آزمون cfa چیست

صفر تا صد آزمون CFA + نحوه ثبت نام و شرایط شرکت در آزمون

آخرین بروز رسانی:  ۲۹ مهر, ۱۴۰۲
11 دیدگاه
زمان مطالعه:  13 دقیقه

قطعا شما هم میدانید که تحلیل کردن داده‌ها و اطلاعات آماری در هر حوزه‌ای اهمیت فراوانی دارد. چرا که باعث میشود سمت و سوی برنامه ریزی شما تغییر کند و تصمیمات شما اثرگذار تر باشد. تحلیل کردن داده‌های حوزه اقتصاد می‌تواند در تصمیمات درست شما برای رشد اقتصادی تاثیر بسزایی داشته باشد. پیدا کردن تحلیل‌گر مالی خبره کار ساده‌ای نیست و هر کسی نمی‌تواند در این کار ماهر باشد. مدرک cfa برای افرادی است که چنین توانی را دارند. به عبارتی این آزمون به شما کمک خواهد کرد تا مهارت خود را در این زمینه بسنجید و مدرک cfa دقیقا مهر تاییدی بر این مهارت شما است. جهت دریافت این مدرک cfa شرکت کرده و نمره قابل قبول را کسب نمایید. در ادامه جرئیات بیشتری از این آزمون و نحوه ثبت نام در cfa را توضیح خواهیم داد.

 

پشتیبانی پرداخت آزمون‌ها

 

آزمون cfa چیست؟

آزمون Chartered Financial Analyst یا به اختصار cfa، شناخته شده‌ترین و معتبرترین آزمون در عرصه تحلیلگری مالی در دنیا است. موسسه cfa آمریکا برگزار کننده این آزمون است. این آزمون در سه سطح برگزار می‌شود و افرادی که قصد دریافت مدرک cfa را دارند باید در هر سه سطح این آزمون پذیرفته شوند. این مدرک زمینه‌های مختلفی از حوزه مالی و اقتصادی را پوشش می‌دهد؛ از جمله: تحلیل مالی، سهام، اوراق قرضه، مدیریت سرمایه‌گذاری و… . موسسه cfa کار خود را از ایالات متحده شروع کرد اما هم‌اکنون در کل دنیا سهامدارانی پرورش داده است. مدرک cfa دارای مزایای زیادی برای داوطلبان این آزمون است و قادر است آیده شغلی و آینده تحصیلی خوبی را برای آنان رقم بزند.

 

چگونه مدرک CFA بگیریم؟

شاید فکر کنید آزمون cfa آزمونی است که پس از پاسخ دادن به چند تست تمام می‌شود و میتوانید بلافاصله مدرک آن را در دست بگیرید. اما بهتر است بدانید که کسی که بتواند نمره قبولی در هر سه سطح cfa را کسب کند، می‌تواند مدرک آن را بگیرد. شرکت و کسب نمره قبولی در این سه سطح در حدود 4 سال طول می‌کشد. هر کدام از این سطح‌ها با شرایط خاصی برگزار می‌شوند:

  • سطح اول: این سطح آزمون بین المللی cfa تنها در ماه‌های دسامبر و ژوئن برگزار می‌شود. در این سطح دانش پایه‌ای و تجزیه‌ای فرد متقاضی با استفاده از ابزارهای ساده سرمایه‌گذاری سنجیده می‌شود.
  • سطح دوم: این سطح تنها یک بار در سال و فقط در ماه ژوئن برگزار می‌شود. در این قسمت تمرکز اصلی روی چگونگی استفاده از ابزار و مفاهیم سرمایه گذاری است و بر ارزیابی تمام انواع دارایی‌ها تاکید دارد.
  • سطح سوم: این سطح آزمون نیز مانند سطح دو، فقط در ماه ژوئن هر سال برگزار می‌شود. در سطح 3 مهارت داوطلب در تجزیه و تحلیل همه مفاهیم و روش‌های تحلیلی در انواع برنامه‌های کاربردی سنجیده می‌شود. این مهارت برای مدیریت پرتفولیو و برنامه‌های مالی کاربرد دارد.

 

مزایای شرکت در آزمون  CFA

طبیعتا شرکت در چنین آزمونی و کسب cfa مزایای خاص خود را خواهد داشت. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تقویت رزومه فردی و افزایش اعتبار حرفه‌ای
  • آشنایی با تمام مفاهیم مرتبط با حوزه مالی
  • افزایش مهارت و به تبع افزایش درآمد
  • ارتباط‌گیری بهتر با همکاران در سراسر دنیا
  • همکاری با افراد و شرکت‌های معتبر سرمایه‌گذاری
  • حمایت موسسه cfa از تبلیغات کاری شما در کل دنیا
  • دستیابی به جدیدترین و پیشرفته‌ترین منابع در حوزه صنعت کل دنیا

 

سرفصل های آزمون CFA چیست؟

در جدول زیر، تمام سرفصل‌ها و تعداد سوالات آن‌ها را در هر سطح از آزمون به تفکیک مشاهده می‌نمایید. توجه به این بودجه‌بندی آزمون می‌تواند شما را در آمادگی کامل‌تر یاری نماید.

 

منابع آزمون  CFA

همان‌طور که میدانید هر آزمونی منابع مخصوص به خود را دارد که مطالعه آن خالی از لطف نیست و شما را برای نتیجه گیری هر چه بهتر در آزمون یاری می‌کند. از این رو باید بدانید که با توجه به سطحی که قصد شرکت در آن دارید، بخشی از منابع را باید مورد مطالعه قرار دهید. در زیر برخی از مهم‌ترین منابع این آزمون معرفی شده‌اند که متعلق به سطح‌های مختلف هستند:

  • CFA Institute CBOK
  • Wiley Study Guide for Level X CFA Exam
  • Schweser Study Notes
  • Schweser CFA Level X Secret Sauce
  • Schweser CFA Level X Quick Sheet
  • Schweser CFA Level X Class Notes
  • Schweser CFA Level X Practice Exam
  • Mock Exams

 

جزئیات آزمون

جهت آشنایی بیشتر با آزمون بین المللی cfa بهتر است با جزئیات آن آشنا شوید. این آزمون در محدوده زمانی 6 ساعت در یک روز برگزار می‌شود. تعداد سوالات آن 240 عدد بوده و به صورت سوالات با پاسخ‌‌های چند انتخابی هستند. نمره قبولی در این آزمون و هزینه ثبت نام در cfa نیز هر ساله تغییر می‌کند. از جمله شرایط شرکت در آزمون cfa می‌توان به داشتن مدرک لیسانس یا مدرک معادل آن اشاره کرد. فردی که سال آخر دانشگاه هست و یا بین 2 تا 4 سال تجربه کاری مفید دارد، می‌تواند در این آزمون شرکت کند. برگزاری آزمون تنها در ماه‌های ژوئن(همه سطح‌ها) و دسامبر(تنها سطح یک) انجام شده و نتایج آن در طول 6 ماه ارائه می‌شود. جزئیات برگزاری آزمون را در جدول زیر مشاهده می‌نمایید.

 

آزمون سطح 3 آزمون سطح 2 آزمون سطح 1
19 الی 23 مجموعه سوال

8 تا12مجموعه سوال صبح، 11 مجموعه سوال بعدازظهر

21 مجموعه سوال (۱۲۰ سوال)

10 مجموعه سوال صبح، 11 مجموعه سوال بعدازظهر

240  سوال چند گزینه‌ای

۱۲۰ سوال صبح، 120 سوال بعدازظهر

مدت آزمون 6 ساعت مدت آزمون 6 ساعت مدت آزمون 6 ساعت
امتیاز هر سوال در راهنمای امتحان نوشته شده است. هر سوال ۳ امتیاز دارد (مجموع ۳۶۰ امتیاز) هر سوال حدود 90 ثانیه زمان دارد
مدت زمان تقریبی مطالعه لازم برای موفقیت در این آزمون 344 ساعت است. مدت زمان تقریبی مطالعه لازم برای موفقیت در این آزمون 328 ساعت است. مدت زمان تقریبی مطالعه لازم برای موفقیت در این آزمون 303 ساعت است.
اعلام نتایج 90 روز بعد از آزمون اعلام نتایج 60 روز بعد از آزمون اعلام نتایج 60 روز بعد از آزمون

 

نکات مربوط به CFA

جهت شرکت در آزمون cfa این نکات را در نظر بگیرید:

  • زبان آزمون، انگلیسی می‌باشد.
  • سوالات سه گزینه‌ای هستند.
  • سطح اول آزمون دوبار در سال و دو سطح دیگر تنها یکبار در سال برگزار می‌شوند.
  • داشتن مدرک لیسانس یا همان کارشناسی معتبر از شرایط شرکت در آزمون cfa است.
  • تنها اجازه استفاده از دو مدل ماشین حساب در این آزمون را خواهید داشت.
  • ثبت نام در آزمون cfa به صورت آنلاین انجام می‌شود. هر چقدر به زمان برگزاری آزمون نزدیک‌تر باشید، هزینه ثبت نام بیشتر خواهد شد.
  • اگر برای بار دوم قصد ثبت نام در cfa را دارید، تنها هزینه ثبت نام را خواهید پرداخت و هزینه‌های جانبی لزومی به پرداخت نخواهند داشت.
  • طبق اطلاعات آماری تنها 30 درصد افراد شرکت‌کننده در این آزمون، موفق به حضور در سطح سه می‌شوند.
  • طبق گزارش موسسه cfa شما برای گذراندن هر مرحله لازم است 300 ساعت زمان صرف کنید!
  • آزمون cfa در ایران برگزار نمی‌شود. برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای همسایه چون ترکیه، ارمنستان و یا دبی سفر کنید.
  • در سطح دوم و سوم آزمون cfa برخی از مباحث در صبح و برخی در بعدازظهر آزمون گرفته می‌شود.

 

زمان و مکان آزمون  CFA

همانطور که گفته شد، زمان برگزاری این آزمون در ماه ژوئن برای هر سه سطح و ماه دسامبر برای سطح یک می‌باشد. مکان برگزاری نیز باتوجه به عدم برگزاری در ایران، بنابر انتخاب خود شما می‌تواند کشورهای خارجی باشد که از همسایگان ایران، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و امارات، مکان‌های مناسب‌تری هستند. می‌توانید اطلاعات تکمیلی از مکان‌های برگزاری را در اینجا و جدول زمان‌بندی برگزاری آزمون cfa را در اینجا مشاهده نمایید.

 

آموزش تصویری ثبت نام آزمون  CFA

جهت ثبت نام در cfa لازم است مراحل زیر را انجام دهید.

 

ورود به سایت موسسه cfa و ثبت نام در آن

ابتدا باید از طریق این لینک در سایت cfa با ایمیل ثبت نام نمایید.

 

ایمیل خود را وارد کنید

 

تکمیل اطلاعات

اطلاعات درخواستی را تکمیل کرده و روی گزینه Create Account کلیک نمایید.

 

شرایط شرکت در آزمون cfa

 

انتخاب آزمون مورد نظر

پس از تکمیل ثبت نام به صفحه‌ای مانند شکل زیر منتقل می‌شوید. در این صفحه آزمون‌های موجود را مشاهده و آزمون دلخواه را انتخاب می‌کنید. جهت انتخاب آزمون باید روی گزینه Register Now متعلق به آزمون کلیک کنید.

 

شرایط شرکت در امتحان cfa

 

انتخاب کشور محل سکونت

در این مرحله باید کشور محل اقامت را انتخاب نمایید. پس از انتخاب روی گزینه Save and Continue بزنید.

 

کشور محل سکونت را انتخاب کنید

 

تکمیل اطلاعات پستی

در این قسمت اطلاعات پستی محل سکونت را باید تکمیل کرده و در نهایت روی گزینه Save and Continue کلیک کنید.

 

اطلاعات پستی خود را تکمیل کنید

 

انتخاب حوزه امتحانی

در این مرحله لازم است مکانی که می‌توانید در آن آزمون دهید را انتخاب کنید. دقت کنید باتوجه به عدم برگزاری در ایران، کشوری که امکان حضور در آن را دارید، انتخاب کنید.

 

حوزه امتحانی خود را انتخاب کنید

 

وارد کردن اطلاعات گذرنامه

در این مرحله باید اطلاعات گذرنامه معتبر خود را وارد سایت نمایید.

 

اطلاعات گذرنامه را وارد کنید

 

اعتبار سنجی داشتن شرایط

در این مرحله باید حداقل یکی از شرایط شرکت در آزمون cfa را داشته باشید. همانطور که در قسمت شرایط زیر عنوان شد، یا باید مدرک کارشناسی داشته باشید، یا سال آخر دانشگاه باشید، یا چهارسال سابقه کار مفید داشته باشید(پاره وقت نباشد) یا مجموع سابقه کار و مدرک به چهارسال برسد.

 

بررسی و احراز دارا بودن شرایط آزمون CFA

 

انتخاب وضعیت شغلی

در این قسمت باید وضعیت شغلی خود را تعیین نمایید.

 

امتحان cfa

 

پاسخ به چند سوال

در ادامه مراحل از شما چند سوال پرسیده می‌شود که لازم است به آن‌ها پاسخ دهید.

 

امتحان cfa چیست

 

تایید توافق‌نامه

صفحه قوانین موسسه cfa برایتان باز می‌شود. باید آن‌ها را مطالعه نموده و در انتها پس از اعلام موافقت، روی گزینه Save and Continue بزنید.

 

آزمون cfa

 

دریافت نسخه الکترونیکی مجموعه آموزشی

با انتخاب گزینه  eBookپس از اتمام ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون، نسخه الکترونیکی CBOK  را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر نسخه چاپی آن را می‌خواهید، باید روی گزینه Print+eBook کلیک کرده و مبلغ 170 دلار بیشتر پرداخت نمایید.

 

آزمون cfa چیست

 

تمایل یا عدم تمایل به دریافت اخبار

در این مرحله مشخص می‌کنید که آیا تمایل دارید اخبار و اطلاعیه‌ها برای شما ایمیل شود یا تمایلی به این کار ندارید.

 

آزمون بین المللی cfa

 

پرداخت هزینه آزمون cfa

در نهایت لازم است تا هزینه ‌های لازم را بپردازید. جهت پرداخت این هزینه‌ ها باید از طریق کارت‌های ارزی اقدام نمایید. در صورتی که دسترسی به چنین کارت‌هایی ندارید، می‌توانید از خدمات پرداخت ارزی سفیرپیمنت استفاده نمایید. کاشان‌پی به عنوان مجموعه‌ای فعال در عرصه پرداخت‌ های ارزی، هرگونه پرداخت مورد نیاز شما را در کمترین زمان و با قیمتی مناسب برایتان انجام خواهد داد. جهت ارتباط با کاشان‌پی و ثبت نام آزمون CFA کلیک نمایید.

 

شرایط شرکت در آزمون cfa

 

نتیجه

همان‌طور که گفته شد امروزه تحلیل کردن داده‌ها و اطلاعات آماری در هر حوزه‌ای اهمیت فراوانی دارد. یکی از آزمون های معتبری که در این زمنیه برگزار می‌شود و دانش افراد را در این مسئله محک می‌زند آزمون cfa است. اما آیا میدانید cfa چیست و مدرک cfa چه مزایایی برای شما به دنبال دارد؟ ما در مقاله سعی کردیم این آزمون را به خوبی به شما معرفی کنیم. امیدواریم استفاده از این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

سوالات متداول

۱- برای آمادگی در آزمون CFA چه کنیم؟

یکی از راه های آمادگی در آزمون CFA ثبت نام در دوره های آموزش CFA است. بررسی نمونه سوالات سال‌های گذشته نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران(11)
   
رضا کاربر سایت ۱۴ مهر ۱۴۰۱

سلام وقتتون بخیر
من پرشک 31 ساله هستم
تجربه هیچ کار اقتصادی ندارم.
آیا میتونم در آزمون شرکت کنم؟
آیا مدرک کارشناسی باید در حطیه اقتصاد باشد؟

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۲۱ دی ۱۴۰۱

    سلام. دوست عزیز، مقالات صرفا به منظور آشنایی افراد نگارش شده اند و قادر به ارائه مشاوره در این زمینه نیستیم.

   
مهسا کاربر سایت ۰۱ خرداد ۱۴۰۱

سلام ممنونم از مقاله کامل شما اطلاعات خوبی در خصوص این که cfa چیست و مدرک cfa چه مزایایی به همراه دارد پیدا کردم.

   
علیرضا کاربر سایت ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

سلام. ببخشید مدرک لیسانس کدام یک از دانشگاه های ایران مورد تایید CFA هست؟ مثلا لیسانس دانشگاه آزاد رشت ؟
ممنون

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

    سلام
    آزمون CFA معتبرترین آزمون در عرصه تحلیلگری مالی در دنیا است که تنها پیش نیاز حضور و ثبت‌نام در آن داشتن مدرک کارشناسی (فارغ از اهمیت رشته تحصیلی) و یا دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی بودن است. در واقع معیار اصلی برای مورد تایید بودن در این زمینه شرکت در آزمون و کسب نمره مورد قبول است؛ اما لازم است داوطلب مدرک کارشناسی نیز در اختیار داشته باشد.

   
Mohsen کاربر سایت ۱۹ بهمن ۱۴۰۰

درود وقیت بخیر.
در مورد کتاب 3800 رسمی CFA که شامل 6 زیر مجموعه میشود، آیا لازم است ابتدا زیرمجموعه اول (یعنی Quantitative Methods) را تمام کنیم و بعد به کتاب دوم یعنی (Economics) برویم؟
یا اینکه باید همه کتابها را در راستای یکدیگر پیش ببریم؟
اگر این مورد را به من کمک کنید ممنون میشم.

       
    تیم پشتیبانی کاربر سایت ۱۹ خرداد ۱۴۰۱

    با سلام و عرض وقت بخیر
    دوست عزیز، مقالات کلی و صرفا به منظور آشنایی افراد نگارش شده اند و از ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه معذوریم

   
محسن کاربر سایت ۱۴ شهریور ۱۴۰۰

سلام وقتتون بخیر
برای ثبت نام حتمن باید 4 سال سابقه کار تخصصی داشته باشیم؟
بدون هیچ سابقه ای نمیشه ازمون داد؟
من تو کار بورس و فارکسم ولی خب سابقه کاری ندارم؟
میتونم ثبت نام کنم؟

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت کاربر سایت ۰۱ مهر ۱۴۰۰

    سلام وقتتون بخیر
    داشتن سابقه کار از الزامات ثبت‌نام در این آزمون نیست اما داشتن مدرک لیسانس یا همان کارشناسی معتبر از شرایط شرکت در آزمون cfa است.

   
عليرضا کاربر سایت ۲۸ مرداد ۱۴۰۰

سلام وقتتون بخیر
ببخشید کسی که بخواد از صفر شروع کنه
از کجا باید شروع کنم؟؟

       
    تیم محتوای سفیرپیمنت کاربر سایت ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

    سلام وقت شما هم بخیر
    شرکت کردن در دوره cfa میتونه مفید باشه. از منابع این ازمون هم غافل نشوید. با ارزوی موفقیت