آزمون DELF

آزمون DELF فرانسه را بهتر بشناسید!

آخرین بروز رسانی:  ۱۵ مرداد, ۱۴۰۲
2 دیدگاه
زمان مطالعه:  14 دقیقه

مرکز مطالعات زبان فرانسه از سطح از مبتدی تا پیشرفته برای داوطلبان خود آزمون‌های گوناگونی را تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش فرانسه، در نظر گرفته است که به وسیله آن داوطلبان به گواهینامه (دیپلم) تأییدیه یادگیری زبان فرانسه در سطوح مختلف دست پیدا خواهند کرد. محصلان این زبان با شرکت در این آزمون‌ها می‌توانند مدرکی با اعتبار در این زمینه کسب کنند. یکی از این آزمون‌ها، آزمون delf دلف می‌باشد که برای مخاطبان یادگیری زبان فرانسه در همه سنین طراحی شده و سطح آن‌ها را A1 تا C2 مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

 

آزمون DELF چیست؟

آزمون دلف (delf) یاDiplôme d’études en langue française، یکی از آزمون‌های مشهور در زمینه سنجش مهارت زبان فرانسه است. این آزمون علاوه بر سنجش سطح A1 تا سطح B2 سطح متوسطه داوطلبان را نیز پوشش می‌دهد. آزمون DELF چهار آزمون  DELF A1  یا DELF A یا DELF B1 و  DELF B2  را به دنبال دارد و داوطلبان می‌توانند بر اساس دانش خود یکی از این سطوح را انتخاب کنند. این انتخاب باعث می‌شود تا سطح سوالات هر فرد با توجه به توانایی‌های وی طراحی شود.

مدرک این آزمون مزایای زیادی به همراه خود دار که از برجسته ترین مزایای آن می‌توان به پذیرش در دانشگاه‌های فرانسوی و کسب موقعیت‌های شغلی در کشور فرانسه اشاره کرد. مدرک این آزمون در سطح B2 بیشتر برای دوره‌های لیسانس به پایین و لیسانس معتبر است. البته برخی از دوره‌های پایین‌تر از لیسانس مدرک B1 دلف را نیز قبول می‌کنند.

 

 

انواع آزمون DELF

همان‌طور که گقته شد آزمون DELF دارای انواع مختلفی است که هر یک از ن‌ها مجزا از نوع دیگری است و به نوعی مستقل از یک دیگر هستند.  از این‌رو زبان‌آموز برای دریافت مدرک موردنظر خود، باید یکی از این نسخه‌ها را انتخاب کند. نمره هر کدام از این آزمون‌ها ارتباطی با آزمون‌های دیگر نخواهد داشت. این نسخه‌ها عبارت‌اند از:

  1. آزمون DELF عمومی (DELF tout public)
  2. آزمون DELF ابتدایی (DELF PRIM)
  3. آزمون DELF جونیور (DELF JUNIOR)
  4. آزمون DELF مدرسه‌ای (DELF SCOLAIRE)
  5. آزمون DELF حرفه‌ای (DELF PRO)
  6. آزمون DALF

 

آزمون DELF

 

 

جزئیات سطوح مختلف آزمون DELF عمومی

 

سطح A1

آزمون delf a1 ابتدایی‌ترین و پایین‌ترین سطح در دانش زبان فرانسه است. در واقع این مرتبه بیانگر توان زبان‌آموز در صحبت راجع به خود و همچنین ابراز واکنش مناسب در موقعیت‌های ضروری است.

کل زمان آزمون delf  a1 یک ساعت و 20 دقیقه است و مجموع سقف نمرات نیز 100 خواهد بود. همچنین حداقل نمره مورد پذیرش 50 از 100 بوده و حداقل نمره لازم در هر مهارت نیز 5 می‌باشد.

 

  • فهم شنیداری

    در این بخش 3 یا 4 فایل صوتی کوتاه (تقریبا 3 دقیقه‌ای) برای شما بخش می‌شود که شما باید بر اساس این فایل‌ها به سوالات پاسخ دهید. در مجموع دو وقفه بین فایل‌ها وجود دارد. موضوع این فایل‌های صوتی موقعیت‌های روزمره می‌باشد. سقف نمره در نظر گرفته شده برای این بخش 25 نمره و مدت پاسخگویی به سوالات آن 20 دقیقه می‌باشد.

 

  • مهارت خواندن

    در این بخش باید به سوالات مربوط به 4 یا 5 متن جداگانه پاسخ دهید. موضوعات این متون مربوط به موقعیت‌های روزمره است. این بخش سی دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد و نمره در نظر گرفته شده برای آن 25 دقیقه است.

 

  • فهم نوشتاری

    این بخش از آزمون دو قسمت دارد:

  1. تکمیل کردن یک فرم
  2. نوشتن جملات ساده (نوشتن یک کارت پستال، یک پیام یا یک خلاصه داستان) مرتبط با موضوعات زندگی روزمره این بخش از نظر شرایط زمانی و سقف نمره همانند بخش قبلی است.

 

  • مهارت گفتاری

این بخش از آزمون، سه قسمت دارد:

  1. یک معرفی ساختارمند
  2. تبادل اطلاعات با مخاطب
  3. یک مکالمه شبیه‌سازی شده. این بخش از آزمون بر خلاف بخش‌های قبلی زمان کم‌تری را به خود اختصاص داده است. این بخش 5 تا 7 دقیقه زمان دارد و سقف نمره آن 25 می‌باشد.

 

سطح A2

این سطح از آزمون DELF که باز هم نشان‌دهنده دانش ابتدایی داوطلبان در استفاده از زبان فرانسه است. این بخش بیانگر توانایی فرد در انجام کارهای ساده روزمره زندگی می‌باشد. زبان‌آموز در این سطح می‌تواند با واژگان متعارف‌تری منظور خود را بیان نماید.

کل زمان این آزمون 1 ساعت و 40 دقیقه است و مجموع سقف نمرات نیز 100 خواهد بود. همچنین حداقل نمره مورد پذیرش 50 از 100 بوده و حداقل نمره لازم در هر مهارت نیز 5 می‌باشد.

 

  • فهم شنیداری

در این بخش 3 یا 4 فایل صوتی کوتاه (تقریبا 5 دقیقه‌ای) برای شما بخش می‌شود و شما باید بر اساس این فایل‌ها سوالات خواسته شده را پاسخ دهید. در مجموع دو وقفه بین فایل‌ها وجود دارد. موضوع این فایل‌های صوتی، موقعیت‌های روزمره فرد و زندگی عادی می‌باشد. ای بخش 25 دقیقه زمان دارد و بالاترین نمره آن 25 است.

 

  • مهارت خواندن

در این بخش باید به سوالات مربوط به 3 یا 4 متن جداگانه پاسخ دهید. موضوعات این متون مربوط به موقعیت‌های روزمره است. این بخش حدودا 30 دقیقه زمان به شما خواهد داد و سقف نمره آن 25 است.

 

  • فهم نوشتاری

در این بخش شما باید دو متن کوتاه بنویسید. در قدم اول یک اتفاق یا یک تجربه شخصی را توضیح دهید. سپس متنی را در خصوص دعوت، تشکر، عذرخواهی، سوال، اطلاع‌رسانی، تبریک و… بنویسید. این بخش 45 دقیقه زمان دارد و نمره حداکثری آن 25 است.

 

  • مهارت گفتاری

این بخش از آزمون، سه قسمت دارد:

  1. یک معرفی ساختارمند
  2. صحبت تک نفره
  3. تمرین تبادل اطلاعات. این بخش نیز زمان‌کمتری دارد و 6 تا 8 دقیقه به طول می‌انجامد. زمان شما در این بخش ده دقیقه است و 25 نمره سقف نمره قابل کسب است.

 

سطح B1

زبان‌آموز سطح B1 به اصطلاح یک داوطلب مستقل است؛ بدین معنا که به راحتی می‌تواند با دیگران راجع به مسائل روزمره تعامل کند، راجع به موضوعات اجتماعی با دیگران بحث کند، نظرات خود را بیان کند و نظرات دیگران را نیز متوجه شود. همچنین قادر است از عهده موقعیت‌های غیر منتظره در زندگی روزمره برآید.

کل زمان آزمون این سطح 1 ساعت و 45 دقیقه است و مجموع سقف نمرات نیز 100 خواهد بود. همچنین حداقل نمره مورد پذیرش 50 از 100 بوده و حداقل نمره لازم در هر مهارت نیز 5 می‌باشد.

 

  • فهم شنیداری

در این بخش 3 فایل صوتی کوتاه (تقریبا 6 دقیقه‌ای) برای شما بخش می‌شود و بر اساس این فایل‌ها باید به سوالات پاسخ دهید. در مجموع دو وقفه بین فایل‌ها وجود دارد. زمان این بخش از آزمون هم 25 دقیقه می‌باشد. در نظر داشته باشید که سقف نمره در نظر گرفته شده برای این بخش 25 می‌باشد.

 

  • مهارت خواندن

 این بخش باید به سوالات مربوط به 2 متن جداگانه در 30 دقیقه زمان به شرح زیر پاسخ دهید:

  1. مشخص کردن اطلاعات مفید در رابطه با نوشته داده شده
  2. تحلیل محتوای موجود در یک متن با موضوع دلخواه

 

  • فهم نوشتاری

در این بخش شما باید دیدگاه‌های شخصی خودتان را در یک قالب مشخص (مانند انشاء، نوشته، مقاله و…) بیان نمایید. نمره 25 سقف نمره‌ای است که برای 45 دقیقه زمان این بخش در نظر گرفته شده است.

 

  • مهارت گفتاری

این بخش از آزمون، سه قسمت دارد:

  1. یک معرفی ساختارمند
  2. تعامل با دیگران در قالب گفتگو
  3. بیان دیدگاه در مورد یک متن مشخص.

 

6 تا 8 دقیقه زمان در نظر گرفته شده این بخش است و همچنین  25 نمره را در خود جای داده است.

سطح B2

زبان آموز سطح B2 می‌تواند از عقاید و نظرات خود دفاع کند، دیدگاه خود را برای دیگران تبیین کند و راجع به آن مذاکره نماید. در این سطح، زبان‌آموز به گفتمان اجتماعی تسلط دارد و می‌تواند اشتباهات خود را اصلاح نماید.

کل زمان آزمون 2 ساعت و 30 دقیقه است و مجموع سقف نمرات نیز 100 خواهد بود. همچنین حداقل نمره مورد پذیرش 50 از 100 می‌باشد.

 

  • فهم شنیداری

در این بخش 2 فایل صوتی (تقریبا 8 دقیقه‌ای) برای شما بخش می‌شود:

  • یک فایل صوتی به صورت تک صدایی از متون مربوط به روزنامه‌ها و …
  • یک فایل صوتی از گفتگوی دو نفره افراد که مربوط به یک سخنرانی، برنامه تلویزیونی و یا رادیویی است. شما باید در زمان 30 دقیقه به سوالات این بخش بر اساس دو فایل صوتی پاسخ دهید تا به بالاترین نمره در نظر گرفته شده برای این بخش که 25 می‌باشد، دست پیدا کنید.

 

  • مهارت خواندن

در این بخش باید به سوالات مربوط به 2 متن جداگانه در 1 ساعت زمان پاسخ دهید. یکی از متن‌ها در مورد فرهنگ و ساختار کشور فرانسه یا یک کشور فرانسوی‌ زبان است و دیگری یک متن استدلالی و مباحثه‌ای است.

 

  • فهم نوشتاری

در این بخش شما باید دیدگاه‌های شخصی خودتان را در یک قالب مشخص (مانند نامه رسمی، مقاله کوتاه و…) بیان نمایید. برای این انجام این کار شما 1 ساعت زمان در اختیار دارید و 25 نمره می‌توانید کسب کنید.

 

  • مهارت گفتاری

بیان و دفاع از دیدگاه‌های خودتان در مورد موضوعی مشخص در زمانی تا سقف بیست دقیقه در این بخش مطرح می‌شود.

 

نمونه‌های مختلف امتحان دلف DELF

نسخه Junior آزمون DELF

نسخه Junior آزمون DELF دقیقا مشابه نسخه عمومی (Public) این آزمون است با این تفاوت که موضوعات مطرح شده در مهارت‌های مختلف، موضوعاتی مورد علاقه و مرتبط با نوجوانان است. در حقیقت این نسخه از آزمون مخصوص دانش‌آموزان دبیرستانی و مقطع متوسطه است تا بتوانند برای کسب مدرک دیپلم در مدارس فرانسوی زبان ادامه تحصیل بدهند.

مدرک اعطایی: دیپلم عمومی دانش زبان فرانسه

سطح ارزیابی: A1  تا  B2

مخاطب: نوجوانان شاغل به تحصیل در مدارس (12 تا 17 سال)

 

نسخه حرفه‌ای آزمون (DELF professionnelle)

آزمون DELF حرفه‌ای (DELF PRO) مختص ارائه گواهی یادگیری مهارت زبان فرانسوی به صورت حرفه‌ای و اختصاصی است که توسط وزارت آموزش و پرورش کشور فرانسه مورد تأیید و گواهی می‌باشد. این نسخه از آزمون DELF مورد نیاز افرادی است که قصد دارند به مشاغل حرفه‌ای در کشورهای فرانسوی زبان مشغول شوند. البته هر شخصی می‌تواند حتی با نیازمندی‌های سطح پایین، در این نسخه از آزمون شرکت کند و انتخاب آن برای داوطلبان آزاد است.

DELF PRO  به ارزیابی توانایی‌های ارتباطی افراد در موقعیت‌های حرفه‌ای شغلی می‌پردازد. همچنین ساختار سوالات این نسخه از آزمون نیز، متناسب با فضای کاری حرفه‌ای تنظیم شده است. در نظر داشته باشید، شیوه امتیازدهی و نمره‌دهی این آزمون متناسب با استاندارد مطرح شده توسط اتحادیه اروپا به صورت 4 سطحی می‌باشد.

مدرک اعطایی: دیپلم عمومی دانش زبان فرانسه (نسخه حرفه‌ای)

سطح ارزیابی:  A1  تا  B2

مخاطب: افرادی که قصد دارند در مشاغل حرفه‌ای و اختصاصی در کشورهای فرانسوی زبان مشغول به کار شوند.

 

نسخه پریم آزمون DELF PRIM

نسخه Prim آزمون DELF سطحی‌ترین و ابتدایی‌ترین پلکان از مجموعه آزمون‌های DELF/DALF است که برای اعطای گواهینامه دانش زبان فرانسه از سوی وزارت آموزش و پرورش فرانسه به کودکانی که فرانسوی زبان نبوده ولی قصد یادگیری زبان فرانسوی را دارند، اعطا می‌شود. این گواهینامه در حقیقت معادل گواهینامه‌ای است که به افراد در نسخه DELF Pro اعطا می‌شود. این گواهینامه برای کودکانی که فرانسوی زبان نیستند و قصد تحصیل در دبستان‌های کشورهای فرانسوی زبان را دارند، الزامی می‌باشد. البته فقط در این آزمون فقط سه سطح A1.1، A1 و A2 مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مدرک اعطایی: دیپلم عمومی دانش زبان فرانسه

سطح ارزیابی: A1.1، A1 و A2

مخاطب: کودکان شاغل به تحصیل در مدارس (7 تا 12 سال)

 

نسخه اسکولار آزمون  DELF SCOLAIRE

این نسخه از آزمون DELF مختص نوجوانانی است که در مدارس یا آموزشگاه‌های خصوصی فرانسوی‌زبان قصد ادامه تحصیل را دارند. ساختار این آزمون نیز دقیقا همانند آزمون نسخه عمومی است با این تفاوت که موضوعات آن متناسب با فضای زندگی نوجوانان طراحی شده است.

مدرک اعطایی: دیپلم عمومی دانش زبان فرانسه

سطح ارزیابی: A1، A1.1 و A2

مخاطب: نوجوانان شاغل به تحصیل در مدارس (12 تا 17 سال)

 

اعتبار مدرک ازمون دلف فرانسه چقدر است؟

آزمون‌های DELF و DALF که تحت نظر مرکز مطالعات زبان فرانسه می‌باشد، اعتبار مدارک آن‌ها نیز مادام العمر بوده و دارندگان مدرک DELF می‌توانند بدون تاریخ انقضا از این مدرک زبان فرانسوی برای اخذ پذیرش تحصیلی یا ادامه تحصیل در مراکز آموزشی فرانسوی زبان استفاده نمایند.

 

زمان برگزاری آزمون  delf

زمان برگزاری این آزمون هر ساله متفاوت است. در جدول زیر زمان برگزاری آزمون delf در ماه‌های آتی ذکر شده است.

 

آزمون دلف

 

هزینه آزمون DELF چقدر است؟

ثبت‌نام و پرداخت هزینه جهت شرکت در آزمون‌های DELF و DALF به صورت حضوری و به یورو پرداخت می‌شود. البته در سال‌های اخیر این ثبت‌نام در آن به صورت انلاین نیز امکان‌پذیر شده است. توجه داشته باشید، هزینه‌های مندرج در جدول زیر مطابق با اطلاعیه ثبت‌نام آزمون‌ در سال‌های اخیر است. از این‌رو در صورت تغییر در هر یک از مقادیر زیر، تغییرات مربوطه اعمال خواهد شد.

 

آزمون دلف

 

نحوه ثبت نام در آزمون delf

همان‌طور که اشاره شد، ثبت نام آزمون delf به صورت حضوری صورت می‌گیرد و لازم است که داوطلبان در زمان تعیین شده از سوی این مراکز مراجعه کنند و با پرداخت هزینه و ارائه مدارک موردنیاز، ثبت‌نام خود را به انجام برسانند. توجه داشته باشید مدیریت مرکزی انواع آزمون‌های دلف در ایران بر عهده مرکز زبان فرانسه تهران می‌باشد.

 

خدمات سفیرپیمنت در این حوزه

از آنجایی که آزمون delf یکی از آزمون‌‌های خارجی و بین‌المللی است، نیازمند پرداخت‌های ارزی به منظور ثبت‌نام و یا خدمات دیگر می‌باشد. از این‌رو این نوع پرداخت نیازمند کارت‌های ارزی مسترکارت یا ویزا کارت می‌باشد. سفیرپیمنت به عنوان تیمی متخصص در زمینه پرداخت‌های ارزی و بین‌المللی آماده ارائه خدمات به داوطلبان این آزمون برای ثبت‌نام و خدمات دیگر در این زمینه می‌باشد. توجه داشته باشید که نظرات و پیشنهادات شما در خصوص این آزمون و خدمات سفیرپیمنت ما را خشنود می‌کند. پس با ما در ارتباط باشید.

 

نتیجه

آزمون delf یکی از آرمون‌های بین‌المللی است که مدرک آن به عنوان دیپلم آزمون متوسطه زبان فرانسوی، به داوطلبان این آزمون اعطا می‌شود. آزمون دلف delf نسخه‌ و سطح‌های متفاوتی دارد و داوطلبان این آزمون می‌توانند بر حسب دانش خود و سطح موردنظر اقدام به شرکت در آن کنند. همچنین محدودیت‌های سنی در آزمون دلف فرانسه مطرح نیست و افراد از کودکی تا بزرگسالی می‌توانند در آن شرکت کنند. ثبت‌نام این آزمون به صورت حضوری انجام می‌شود و پرداخت هزینه‌های مربوط به آن به صورت یورویی محاسبه می‌گردد.

سوالات متداول

۱منابع آزمون delf چیست؟

از جمله بهترین منابع آزمون DELF فرانسه، سری کتاب‌های Réussir le DELF است. این منبع شامل ۴ کتاب برای سطح‌های (A1-A2-B1-B2) است. البته در این زمینه منابع دیگری نیز وجود دارد که همگی حائز اهمیت هستند.

۲آیا نمونه سوال آزمون delf موجود است؟

بله، نمونه سوالات این آزمون موجود است. برای تهیه ان به صفحه دانلود آزمون delf مراجعه نمایید.

۳تفاوت آزمون delf و dalf چیست؟

دو آزمون دلف DELF و آزمون دالف DALF تفاوت‌هایی با یک دیگر دارند که این تفاوت برای داوطلبان این آزمون‌ها حائز اهمیت است و دانستن آن می‌تواند در موفقیت آن‌ها اثرگذار باشد. آزمون دلف DELF سطوح مبتدی و متوسطه مانند سطوح A1 و A2 و همچنین سطوح B1 تا B2 را ارزیابی می‌کند. آزمون دالف DALF که سطح C1 تا C2 را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، مربوط به سطوح پیشرفته یا حرفه‌ای این آزمون است. همچنین مدرک این دو آزمون برای پذیرش در دانشگاه و یا کسب اشتغال در کشور فرانسه حائز اهمیت است.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(2)
   
saina کاربر سایت ۲۹ دی ۱۴۰۱

سلام و خسته نباشید ممنونم از توضیحات خوبتون ؛
فقط من یک سوال داشتم آیا بدون داشتن دیپلم درسی توی ایران امکان شرکت توی آزمون DELF که مناسب تا ۱۷ سال و برای DALF که متقاضیان باید بالای ۱۸ سال باشند لازمه یا هیچ ربطی به هم ندارن ؟

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

    با سلام و عرض ادب. دوست عزیز مقالات صرفا به منظور آشنایی افراد نگازش شده و از ارائه مشاوره در این امور معذوریم. صرفا میتونیم پرداخت در سایتهای خارجی یا مرتبط با این مورد رو براتون انجام بدیم.