آزمون USMLE

آزمون usmle از هدف تا کسب نتیجه!

آخرین بروز رسانی:  ۲۳ مهر, ۱۴۰۲
1 دیدگاه
زمان مطالعه:  18 دقیقه

همان‌طور که میدانید آزمون‌های بین المللی مختلفی همه ساله در حال برگزاری هستند که هر یک هدف مختلفی را به دنبال دارند و در پایان مدارک آن میتواند مزایای زیادی را برای فرد داوطلب به دنبال داشته باشد. اگر در یکی از رشته‌های پزشکی تحصیل می‌کنید، احتمالا نام آزمون usmle‌ برایتان آشنا خواهد بود. شرکت و قبولی در این آزمون برای کسانی که می‌خواهند در ایالات متحده به طبابت مشغول شوند و یا در این حوزه تحصیل کنند، الزامی است؛ در واقع این آزمون به نوعی قسمتی از مجوز فعالیت پزشکی و یا تحصیل برای پزشکی در ایالت متحده محسوب می‌شود. اگر قرار است شما هم به عنوان داوطلب در این آژمون شرکت کنید لازم است با این آزمون به خوبی آشنا باشید و برای شرکت در آن امادگی کسب کنید. در این مقاله ما قصد داریم راهنمایی جامعی در خصوص آزمون usmle‌ برای شما قرار دهیم. پس همراه ما باشید.

 

آزمون USMLE چیست؟

آزمون usmle‌ آمریکا مخفف عبارت «United States medical Licensing Examination» است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این آزمون مختص رشته‌های پزشکی است. به عبارت ساده‌تر برای ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی کشور آمریکا، شما باید در این آزمون شرکت کرده و نمره قابل قبول مرکز مورد نظر را کسب نمایید. همچنین افرادی که قصد طبابت در ایالات متحده را دارند نیز در این آزمون باید شرکت کنند.

 

کاربرد آزمون  usmle

شرکت در این آزمون و کسب نمره قبولی در آن، فارغ از مجوز ورود شما برای ادامه تحصیل و طبابت در آمریکا، کاربردهای دیگری نیز دارد. تغییر کلی در آینده شغلی و شخصی شما با کسب نمره قبولی در این آزمون، از جمله این موارد است. بدیهی است کسی که می‌تواند در معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کند، پیشنهادات کاری تضمینی و فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. همچنین، با کسب نمره قبولی در این آزمون، نیازی به ارائه مدرک زبان جداگانه نخواهید داشت؛ زیرا برای این آزمون شما باید به زبان انگلیسی مسلط باشید و قبولی در آن نشانه این تسلط است.

 

سطوح مختلف امتحان USMLE

این آزمون در سه سطح مختلف برگزار می‌شود که سطح دوم دارای دو قسمت می‌باشد. مراحل آزمون usmle‌ عبارت‌اند از:

 

سطح یک (step-1)

در این سطح اطلاعات علوم پایه متقاضی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این قسمت فرد به تعدادی سوالات چهار گزینه‌ای در مدت 8 ساعت به صورت آنلاین باید پاسخ دهد. مواد این آزمون شامل مباحث  آناتومی، آسیب شناسی، فارماکولوژی و فیزیولوژی، ژنتیک، زیست شناسی سلولی و مولکولی، تغذیه و… می‌باشد.

 

آزمون usmle چیست

 

سطح دو (step-2 CK) 

این قسمت برای سنجش دانش بالینی (Clinical Knowledge) است که به اختصار CK نامیده می‌شود. در این سطح از آزمون توانایی فرد در به کار بردن دانش پزشکی، مهارت‌ها و درک علوم بالینی لازم برای تامین سلامت بیمار بستری در مراکز درمانی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این سطح نیز در یک روز و به مدت 9 ساعت به صورت آنلاین و چندگزینه‌ای برگزار می‌شود.

 

سطح دو (step-2 Cs)

سطح Clinical Skills که به اختصار CS می‌نامند، به صورت عملی برگزار می‌شود. در این قسمت توانایی فرد را جهت ارزیابی حال بیمار و ویزیت او می‌سنجند. این قسمت نیز حدودا 8 ساعت طول می‌کشد. از این رودر این قسمت باید تمام مهرات خود را در برخورد با بیمار و ویزیت آن به کار گیرد و آن را به صورت عملی برای آزمون گیرندگان اجرا کنید.

 

سطح سوم (step-3)

سطح سوم، سخت‌ترین بخش آزمون usmle‌ است. حضور در این بخش برای رزیدنتی ضروریتی ندارد اما برای شروع کار پزشکی در آمریکا لازم می‌باشد. برای موفقیت در این بخش باید با سیستم پزشکی و بیمارستانی آمریکا به خوبی آشنا باشید؛ به همین دلیل، بیشتر افراد این بخش آزمون را پس از یک سال رزیدنتی شرکت می‌کنند تا نتیجه مطلوبی بگیرند. در این قسمت، مهارت فرد در مدیریت بیمار بدون نظارت پزشکی دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این ارزیابی در مدت دو روز و به صورت آنلاین انجام می‌شود.

 

هدف آزمون USMLE  چیست؟

اگر شما هم پرسش «USMLE به چه منظور برگزار می شود؟» را دارید، باید بدانید که هدف این آزمون، سنجش توان پزشکی فرد است. افرادی که در کانادا و یا آمریکا مدرک پزشکی خود را دریافت کرده‌اند، به عنوان پزشکان بین‌المللی یا IMG شناخته می‌شوند. شرکت در این آزمون را می‌توان به نوعی تلاش برای IMG شدن دانست. از این رو باید گفت هدف این آزمون جدا از سنجش مهارت داوطلب در سطوح مختلف پزشکی و ارائه مدرک، آمادگی و پیروزی داوطلب در IMG است.

 

چرا آزمون USMLE اهمیت دارد؟

اعتبار بین ‌المللی این آزمون از یک طرف و الزام آن برای تحصیل رشته‌های پزشکی در بهترین دانشگاه‌های آمریکا از طرف دیگر اهمیت بالای این آزمون را می‌رساند. همچنین داشتن مدرک این آزمون برای طبابت در آمریکا نیز بر اهمیت آن می‌افزاید. البته دقت داشته باشید با وجود اینکه این آزمون در همه دنیا برگزار می‌شود اما داشتن مدرک آن برای حضور در رشته‌های پزشکی همه کشورها پذیرفته نیست. داشتن مدرک usmle‌ فقط برای حضور در شاخه پزشکی کشور آمریکا لازم و پذیرفته می‌شود.

 

مهلت اعتبار آزمون  Usmle

از آنجایی که شما می‌توانید در هر یک از بخش‌های این آزمون به صورت جداگانه شرکت کنید، مهلت اعتبار آن نیز با دیگر آزمون‌ها متفاوت بوده و بستگی به قبولی شما در هر بخش دارد. شما می‌توانید هر یک از بخش‌های آزمون را در سال‌های جداگانه شرکت کنید اما فاصله بین بخش اول تا سوم نباید بیشتر از 7 سال شود؛ در غیر اینصورت، اعتبار بخش اول و دوم نیز از بین خواهد رفت. به بیان ساده‌تر، اگر شما امسال در بخش یک شرکت کرده و پذیرفته شدید، تا 7 سال فرصت دارید که بخش سه را نیز شرکت کرده و به اتمام برسانید؛ وگرنه بخش یک شما نیز فاقد اعتبار خواهد شد.

 

 شرایط شرکت در آزمون  USMLE

در حالت کلی کسی که مدرک پزشکی عمومی از دانشگاهی معتبر داشته و به زبان انگلیسی نیز تسلط داشته باشد، فارغ از هرگونه محدودیت سنی می‌تواند در این آزمون شرکت کند. به صورت جزئی‌تر، در مرحله 1 و 2 شما باید معیارهای ECFMG را رعایت کنید. همچنین در روز آزمون شرایط حضور و شرکت در آزمون را داشته باشید. ضمنا داوطلبان عزل شده و یا اخراج شده از دانشکده پزشکی، اجازه حضور را نخواهند داشت. برای بخش 3 نیز داشتن مدرک پزشکی عمومی و پذیرفته شدن در دو مرحله قبل لازم است.

 

شرایط آزمون usmle

 

ظرفیت شرکت کنندگان در آزمون  usmle

شرکت‌کنندگان در این آزمون محدودیتی ندارند و در واقع هر تعداد متقاصی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. تنها به علت محدود بودن حوزه‌های امتحانی و فضای آن‌ها، در بازه زمانی مشخص شده، یک روز را برای شما در نظر خواهند گرفت.

 

معایب و مزایای شرکت در آزمون usmle در داخل کشور

اینکه تصور کنید برای آزمون usmle‌ بهتر است در کشور آمریکا حضور یابیم، کاملا اشتباه ست. حتی کم‌ارزش‌ترین آزمون‌ها هم چنین شرایطی نخواهند داشت؛ زیرا در صورت وجود چنین چیزی ماهیت آزمون و اعتبار آن صدمه خواهد دید. باید توجه داشته باشید که این آزمون در سطح بین ‌المللی برگزار می‌شود و شرکت در آن داخل هر کشوری که باشد تفاوتی ندارد. همچنین در نظر داشته باشید که این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و شما باید برای شرکت در آن به یکی از کشورهای همسایه مانند امارات سفر کنید.

 

معایب و مزایای شرکت در آزمون usmle در خارج کشور

همانطور که در بخش قبلی نیز گفتیم، حضور در این آزمون داخل هر کشوری که باشد تفاوتی نخواهد داشت. همچنین قسمت دوم سطح دوم و آزمون سطح سوم تنها در آمریکا برگزار می‌شود.

 

نحوه برگزاری آزمون  USMLE

این آزمون در سه سطح و در چهار قسمت کلی برگزار می‌شود. سطح‌های یک و 2قسمت سطح دوم هر کدام در یک روز و سطح سوم در دو روز برگزار می‌شود. شیوه برگزاری تنها به صورت آنلاین و کامپیوتری است. سطح اول و قسمت اول از سطح دوم به صورت چندگزینه‌ای برگزار می‌شود. قسمت دوم سطح دوم به صورت شفاهی و سطح سوم نیز به صورت چندگزینه‌ای است. از طرفی این آزمون مصاحبه‌ای ندارد. شما پس از موفقیت در آزمون می‌توانید در دانشگاه‌ های برتر آمریکا تحصیل کرده و جواز کار نیز کسب کنید.

 

تعداد سوالات آزمون  usmle

هر بخش از این آزمون، تعداد سوالات متفاوتی دارد. مرحله اول حداکثر 280 سوال خواهد داشت. قسمت اول سطح دوم حداکثر 318 سوال دارد اما قسمت دوم این سطح به صورت شفاهی است و شما باید 12 بیمار را ویزیت نموده و اطلاعات لازم را ثبت نمایید. سطح سوم آزمون usmle‌ هم در دو روز با تعداد 232 و 180 سوال برگزار می‌گردد.

 

مدت زمان آزمون USMLE و نحوه‌­ی برنامه ریزی برای مدیریت زمان

سطح اول آزمون در حدود 8 ساعت زمان دارد.  این قسمت شما در 7 بخش مختلف یک ساعته به 40 پرسش، پاسخ خواهید داد. در واقع شما برای هر سوال در حدود 90 ثانیه زمان خواهید داشت. در حدود 45 دقیقه زمان کلی استراحت شما خواهد بود و 15 دقیقه نیز در ابتدای آزمون فرصت آشنایی با آن را دارید.

سظوح دوم در دوقسمت 9 ساعته و 8 ساعته برگزار می‌شود. بخش CK در 8 قسمت یک ساعته به همراه مجموعا 45 دقیقه استراحت و 15 دقیقه آشنایی با آزمون برگزار شده که مجموعا 9 ساعت خواهد شد. بخش CS نیز در مجموع 8 ساعت به طول می‌انجامد. شما در این بخش 12 بیمار را به نوبت ویزیت می‌کنید. برای هر بیمار 15 دقیقه فرصت ویزیت و 10 دقیقه فرصت نوشتن نکات لازم و تجویزهای خود را دارید.

مرحله سوم این آزمون در دو روز و با زمان‌های 7 و 9 ساعت برگزار می‌گردد. در روز اول 6 بخش یک ساعته(هر بخش 38 یا 39 سوال)، 45 دقیقه استراحت و 15 دقیقه آشنایی با آزمون را خواهید داشت. روز دوم نیز همان زمان‌های روز اول را دارید اما اگر بخشی اضافه تحت عنوان CCS را نیز شرکت کنید، حدودا 13 بیمار را در زمان‌های 10 تا 20 دقیقه‌ای ویزیت خواهید کرد. همین مسئله باعث می‌شود زمان بیشتری صرف این آزمون کنید.

مدت زمان آزمون usmle

منابع آزمون  USMLE

برای این آزمون منابع متفاوتی وجود دارد. اگر به دنبال آموزش‌های ویدیویی هستید، می‌توانید به خود سایت usmle‌ مراجعه نمایید. همچنین با مراجعه به دوره‌ها و کلاس‌ های SMASH USMLE، PASS SCORE، KAPLAN، BOARD VITALS،LECTURIO و  BECKER می‌توانید منابع خوبی را مورد مطالعه قرار دهید. منابعی چون FAPLe، First Aid و USMLE COURSES نیز به داوطلبان توصیه شده است. همچنین در صفحه منابع آزمون usmle‌ می‌توانید همه موارد را به صورت یکجا در اختیار داشته باشید. در نظر داشته باشید که استفاده از منابع این آزمون به شما کمک خواهد کرد تا نه تنها با این آزمون به خوبی آشنا شوید بلکه با نحوه سوالات و قسمت‌های مهم هر قسمت آشنا شوید.

 

شرایط و قوانین آزمون  usmle

این آزمون مانند هر آزمون دیگری شرایط و قوانین خاص خود را دارد. اگر به این موارد توجه نکنید، کل آزمون شما ممکن است لغو شود. این قوانین عبارت‌اند از:

  • همراه داشتن خودکار و لاک غلط‌گیر ممنوع است.
  • اصل پاسپورت و مدارک شناسایی لازم است.
  • کارت ورود به جلسه باید با کیفیت مناسب چاپ شده و همراهتان باشد.
  • اجاره صحبت با دیگر شرکت‌کنندگان را حتی در زمان استراحت و به هر دلیلی ندارید.
  • بهتر است زودتر از زمان شروع آزمون در محل برگزاری حاضر شوید.
  • داشتن دیکشنری و وسایل الکترونیکی ممنوع است.
  • برای ترک جلسه حتما باید با مراقبین و مسئولین برگزاری هماهنگ کنید.

 

شرایط سنی شرکت در آزمون  USMLE

برای این آزمون هیچ شرط سنی وجود ندارد اما داشتن مدرک پزشکی عمومی نیز از شرایط حضور در آن می‌باشد. درواقع از لحاظ سنی محدودیتی نیست مگر اینکه در موارد دیگر ناچار به رعایت محدوده سنی باشید.

 

دوره ها  و کلاس های مرتبط با آزمون usmle

دوره‌ ها و کلاس‌ هایی مرتبط با این آزمون قطعا به شما در موفقیت کمک خواهد کرد؛ اما باید دقت داشته باشید که هر دوره‌ای نیز ارزش شرکت کردن و هزینه کردن را ندارد. البته اکثر این دوره‌ ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند که باعث می‌شود هزینه‌های آن تا حد مناسبی کم شود. اگر هنوز برای پرسش « چگونه خود را برای آزمون آماده کنیم؟»  پاسخی نیافته‌اید، برخی از معتبرترین دوره‌های مرتبط با این آزمون را که در ادامه آماده است، مشاهده نمایید:

  • SMASH USMLE: در قبال خدماتی همچون بیش از 2 هزار نمونه سؤال، 250 ساعت ویدیوی آموزشی، تضمین قبولی، اپلیکیشن موبایلی، کنترل روند تحصیلی و بهبود نمرات در آزمون­های شبیه سازی شده در حدود 1000 دلار باید پرداخت کنید. دسترسی شما در ازای پرداخت این مبلغ به این شرکت یکساله می‌باشد.
  • PASS PROGRAM: این شرکت با بررسی حدودا 2 هزار سؤال مبلغی در حدود 900 دلار دریافت می‌کند. آزمون­های شبیه سازی شده به همراه 150 ساعت ویدیوی آموزشی، تضمین قبولی، اپلیکیشن موبایلی و بررسی روند پیشرفت از جمله خدمات دیگر این مجموعه است.
  • KAPLAN MEDICAL: برای استفاده از خدمات این مجموعه باید هزینه­ای حدود 1600 دلار بپردازید. 2000 نمونه سؤال، آزمون­های شبیه سازی شده، 200 ساعت ویدیوی آموزشی، اپلیکیشن موبایلی و بررسی پیشرفت تحصیلی، خدماتی است که این شرکت برای آمادگی شما در آزمون ارائه می‌دهد.
  • BOARD VITALS: حدود 180 دلار هزینه‌ای است که برای استفاده از خدمات این موسسه باید پرداخت شود. 1600 نمونه سؤال، آزمون­های شبیه سازی شده، تضمین قبولی و بررسی روند پیشرفت از جمله خدماتی است که به شما ارائه می‌شود.

آزمون usmle چیست

 

استفاده از نمونه سؤالات آزمون­‌های قبلی

بهره‌گیری از نمونه سوالات سال‌های قبل این آزمون به شدت در آمادگی شما تاثیر مثبت خواهد داشت. برای دسترسی به این نمونه سوالات می‌توانید به صفحه نمونه سوالات usmle‌ مراجعه نمایید. همچنین از سایت‌های زیر نیز می‌توانید نمونه سوالات را به دست آورید:

 

نمره قبولی آزمون  usmle

نمره قبولی در این آزمون در هر بخش تفاوت دارد. در بخش اول رنج نمره بین 1 تا 300 است که نمره قبولی حداقل 194 می‌باشد. در سطح دوم قسمت CK نیز محدوده نمره بین 1 تا 300 است که برای قبولی باید حداقل نمره 209 را کسب کنید. نمره بخش CS هم به صورت “رد” یا “قبول” اعلام می‌شود. این نمره با در نظر گرفتن مهارت­های ارتباطی و بین افراد(CIS)، توانایی و مهارت در انگلیسی صحبت کردن (SEP) و مواجهه بالینی با بیمار (ICE) به دست می‌آید. بخش سوم آزمون نیز نمره‌ای بین 1 تا 300 دارد. طبق تغییرات اخیر نمره قبولی در بخش سوم 196 می‌باشد.

 

اعتراض به نتیجه آزمون  Usmle

احتمال داشتن اعتراض به نمره نهایی برای هر کسی وجود دارد؛ اما احتمال تغییر در آن نیز بسیار کم است. در هر صورت اگر به نمره خود اعتراضی داشته باشید تا 90 روز پس از دریافت نمره می‌توانید به سایت ECFMG  مراجعه کرده و اعتراض خود به نمره را ثبت نمایید. به ازای اعتراض به هر بخش نیز حدودا 80 دلار باید بپردازید. اعتراض شما در مدت 4 تا 6 هفته بررسی شده و نتیجه از طریق ایمیل یا آدرس پستی به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. ضمنا برای اعتراض به نمره بخش سوم لازم است که اعتراض خود را از طریق سایت FSMB که در آن ثبت نام کرده‌اید، اعلام کنید.

 

زمان ثبت نام آزمون  USMLE

شما در هر زمان از سال می‌توانید برای ثبت نام در این آزمون اقدام نمایید. این آزمون محدودیتی برای زمان ثبت ‌نام ندارد و فقط در دو هفته ابتدایی ماه ژانویه و تعطیلات رسمی ثبت‌ نام نخواهد داشت. از این رو باید برای ثبت نام در این آژمون هوشیار باشید تا زمان از دست نرود.

 

نحوه شرکت در امتحان  USMLE

در صورتی که قصد شرکت در این آزمون را دارید، ابتدا باید در سایت ECFMG ثبت‌نام کرده تا مدارک تحصیلی شما تایید شود. برای این تاییدیه پس از تکمیل فرمی که در این سایت پر می‌کنید، برگه‌ای را باید پرینت گرفته تا دانشگاهتان آن را تایید نماید. تایدیه دانشگاه خود را برای سایت ECFMG  ارسال کرده تا بتوانید در آزمون ثبت ‌نام نمایید. از این پس هر گونه تایدیه لازم برای مدارک شما در آمریکا، توسط همین سایت انجام خواهد شد.

برای موفقیت در این آزمون از نمونه سوالات، مشاوره و تجربه افرادی که پیش از این در این آزمون شرکت کرده‌اند استفاده کنید. بدیهی است که استفاده از منابع این آزمون و همچنین بررسی نمونه سوالات آن نیز به شما کمک زیادی در جهت موفقیت خواهد کرد. پس حتما اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید، مطالعه نمونه سوالات و منابع لازم را از دست ندهید.

 

هزینه و محل برگزاری آزمون USMLE

سطح اول آزمون و قسمت اول از مرحله دوم(CK) تقریبا در سراسر دنیا برگزار می‌شود. بخش دوم سطح دو (CS) و سطح سوم آزمون، تنها در ایالت‌های آمریکا برگزار می‌گردد. هزینه آزمون USMLE نیز در هر بخش متفاوت خواهد بود. مبلغ قابل پرداخت برای بخش یک و بخش CK هر کدام 965 دلار است. برای بخش CS نیز باید مبلغ 1600 دلار پرداخت شود. قسمت آخر و سطح سوم نیز مبلغ 895 دلار لازم دارد. در صورتی که بخواهید بازه زمانی تعیین شده خود را تغییر دهید، در بخش­های 1 و  CK هر کدام 90 دلار باید پرداخت شود.

اگر قصد تعویض محل برگزاری را داشته باشید، به ازای هر تغییر مبلغ 85 دلار لازم دارد. لغو کردن آزمون در این دو بخش ذکر شده هم بسته به نوع هر کدام و زمانی که لغو را اعلام می‌کنید، جریمه‌ای بین 0 تا 604 دلار خواهد داشت. اگر آزمون CS را لغو کنید، باید مبلغ 0 تا 1300 دلار بسته به همان عوامل ذکر شده به عنوان جریمه بپردازید. اعتراض به نمره در هر قسمت به جز بخش سه، هزینه 80 دلاری برای شما به دنبال خواهد داشت. البته این قیمت‌ها هر بار می‌تواند توسط سایت ECFMG  تغییر کند.

 

زمان اعلام نتیجه آزمون usmle کی است؟

نتایح آزمون در هر بخش در زمان متفاوتی اعلام می‌شود. نتایج بخش یک، بخش CK و بخش سه معمولا بعد از سه یا چهار هفته پس از برگزاری در روز چهارشنبه اعلام می‌شود. نتیجه بخش CS هم پس از 4 یا 5 هفته بعد از برگزاری در روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.

 

پرداخت هزینه آزمون usmle

با توجه به تحریم‌های پرداخت ارزی در ایران، هنگام ثبت‌نام و موقع پرداخت دچار چالش خواهید شد. جهت برطرف کردن این چالش و پرداخت ارزی مطمئن و راحت، می‌توانید پرداخت خود را به سفیرپیمنت بسپارید. سفیرپیمنت تیم متخصص در عرصه انواع پرداخت ‌های بین‌ المللی است که هرگونه پرداخت مورد نیاز شما را در کمترین زمان ممکن و با قیمتی مناسب انجام می‌دهد.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(1)
   
اعظم کاربر سایت ۰۹ خرداد ۱۴۰۱

ممنونم از مقاله کاملی که برای آزمون usmle ارائه کردید. بسیار مفید بود.