کلاهبرداری در zelle

روش‌های کلاهبرداری در Zelle

آخرین بروز رسانی:  ۱۴ آبان, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  11 دقیقه

امروزه انتقال وجه از همیشه راحت‌تر است و می‌توان با استفاده از بانکداری آنلاین در چند دقیقه انتقال وجه انجام داد. اپلیکیشن‌های زیادی هستند که خدمات انتقال وجه را انجام می‌دهند. Zelle یکی از این برنامه‌ها بود که در سال 2017 به دست هفت بانک بزرگ آمریکا ساخته شد. Zelle در رقابت مستقیم با برنامه پرداخت و انتقال پی پال در آمریکا منتشر شد. از آنجایی که Zelle از حمایت بانک‌های آمریکا برخوردار بود، ویژگی خاص واریز فوری، بدون کارمزد و مستقیم به حساب بانکی مخاطب را نیز دارد. Zelle به دلیل این ویژگی محبوبیت بسیاری در آمریکا پیدا کرد. بررسی کلاهبرداری در zelle.

با این وجود، امکان واریز مستقیم به حساب مخاطب، Zelle را به پلتفرمی ایدئال برای کلاهبرداران تبدیل می‌کند؛ زیرا در سیاست استفاده در زل ذکر شده است که پس از انتقال، امکان بازگرداندن وجه نقد ممکن نیست. در واقع زل وظیفه محافظت از حساب را به عهده خود کاربر می‌گذارد. به این دلیل تا به امروز کلاهبرداری‌های متعددی از طریق Zelle انجام شده است که در این مقاله می‌خواهیم روش‌های متداول کلاهبرداری در Zelle را معرفی کنیم. همچنین راه‌های محافظت از حساب در مقابل کلاهبرداری‌ها را آموزش می‌دهیم. پس اگر شما نیز به استفاده از Zelle علاقه دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

دلیل علاقه کلاهبرداران اینترنتی به Zelle چیست؟

دلیل اصلی علاقه کلاهبرداران به پلتفرم زل در واقع همان ویژگی منحصربه‌فرد آن است. به طور معمول فروشگاه‌های آنلاین برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی و محافظت از مشتریان، خدمات بازگشت وجه یا مرجوع کردن 30 روزه کالا ارائه می‌دهند. از این‌رو، برای آن که فروشگاه‌ها بتوانند مبلغ پرداختی خریداران را بازگردانند، تا انتهای تکمیل فرایند تحویل و رضایت مشتری، مبلغ پرداختی را قفل می‌کنند. از این‌رو کلاهبردار نمی‌تواند پولی دریافت کند. این ویژگی در خدمات پی پال نیز وجود دارد.

با این وجود، این ویژگی برای فروشندگان مشکلی زمان‌بر است. همچنین انتقال فوری به حساب بانکی از طریق پی پال کارمزد‌های سنگینی دارد. در این حین معرفی Zelle راه‌حلی فوری و رایگان به هر دو مشکل ارائه می‌دهد. در واقع هدف Zelle تسهیل فرایند انتقال وجه میان آشنایان و دوستان بوده و برای اهداف فروشگاهی ایجاد نشده است. از این‌رو، کلاهبرداران علاقه زیادی به پلتفرم Zelle دارند؛ زیرا می‌توانند مبلغ را فوری دریافت کرده و فرار کنند.

 

چرا کلاهبرداران اینترنتی زل را انتخاب می کنند

 

بررسی انواع روش های کلاهبرداری در Zelle

در حال حاضر ۸ روش شناخته شده کلاهبرداری در Zelle معرفی شده است تا کاربران از آن‌ها آگاه شوند. البته هرکجا که پول وجود داشته باشد افرادی هم خواهند بود که با روش‌های مختلف سعی در سرقت آن داشته باشند. همیشه روش‌های نوین و خلاقانه جدیدی برای کلاهبرداری به وجود می‌آید؛ پس همیشه در مقابل این مسائل احتیاط کامل را داشته باشید.

 

استخدام برای کار در خانه

کلاهبرداری‌های شغلی کار از خانه که کارجویان درمانده را به کیف پولی بی‌خبر تبدیل می‌کنند چیز جدیدی نیستند. زن کالیفرنیایی تامی گیرمن نیز تقریباً به دام این روش افتاد.گیرمن تقریباً 1900 دلار برای یک پیشنهاد شغلی فریبنده به کلاهبردارش پرداخت کرد. این کلاهبرداری‌های شغلی معمولاً به این ترتیب آشکار می‌شوند. کلاهبردار آگهی‌هایی برای یک موقعیت شغلی پردرآمد منتشر می‌کند. سپس متقاضیان برای یک کار آنلاین و از راه دور پردرآمد درخواست می‌فرستند. بعد کلاهبردار از طریق تلگرام، مسنجر، اسکایپ یا SMS به متقاضی پیام می‌دهد. معمولاً این نوع کلاهبرداری‌ها تماماً به شکل پیامکی انجام می‌شوند؛ با این وجود مراقب نمونه‌های تلفنی نیز باشید. کلاهبردار درخواست متقاضی را می‌پذیرد؛ اما برای شروع کار در قالب پرداخت هزینه‌های تجهیزات از متقاضی درخواست پول می‌کند. برای هیچ درخواست استخدامی نیاز به پرداخت هزینه نیست و این چنین پیشنهاد‌ها تماماً کلاهبرداری هستند.

 

کلاهبرداری در zelle با انتقال پول Zelle به “خودت”

یکی از موارد کلاهبرداری در zelle که در ابتدای معرفی Zelle اتفاق افتاد، انتقال پول به “خود” بود. در این روش، کلاهبردار که به شماره تلفن و ID فرد دست پیدا کرده است خود را در قالب متصدی بانک معرفی می‌کند. سپس به بهانه کنسل کردن سفارش خرید مشکوکی از مخاطب می‌خواهد به شماره خود و حساب خود انتقال وجه انجام دهد. خانم آمریکایی دمی وود یکی از قربانیان این کلاهبرداری بود که 3500 دلار به حساب به ظاهر خودش انتقال داده بود؛ اما مبلغ انتقالی به حساب کلاهبردار رفته بود.

 

 

کلاهبرداری ارتقا اکانت

جیمیان چانگ که یکی از مشتریان بانک آمریکا بود برای افزایش سطح جوایز کارت اعتباری خود به 1000 دلار خرید بیشتر نیاز داشت. یک ایمیل کلاهبرداری که خود را از طرف Zelle معرفی کرده بود خرید کارت هدیه به او پیشنهاد می‌داد. جیمیان که گمان می‌کرد درحال خرید کارت هدیه است 4000 دلار از طریق Zelle به حساب کلاهبرداری انتقال داد. توجه داشته باشید Zelle هیچ گاه از طریق ایمیل و دامنه‌های عمومی با کاربران ارتباط برقرار نمی‌کند و تمام ایمیل‌های با این مضموع کلاهبرداری هستند.

 

جعل هویت بانک

اسمیشینگ یک نوع کلاهبرداری فیشینگ در zelle است که در آن کلاهبرداران پیامهای متنی را ارسال میکنند و مدعی میشوند از سوی شرکتهای معتبر، معمولاً بانکها هستند. تاکتیکهای کلاهبرداران اسمیشینگ بسیار شبیه به طرحهای فیشینگ یا جعل هستند. اکثرا با پیامهای متنی نامفهوم ادعا میکنند که ورودی نامعلوم یا تراکنشی مشکوک از حساب فرد پیدا کرده‌اند. اگر پاسخ دهید یا روی پیوند در متن کلیک کنید، به احتمال زیاد از طرف جعلکننده نماینده بانک تماسی دریافت خواهید کرد. سینتیا مارین، زن کالیفرنیایی، وقتی به پیامک جعلی ولز فارگو پاسخ منفی داد، به کلاهبردار بودن آن شک نکرد. سپس کلاهبردار با او تماس گرفت و درخواست انتقال Zelle 1000 دلاری به حسابی جعلی به اسم سینتیا کرد.

 

کلاهبرداری در zelle با تصاحب حساب

کلاهبرداری تصاحب حساب دقیقاً همان چیزی است که به نظر میرسد. یک کلاهبردار به حساب شما دسترسی پیدا کرده و با تغییر رمز ورود از دسترسی شما به حساب جلوگیری می‌کند. این کلاهبرداری‌ها معمولاً با ارسال لینک ورود به Zelle تقلبی اتفاق می‌افتد. اگر شما با کلیک روی لینک ارسالی به حساب خود وارد شوید اطلاعات ورود شما در دسترس کلاهبرداران قرار می‌گیرد. سپس آنها رمز ورود را عوض کرده و شما را از حساب بیرون می‌کنند. در این حین تمام موجودی حساب شما در اختیار آنها قرار می‌گیرد. حتماً از برنامه‌های رسمی و سایت‌های معتبر وارد حساب Zelle خود شوید.

 

 

کلاهبرداری‌های فروشگاه فیس‌بوک

یک Tiktoker شهر نیویورک و یک پدر از شهر دنور چه وجه مشترکی داشتند؟ هر دو تقریباً گرفتار کلاهبرداری‌های Zelle بازار فیس‌بوک شدند. در این نوع کلاهبرداری، خریدار قلابی پس از گذشت چند ساعت از انتشار آگهی به فروشنده پیام می‌دهد و درباره موجودی کالا سؤال می‌پرسد. سپس این افراد خود را در قالب شهروندان مسن معرفی می‌کنند که دانش زیادی درباره تکنولوژی ندارند. این افراد برای واریز پول شماره یا ایمیل Zelle شما را دریافت می‌کنند و بلافاصله پس از آن ایمیلی با دامنه شبیه به Zelle مانند ZelleSupport@gmail.com برای شما ارسال می‌شود. در این ایمیل از شما خواسته می‌شود برای ارتقا اکانت Zelle به حساب بیزینسی مبلغی پرداخت کنید.

 

کلاهبرداری‌های بازیابی و بازپرداخت

وقتی از شما کلاهبرداری می‌شود، این افراد می‌دانند که شما حالت روحی نامساعدی خواهید داشت و برای پس‌گرفتن پول خود هر کاری انجام می‌دهید. از این‌رو، پس از انجام یک تراکنش که ممکن است از طرف یک کلاهبردار باشد فردی در قالب مسئول بانک با شما تماس می‌گیرد و برای بازگرداندن پول از شما درخواست خرید خدمات بیشتر می‌کند. این افراد معمولاً اطلاعات به ظاهر درستی نیز ارائه می‌دهند تا بتوانند از شما کلاهبرداری کنند.

 

کلاهبرداری‌های کریگزلیست

پرداخت اضافی و یا اجاره از کلاهبرداری‌های رایج‌ اپلیکیشن کریگزلیست هستند. برای مثال یک زوج مسن در کلرادو به در خانه جسیا پوزیو رفتند و ادعا کردند برای اجاره خانه آگهی شده آمده‌اند. این در حالی است که جسیا آگهی مبنی بر اجاره خانه منتشر نکرده بود. کلاهبردار قربانیان را متقاعد کرده بود که یک اجارهنامه ساختگی امضا کنند و حتی یک وثیقه سنگین بپردازند.

موارد بالا رایج‌ترین انواع کلاهبرداری‌های گزارش شده از طریق اپلیکیشن Zelle هستند. البته روش‌های کلاهبرداری در zelle همواره درحال تغییر است و روش‌های جدیدتری هر روز به وجود می‌آید. در ادامه راهکار‌های برای جلوگیری از کلاهبرداری در Zelle معرفی می‌کنیم.

 

محافظت از حساب zelle

 

چگونه از اکانت Zelle در برابر کلاهبرداری محافظت کنیم؟

بهترین راه محافظت از خود در انتقال‌های Zelle مبادله به افرادی است که به آنها اعتماد کامل دارید. با این حال اگر نیاز دارید از Zelle برای کار‌های دیگر نیز استفاده کنید، 8 اقدام احتیاطی وجود دارد که می‌بایست حتماْ مدنظر داشته باشید.

 

  1. استفاده از ایمیل برای تراکنش‌ها: برای جلوگیری از کلاهبرداری در zelle به جز مواردی که مخاطب خود را شخصاً بشناسید در تمام موارد دیگر بهتر است از ایمیل متصل به Zelle برای انجام تراکنش استفاده کنید.
  2. تنظیم احراز هویت دو مرحلهای (2FA): فرایند احراز هویت از طریق یک رایانه و یک پیام متنی (یا برنامه رمز یکبار مصرف) نفوذ به حساب شما را برای کلاهبرداران بسیار مشکل می‌کند. هرگز این کدهای یکبار مصرف را با کسی به اشتراک نگذارید.
  3. علائم روانشناسی اجتماعی را بشناسید: کلاهبرداران اکثرا با ایجاد رابطه و حس اعتماد، قربانیان خود را فریب می‌دهند. درخواستهای بیش از حد دوستانه، نمایشی یا عاشقانه باید نشانه‌های خطری برای شما باشند.
  4. مراقب پرداخت‌های با مهلت فوری باشید: اجازه ندهید ضربالاجلهای فوری یا پیامدهای ترسناک شما را به سمت پرداخت‌ فوری به کلاهبردار سوق دهند. هرگاه به شما گفته شد سریعاً برای چیزی پرداخت کنید یا در غیر این صورت چیزی از دست خواهید داد لحظه‌ای با خود تأمل کرده و به کلاهبردار بودن فرد مشکوک شوید.
  5. به طور منظم گزارش اعتبار و صورتحسابهای بانکی خود را بررسی کنید: کلاهبرداران تقریباً همیشه به دنبال حسابهای مالی شما هستند. علائم هشداردهنده سرقت هویت را بررسی کنید. برای مثال پرداخت‌های عجیب یا انتقال به حساب‌هایی که نمی‌شناسید، نشانه‌هایی از سرقت هویت هستند.
  6. درخواستهای دریافتکنندگان ناشناس را دوباره بررسی کنید: از آنجایی که پرداختهای بین دو کاربر Zelle قابل لغو نیستند، مطمئن شوید پرداخت‌ها را به فرد مناسبی ارسال می‌کنید. انجام یک انتقال آزمایشی 1.00 دلاری یکی از راههای اطمینان از رسیدن به گیرنده مورد نظر است.

 

بررسی نهایی همه چیز درباره کلاهبرداری از zelle

 

جمع‌بندی کلاهبرداری در zelle

Zelle یک اپلیکیشن انتقال وجه نسبتاً جدید است که در سال 2017 منتشر شد. این برنامه به دست 7 بانک بزرگ آمریکا در رقابت مستقیم با پی پال توسعه یافت. اصلی‌ترین امتیاز Zelle نسبت به پی پال اتصال مستقیم آن به حساب‌های بانکی آمریکایی است که به کاربر اجازه می‌دهد به صورت رایگان و فوری به مخاطب وجه نقد انتقال دهد.

با وجود محبوبیت ویژگی Zelle، این خصوصیت ویژه باعث جذب کلاهبرداران متعدد به این پلتفرم شده است. از آنجایی که تراکنش‌های Zelle قابل لغو و بازگشت نیستند کلاهبرداران توجه ویژه‌ای به پلتفرم Zelle دارند. از این‌رو، در این مقاله 8 تا از رایج‌ترین استراتژی‌های کلاهبرداری در Zelle را معرفی کردیم و روش‌های محافظت از حساب را آموزش دادیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید دام‌های کلاهبرداری را شناسایی کرده و از آن‌ها دوری کنید. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول؛ کلاهبرداری در zelle

خیر؛ در سیاست استفاده از Zelle ذکر شده است که بانک مسئولیتی در قبال تراکنش‌ها ندارد و خود کاربر می‌بایست از صحت اطلاعات دریافت کننده اطمینان حاصل کند.
از آنجایی که تراکنش‌های Zelle از مبدأ تا مقصد رمزنگاری می‌شوند، بانک اطلاعی از دریافت کننده تراکنش ندارد و این موضوع ردیابی حساب کلاهبردار را مشکل می‌سازد.
از آنجایی که Zelle اکانتی به عنوان بیزینسی ندارد نشان می‌دهد که هدف توسعه Zelle انجام تراکنش‌های تجاری نبوده است و برای انتقال میان آشنایان ایجاد شده است. انجام تراکنش‌های تجاری از طریق Zelle ریسک‌های کلاهبرداری را بالا می‌برد و توصیه نمی‌شود.
دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *