌ها

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن داوطلبان آزمون باید مجموعه ای از عبارات یا اطلاعات را با لیستی از گزینه ها مطابقت دهند. گزینه ها گروهی از ویژگی های متن هستند و با حروف مشخص می شوند. به عنوان مثال، داوطلبان آزمون لازم است یافته های مختلف تحقیق را با لیستی از محققان، یا ویژگی ها با گروه های سنی، رویدادها با دوره های تاریخی و غیره مطابقت دهند.
نکته مهم این نوع سوالات تطبیق ویژگی‌ها توانایی داوطلبان آزمون را در شناخت روابط و ارتباطات بین حقایق موجود در متن و توانایی آنها در تشخیص نظرات و نظریه ها ارزیابی می کند. ممکن است هم با اطلاعات واقعی و هم متون گفتاری مبتنی بر نظر استفاده شود. داوطلبان آزمون باید بتوانند متن را اسکن کرده و تلاش کنند تا اطلاعات مورد نیاز را بیابند و جزئیات آن را بخوانند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 7 – تطبیق پایان جمله‌ها

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن به داوطلبان آزمون نیمه اول جمله را بر اساس متن می دهند و از آنها می خواهد بهترین روش برای تکمیل آن را از میان لیست گزینه های ممکن انتخاب کنند. آنها بیش از سوالاتی که دارند گزینه های بیشتری برای انتخاب دارند. شرکت کنندگان در آزمون باید گزینه‌ای را که انتخاب کرده اند در صفحه پاسخ بنویسند. سوالات به همان ترتیب اطلاعات موجود در متن هستند: یعنی پاسخ سوال اول در این گروه قبل از پاسخ سوال دوم پیدا می شود و غیره. این نوع سوال ممکن است با هر نوع متنی طرح شود.
نکته مهم این نوع سوالات تطبیق پایان بندی جمله ها توانایی داوطلبان آزمون را در درک ایده های اصلی درون یک جمله ارزیابی می کند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 8 – تکمیل جمله

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن داوطلبان آزمون جملات را در تعداد معینی از کلمات گرفته شده از متن کامل می کنند. آنها باید پاسخ های خود را در پاسخ نامه بنویسند. این دستورالعمل ها نشان می دهد که شرکت کنندگان در آزمون چه تعداد کلمه / شماره باید در پاسخ های خود استفاده کنند. اگر داوطلبان آزمون بیش از تعداد کلمات درخواست شده بنویسند، نمره خود را از دست می‌دهند. اعداد را می توان با استفاده از شکل یا کلمات نوشت.

کلمات قرارداد شده آزمایش نمی شوند. حروف ربط به عنوان تک کلمه به حساب می آیند. سوالات به همان ترتیب اطلاعات موجود در متن هستند: یعنی پاسخ سوال اول در این گروه قبل از پاسخ سوال دوم پیدا می شود و غیره. این نوع سوال ممکن است با هر نوع متنی طرح شود.

نکته مهم این نوع سوالات تکمیل جمله، توانایی داوطلبان آزمون را در یافتن جزئیات/ اطلاعات خاص ارزیابی می کند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 9 – خلاصه، یادداشت، جدول، تکمیل نمودار جریان

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن به داوطلبان آزمون خلاصه ای از بخشی از متن داده می شود و لازم است آن را با اطلاعاتی که از متن استخراج شده تکمیل کنند. خلاصه معمولاً فقط یک قسمت از بخش است تا کل متن. اطلاعات داده شده ممکن است به صورت زیر باشد: چندین جمله متصل متن (که به عنوان خلاصه ذکر می شود) ، چندین یادداشت (اشاره به یادداشت ها) ، یک جدول با تعدادی سلول خالی یا نیمه خالی (به عنوان جدول ذکر شده است)، مجموعه ای از جعبه ها یا گام های پیکان برای نشان دادن دنباله ای از وقایع، با برخی از کادرها یا مراحل خالی یا نیمه خالی (که به عنوان نمودار جریان شناخته می شود).

پاسخها لزوماً به همان ترتیب متن رخ نمی دهند. با این حال، آنها معمولاً از یک بخش به جای کل متن آمده اند.

دو نوع از این نوع سوالات وجود دارد. ممکن است از داوطلبان آزمون خواسته شود که کلمات را از متن انتخاب کنند یا از لیست پاسخ ها انتخاب کنند.

در جایی که کلمات باید از متن انتخاب شوند، با دستورالعمل مشخص خواهد شد که آزمون دهندگان چه تعداد کلمه / عدد را باید در پاسخ خود استفاده کنند. اگر داوطلبان آزمون بیش از تعداد کلمات درخواست شده بنویسند، نمره خود را از دست می دهند.

اعداد را می توان با استفاده از شکل یا کلمات نوشت. در مواردی که لیستی از پاسخ ها ارائه می شود، اغلب آنها از یک کلمه تشکیل می شوند.

از آنجا که این نوع سوال اغلب به اطلاعات واقعی دقیق مربوط می شود، غالباً با متون توصیفی استفاده می شود.

نکته مهم این نوع سوالات جمع بندی توانایی داوطلبان آزمون را در درک جزئیات و یا ایده های اصلی بخشی از متن ارزیابی می کند. در تغییرات مربوط به خلاصه یا یادداشت ها، شرکت کنندگان در آزمون باید از نوع کلمه (های) متناسب با یک جای خالی مشخص آگاه باشند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 10 – تکمیل برچسب نمودار

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن شرکت کنندگان در آزمون لازم است برچسب های نمودار را که مربوط به توصیف موجود در متن است، تکمیل کنند. این دستورالعمل ها مشخص خواهد کرد که شرکت کنندگان در آزمون چه تعداد کلمه / شماره باید در پاسخ های خود استفاده کنند. اگر داوطلبان آزمون بیش از تعداد کلمات درخواست شده بنویسند، نمره خود را از دست می دهند. پاسخها لزوماً به ترتیب اتفاق نمی افتد. با این حال، آنها معمولاً از یک بخش به جای کل متن آمده اند.

نمودار ممکن است نوعی ماشین باشد یا قسمتهای یک ساختمان یا هر عنصر دیگری باشد که می تواند به صورت تصویری نشان داده شود. این نوع سوال غالباً با متن هایی که فرآیندها را توصیف می کنند یا با متون توصیفی طرح می‌شود.

