آزمون CIMA

با آزمون CIMA یک حسابدار حرفه‌ ای شوید

آخرین بروز رسانی:  ۲۴ تیر, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  9 دقیقه

CIMA برجسته‌ترین ارگان حرفه‌ای حسابداران مدیریت در جهان است. حسابداران مدیریت برای بهبود عملکرد تجاری، اطلاعات مالی را از منظر مدیریت (در مقابل چشم انداز مانند حسابرسی و غیره) تجزیه و تحلیل می‌کنند. از این‌رو می‌توان گفت عملکرد مدیریت همانند یک کسب و کار است. مرکز CGMA ارائه دهنده این ارگان حرفه‌ای می‌باشد که به طور مشترک توسط CIMA و CPA (ایالات متحده آمریکا) ارائه می‌گردد.در ادامه بیشتر از ماهیت آزمون CIMA سخن خواهیم گفت. همراه ما باشید.

 

پشتیبانی پرداخت آزمون‌ها

دوره CIMA چیست؟

CIMA (موسسه حسابدار مدیریت منشور) که در سال 1919 تاسیس شد، یک ارگان جهانی شناخته شده برای مشاغل در تجارت و امور مالی است. CIMA بزرگترین نهاد حرفه‌ای حسابداران مدیریت با بیش از 218،000 عضو در 177 کشور جهان است. متخصصان واجد شرایط CIMA در زمینه امور مالی شرکت‌ها، گزارشگری مالی، تجزیه و تحلیل مالی، تجزیه و تحلیل تجارت، امور مالی پروژه، مدیریت خزانه داری، مدیریت ریسک و غیره فعالیت می‌کنند.

همکاری با موسسه CPA (ایالات متحده آمریکا)

اعضای CIMA با همکاری  CPA (ایالات متحده) یک مدرک اضافی  CGMA دریافت می‌کنند. CIMA بیش از 4500 آموزش دارد و شریک استخدامی در سرتاسر جهان دارد.

حسابداران مدیریت برای توصیه استراتژی و ایجاد موفقیت در کسب و کار پایدار، اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کنند. هر کسی می‌تواند صلاحیت CIMA را بخواند. خواه این فرد یک تازه وارد در حوزه امور مالی و بازرگانی باشد و خواه یک متخصص باتجربه.

چرا CIMA ؟!

CGMA-CPA

از زمان بستن CIMA و CPA با هم شما می‌توانید صلاحیت CGMA را خود را ارائه بدهید. در این صورت شما مطمئناً توجه کارمند را به خود جلب می‌کنید.

شبکه سازی

بیش از 4500 شرکت شریک CIMA در سراسر جهان هستند که حدود 172000 عضو در 160 کشور جهان دارند. شما نیز می‎‌توانید از مزیت یافتن فرصت شغلی یا فرصت‌های شغلی برخوردار شوید.

انعطاف پذیری

CIMA انعطاف پذیری لازم را برای دانشجویان خود دارد تا آن‌ها بتوانند با سرعت مطالعه کنند و کار خود را مدیریت کرده و برای یادگیری بهینه مطالعه کنند.

مقرون به صرفه

هزینه ثبت نام و امتحان با هم بین  2 تا 3 لاخ Rs هزینه دارد. این کار ارزان تر از گزینه های موجود است.

وضعیت مهاجرت ترجیحی

با توجه به همکاری CIMA با نهادهای حرفه ای CPA استرالیا و CMA کانادا، اعضای CIMA وضعیت مهاجرت ترجیحی را در کشورهای مربوطه دریافت می‌کنند.

انواع مدارک بین المللی حسابداری

مدارک بین المللی معتبری در در زمینه‌ی حسابداری وجود دارد که توسط انجمن‌های معتبری ارائه می‌شوند. از جمله انجمن‌ه‌های حرفه‌ای و معتبر در زمینه حسابداری می‌توان به انجمن حسابداری خبره مدیریت و انجمن حسابداری خبره و رسمی اشاره کرد مدارک بین المللی  ACCA  و CIMA را ارائه می‌دهند. ناگفته نماند که هر یک از این مدارک مزایای منحصر به فرد خود را دارا می‌باشند.

تفاوت مدرک CIMA با ACCA چیست؟

یکی از بزرگترین انجمن‌های بین المللی حسابداری در دنیا مربوط به نجمن حسابداری خبره و رسمی ACCA می‌باشد که به 120 سال پیش باز می‌گردد. این موسسه دارای جمعیت نسبتا بالایی از عضو و دانشجو در سراسر دنیا می‌باشد که به صورت تخصصی دروس حسابداری و مالی را در 2 سطح مقدماتی و حرفه‌ای و 4 سطح فرعی  آموزش می‌دهد. آزمون‌های این انجمن در ایران نیز برگزار می گردد و افرادی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه به بالا هستند، می‌توانند در آن شرکت کنند.

دارندگان این مدرک در ایران برای انجام آزمون جامع حسابداران رسمی نیازی به ارزیابی در درس‌های حسابداری و حسابرسی ندارند. همچنین اعضاء ACCA می‌توانند به عنوان حسابدار رسمی بین االمللی موسسه خدمات مالی اقامت دائم در هر کشوری را اخذ کنند. در واقع با داشتن این مدرک افراد می‌توانند مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته حسابداری از دانشگاه  OXFORD BROOKES را کسب نمایند. این مدرک مزایای دیگری نیز به دنبال دارد که عبارت است از ارتقاء شغلی، دسترسی به شبکه  ACCA، اطلاع از سمینارها و کنفرانس‌های موجود در این زمینه و..آزمون CIMA

 CIMA نیز یکی دیگز از انجمن‌های مطرح در زمینه حسابداری است که در سطح جهانی و بین المللی فعالیت می‌کند. این انجمن مدارک معتبر و متنوعی را در گرایش‌های مختلف ارائه می‌نماید.  انجمن CIMA در 156 کشور جهان دارای 85000 دانشجو است. همچنین این انجمن با کارفرمایان و مراکز آموزشی متعددی در در زمینه‌ی آموزش و تربیت مدیران مالی کلاس جهانی همکاری دارد.  در واقع این انجمن حسابداری در 4 سطح به ارائه آموزش در خصوص دروس حسابداری و مالی و بحث مدیریت و استراتژی می‌پردازد که در پایان هر سطح یک آزمون به نام  case study برگزار می‌گردد و مدرک آن نیز صادر می‌شود. در حال حاضر موسسات برگزار کننده این آموزش‌ها به علت تحریم‌ها با کشور ایران همکاری‌ای ندارند.

چه کسانی می‌توانند در این دوره ثبت‌نام کنند؟

همان‌طور که گفته شد CIMA در دنیا بزرگ‌ترین مرکز در رشته‌ی مدیریت حسابداری است. این بدین منظور است که افرادی که خواهان تحصیل در همه‌ی زمینه‌های مدیریت هستند می‌توانند از این دوره به هدف خود دست پیدا کنند. از این‌رو هر فرد با توجه به رشته تحصیلی‌ای که درس خوانده می‌تواند در این دوره ثبت‌نام کند. اما آنچه که مهم است آن است که افراد باید تا پایان دوره گواهی سه سال سابقه کاری خود در زمینه حسابداری را به سازمان مربوطه ارائه کنند تا مرکز آنان را به عنوان member بپذیرد.

چنانچه افراد برای این گواهی اقدامی نکنند، به عنوان affiliate شناخته خواهند شد. البته برای داوطلبان موقعیت خوب دیگری نیز فراهم شده است، چنانچه افراد پس از پایان دوره همچنان به زمان موردنظر برای سابقه کاری نرسیده باشند، می‌توانند سالانه هزینه کمتری پرداخت کنند تا در وضعیت affiliate باقی بمانند و در نهایت پس از ارائه سابقه کاری member شوند.

دوره های CIMA در ایران هم انجام میشود؟

بله،البته دوره‌های اصلی CIMAبه زبان انگلیسی برگزار و مدارکی که در پایان به داوطلبان اعطا می‌کند دارای ارزش بین المللی می‌باشد.

همچنین مرکز آموزش حسابداران خبره اقدام به برگزاری دوره‌ای به زبان فارسی می‌کند که البته این دوره جز دوره‌های داخلی است و مدرکی که در پایان آن ارائه می‌شود به زبان فارسی و داخلی است. از طرفی شرکت کنندگان در این دوره در صورت افزایش مهارت‌های انگلیسی می‎‌توانند در دوره‌های انگلیسی شرکت کنند تا مدرک معتبرتری را در پایان دریافت کنند.

آیا شرکت دوره ی CIMA در ایران پیش نیاز دارد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است بگوییم پیش نیاز شرکت در این دوره‌ها برای هر فرد ایرانی تسلط بر زبان اگلیسی است. با توجه به اینکه در دوره‌های بین المللی، کلاسها، کتابها و آزمونها به زبان انگلیسی هستند، هرچه میزان تسلط و توانایی افراد بر این زبان بیشتر باشد دوره را راحت‌تر به اتمام خواهند رساند.

دوره ی CIMA در ایران به چه صورت انجام میشود؟

بیشتر آموزش این دوره بر پایه بیان مسائل به صورت تئوری می‌باشد، اما در انتهای دوره آزمون آزمایشی و کارگاه یادگیری فنون نگارش تخصصی حسابداری نیز طراحی شده است. از این‌رو در این دوره اگر فوق دیپلم حسابداری داشته باشید، نیازی به گذراندن دوره مقدماتی ندارید و  از گذراندن آن معاف خواهید شد و چنانچه مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا داشته باشید از گذراندن دوره مقدماتی بع علاوه سرفصل اول دوره عملیاتی این دوره معاف خواهید شد.

همچنین برای معادل سازی دوره بر اساس قوانید CIMA شهریه‌ای از افراد کسر نمی‌گردد و شرکت در کلاس‌ها به منظور معادل سازی رایگان است. از طرفی به محض ارائه مدرک دانشگاهی خود را موقع ثبت‌نام، دروس برای شما معادل‌سازی خواهد شد.

دوره ی CIMA چه کمکی برای ورود به بازار کار انجام می دهد؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که این دوره‌ها چه کاری برای شما در بازار کار انجتم می‌دهند؟ درواقع افراد با شرکت در این دوره‌هانشان می‌دهند که به حسابداری بین المللی فکر می‌کنند. از آنجایی که این دوره‌ها هم در سطح داخلی و هم بینالمللی میباشد، شرایط کاری خوبی را در ایران و کشورهای دیگر فراهم می‌کند.. شما می‌توانید فرصت‌های شغلی خود را در این زمینه از سایت‌ها جستجو کنید.

پیشنهاد مطالعه:‌ منابع آزمون cima

خدمات سفیرپیمنت در حوزه CIMA

همان‌طور که گفته شد، آزمون CIMA از جمله آزمون‌های بین المللی مطرح در سطح جهان می‌باشد که ثبت نام در آن و شرکت در دوره‌های آن نیازمند پرداخت‌ های ارزی از طریق مسترکارت و یا ویزا کارت است. چنانچه تهیه این کارت‌ها برای شما سخت است می‌توانید از طریق سفیرپیمنت خدمات مربوط به ثبت نام خود و شرکت در دوره‌های این آزمون را انجام دهید. سفیرپیمنت به عنوان مجموعه‌ای متخصص در زمینه پرداخت های ارزی همواره کنار شماست.

بیشتربخوانید: آزمون ACCA (توضیح کامل و نحوه پرداخت آزمون ACCA)

نتیجه

CIMA یک ارگان برجسته و حرفه‌ای حسابداران مدیریت در سطح جهانی است که بهبود عملکرد تجاری، اطلاعات مالی، تجزیه و تحلیل مالی و… را به دنبال دارد. مرکز CGMA ارائه دهنده این ارگان حرفه‌ای می‌باشد. مدرک آزمون CIMA مزایای متنوعی را برای دارندگان خود به دنبال دارد که در متن مقاله به آن پرداخته شد. در واقع این آزمون شما را در تمامی زمینه‌های مدیریتی و حسابداری حرفه‌ای می‌کند و در ادامه شما را برای کسب موقعیت‌های شغلی آماده می‌کند.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *