آزمون PTE

آزمون PTE چیست؟ صفر تا صد امتحان PTE (+ مراکز برگزاری)

آخرین بروز رسانی:  ۱۵ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  16 دقیقه

آزمون PTE یکی از آزمون‌ های بین ‌المللی زبان انگلیسی است که توسط موسسه‌ی پیرسون برگزار می‌شود. با توجه به ویژگی‌های این آزمون، در سال‌های اخیر طرفداران آن افزایش پیدا کرده است. موفقیت در این آزمون به منظور کسب مدرک و مهاجرت به کشور‌های مختلف، نیازمند آگاهی از ماهیت آن است. در این مقاله، ما هر آنچه که از این آزمون لازم است بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

 

بیشتربخوانید: نمونه سوالات آزمون PTE

 

جدول محتوا پنهان

آزمون pte چیست؟

آزمون PTE یکی از آزمون‌های پیشرو در زبان انگلیسی است. این آزمون از اعتبار بالای جهانی برخوردار بوده و مورد قبول اکثر کشورهای دنیا برای مهاجرت و ادامه تحصیل است. امتحان pte توسط موسسه پیرسون پایه‌ریزی شده و اولین بار در کشور آلمان برگزار شد. آزمون‌های تافل و آیلتس به دو صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شوند، اما PTE فقط با استفاده کامپیوتر در مراکز رسمی پیرسون برگزار می‌گردد. این آزمون نیز همانند دو آزمون گفته شده چهار مهارت اصلی Speaking ،Listening ،Writing ،Reading را ارزیابی می‌کنند. همچنین نمره سوالات هر بخش از این آزمون، روی مهارت‌های دیگر تاثیر دارد.

 

دلیل محبوبیت آزمون PTE

زمانی که اداره مهاجرت استرالیا رسما اعلام کرد مدرک PTE را هم به عنوان مدرک مهارت زبان انگلیسی قبول می‌کند، این آزمون محبوبیت زیادی در بین داوطلبان پیدا کرد. البته شایعه‌هایی مبنی بر آسان‌تر بودن این آزمون نسبت به آیلتس و تافل شنیده می‌شود که باید بگویم تا حدی این مسئله درست است. همچنین این آزمون به صورت هفتگی برگزار می‌شود و نتایج آزمون PTE حداکثر تا 5 روز کاری اعلام می‌گردد. به همین دلیل تعداد زیادی به شرکت در آن علاقمند شدند؛ چراکه امکان شرکت مجدد در آزمون به راحتی و با فاصله زمانی کم، امکان‌پذیر است.

 

کاربرد آزمون PTE

تقریبا برای تمامی داوطلبان این پرسش وجود دارد که آیا شرکت در آزمون PTE سودمند است؟ و یا آزمون PTE چه کاربردی دارد؟ در ادامه کاربرد این آزمون را برای شما شرح خواهیم داد.

  • چنانچه قصد ادامه تحصیل یا مهاجرت به کشورهای خارجی را داشته باشید؛ نمرات و مدارکی که نشان‌دهنده میزان تسلط شما در زبان انگلیسی باشد، می‌تواند سفر شما را آسان کند. آزمون PTE یکی از آزمون‌هایی است که می‌تواند این شرایط را برای شما فراهم کند.
  • با کسب نمرات خوب از این آزمون، اعتبار شما در کشور مقصد بالا رفته و امتیازاتی به شما داده خواهد شد.
  • با ارائه مدرک و نمرات این آزمون، فرصت‌های شغلی بهتری در آینده نصیب شما خواهد شد.
  • تا زمانی که مدرک زبان معتبر ارائه نکنید و تسلط خود را به اثبات نرسانید، کشور مقصد به شما ویزا نخواهد داد پس چنین آزمون‌هایی نیاز شما را در این زمینه برطرف می‌کنند.
  • نمرات این آزمون قابلیت تبدیل به نمرات آیلتس یا تافل را دارد و در صورت نیاز معادل‌سازی خواهد شد.
  • مدرک این آزمون و نمره حاصل شده از آن در اکثر کشورهای انگلیسی‌زبان معتبر است.

 

اعتبار آزمون پی تی ای

اعتبار این آزمون در سراسر دنیا به مدت دو سال می‌باشد و پس از آن مدرک فاقد اعتبار می‌شود. این آزمون برای کشور استرلیا دارای سه سال اعتبار است.

 

انواع آزمون PTE

آزمون PTE در 3 بخش برگزار می‌شود:

  • آکادمیک (Academic PTE)
  • عمومی (General PTE)
  • کودکان و نوجوانان (Young Learners PTE)

 

هر کدام یک از این آزمون‌ها برای مقاصد خاصی کارایی دارند و داوطلبان با توجه به نیاز خود آن را انتخاب می‌کنند. در ادامه به توضیح هر یک از انواع آزمون پی‌تی‌ای میپردازیم:

  • آکادمیک (Academic PTE)

بخش اول: شامل نوشتن و صحبت کردن است. این بخش 77 تا 93 دقیقه زمان دارد و شامل بخش‌های معرفی شخصی، خواندن با صدای بلند، توصیف تصویر، تکرار جمله و خلاصه کردن متن (در حد یک جمله) است.

بخش دوم: شامل خواندن است که 31 تا 40 دقیقه زمان دارد. سوالات این بخش چند گزینه‌ای، پر کردن جاهای خالی و چیدن پاراگراف است.

بخش سوم: این قسمت شامل شنیدن است که دارای سوالات چند گزینه‌ای، پر کردن جای خالی، مشخص کردن کلمات نادرست و خلاصه کردن یک بخش Listening است.

 

  • عمومی (General PTE)

این قسمت در دو قسمت ارزیابی می‌شود. بخش اول آن دارای قسمت نگارش است که مهارت‌های Listening ،Reading ،Comprehension Writing را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بخش دوم شامل مصاحبه است که توسط ارزیابان این امتحان به صورت حضوری و رو در رو انجام می‌گیرد.

 

  • کودکان و نوجوانان (Young Learners PTE)

این آزمون یکی از جذاب‌ترین آزمون‌های زبان برای کودکان و نوجوانان 6 تا 13 سال است و در چهار سطح بسیار جذاب برگزار می‌شود. آن‌ها ماجراهای یک خانواده انگلیسی را در قالب سرگرمی تجربه می‌کنند که تنوع اتفاقات و شخصیت‌ها باعث لذت بردن کودکان از آزمون می‌شود.

 

مراکز برگزاری آزمون PTE

پیرسون در بیش از 45 کشور و حدود 250 شهر، مرکز رسمی برگزاری آزمون دارد و این اعداد هر روز در حال افزایش است. شما برای امتحان PTE باید در یکی از این مراکز حاضر شوید. متاسفانه در ایران مرکزی برای انجام این امتحان وجود ندارد و زبان آموزان باید به یکی از مراکز پیرسون در کشورهای همسایه مراجعه کنند. در آسیا و خاورمیانه مراکز زیادی وجود دارد؛ اما  ایرانیان در حال حاضر، کشورهای امارات، ترکیه و آذربایجان را بر می‌گزینند.

 

نمره آزمون PTE چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از تفاوت‌های آزمون پی تی ای با آیلتس در میزان نمره قبولی است. همان‌طور که می‌دانید نمرات آیلتس از 1 تا 9 محاسبه می‌شوند در‌حالی که نمره آزمون PTE  از 90-10 است. یعنی نمره 7 آیلتس معادل نمره 65 در آزمون PTE است.

 

آزمون pte چیست

 

آزمون PTE مناسب برای کدام کشورها و دانشگاه‌ ها؟

مدرک آزمون پی تی ای از جمله مدارکی است که هم اکنون در بیش از 50 کشور جهان از جمله آرژانتین، استرلیا، بلژیک، هلند و… مورد پذیرش است. داوطلبان می‌توانند با اخذ مدرک این آزمون در دانشگاه‌های معتبر این کشورها پذیرش شوند.

 

سخت و آسان بودن آزمون PTE

آنچه سطح هر آزمونی را برای شما تعیین می‌کند، آمادگی شما برای آزمون است. این قاعده برای آزمون PTE نیز صدق می‌کند و اگر سطح آمادگی پایینی داشته باشید، آزمون برای شما دشوار می‌شود. اما در کل این آزمون سخت نیست و هدف آن سنجش مهارت زبان انگلیسی شماست؛ از این‌رو دشواری بالایی ندارد.

 

تعداد سؤالات آزمون

هر بخش آزمون PTE بخش‌بندی خاص خود را دارد. تعداد کلی سوالات این آزمون بین ۷۰ تا ۹۱ سوال متغیر بوده و شامل بیست نوع سوال است.

PTE در مقایسه با آیلتس و تافل

آزمون پیرسون یا PTE با آیلتس و تافل تفاوت‌هایی دارد که این تفاوت در انتخاب شرکت‌کنندگان برای شرکت در این آزمون تاثیرگذار است.

  • در آزمون پی تی ای 4 مهارت اصلی زبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. (مشابه آیلتس و تافل)
  • بر خلاف آزمون آیلتس، تمامی بخش‌های آزمون در یک روز برگزار می‌شود.
  • مدت زمان آزمون 3 ساعت است
  • نمره هر بخش روی بخش‌های دیگر تاثیر دارد.
  • آزمون تماما کامپیوتری بوده و امکان خطا در تصحیح وجود ندارد.
  • نمره آزمون از 10 تا 90 محاسبه می‌شود؛ درحالی‌که نمره آیلتس 1 تا 9 و تافل 1 تا 120 است.
  • بخش مکالمه آزمون هم کامپیوتری ارزیابی می‌شود؛ در حالی‌که مکالمه آیلتس به صورت حضوری و مکالمه تافل به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

 

امتحان pte

 

آمادگی آزمون PTE

شرکت در هر آزمونی نیازمند مطالعه و تمرینات کافی است. روش‌های متعددی برای آمادگی در آزمون PTE وجود دارد. شرکت درکلاس‌های خصوصی و گروهی و یا مطالعه به صورت خودآموز و مستقل بهترین روش‌های تمرین برای آزمون PTE می‌باشد. برای شروع آمادگی این آزمون مهارت‌های خود را برای بخش‌های مختلف تقویت کنید. همچنین برای ریدینگ می‌توانید کتاب مجلات و نشریات محبوب بخوانید. در مورد اسپیکینگ، دیدن اخبار و ویدئوهایی انگلیسی، گوش کردن پادکست و موزیک به شما کمک می‌کند.

 

دورهها و کلاس‌های مرتبط با آزمون PTE

  • یکی از معروف‌ترین دوره‌ها و کلاس‌ها مربوط (sure way english) می‌باشد که دارای 100 ویدئو آموزشی، تست تمرینی، نمونه سؤال، راهنمایی، ثبت بازخورد، ارائه‌ نکات و تکنیک‌های تست‌زنی و همچنین دوره‌های رایگان گرامر و دایره لغات است.
  • یکی دیگر از منابع (e2language) است که بسته به انتخاب خود می‌توانید یکی از عضویت‌های برنزی تا پلاتینیومی را خریداری کنید و از مزایای این دوره‌ها مانند کلاس‌های آنلاین، شیوه‌های تست‌زنی، نمونه سؤالات، آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده، برنامه‌ مطالعاتی و… بهره‌مند شوید.
  • یکی دیگر از دوره‌هایی آزمون PTE که در سرتاسر جهان برگزار می‌شود، (udemy) است. در این دوره‌ها تمام نکات و نمونه سؤالات هر بخش بررسی خواهد شد.

 

منابع آزمون PTE

علاوه بر دوره‌های گفته شده، منابع دیگری در این زمینه وجود دارد.

  • وب‌سایت PTE Exam Preparation یکی از سایت‌هایی است که در مورد تمامی بخش‌های آزمون راهنمایی، راهکار، نکات و نمونه سؤال ارائه می‌کند. بهتر است است بدانید تمام خدمات این سایت رایگان است.
  • یکی از بهترین نمونه‌های منابع آنلاین، سایت برگزار کننده آزمون است که همراه با اپلیکیشن موبایل اقدام به در اختیار گذاشتن نکات و موارد لازم می‌کند. این سایت نیز رایگان می‌باشد.
  • سایت PTE practice که بسته به نوع برنامه‌ریزی و انتخاب شما حدود 10 دلار هزینه دارد. همچنین شبیه‌سازی این آزمون باعث می‌شود تا با جو آزمون و شرایط آن آشنا شوید.

برای شناخت کامل منابع آزمون pte کلیک نمایید.

 

نمونه آزمون pte

نمونه سوالات این آزمون به داوطلبان کمک می‌کند تا در شرایط شبیه‌سازی شده این آزمون را تمرین و تکرار کنند. در برخی از بخش‌های آزمون PTE بارها سوالات تکراری از آزمون‌های سال‌های گذشته دیده شده است. برای مرور و دسترسی به نمونه سوالات آزمون PTE کلیک نمایید.

 

ظرفیت شرکت‌کنندگان در آزمون PTE

آماری که از آزمون PTE در انتهای سال 2018 به‌دست آمده است نشان می‌دهد که 36 مرکز برگزاری آزمون بیشتر شده است که این به دلیل بالا رفتن و رشد 30% تعداد شرکت‌کنندگان است (سال 2019 در حال حاضر محاسبه نشده است). توجه داشته باشید که افزایش ظرفیت به معنای افزایش میزان قبولی نیست و صرفاً رقابت را سخت‌تر کرده و هرکسی بر اساس میزان ظرفیت اعلام‌شده توسط دانشگاه‌ها و نمره‌ کسب شده‌، شانس پذیرش خود را امتحان خواهد کرد.

 

زمان‌بندی برگزاری آزمون PTE

آزمون PTE برای متقاضیان تحصیل یا مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان، هرساله برگزار می‌گردد. نمره حاصل شده از این آزمون، می‌توان میزان قدرت و تسلط فرد متقاضی در زبان انگلیسی پی برد. آزمون PTE Academic در طول سال برگزاری آن به دفعات زیاد تکرار می‌شود و شما می‌توانید 24 ساعت قبل از برگزاری آزمون در آن نام‌نویسی کنید. تقریباً هرماه 6 تا 8 بار آزمون PTE تکرار می‌شود و متقاضیان از این‌ حیث گزینه‌های انتخاب بی‌شماری برای زمان‌بندی شرکت در این آزمون دارند.

شرایط و قوانین آزمون PTE

آزمون PTE نیز همانند هر آزمون بین‌المللی دیگری دارای شرایط و قوانین مربوط به خود است. رعایت این قوانین از طرف افراد متقاضی الزامی می‌باشد. از جمله قوانین و شرایطی که توسط مؤسسه برای این آزمون در نظر گرفته شده است، عبارت‌اند از:

  • این آزمون فقط برای افراد بالای 16 سال برگزار می­‌گردد.
  • در صورتی که داوطلب بین 16 تا 18 سال باشد حتما باید رضایت‌نامه­ کتبی والدین یا قیم­‌ را به همراه داشته باشد.
  • اصل پاسپورت با عکس واضح همراه با کارت ورود به جلسه­ امتحان الزامی است در غیر این صورت داوطلب حق شرکت کردن در آزمون را ندارد.
  • استفاده و به همراه داشتن لاک غلط‌گیر، مدادرنگی و هایلایت کاملاْ ممنوع است.
  • آزمون در رأس ساعت شروع می‌­گردد پس حضور به موقع داوطلب شرط اساسی است.
  • در مواقع استراحت بین بخش­‌های مختلف آزمون تنها می‌توانید به خوردن خوراکی و نوشیدنی مشغول شوید و حق صحبت نخواهید داشت.
  • استفاده و به همراه داشتن دیکشنری به منزله تقلب است و محرومیت از شرکت در آزمون را در پی خواهد داشت.
  • در صورت خروج برگه­ امتحانی یا خروج خود فرد بدون هماهنگی، نمرات شما کنسل شده تلقی می‌­گردد و محرومیت طولانی مدت را به همراه خواهد داشت.

 

زمان اعلام نتیجه‌ امتحان PTE

اعلام نتایج آزمون PTE به‌سرعت منتشر می‌گردد که این ازجمله مزیت‌های این آزمون بین‌المللی نیز محسوب می‌گردد. معمولاً در طی 5 روز کاری می‌توانید برای مشاهده‌ نمرات خود به سایت «Pearson» رفته و به بخش View Score Report مراجعه کنید. مزیت منتشر شدن سریع نمرات آزمون PTE این است که می‌توانید هرچه سریع‌تر بقیه کارهای دریافت ویزای خود را پیگیری کنید و لازم نیست زمان زیادی را منتظر بمانید.

 

اعتراض به نتیجه­‌ آزمون PTE

برای آزمون PTE مانند آزمون‌های معتبر دیگر زبان انگلیسی، امکان اعتراض به نمره آزمون PTE وجود دارد. داوطلبان اگر از نمره‌ی آزمون PTE خود ناراضی هستند، می‌توانند نسبت به درخواست تجدید نمره آزمون اقدام نمایند. آزمون PTE آکادمیک آزمونی است که سیستمی تصحیح می‌شود و نمره‌اش توسط هوش مصنوعی کامپیوتر ارائه می‌گردد. از این‌رو، بعید است که نمره‌ی کلی تغییر پیدا کند اما در جواب‌های شفاهی Speaking و نوشتاری Writing با انتهای باز، ممکن است نمره تغییری کند.

 

زمان مصاحبه‌ آزمون PTE

مصاحبه آزمون پی تی ای که توسط نماینده آزمون از افراد متقاضی انجام می‌گیرد، زمان مشخصی ندارد و در طی چند پرسش به پایان می‌رسد.

 

هزینه‌‌ها و تعرفه‌ها

آزمون PTE با سایر آزمون‌ها تفاوت جالبی دارد. داوطلبان در هر کشوری که به‌عنوان مرکز برگزاری آزمون خود انتخاب می‌کنند، طبق پول رایج همان کشور هزینه‌ آزمون را پرداخت می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر فردی کشور ترکیه را به ‌عنوان جلسه‌ برگزاری آزمون خود انتخاب کند، هزینه‌ شرکت در آزمون برای شما معادل 880 لیر ترکیه خواهد بود و ثبت‌نام با تأخیر نیز 1100 لیر ترکیه است. اگر کشور استرالیا را انتخاب کرده باشد با احتساب مالیات 375 دلار استرالیا باید پرداخت کند و برای ثبت‌نام با تأخیر نیز 395 دلار استرالیا خواهد بود.

 

آزمون PTE کاغذی است یا سیستمی؟

از سال 1982 که آزمون PTE اولین بار به نیابت از استرالیا در دانشگاه لندن برگزار شده، این آزمون تا به امروز فقط به فرم کامپیوتری انجام شده و هیچ فرم برگزاری دیگری نداشته است. سبک کامپیوتری نیز در کنار مزایای خاص خود معایبی نیز خواهد دارد اما موسسه پیرسون صلاح را در آزمون کامپیوتری دیده است. در ادامه به معایب و مزایا دو روش کاغذی و سیستمی می‌پردازیم.

 

فرم کاغذی معایب و مزایای آزمون PTE

همان‌طور که گفته شد، آزمون PTE از ابتدا تاکنون فقط به ‌صورت کامپیوتری اجرا شده است و فرم کاغذی جزء فرم‌های برگزاری آزمون محسوب نمی‌گردد. لذا در این بخش به بررسی مزایا و معایب فرم کاغذی خواهیم پرداخت تا در صورت احتمالی اضافه شدن این فرم در آینده با جوانب آن آشنا باشید.

 

مزایا

از مزیت‌های بسیار بزرگ آزمون PTE به‌صورت کاغذی، امکان نوت برداری، دایره کشیدن و نوشتن نکات مهم مدنظر داوطلبان روی برگه‌ آزمون است. این کار کمک می‌کند تا فرد داوطلب به راحتی پاسخ‌ها را مکان‌یابی کند، ایده‌های خود را بررسی و قبل از وارد کردن جواب به داخل برگه‌ مربوطه، آن را چک کند.

 

معایب

از بزرگ‌ترین عیب‌های آزمون کاغذی، دست نوشته‌ ناخوانا یا بد نوشتن است. همچنین خط‌خوردگی در این موارد گاهی اوقات فرد تصحیح کننده‌ اوراق امتحانی را دچار مشکل می‌کند و ممکن است تواند امتیازی برای داوطلب در نظر گیرد. عیب دیگر این نوع آزمون، وارد کردن جواب‌ها از برگه‌ سؤال به برگه‌ جواب می‌باشد که نه تنها امکان اشتباه در آن وجود دارد بلکه وقت بیشتری را مطالبه می‌کند.

معایب و مزایای فرم کامپیوتری یا سیستمی آزمون PTE

مزایا

یکی از بزرگ‌ترین مزایای آزمون PTE به فرم کامپیوتری، مربوط به گستردگی و دامنه‌ انتخاب داوطلب در مورد تاریخ و ساعت امتحان است. در نوع کامپیوتری داوطلب روزهای زیادی را در اختیار خواهد داشت تا برای آزمون خود انتخاب کند. همچنین از دیگر مزیت‌های آزمون PTE به فرم کامپیوتری این است که نتایج آزمون بسیار سریع‌تر مشخص می‌شوند و نهایتاً تا 5 روز منتشر خواهند شد.

همچنین برخلاف آزمون‌های کاغذی امکان پاک کردن و تصحیح اشتباهات در این روش بسیار آسان و بدون خط‌خوردگی است. همین امر سبب صرفه‌جویی بسیار زیادی در زمان خواهد شد. در نوع کامپیوتری آزمون PTE، داوطلب به‌راحتی می‌تواند از طریق ساعت کامپیوتر، وقت را مدیریت کند و نگران پرت‌شدن حواس خود نسبت به گذر زمان نباشد. همچنین به کمک نرم‌افزار موجود، می‌تواند تعداد کلمات را شمرده و استرس کمتری داشته باشد.

 

معایب

بزرگ‌ترین عیب نوع کامپیوتری آزمون PTE این است که داوطلب نمی‌تواند مانند نوع کاغذی، نکته و موارد را در آن یادداشت کند و با تمرکز بیشتر کار خود را پیش ببرد. همچنین صدای تایپ کلمات کیبورد ممکن است باعث حواس‌پرتی فرد شود. خستگی چشم‌ها در اثر نگاه کردن طولانی ‌مدت به صفحه‌ کامپیوتر نیز می‌تواند از دیگر معایب این نوع آزمون باشد.

 

نحوه ثبت‌نام در آزمون PTE

ثبت‌نام در این آزمون چندان دشوار نیست و در طی چند مرحله انجام می‌شود. داشتن کارت‌های ارزی به منظور پرداخت هزینه آن از جمله ضروریات در روند ثبت‌نام است.

 

خدمات سفیرپیمنت

همانطور که گفته شد، پرداخت هزینه ثبت نام آزمون PTE نیازمند کارت‌های ارزی است. تهیه کارت‌های ارزی برای شما ممکن است کار ساده‌ای نباشد. سفیرپیمنت به عنوان تیم متخصص در پرداخت‌های ارزی نه تنها شما را از ماهیت این آزمون آگاه می‌کند، بلکه در روند ثبت ‌نام آزمون نیز همراه شماست.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *