فرق ایلتس اکادمیک و جنرال

فرق آیلتس آکادمیک و جنرال در چیست؟

آخرین بروز رسانی:  ۴ مرداد, ۱۴۰۲
4 دیدگاه
زمان مطالعه:  8 دقیقه

آزمون آیلتس دارای دو زیر مجموعه‌‌ی آزمون آیلتس جنرال و آزمون آیلتس آکادمیک است. فرق آیلتس جنرال و آکادمیک در چیست و این دو آزمون چه کاربردهایی دارند؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

شباهت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال

آزمون های آکادمیک و جنرال آیلتس شباهت‌های بسیار بیشتری نسبت به تفاوت‌ها دارند. زمان و ساختار هر دو آزمون یکسان است (چهار بخش که گفتار، خواندن، نوشتن و گوش دادن را در کل مدت زمان دو ساعت و 45 دقیقه ارزیابی می‌کنند). در هر دو مورد، دانشجویان باید ارزیابی‌های نوشتاری، خوانداری و شنیداری آیلتس را در همان روز انجام دهند، در حالی که بخش صحبت کردن ممکن است حداکثر هفت روز قبل یا بعد از آن انجام شود. روش ثبت نام (بصورت آنلاین یا ارسال فرم به صورت نسخه چاپی) برای آزمون‌های آموزش آکادمیک و جنرال یکسان است و بیشتر مراکز آزمون هر دو نسخه را ارائه می‌دهند.

 

آیلتس جنرال

 

تفاوت های آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک

دو تفاوت اصلی بین آزمون‌های آکادمیک و جنرال آیلتس وجود دارد: محتوای برخی از بخش‌ها و اهداف استفاده از آزمون. مقالات آکادمیک خواندن و نوشتن آیلتس برای افرادی که مقاطع تحصیلات تکمیلی را دنبال می‌کنند، طراحی شده است، در حالی که خواندن و نوشتن جنرال متناسب با محیط کار طراحی شده است است. متقاضیان دانشگاه در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در آزمون آکادمیک شرکت می‌کنند، در حالی که آزمون جنرال برای آزمایش نیروی کار ماهر استفاده می‌شود.
موسسات دانشگاهی معمولاً فقط آزمون آکادمیک را می‌پذیرند و آژانس‌های مهاجرت برای انواع خاصی از متقاضیان آزمون جنرال را معمولاً پیشنهاد می‌دهند. با این حال، نباید تصور کرد که آزمون جنرال همیشه برای همه اهداف غیر دانشگاهی برگزار می‌شود. بعضی از شرکت‌های خصوصی که برای ارزیابی متقاضیان شغلی خود از آیلتس استفاده می‌کنند، آزمون آکادمیک را به آزمون جنرال ترجیح می‌دهند. وب سایت آیلتس شامل یک پایگاه داده از نسخه‌های آزمون و نمرات آزمون است که توسط تعداد زیادی از سازمان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی برای قبولی در آن‌ها، ارائه شده است.
آیلتس جنرال یا آکادمیک
نمره دهی آزمون های آیلتس آکادمیک و جنرال

طبق اطلاعات سایت آیلتس، تقریباً 80٪ آزمون دهندگان آزمون آکادمیک را انتخاب می‌کنند و 20٪ باقیمانده آزمون جنرال را انتخاب می‌کنند. میانگین نمره کل بند برای کلیه داوطلبان آزمون حدود 5.9 برای سنجش آکادمیک و 6.2 برای امتحان جنرال است. بر اساس عملکرد کلی آزمون دهندگان، به نظر می‌رسد بخش نوشتاری با میانگین نمره باند 5.5، دشوارترین بخش آزمون آکادمیک است. درمقابل، با میانگین نمره کمی بالاتر از 6.0، به نظر می‌رسد که بخش خوانداری ساده‌ترین قسمت آزمون آکادمیک باشد. در آزمون جنرال نیز، کمترین و بالاترین میانگین نمرات مربوط به بخش‌های نوشتن و خواندن است (به ترتیب حدود 5.95 و 6.35). از نظر توزیع جغرافیایی میانگین نمرات، شرکت کنندگان آزمون آکادمیک از آلمان (میانگین نمره کل 7.3) و یونان (6.9) بالاترین نمرات را دارند، در حالی که کمترین میانگین نمرات آزمون تحصیلی توسط دانشجویان عمان و قطر (هر دو 5.2) دریافت شده است.

 

مقایسه نمرات بخش خوانداری در آزمون های آکادمیک و جنرال آیلتس

جداول تطبیق نمره گذاری آیلتس نشان می‌دهد که آزمون دهندگان جنرال باید به تعداد بیشتری از سوالات بخش خواندن به درستی پاسخ دهند تا نمره بند مشابه آزمون‌دهنده آکادمیک را دریافت کنند. دلیل این امر آنست که متن بخش خوانداری در آزمون آکادمیک از نظر واژگان و سبک از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. در آزمون آکادمیک، نمرات بند 5، 6، 7 و 8 با پاسخ صحیح به تعداد 15، 23، 30 و 35 از 40 سوال بخش خوانداری مرتبط است. همان تعداد پاسخ صحیح در مقاله بخش خواندن آزمون جنرال، منجر به یک نمره بند می‌شود که یک امتیاز کامل کمتر است. به عنوان مثال: 15 پاسخ صحیح = نمره باند 4، 23 = 5، 30 = 6 و 34 = 7. آزمون‌های آموزش آکادمیک و جنرال از همان جدول نمره خام برای بخش شنیداری استفاده می‌کنند (نمرات بند 5، 6، 7 و 8 نمره خام برابر 16، 23، 30 و  35). این نوع نمرات خام مربوط به ارزیابی بخش‌های گفتاری و نوشتاری آیلتس که توسط ممتحنین آیلتس بر اساس معیارهای انتزاعی درجه بندی می‌شوند، نیستند. تبدیل‌های ذکر شده در بالا فقط میانگین هستند و ممکن است نمره یک آزمون دهنده فردی بر اساس دشواری آزمون کمی به بالا یا پایین تنظیم شود.
آیلتس آکادمیک یا جنرال بررسی جامع

آیلتس و چارچوب مشترک اروپا

آیلتس معادلات تقریبی بین نمرات آزمون و چارچوب مرجع مشترک اروپا برای زبان‌ها (CEFR) ایجاد کرده است. CEFR شش دسته توانایی زبانی دارد: C1 و C2 (کاربران مسلط)، B1 و B2 (کاربران مستقل) و A1 و A2 (کاربران پایه). آزمون دهندگان با نمره بند کل آیلتس 8.5 یا بالاتر در C2 طبقه بندی می‌شوند، در حالی که دامنه C1 تقریبا 6.5 تا 8.0 است. دانشجویانی که نمره آیلتس بین 5.5 و 6.5 دارند احتمالاً در B2 طبقه بندی می‌شوند و سطح B1 حدود 4.0 تا 5.5 است. نمرات آیلتس زیر 4.0 در سطح A طبقه بندی می‌شوند، اما آیلتس تمایزی بین A1 و A2 قائل نیست. این ترازهای تقریبی که در نتیجه بیش از 20 سال تحقیق حاصل شده است، هم برای آزمون آکادمیک آیلتس و هم برای آزمون جنرال اعمال می شوند.

 

بین آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک، کدام یک برای شما بهتر است؟

در زیر مثال‌هایی را فراهم کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم تا خود در موقعیت‌های متفاوت به سوال آیلتس آکادمیک یا جنرال پاسخ دهید: احمد متقاضی ورود به دانشگاه در استرالیا است. او می‌خواهد در رشته کارشناسی ارشد تجارت در دانشگاه ملبورن تحصیل کند. اگرچه وی از دانشگاه انگلیسی زبان در مصر فارغ التحصیل شده است، اما دانشگاه ملبورن درخواست آزمون آیلتس را داده است. احمد برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد در نظر گرفته خواهد شد که باید در آزمون آکادمیک آیلتس شرکت کند. جاسپریت از هند در حال تهیه‌ی ویزای Holiday است. او برای کار در یک شرکت IT در لندن درخواست داده است. این شرکت مدارکی راجع به توانایی انگلیسی جاسپریت درخواست کرده است. جاسپریت باید آیلتس آکادمیک را به پایان برساند.

 

گابریلا دندانپزشکی از برزیل است. او اکنون در سیدنی زندگی می‌کند و می‌خواهد برای ثبت نام در انجمن دندانپزشکی استرالیا اقدام کند. برای انجام این کار، گابریلا نیاز به تکمیل آکادمیک آیلتس دارد. خوان سال گذشته به اونتاریو رفت و عشق زندگی خود را دید. او اکنون می‌خواهد به کانادا مهاجرت کند تا در کنار او باشد. به عنوان بخشی از درخواست خود برای مهاجرت، خوان باید آیلتس جنرال را تکمیل کند.

 

بررسی چجامع تفاوت‌های آیلتس آکادمیک با جنرال

 

خدمات سفیرپیمنت در حوزه آیلتس

سفیرپیمنت به عنوان مجموعه‌ای تخصصی در زمینه پرداخت‌های ارزی، به شما در پرداخت‌های لازم برای ثبت نام آزمون آیلتس و شرکت در آن کمک می‌کند.

سوالات متداول

قصد اقدام برای مهاجرت به استرالیا دارم. آیلتس جنرال یا آکادمیک؟ “]شما قصد مهاجرت به استرالیا، کانادا ، نیوزیلند یا انگلیس را دارید؟ در این صورت، احتمالاً باید در آزمون جنرال آیلتس شرکت کنید. به یاد داشته باشید، همیشه با مشاورین مهاجرت خود مشورت کنید؛ زیرا شرایط ممکن است به سرعت تغییر کند.

 

نتیجه

آزمون آیلتس در دو بخش مختلف تحت عناوین آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک برگزار می‌شود. فرق آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش‌های ریدینگ و رایتینگ یا همان خواندن و نوشتن می‌باشد. عموما مطالب آزمون آکادمیک بیشتر مناسب کسانی است که قصد ادامه تحصیل در یک کشور دیگر را دارند. در مقابل، آزمون آیلتس جنرال برای کسانی که قصد زندگی یا کار در یک کشور دیگر را دارند، مناسب می‌باشد. در صورتیکه قصد شرکت در جنرال را دارید، با  با جواب خود را تقویت کنید.

 

پیشنهاد مطالعه

نمونه سوالات ریدینگ آیلتس جنرال

گرفتن نمره 5 آیلتس جنرال

گرفتن نمره 5 آیلتس آکادمیک

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(4)
   
عرشیا کاربر سایت ۱۲ مهر ۱۴۰۱

سلام من مدرک تحصیلیم دیپلم است و میخواهم به کانادا مهاجرت کنم برای کار
آیا با مدرک آیلتس جنرال کار راحت گیرم میاد؟

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۰۴ آبان ۱۴۰۱

    سلام. شرایط احراز هر شغل و مدرکی که نیاز دارند متفاوت است و باید بر اساس اون اقدام کنید

   
علی کاربر سایت ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

سلام متقاضیان کدوم آزمون بیشتره؟؟!

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

    سلام
    برای پاسخ به این سوال عدد و ارقام خاصی را نمیتوان بیان کرد. چرا که این دو آزمون شرایط و ویژگی های متنوعی را برای داوطلب به دنبال دارند و داوطلب نیز برحسب نیاز خود در یکی از این دو آزمون شرکت خواهد کرد. اما به طور کلی آزمون آکادمیک در بین دانشجویان، پزشکان و افرادی که قصد تحصیل و یا کار در کشورهای مختلف را دارند فراگیرتر است.