نکته مهم این نوع سوالات تکمیل برچسب نمودار توانایی داوطلبان آزمون را در درک توصیف دقیق و مرتبط کردن آن با اطلاعات ارائه شده در قالب نمودار ارزیابی می کند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 11 – سوالات کوتاه پاسخ

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن شرکت کنندگان در آزمون به سوالاتی پاسخ می دهند که معمولاً مربوط به اطلاعات واقعی درباره جزئیات متن است. به احتمال زیاد این سوال با متنی استفاده می شود که شامل بسیاری از اطلاعات و جزئیات واقعی است.

شرکت کنندگان در آزمون باید پاسخ های خود را با کلمات یا اعداد در صفحه پاسخ بنویسند. شرکت کنندگان در آزمون باید پاسخ های خود را با استفاده از کلمات متن بنویسند. این دستورالعمل ها مشخص خواهد کرد که شرکت کنندگان در آزمون چه تعداد کلمه / شماره باید در پاسخ های خود استفاده کنند. اگر داوطلبان آزمون بیش از تعداد کلمات درخواست شده بنویسند، نمره خود را از دست می دهند.

نکته مهم این نوع سوالات سوالات با پاسخ کوتاه، توانایی داوطلبان آزمون را در یافتن و درک اطلاعات دقیق موجود در متن ارزیابی می کند.
تعداد سوالات متغیر

 

نحوه نمره دهی بخش خواندن آیلتس آکادمیک

تمام پاسخ نامه های بخش خواندن آزمون آیلتس آکادمیک، پس از پر شدن، توسط Cambridge Assessment English تجزیه و تحلیل می شوند.

تبدیل امتیاز بند

برای هر نسخه از بخش خواندن آزمون آیلتس آکادمیک، جدول تبدیل Band Score تولید شده است که نمرات از 40 را به مقیاس 9 باند IELTS ترجمه می کند.

 

برای گرفتن مدرک آیلتس از کجا شروع کنیم

 

قالب آزمون آیلتس جنرال – بخش خواندن

آزمون آیلتس جنرال – این بخش شامل متن‌هایی از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه ها، اعلان ها، تبلیغات، کتاب های راهنمای شرکت و دستورالعمل ها است. اینها مواردی هستند که احتمالاً روزانه در یک محیط انگلیسی زبان با آنها روبرو خواهید شد.

 

توضیحات بخش خواندن آیلتس جنرال

عنوان توضیحات عنوان
قالب کاغذ سه بخش سوال در این قسمت وجود دارد. بخش 1 ممکن است شامل دو یا سه متن کوتاه یا چندین متن کوتاه باشد. بخش 2 شامل دو متن است. در بخش 3، یک متن طولانی وجود دارد.
زمان سنجی 60 دقیقه
تعداد سوالات 40
نوع سوالات انواع مختلفی از سوالات استفاده می شود که از بین موارد زیر انتخاب شده اند:

چند گزینه ای، شناسایی اطلاعات، شناسایی دیدگاه ها / ادعاهای نویسنده، اطلاعات تطبیقی، سرفصل های تطبیق، ویژگی های تطبیق، مطابقت پایان جمله ها، تکمیل جمله، تکمیل خلاصه، تکمیل یادداشت، تکمیل جدول، تکمیل نمودار جریان، تکمیل برچسب نمودار و پاسخ کوتاه سوالات

منابع  اول، “زندگی اجتماعی” ، شامل متن هایی مربوط به زندگی اجتماعی به زبان انگلیسی است که عمدتا در مورد بازیابی و ارائه اطلاعات واقعی کلی است.

دوم، “هویت در محل کار”، در زمینه محل کار، به عنوان مثال، شرح وظایف، قراردادها و توسعه و آموزش کارکنان متمرکز است.

سوم، “خوانش عمومی” ، شامل خواندن نثر گسترده تر با ساختار پیچیده تر است. در اینجا ، تأکید بیشتر بر متن های توصیفی و آموزنده است تا استدلالی، در یک زمینه کلی مربوط به طیف گسترده ای از آزمون دهندگان درگیر، به عنوان مثال روزنامه ها، مجلات و متن های داستانی و غیر داستانی.

پاسخ دادن شرکت کنندگان در آزمون لازم است پاسخ های خود را در مدت زمان مجاز برای آزمون به صفحه پاسخ منتقل کنند. هیچ وقت اضافی برای انتقال در نظر گرفته نشده است. هنگام نوشتن پاسخ در برگه پاسخ باید توجه داشت زیرا املا و دستور زبان مهم است.
نمره دهی هر سوال 1 نمره ارزش دارد.

 

جزئیات بخش خواندن آیلتس جنرال

 

نوع 1 – انتخاب چندگانه

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن شرکت کنندگان در آزمون موظفند بهترین پاسخ را از میان چهار گزینه (A ، B ، C یا D) یا دو پاسخ برتر را از پنج گزینه (A ، B ، C ، D یا E) یا سه پاسخ برتر از هفت گزینه را انتخاب کنند. شرکت کنندگان پاسخ را در پاسخ‌نامه وارد می‌کنند. سوالات ممکن است شامل تکمیل یک جمله باش ، جایی که به آنها قسمت اول جمله داده می شود و سپس بهترین گزینه را برای تکمیل آن از بین گزینه ها انتخاب می کنند، یا می تواند شامل سوالات کامل باشد به صورتی که شرکت کنندگان در آزمون گزینه ای را که بهترین پاسخ را به آنها می دهد انتخاب می کنند.

سوالات به ترتیب اطلاعات موجود در متن است: یعنی جواب سوال اول این گروه قبل از پاسخ سوال دوم در متن قرار خواهد گرفت و غیره.

نکته مهم این نوع سوالات انتخاب چندگانه طیف گسترده ای از مهارت های خواندن را آزمایش می کند، از جمله درک دقیق نکات خاص یا درک کلی از نکات اصلی متن.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 2 – شناسایی اطلاعات

Header 1 Header 2
نوع سوال و قالب آن به داوطلبان آزمون تعدادی جمله داده می شود و از آنها سوال می شود: “آیا عبارات زیر با اطلاعات موجود در متن مطابقت دارد؟” سپس آنها ملزم به نوشتن “درست” ، “غلط” یا “داده نشده” در کادرهای پاسخ نامه خود هستند.

درک تفاوت بین “غلط” و “داده نشده” مهم است. “نادرست” به این معنی است که متن مخالف گزاره مورد نظر است. “داده نشده” به این معنی است که این عبارت نه تأیید شده و نه با اطلاعات موجود در متن مغایرت دارد.

دانش آموزان باید بدانند که هر دانشی که از خارج از متن با خود می آورند، نباید در تصمیم گیری در مورد پاسخ آن‌ها نقشی داشته باشد.

نکته مهم این نوع سوالات شناسایی اطلاعات توانایی داوطلبان آزمون را در شناختن نکات خاصی از اطلاعات منتقل شده در متن ارزیابی می کند. بنابراین می تواند با متون واقعی تری مورد استفاده قرار گیرد.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 3 – شناسایی دیدگاه ها / ادعاهای نویسنده

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن به داوطلبان آزمون عبارات مختلفی داده می شود و از آنها سوال می شود: “آیا اظهارات زیر با نظرات / ادعاهای نویسنده مطابقت دارد؟” آنها لازم است در کادرهای پاسخ نامه خود “بله” ، “نه” یا “داده نشده” را بنویسند.
نکته مهم این نوع سوالات این نوع کارها توانایی داوطلبان آزمون را در تشخیص نظرات یا عقاید ارزیابی می کند، بنابراین اغلب در متن های بحثی یا استدلالی استفاده می شود.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 4 – اطلاعات تطبیقی

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن داوطلبان آزمون باید اطلاعات خاص را در پاراگراف / بخشهای خالی از یک متن قرار دهند و حروف پاراگراف / بخش صحیح را در کادرهای پاسخ نامه خود بنویسند.

ممکن است از آنها خواسته شود: جزئیات خاص، مثال، دلیل، توصیف، مقایسه، خلاصه، توضیح و … را کامل کنند. آنها لزوماً نیازی به یافتن اطلاعات در هر پاراگراف / بخش از متن ندارند ، اما ممکن است بیش از یک اطلاعات باشد که داوطلبان آزمون باید در یک پاراگراف / بخش مشخص قرار دهند. در این صورت به آنها گفته می شود که می توانند هر پاراگراف را بیش از یک بار استفاده کنند.

از این نوع کارها با هر متنی می توان استفاده کرد زیرا طیف گسترده ای از مهارت های خواندن را از مکان یابی جزئیات گرفته تا شناخت خلاصه یا تعریف آزمایش می کند.

نکته مهم این نوع سوالات تطبیق اطلاعات ، توانایی داوطلبان آزمون را برای جستجوی اطلاعات خاص ارزیابی می کند. برخلاف سوالات نوع 5، این قسمت، بیشتر مربوط به اطلاعات خاص است تا ایده اصلی.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 5 – انطباق عناوین

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن به داوطلبان آزمون لیستی از عناوین داده می شود که معمولاً با اعداد کوچک رومی (i ، ii ، iii و غیره) مشخص می شوند. عنوان به ایده اصلی پاراگراف یا بخش متن اشاره دارد. شرکت کنندگان در آزمون باید عنوان را با پاراگراف ها یا بخش های صحیح که به ترتیب حروف الفبا مشخص شده اند مطابقت دهند. شرکت کنندگان در آزمون، اعداد مناسب رومی را در کادرهای پاسخنامه خود می نویسند.

سرفصل ها همیشه بیشتر از پاراگراف ها یا بخش ها هستند، به طوری که برخی از عناوین استفاده نمی شوند. همچنین ممکن است برخی از بندها یا بخش ها در این کار گنجانده نشوند. یک یا چند پاراگراف یا بخش ممکن است از قبل با عنوانی به عنوان نمونه ای برای داوطلبان آزمون مطابقت داشته باشد. این نوع سوال با متنهایی که شامل پاراگرافها یا بخشهایی با مضامین کاملاً مشخص هستند استفاده می شود.

نکته مهم این نوع سوالات تطبیق عناوین ​​توانایی داوطلبان آزمون را در تشخیص ایده یا موضوع اصلی در پاراگراف ها یا بخش های یک متن و تفکیک ایده های اصلی از ایده های پشتیبانی کننده آزمایش می کند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 6 – تطبیق ویژگی‌ها

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن داوطلبان آزمون باید مجموعه ای از عبارات یا اطلاعات را با لیستی از گزینه ها مطابقت دهند. گزینه ها گروهی از ویژگی های متن هستند و با حروف مشخص می شوند. به عنوان مثال، داوطلبان آزمون لازم است یافته های مختلف تحقیق را با لیستی از محققان، یا ویژگی ها با گروه های سنی، رویدادها با دوره های تاریخی و غیره مطابقت دهند.
نکته مهم این نوع سوالات تطبیق ویژگی‌ها توانایی داوطلبان آزمون را در شناخت روابط و ارتباطات بین حقایق موجود در متن و توانایی آنها در تشخیص نظرات و نظریه ها ارزیابی می کند. ممکن است هم با اطلاعات واقعی و هم متون گفتاری مبتنی بر نظر استفاده شود. داوطلبان آزمون باید بتوانند متن را اسکن کرده و تلاش کنند تا اطلاعات مورد نیاز را بیابند و جزئیات آن را بخوانند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 7 – تطبیق پایان جمله‌ها

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن به داوطلبان آزمون نیمه اول جمله را بر اساس متن می دهند و از آنها می خواهد بهترین روش برای تکمیل آن را از میان لیست گزینه های ممکن انتخاب کنند. آنها بیش از سوالاتی که دارند گزینه های بیشتری برای انتخاب دارند. شرکت کنندگان در آزمون باید گزینه‌ای را که انتخاب کرده اند در صفحه پاسخ بنویسند. سوالات به همان ترتیب اطلاعات موجود در متن هستند: یعنی پاسخ سوال اول در این گروه قبل از پاسخ سوال دوم پیدا می شود و غیره. این نوع سوال ممکن است با هر نوع متنی طرح شود.
نکته مهم این نوع سوالات تطبیق پایان بندی جمله ها توانایی داوطلبان آزمون را در درک ایده های اصلی درون یک جمله ارزیابی می کند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 8 – تکمیل جمله

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن داوطلبان آزمون جملات را در تعداد معینی از کلمات گرفته شده از متن کامل می کنند. آنها باید پاسخ های خود را در پاسخ نامه بنویسند. این دستورالعمل ها نشان می دهد که شرکت کنندگان در آزمون چه تعداد کلمه / شماره باید در پاسخ های خود استفاده کنند. اگر داوطلبان آزمون بیش از تعداد کلمات درخواست شده بنویسند، نمره خود را از دست می‌دهند.

اعداد را می توان با استفاده از شکل یا کلمات نوشت. کلمات قرارداد شده آزمایش نمی شوند. حروف ربط به عنوان تک کلمه به حساب می آیند. سوالات به همان ترتیب اطلاعات موجود در متن هستند: یعنی پاسخ سوال اول در این گروه قبل از پاسخ سوال دوم پیدا می شود و غیره. این نوع سوال ممکن است با هر نوع متنی طرح شود.

نکته مهم این نوع سوالات تکمیل جمله، توانایی داوطلبان آزمون را در یافتن جزئیات/ اطلاعات خاص ارزیابی می کند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 9 – خلاصه، یادداشت، جدول، تکمیل نمودار جریان

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن به داوطلبان آزمون خلاصه ای از بخشی از متن داده می شود و لازم است آن را با اطلاعاتی که از متن استخراج شده تکمیل کنند. خلاصه معمولاً فقط یک قسمت از بخش است تا کل متن. اطلاعات داده شده ممکن است به صورت زیر باشد: چندین جمله متصل متن (که به عنوان خلاصه ذکر می شود) ، چندین یادداشت (اشاره به یادداشت ها) ، یک جدول با تعدادی سلول خالی یا نیمه خالی (به عنوان جدول ذکر شده است)، مجموعه ای از جعبه ها یا گام های پیکان برای نشان دادن دنباله ای از وقایع، با برخی از کادرها یا مراحل خالی یا نیمه خالی (که به عنوان نمودار جریان شناخته می شود).

پاسخها لزوماً به همان ترتیب متن رخ نمی دهند. با این حال، آنها معمولاً از یک بخش به جای کل متن آمده اند.

دو نوع از این نوع سوالات وجود دارد. ممکن است از داوطلبان آزمون خواسته شود که کلمات را از متن انتخاب کنند یا از لیست پاسخ ها انتخاب کنند.

در جایی که کلمات باید از متن انتخاب شوند، با دستورالعمل مشخص خواهد شد که آزمون دهندگان چه تعداد کلمه / عدد را باید در پاسخ خود استفاده کنند. اگر داوطلبان آزمون بیش از تعداد کلمات درخواست شده بنویسند، نمره خود را از دست می دهند.

اعداد را می توان با استفاده از شکل یا کلمات نوشت. در مواردی که لیستی از پاسخ ها ارائه می شود، اغلب آنها از یک کلمه تشکیل می شوند.

از آنجا که این نوع سوال اغلب به اطلاعات واقعی دقیق مربوط می شود، غالباً با متون توصیفی استفاده می شود.

نکته مهم این نوع سوالات جمع بندی توانایی داوطلبان آزمون را در درک جزئیات و یا ایده های اصلی بخشی از متن ارزیابی می کند. در تغییرات مربوط به خلاصه یا یادداشت ها، شرکت کنندگان در آزمون باید از نوع کلمه (های) متناسب با یک جای خالی مشخص آگاه باشند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 10 – تکمیل برچسب نمودار

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن شرکت کنندگان در آزمون لازم است برچسب های نمودار را که مربوط به توصیف موجود در متن است، تکمیل کنند. این دستورالعمل ها مشخص خواهد کرد که شرکت کنندگان در آزمون چه تعداد کلمه / شماره باید در پاسخ های خود استفاده کنند. اگر داوطلبان آزمون بیش از تعداد کلمات درخواست شده بنویسند، نمره خود را از دست می دهند. پاسخها لزوماً به ترتیب اتفاق نمی افتد. با این حال، آنها معمولاً از یک بخش به جای کل متن آمده اند.

نمودار ممکن است نوعی ماشین باشد یا قسمتهای یک ساختمان یا هر عنصر دیگری باشد که می تواند به صورت تصویری نشان داده شود. این نوع سوال غالباً با متن هایی که فرآیندها را توصیف می کنند یا با متون توصیفی طرح می‌شود.

نکته مهم این نوع سوالات تکمیل برچسب نمودار توانایی داوطلبان آزمون را در درک توصیف دقیق و مرتبط کردن آن با اطلاعات ارائه شده در قالب نمودار ارزیابی می کند.
تعداد سوالات متغیر

 

نوع 11 – سوالات کوتاه پاسخ

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن شرکت کنندگان در آزمون به سوالاتی پاسخ می دهند که معمولاً مربوط به اطلاعات واقعی درباره جزئیات متن است. به احتمال زیاد این سوال با متنی استفاده می شود که شامل بسیاری از اطلاعات و جزئیات واقعی است.

شرکت کنندگان در آزمون باید پاسخ های خود را با کلمات یا اعداد در صفحه پاسخ بنویسند. شرکت کنندگان در آزمون باید پاسخ های خود را با استفاده از کلمات متن بنویسند. این دستورالعمل ها مشخص خواهد کرد که شرکت کنندگان در آزمون چه تعداد کلمه / شماره باید در پاسخ های خود استفاده کنند. اگر داوطلبان آزمون بیش از تعداد کلمات درخواست شده بنویسند، نمره خود را از دست می دهند.

نکته مهم این نوع سوالات سوالات با پاسخ کوتاه، توانایی داوطلبان آزمون را در یافتن و درک اطلاعات دقیق موجود در متن ارزیابی می کند.
تعداد سوالات متغیر

 

نحوه نمره دهی بخش خواندن آیلتس جنرال

تمام پاسخ نامه های بخش خواندن آزمون آیلتس جنرال، پس از پر شدن، توسط Cambridge Assessment English تجزیه و تحلیل می شوند.

تبدیل امتیاز بند

برای هر نسخه از بخش خواندن آزمون آیلتس جنرال، جدول تبدیل Band Score تولید شده است که نمرات از 40 را به مقیاس 9 باند IELTS ترجمه می کند.

مراحل آزمون آیلتسقالب آزمون آیلتس جنرال – بخش نوشتاری

60 دقیقه

موضوعات این بخش عمومی هستند. دو نوع سوال وجود دارد:

  • نوع 1 – وضعیتی به شما نشان داده می‌شود و از شما خواسته می شود نامه‌ی درخواست اطلاعات یا توضیح وضعیت بنویسید. این نامه ممکن است به سبک شخصی، نیمه رسمی یا رسمی باشد.
  • نوع 2 – از شما خواسته می شود که در پاسخ به یک دیدگاه، استدلال یا مشکل، یک مقاله بنویسید. مقاله می تواند به سبک کاملاً شخصی باشد.

 

توضیحات بخش نوشتاری آیلتس جنرال

عنوان توضیحات عنوان
قالب کاغذ دو دسته سوال در بخش نوشتن وجود دارد.
زمان سنجی 60 دقیقه
تعداد سوالات 2
نوع سوالات در سوالات نوع اول، از داوطلبان آزمون خواسته می‌شود تا به یک موقعیت پاسخ دهند. به عنوان مثال، نوشتن نامه‌ی درخواست اطلاعات یا توضیح یک وضعیت

در سوالات نوع دوم، آزمون دهندگان در پاسخ به نقطه نظر، استدلال یا مسئله ای مقاله می نویسند.

پاسخ دادن پاسخ ها باید به طور کامل در دفترچه پاسخ نوشته شود. یادداشت ها یا نقاط به طور کامل یا جزئی به عنوان پاسخ قابل قبول نیستند. شرکت کنندگان در آزمون ممکن است روی برگه سوال چیزی بنویسند اما توسط مصحح مشاهده نمی‌شود.
نمره دهی هر سوال 1 نمره ارزش دارد.

 

جزئیات بخش نوشتاری آیلتس جنرال

 

نوع 1

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن در سوالات نوع اول، به داوطلبان آزمون شرایطی ارائه می شود و لازم است پاسخ شخصی خود را به صورت نامه غیررسمی، نیمه رسمی یا رسمی حداقل 150 كلمه ای در دفترچه پاسخ ارائه شده بنویسند. موقعیت هایی که از آنها خواسته می شود در مورد آنها بنویسند معمول است، موارد روزمره مانند: نوشتن برای یک مامور اسکان دانشگاه در مورد مشکلات اسکان، نوشتن برای کارفرمای جدید در مورد مشکلات مدیریت زمان ، نوشتن برای یک روزنامه محلی در مورد برنامه توسعه یک فرودگاه محلی، برای حل مشکلات سیستم گرمایشی در خانه خود به آژانس اجاره نامه

به داوطلبان آزمون گفته می شود که در پاسخ خود باید چه نوع اطلاعاتی داشته باشند. ممکن است از آنها خواسته شود که اطلاعاتی را درخواست کنند و یا به آنها توضیح دهند. برای انجام این کار، ممکن است لازم باشد داوطلبین برخی از موارد زیر را انجام دهند: اطلاعات واقعی کلی را بخواهند و یا ارائه دهند، نیازها را ابراز کنند، نظرات خود را ابراز کرده یا شکایت کنند،.

سبک نوشتاری که داوطلبان آزمون استفاده می کنند بستگی به این دارد که برای چه کسی خواسته شود که بنویسد و اینکه چقدر قرار است آنها را بشناسد. مثلاً نوشتن برای دوست (غیررسمی) یا نوشتن برای مدیر (نیمه رسمی یا رسمی). شرکت کنندگان در آزمون نیازی به درج آدرس در بالای نامه های خود ندارند.

شرکت کنندگان در آزمون نباید بیشتر از 20 دقیقه برای این کار وقت بگذارند. از آنها خواسته می شود حداقل 150 کلمه بنویسند و اگر پاسخ آنها خیلی کوتاه باشد جریمه می شوند. در حالی که داوطلبان آزمون به دلیل نوشتن بیش از 150 کلمه جریمه نخواهند شد، باید به خاطر داشته باشند که یک جواب طولانی تر به سوالات نوع یک ممکن است به این معنی باشد که زمان لازم برای سوالات نوع دو که دو برابر بیشتر به امتیاز باند Writing کمک می کند، کمتر شود.

داوطلبان آزمون همچنین باید توجه داشته باشند که اگر پاسخ خارج از موضوع باشد یا به عنوان متن کامل و متصل به هم نوشته نشده باشد، به دلیل بی ربط بودن مجازات می شوند. آنها به دلیل دزدی ادبی (به عنوان مثال کپی از منبع دیگر) به شدت مجازات خواهند شد.

نکته مهم این نوع سوالات این سوال توانایی پیروی از قراردادهای نامه نویسی انگلیسی (به عنوان مثال قرار دادن اطلاعات در چه سبکی ، نحوه شروع و اتمام نامه) ، استفاده دقیق و مناسب از زبان و سازماندهی و پیوند اطلاعات به طور منسجم و منسجم را ارزیابی می کند.
تعداد سوالات 1

 

 نوع 2

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن در سوالات نوشتن نوع دوم، آزمون دهندگان مقاله گفتاری نیمه رسمی حداقل 250 کلمه ای را در پاسخ نامه‌ی ارائه شده می نویسند.

دستورالعمل های کار، اطلاعاتی را درباره یک نقطه نظر ، استدلال یا مشکل ارائه می دهند. سپس آنها به داوطلبان آزمون می‌گویند که چگونه در مورد این بحث کنند. این بحث ممکن است شامل ارائه اطلاعات واقعی کلی، طرح کلی، ارائه راه حل، توجیه نظر، ارزیابی شواهد و ایده ها باشد.

موضوعات این بخش عمومی هستند – از جمله: آیا فعالیت های اوقات فراغت کودکان باید آموزشی باشد ، چرا خانواده ها مانند گذشته به هم نزدیک نیستند و چگونه می توان آنها را نزدیک کرد ، چگونه می توان مشکلات زیست محیطی را حل کرد ، چه کسی باید هزینه مراقبت را پرداخت کند ، آیا سیگار کشیدن باید در مکان های عمومی ممنوع باشد.

شرکت کنندگان در آزمون باید اطمینان حاصل کنند که کار را با دقت انجام داده و پاسخ کامل و مربوطه را ارائه می دهند. آنها باید ایده های خود را به طور واضح سازماندهی کنند و اطمینان حاصل کنند که از استدلال خود با مثالهای مرتبط (از جمله در تجربه خود در صورت لزوم) یا شواهد پشتیبانی می کنند. برای این کار، داوطلبان آزمون باید بتوانند ایده های انتزاعی و پیچیده تری را برقرار کرده و از طیف وسیعی از فرهنگ لغات و دستور زبان استفاده کنند.

سوالات نوع 2 دو برابر سوالات نوع یک در نمره نهایی گروه نوشتن نقش دارد. بنابراین، آزمون دهندگانی که موفق به پاسخگویی به این سوال نمی شوند ، شانس دستیابی به یک امتیاز خوب را نخواهند داشت.

از داوطلبان آزمون خواسته می شود حداقل 250 کلمه بنویسند و اگر پاسخ آنها خیلی کوتاه باشد جریمه می شوند. آنها نباید بیش از 40 دقیقه برای این کار صرف کنند.

داوطلبان آزمون همچنین باید توجه داشته باشند که اگر پاسخ خارج از موضوع باشد یا به عنوان متن کامل و متصل به هم نوشته نشده باشد، به دلیل بی ربط بودن مجازات می شوند. آنها به دلیل دزدی ادبی (به عنوان مثال کپی از منبع دیگر) به شدت مجازات خواهند شد.

نکته مهم این نوع سوالات این سوال توانایی پیروی از قراردادهای نوشتاری گفتاری انگلیسی (یعنی قرار دادن اطلاعات در چه سبکی ، استفاده از سبک ، نحوه شروع و پایان نوشتن گفتاری ، نحوه پاراگراف گذاری) ، سازماندهی و پیوند دادن اطلاعات به طور منسجم و استفاده از زبان را ارزیابی می کند.
تعداد سوالات 1

 

نحوه نمره دهی بخش نوشتاری آیلتس جنرال

تمام پاسخ نامه ها، توسط Cambridge Assessment English تجزیه و تحلیل می شوند.

هر سوال به طور مستقل ارزیابی می شود. ارزیابی سوال 2 نسبت به سوال 1 وزن بیشتری در نمره دهی دارد. اسکورها در باند های کامل و نیمه گزارش می شوند.

پاسخ های سوال 1 بر اساس معیارهای زیر ارزیابی می شوند:

  • دستیابی به وظیفه
  • همگرایی و همبستگی
  • منبع لغوی
  • دامنه و دقت دستوری

پاسخ های سوال 2 بر اساس معیارهای زیر ارزیابی می شوند:

  • پاسخ وظیفه
  • همگرایی و همبستگی
  • منبع لغوی
  • دامنه و دقت دستوری

 

توصیف کننده عملکرد

سوال 1

دستیابی به وظیفه

این موضوع ارزیابی می کند که چگونه پاسخ با استفاده از حداقل 150 کلمه، بطور مناسب، دقیق و متناسب، شرایط مورد نظر را برآورده می کند. سوال 1 بخش نوشتاری آزمون آيلتس جنرال یک کار نوشتن است که تا حد زیادی قابل پیش بینی است به این صورت که هر وظیفه زمینه و هدف نامه و عملکردهایی را که آزمون دهنده باید برای رسیدن به این هدف پوشش دهد مشخص می کند.

انسجام 

وضوح و روان بودن کل پیام را ارزیابی می کند: نحوه پاسخ، اطلاعات، ایده ها و زبان را سازماندهی و بهم پیوند می دهد. انسجام به پیوند ایده ها از طریق توالی منطقی اشاره دارد. هماهنگی به کاربرد متنوع و مناسب دستگاههای اتصال (به عنوان مثال اتصالات منطقی، ضمایر و حروف ربط) برای کمک به روشن شدن روابط مفهومی و ارجاعی بین و درون جملات اشاره دارد.

منبع واژگان

به دامنه واژگانی که آزمون دهندگان استفاده کرده اند و صحت و مناسب بودن استفاده، اشاره دارد.

دامنه و دقت گرامری

به دامنه و کاربرد دقیق گرامر اشاره دارد، همانطور که در جمله نویسی آزمون دهندگان نشان داده شده است.

 

سوال 2

پاسخ سوال

در هر دو نسخه آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال، سوال 2 از داوطلبان آزمون می خواهد که موضوعی را در رابطه با یک سوال یا بیانیه تدوین و توسعه دهند. ایده ها باید با شواهد پشتیبانی شوند و مثالهایی از تجربیات خود آزمون دهندگان گرفته می شود. طول پاسخ ها باید حداقل 250 کلمه باشد.

سه معیار ارزیابی دیگر، برای سوال 1 و سوال 2 یکسان است.

 

قالب آزمون آیلتس آکادمیک – بخش نوشتاری

 

توضیحات بخش نوشتاری آیلتس آکادمیک

عنوان توضیحات عنوان
قالب کاغذ دو دسته سوال در بخش نوشتن وجود دارد.
زمان سنجی 60 دقیقه
تعداد سوالات 2
نوع سوالات در سوال نوع 1، از داوطلبان آزمون خواسته شده است كه برخی از اطلاعات بصری (نمودار / جدول) را با كلمات خود توصیف كنند. آنها باید 150 کلمه را در حدود 20 دقیقه بنویسند. در سوال نوع 2، داوطلبین به یک دیدگاه یا استدلال یا مسئله پاسخ می دهند. آنها باید در حدود 40 دقیقه 250 کلمه بنویسند.
پاسخ دادن پاسخ ها باید به طور کامل در دفترچه پاسخ نوشته شود. یادداشت ها یا نقاط به طور کامل یا جزئی به عنوان پاسخ قابل قبول نیستند. شرکت کنندگان در آزمون ممکن است روی برگه سوال چیزی بنویسند اما توسط مصحح مشاهده نمی‌شود.
نمره دهی هر سوال 1 نمره ارزش دارد.

 

جزئیات بخش نوشتاری آیلتس آکادمیک

 

نوع 1

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن در سوال 1، از داوطلبان آزمون خواسته می شود حقایق یا ارقام ارائه شده در یک یا چند نمودار یا جدول در مورد یک موضوع مرتبط را توصیف کنند. یا ممکن است به آنها یک نمودار از یک ماشین، یک دستگاه یا یک فرآیند داده شود و از آنها خواسته شود نحوه کار آن را توضیح دهند. آنها باید به صورت آکادمیک یا نیمه رسمی بنویسند و مهمترین و مرتبط ترین نکات را در نمودار بگنجانند. برخی از نکات جزئی ممکن است کنار گذاشته شوند.

شرکت کنندگان در آزمون نباید بیشتر از 20 دقیقه برای این کار وقت بگذارند. از آنها خواسته می شود حداقل 150 کلمه بنویسند و اگر پاسخ آنها خیلی کوتاه باشد جریمه می شوند. در حالی که داوطلبان آزمون به دلیل نوشتن بیش از 150 کلمه جریمه نخواهند شد، باید به خاطر داشته باشند که یک جواب طولانی تر به سوالات نوع یک ممکن است به این معنی باشد که زمان لازم برای سوالات نوع دو که دو برابر بیشتر به امتیاز باند Writing کمک می کند، کمتر شود.

داوطلبان آزمون همچنین باید توجه داشته باشند که اگر پاسخ خارج از موضوع باشد یا به عنوان متن کامل و متصل به هم نوشته نشده باشد، به دلیل بی ربط بودن مجازات می شوند. آنها به دلیل دزدی ادبی (به عنوان مثال کپی از منبع دیگر) به شدت مجازات خواهند شد.

شرکت کنندگان در آزمون باید پاسخ های خود را بر روی دفترچه پاسخ بنویسند.

نکته مهم این نوع سوالات این سوال توانایی شناسایی مهمترین و مرتبط ترین اطلاعات و روندها را در یک نمودار یا جدول ارزیابی می کند و با استفاده از زبان دقیق به سبک آکادمیک، یک نمای کلی منظم از آن ارائه می دهد.
تعداد سوالات 1

 

نوع 2

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن در سوالات نوشتن نوع دوم، آزمون دهندگان مقاله گفتاری نیمه رسمی حداقل 250 کلمه ای را در پاسخ نامه‌ی ارائه شده می نویسند.

دستورالعمل های کار، اطلاعاتی را درباره یک نقطه نظر ، استدلال یا مشکل ارائه می دهند. سپس آنها به داوطلبان آزمون می‌گویند که چگونه در مورد این بحث کنند. این بحث ممکن است شامل ارائه اطلاعات واقعی کلی، طرح کلی، ارائه راه حل، توجیه نظر، ارزیابی شواهد و ایده ها باشد.

موضوعات این بخش عمومی هستند – از جمله: آیا فعالیت های اوقات فراغت کودکان باید آموزشی باشد ، چرا خانواده ها مانند گذشته به هم نزدیک نیستند و چگونه می توان آنها را نزدیک کرد ، چگونه می توان مشکلات زیست محیطی را حل کرد ، چه کسی باید هزینه مراقبت را پرداخت کند ، آیا سیگار کشیدن باید در مکان های عمومی ممنوع باشد.

شرکت کنندگان در آزمون باید اطمینان حاصل کنند که کار را با دقت انجام داده و پاسخ کامل و مربوطه را ارائه می دهند. آنها باید ایده های خود را به طور واضح سازماندهی کنند و اطمینان حاصل کنند که از استدلال خود با مثالهای مرتبط (از جمله در تجربه خود در صورت لزوم) یا شواهد پشتیبانی می کنند. برای این کار، داوطلبان آزمون باید بتوانند ایده های انتزاعی و پیچیده تری را برقرار کرده و از طیف وسیعی از فرهنگ لغات و دستور زبان استفاده کنند.

سوالات نوع 2 دو برابر سوالات نوع یک در نمره نهایی گروه نوشتن نقش دارد. بنابراین، آزمون دهندگانی که موفق به پاسخگویی به این سوال نمی شوند ، شانس دستیابی به یک امتیاز خوب را نخواهند داشت.

از داوطلبان آزمون خواسته می شود حداقل 250 کلمه بنویسند و اگر پاسخ آنها خیلی کوتاه باشد جریمه می شوند. آنها نباید بیش از 40 دقیقه برای این کار صرف کنند.

داوطلبان آزمون همچنین باید توجه داشته باشند که اگر پاسخ خارج از موضوع باشد یا به عنوان متن کامل و متصل به هم نوشته نشده باشد، به دلیل بی ربط بودن مجازات می شوند. آنها به دلیل دزدی ادبی (به عنوان مثال کپی از منبع دیگر) به شدت مجازات خواهند شد.

نکته مهم این نوع سوالات این سوال توانایی پیروی از قراردادهای نوشتاری گفتاری انگلیسی (یعنی قرار دادن اطلاعات در چه سبکی ، استفاده از سبک ، نحوه شروع و پایان نوشتن گفتاری ، نحوه پاراگراف گذاری) ، سازماندهی و پیوند دادن اطلاعات به طور منسجم و استفاده از زبان را ارزیابی می کند.
تعداد سوالات 1

 

نحوه نمره دهی بخش نوشتاری آیلتس آکادمیک

تمام پاسخ نامه ها، توسط Cambridge Assessment English تجزیه و تحلیل می شوند.

هر سوال به طور مستقل ارزیابی می شود. ارزیابی سوال 2 نسبت به سوال 1 وزن بیشتری در نمره دهی دارد. اسکورها در باند های کامل و نیمه گزارش می شوند.

پاسخ های سوال 1 بر اساس معیارهای زیر ارزیابی می شوند:

  • دستیابی به وظیفه
  • همگرایی و همبستگی
  • منبع لغوی
  • دامنه و دقت دستوری

پاسخ های سوال 2 بر اساس معیارهای زیر ارزیابی می شوند:

  • پاسخ وظیفه
  • همگرایی و همبستگی
  • منبع لغوی
  • دامنه و دقت دستوری

توصیف کننده عملکرد

سوال 1

دستیابی به وظیفه

این موضوع ارزیابی می کند که چگونه پاسخ با استفاده از حداقل 150 کلمه، بطور مناسب، دقیق و متناسب، شرایط مورد نظر را برآورده می کند. سوال 1 بخش نوشتاری آزمون آيلتس آکادمیک یک کار نوشتن است که تا حد زیادی قابل پیش بینی است به این صورت که هر وظیفه زمینه و هدف نامه و عملکردهایی را که آزمون دهنده باید برای رسیدن به این هدف پوشش دهد مشخص می کند.

انسجام 

وضوح و روان بودن کل پیام را ارزیابی می کند: نحوه پاسخ، اطلاعات، ایده ها و زبان را سازماندهی و بهم پیوند می دهد. انسجام به پیوند ایده ها از طریق توالی منطقی اشاره دارد. هماهنگی به کاربرد متنوع و مناسب دستگاههای اتصال (به عنوان مثال اتصالات منطقی، ضمایر و حروف ربط) برای کمک به روشن شدن روابط مفهومی و ارجاعی بین و درون جملات اشاره دارد.

منبع واژگان

به دامنه واژگانی که آزمون دهندگان استفاده کرده اند و صحت و مناسب بودن استفاده، اشاره دارد.

دامنه و دقت گرامری

به دامنه و کاربرد دقیق گرامر اشاره دارد، همانطور که در جمله نویسی آزمون دهندگان نشان داده شده است.

سوال 2

پاسخ سوال

در هر دو نسخه آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال، سوال 2 از داوطلبان آزمون می خواهد که موضوعی را در رابطه با یک سوال یا بیانیه تدوین و توسعه دهند. ایده ها باید با شواهد پشتیبانی شوند و مثالهایی از تجربیات خود آزمون دهندگان گرفته می شود. طول پاسخ ها باید حداقل 250 کلمه باشد.

سه معیار ارزیابی دیگر، برای سوال 1 و سوال 2 یکسان است.

مدرک ieltsقالب آزمون آیلتس – بخش صحبت کردن

11–14 دقیقه

بخش صحبت کردن، استفاده شما از انگلیسی گفتاری را ارزیابی می‌کند.

  • قسمت 1 – ممتحن سوالات کلی در مورد خودتان و طیف وسیعی از موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، محل کار، تحصیل و علایق از شما می‌پرسد. این قسمت بین چهار تا پنج دقیقه طول می‌کشد.
  • قسمت 2 – از شما خواسته می‌شود در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید. شما 1 دقیقه زمان دارید که برای صحبت کردن آماده شوید. سپس امتحان کننده یک یا دو سوال در مورد همان موضوع می پرسد.
  • قسمت 3 – در بخش دوم سوالات بیشتری از شما پرسیده خواهد شد. این سوال‌ها به شما فرصت می دهند ایده ها و موضوعات انتزاعی بیشتری را مطرح کنید. این قسمت از آزمون بین چهار تا پنج دقیقه طول می کشد.

 

توضیحات بخش صحبت کردن آیلتس

عنوان توضیحات عنوان
قالب کاغذ بخش صحبت کردن شامل یک مصاحبه شفاهی بین پذیرفته شدگان آزمون و یک امتحان گیرنده است. تمام آزمونهای گفتاری ضبط می‌شوند.
زمان سنجی 11–14 دقیقه
نوع سوالات این بخش سه قسمت دارد و هر قسمت از نظر الگوی تعامل، ورودی کار و خروجی آزمون دهندگان عملکرد خاصی را برآورده می‌کند.

 

جزئیات بخش صحبت کردن آیلتس

 

بخش 1 – مقدمه و مصاحبه

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن در این قسمت، ممتحن خود را معرفی می کند و هویت داوطلبان آزمون را بررسی می‌کند. سپس از داوطلبان آزمون سوالات کلی در مورد برخی موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، کار، تحصیل و علایق پرسیده می‌شود.

این قسمت 4 تا 5 دقیقه طول می‌کشد.

نکته مهم این نوع سوالات این قسمت از آزمون بر توانایی انتقال نظرات و اطلاعات در مورد موضوعات روزمره و تجارب یا موقعیت های معمول با پاسخ دادن به طیف وسیعی از سوالات متمرکز است.
تعداد سوالات متغیر

 

بخش 2 – نوبت طولانی

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن قسمت 2 نوبت طولانی فرد است. آزمونگر به داوطلبان آزمون یک کارت وظیفه می دهد که از داوطلبان آزمون می خواهد در مورد یک موضوع خاص صحبت کنند. به داوطلبان آزمون یک دقیقه فرصت داده می شود تا سخنرانی خود را آماده کنند و به آنها مداد و کاغذ داده می شود تا یادداشت برداری کنند. ممتحن از داوطلبان آزمون می خواهد 1 تا 2 دقیقه صحبت كنند، بعد از 2 دقیقه آزمون دهنده ها را متوقف می كند و یك یا دو سوال در مورد همان موضوع می پرسد.

استفاده موثر از نکات موجود در کارت وظیفه و یادداشت برداری در طول زمان آماده سازی، به داوطلبان آزمون کمک می کند تا برای گفتن مطالب مناسب، ساختار صحبت خود را تنظیم کرده و به مدت 2 دقیقه صحبت کنند.

قسمت دوم با در نظر گرفتن زمان آماده سازی 3 الی 4 دقیقه طول می‌کشد.

نکته مهم این نوع سوالات این قسمت از آزمون بر توانایی صحبت طولانی در یک موضوع مشخص (بدون درخواست دیگر از طرف آزمونگر)، استفاده از زبان مناسب و سازماندهی منسجم ایده ها متمرکز است. این احتمال وجود دارد که داوطلبان آزمون برای تکمیل دور طولانی، باید از تجربه خود استفاده کنند.
تعداد سوالات متغیر

 

قسمت 3 – تکمیل بحث

عنوان توضیحات عنوان
نوع سوال و قالب آن در قسمت 3، امتحان كننده و داوطلبان آزمون به طور كلی تر و انتزاعی تر و در صورت لزوم، با عمق بیشتری درباره موضوعات مربوط به موضوع قسمت 2 بحث می كنند.
نکته مهم این نوع سوالات این قسمت از آزمون بر توانایی بیان و توجیه نظرات و تجزیه و تحلیل، بحث و گمانه زنی درباره مسائل متمرکز است.
تعداد سوالات متغیر

 

نحوه نمره دهی بخش صحبت کردن

عملکرد صحبت کردن شما توسط بازرسان مجاز IELTS ارزیابی می شود. همه آزمونگران آیلتس مدارک مربوطه را دارند و توسط مراکز آزمون به عنوان بازرس استخدام می شوند و توسط شورای انگلیس یا IDP تأیید می شوند.

 

تسلط و انسجام

این بخش به توانایی صحبت روان و متداوم اشاره دارد. شاخص های کلیدی این بخش انسجام توالی منطقی جملات، مشخص کردن مراحل در یک بحث، روایت یا استدلال و استفاده از ضمایر و حروف ربط در داخل و بین جملات است.

دایره واژگانی

این معیار به دامنه لغات مورد استفاده و دقتی که می توان معانی و نگرش ها را بیان کرد اشاره دارد. شاخص های کلیدی عبارتند از: متنوع بودن کلمات مورد استفاده، کفایت و تناسب کلمات مورد استفاده 

دقت و استفاده از طیف وسیع دستور

این موضوع اشاره به محدوده و استفاده دقیق و مناسب از منابع دستوری دارد. شاخص های کلیدی دامنه دستوری عبارتند از طول و پیچیدگی جملات گفتاری، استفاده مناسب از بندهای تبعی و دامنه ساختار جمله ها، به ویژه برای جابجایی عناصر برای تمرکز اطلاعات.

تلفظ

این معیار به توانایی تولید گفتار قابل فهم برای برآورده کردن شرایط آزمون صحبت کردن اشاره دارد. شاخص های کلیدی میزان فشار وارده به شنونده، میزان سخنرانی نامفهوم و قابل توجه بودن تأثیر L1 خواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *