سرور مجازی رایگان گوگل

آموزش گام به گام ساخت سرور مجازی رایگان با گوگل کلود

آخرین بروز رسانی:  ۲۹ شهریور, ۱۴۰۳
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  13 دقیقه

سرور مجازی رایگان گوگل سرویسی جدید است که به شما امکان راه‌اندازی یک وب‌سایت یا نرم‌افزار را به طور رایگان می‌دهد. در واقع با Vps گوگل می‌توانید به رایگان خدمات میزبانی را دریافت نمایید. البته این سرویس با پرداخت هزینه امکانات بیشتری به شما می‌دهد؛ اما برای شروع کار یا میزبانی‌های ساده استفاده از این سرویس بسیار مفید خواهد بود. در ادامه ضمن ارائه آموزش ساخت سرور مجازی رایگان در گوگل کلود، مزایای استفاده از سرور مجازی در گوگل کلود را نیز شرح داده‌ایم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

 

جدول محتوا پنهان

چرا از گوگل کلود برای ساخت سرور مجازی استفاده کنیم؟

استفاده از سرویس رایگان گوگل کلود می‌تواند برای شما مزایای زیادی به همراه داشته باشد. به عبارتی علی‌رغم وجود مجموعه‌های مختلفی که سرویس‌های میزبانی ارائه می‌دهند، دلایلی وجود دارد که می‌توانید از سرویس گوگل به عنوان یک میزبان مطمئن استفاده کنید. به طور کلی استفاده از سرور مجازی رایگان گوگل یا بهره‌مندی از خدمات میزبانی گوگل کلود می‌تواند برای شما مزایای زیر را به دنبال داشته باشد:

  • پایداری بالا
  • امنیت پیشرفته
  • دسترس‌پذیری بالا
  • مقیاس‌پذیری مطلوب
  • قابلیت یکپارچه‌سازی با دیگر سرویس‌های گوگل
  • استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا
  • قابلیت مدیریت آسان
  • قیمت‌گذاری منعطف و مناسب

 

وریفای اکانت OVH
وریفای اکانت OVH

 

پیش‌نیازهای ساخت سرور مجازی رایگان گوگل کلود

برای اینکه از سرور مجازی رایگان گوگل استفاده نمایید، لازم است ابتدا پیش‌نیازهای آن را فراهم کنید. به عبارتی قبل از ساخت vps رایگان گوگل نیاز به انجام اقداماتی دارید. البته این اقدامات صرفا برای ساخت vps رایگان گوگل نیست؛ بلکه برای هر نوع استفاده و ساخت vps گوگل نیاز به این اقدامات خواهید داشت:

 

ایجاد حساب کاربری در گوگل کلود

قدم اول برای استفاده از vps رایگان گوگل کلود، ایجاد حساب کاربری در آن است. پیش از هر اقدامی ابتدا به وب‌سایت گوگل کلود رفته و حساب کاربری خود را در آن ایجاد نمایید.

 

خرید اکانت لینود linode
وریفای اکانت linode لینود

 

فعال‌سازی سرویس‌های گوگل کلود

پس از ایجاد حساب لازم است سرویس‌های گوگل کلود را روی حساب خود فعال کنید. در واقع گوگل کلود برای حساب‌هایی که تازه ایجاد می‌شوند با فعال‌سازی Free Tier، به میزان ۳۰۰ دلار اعتبار اولیه رایگان هدیه می‌دهد. همچنین امکان استفاده از برخی سرویس‌ها را نیز برای شما فعال می‌کند تا بتوانید آن‌ها را آزمایش نمایید.

 

استفاده از اعتبار رایگان گوگل کلود یا شارژ آن (سرور مجازی رایگان گوگل)

در صورتی که می‌خواهید از سرور مجازی رایگان گوگل استفاده کنید، نیاز به اقدامی ندارید و می‌توانید طبق فرایند آموزش ساخت سرور مجازی رایگان در گوگل کلود که ارائه کرده‌ایم، مراحل را پیش ببرید. چنانچه نیاز به اعتبار بیشتر دارید یا سرویس‌های رایگان نیاز شما را برآورده نمی‌کنند، باید نسبت به شارژ حساب خود اقدام کنید.

 

خرید اکانت digitalocean
وریفای اکانت دیجیتال اوشن

 

مراحل ساخت سرور مجازی در گوگل کلود

ساخت vps گوگل کلود فرایند خیلی دشواری ندارد و به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. با این وجود جهت جلوگیری از هرگونه خطا که منجر به خرید سرویسی اشتباه شود، توصیه می‌کنیم این کار را طبق آموزش ساخت سرور مجازی رایگان در گوگل کلود که توضیح داده‌ایم، انجام دهید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

 

ورود به کنسول Google Cloud

اولین مرحله از ساخت vps رایگان گوگل ورود به صفحه اصلی کنسول کلود گوگل است. از طریق حساب کاربری جدیدی که در گوگل کلود ایجاد کرده‌اید یا همان حساب اصلی گوگل خود می‌توانید به این صفحه وارد شوید. دقت داشته باشید که اگر از طریق حساب اصلی گوگل خود وارد شوید، از شما سوال می‌پرسد که آیا با همین اکانت قرار است ادامه دهید یا قصد ورود با حساب جدید را دارید. ضمن اینکه از شما می‌خواهد با قوانین و مقررات گوگل نیز موافقت نمایید.

 

خرید اکانت Vultr
خرید اکانت Vultr

 

استفاده از اعتبار هدیه ۳۰۰ دلاری (سرور مجازی رایگان گوگل)

پس از ورود موفق به کنسول کلود گوگل با صفحه زیر مواجه می‌شوید. از گوشه سمت راست و بالای صفحه می‌توانید روی گزینه START FREE کلیک کنید. اگر توضیحاتی که با فونت ریز در همان بالای صفحه نوشته شده است را مطالعه نمایید، متوجه می‌شوید که به ۳۰۰ دلار اعتبار هدیه اشاره کرده است.

 

شروع فرآیند دریافت سرور مجازی رایگان گوگل

 

تکمیل فرم اطلاعات حساب و پرداخت

با کلیک روی گزینه START FREE وارد صفحه جدیدی می‌شوید که در تصویر مشاهده می‌نمایید. در این قسمت از شما می‌خواهد تا اطلاعات حساب کاربری و شخصی خود را تایید نمایید. اگر این اطلاعات صحت دارند، باید روی گزینه AGREE & CONTINUE کلیک کنید تا به صفحه بعد بروید.

 

تکمیل اطلاعات شخصی در گوگل کلود

 

در این صفحه از شما می‌خواهد تا پروفایل پرداختی خود را تکمیل نمایید. ورود این اطلاعات که شامل آدرس محل سکونت، اطلاعات مالیاتی، شیوه مورد استفاده برای پرداخت و… می‌شود، در مراحل بعدی استفاده از این سرویس سرعت شما را بالاتر خواهد برد. در نهایت باید روی گزینه SUBMIT کلیک کنید تا ۳۰۰ دلار اعتبار هدیه برای شما شارژ شود.

 

ایجاد پروژه جدید در سرور مجازی رایگان گوگل

 

ایجاد پروژه جدید در گوگل کلود | ساخت سرور مجازی رایگان گوگل

اگر قصد ساخت vps گوگل کلود را دارید، در همان صفحه اصلی ابتدا روی گزینه My First Project کلیک کنید و سپس گزینه NEW PROJECT را انتخاب نمایید.

 

پروژه جدید گوگل کلود

 

با وارد کردن نام پروژه و محلی که می‌خواهید در آن اجرا شود، روی گزینه CREATE کلیک کنید تا پروژه ایجاد شود.

 

وارد کردن نام برای سرور مجازی رایگان گوگل

 

راه‌اندازی ماشین مجازی (VM Instance)

پس از ساخت پروژه جدید، در همان صفحه اصلی کنسول کلود که کمی اسکرول نمایید، با لیست خدمات پیشنهادی مواجه می‌شوید. از سمت چپ و ردیف اول گزینه Create a VM را انتخاب کنید.

 

راه اندازی ماشین مجازی روی Google Cloud

 

فعال‌سازی APIها

اکنون وارد صفحه‌ای می‌شوید که از شما می‌خواهد APIهای لازم را فعال کنید. در واقع برای ایجاد و مدیریت سرورهای مجازی (VM)، باید API مربوط به Compute Engine را در پروژه خود فعال کنید. پس روی گزینه ENABLE کلیک کنید تا از این مرحله عبور نمایید.

 

فعال سازی ip روی گوگل کلود

 

صدور صورت حساب Google Cloud

در این مرحله برای شما پیامی نمایش داده می‌شود مبنی بر اینکه نیاز به فعال کردن صورت حساب روی این پروژه وجود دارد. با کلیک روی گزینه ENABLE BILLING این پیام رد شده و هشدار جدیدی روی صفحه نمایش داده می‌شود. در این هشدار به شما اطلاع داده می‌شود که روی کدام پروژه شما صورت حساب ایجاد خواهد شد. در صورت تایید باید روی گزینه CREATE BILLING ACCOUNT کلیک کنید.

 

صدور صورت حساب گوگل کلود در سرور مجازی رایگان گوگل

 

و

 

ادامه فرآیند صدور صورت حساب گوگل کلود

 

فرایند احراز هویت Google Cloud

اکنون وارد همان دو مرحله‌ای می‌شوید که در صورت استفاده از اعتبار رایگان نیاز به آن داشتید. یعنی ابتدا از شما می‌خواهد که اطلاعات کاربری و شخصی را تایید نمایید و سپس اطلاعات پرداختی خود را در فرم مربوطه درج کنید.

 

 

تنظیمات مربوط به شبکه و فایروال در گوگل کلود

با عبور از آن مراحل نوبت به انجام تنظیمات مربوط به شبکه و فایروال می‌رسد. باید یک شبکه خصوصی VPC یا همان (Virtual Private Cloud) ایجاد کنید. البته امکان استفاده از شبکه پیش‌فرض نیز وجود دارد. همچنین باید در این بخش فایروال‌های مورد نیاز، IP عمومی یا خصوصی و دیگر تنظیمات شبکه‌ای را نیز انجام دهید.

 

انتخاب سیستم عامل و نوع ماشین مجازی

گام بعدی مربوط به تنظیمات اصلی ماشین مجازی و نوع سیستم عامل آن است. برای ایجاد سرور مجازی ویندوز گوگل یا ساخت سرور مجازی لینوکس گوگل در این قسمت باید سیستم عامل دلخواه خود را در بین گزینه‌هایی مانند Debian، Ubuntu و Windows Server انتخاب نمایید. همچنین نوع ماشین مجازی را باید یکی از مواردی مانند n1-standard-1 یا e2-micro تعیین کنید. انتخاب میزان حافظه و نوع CPU نیز در این قسمت انجام می‌شود.

 

تنظیمات دیسک google cloud

اکنون نوبت به تنظیمات فضای مورد نیاز می‌رسد. در این بخش هم نوع حافظه را از بین SSD و HDD انتخاب می‌کنید و هم مقدار فضای دلخواهتان را تعیین می‌نمایید.

 

وریفای اکانت hetzner
خرید اکانت هتزنر

 

تنظیمات تکمیلی، نام‌گذاری و برچسب‌گذاری

برای مدیریت بهتر سرور مجازی رایگان گوگل خود، باید از نام‌گذاری و برچسب‌گذاری استفاده کنید. در صورتی که پروژه‌های مختلفی روی این سرویس اجرا می‌کنید، حتما از نام‌های معنادار استفاده نمایید تا کارتان ساده‌تر باشد. همچنین تنظیمات عمومی مورد نیاز vps گوگل را در این قسمت تکمیل می‌کنید و در نهایت روی گزینه CREATE کلیک می‌کنید تا ماشین مجازی شما راه‌اندازی شود.

 

مدیریت و دسترسی به سرور مجازی

برای مدیریت سرور مجازی رایگان گوگل دو روش پرطرفدار وجود دارد که کار با آن‌ها بسیار ساده است. این دو روش عبارتند از:

  • اتصال به سرور از طریق SSH: شما می‌توانید برای سرور خود کلید SSH ایجاد کرده و از آن طریق به ماشین مجازی خود دسترسی داشته باشید.
  • مدیریت سرور از طریق کنسول گوگل کلود: قابلیت مدیریت سرور مجازی به کمک کنسول اصلی گوگل کلود نیز فراهم شده است.

 

مشکلات رایج در استفاده از سرور مجازی رایگان گوگل

ممکن است هنگامی که مراحل آموزش ساخت سرور مجازی ویندوز رایگان و همیشگی را پشت سر می‌گذارید، با مشکلاتی مواجه شوید. در واقع فرایند ساخت vps گوگل با چالش‌هایی مواجه است که می‌تواند برای شما دردسرساز باشد. این چالش‌ها تحت عنوان محدودیت‌های سرور مجازی رایگان گوگل عبارتند از:

  • ارائه حداکثر ۱ واحد CPU در سرویس رایگان
  • ارائه حداکثر ۱.۷ گیگابایت حافظه رم
  • محدودیت در انتخاب نوع ماشین مجازی
  • محدودیت در انتخاب فضای ذخیره‌سازی (۳۰ گیگابایت از نوع HDD)
  • محدودیت در زمان استفاده
  • محدودیت در نوع شبکه
  • محدودیت در خدمات ارائه شده
  • محدودیت تحریمی برای کشور ایران

 

خرید حساب پی پال
افتتاح حساب پی پال

 

راه‌حل‌های ممکن برای رفع مشکلات استفاده از سرور مجازی رایگان گوگل

برای اینکه بتوانید چالش‌های vps رایگان گوگل کلود را پشت سر بگذارید، این راه حل‌ها وجود خواهند داشت:

  • استفاده از فیلترشکن مناسب
  • بهره‌مندی از حساب گوگل غیر ایران
  • استفاده از سیستم پرداختی معتبر (برای تهیه ویزا کارت مجازی با پشتیبانی سفیرپیمنت در ارتباط باشید.)
  • مدیریت منابع و بهینه‌سازی داده‌ها
  • آزمایش نوع سرویس‌ها و ایجاد ماشین مجازی مناسب

 

نکات پایانی ساخت سرور مجازی رایگان گوگل

مزایای استفاده از سرور مجازی در گوگل کلود به اندازه‌ای هست که هر کسی بخواهد از خدمات این سرویس استفاده نماید. با این وجود چالش‌های ساخت vps رایگان گوگل بعضا دردسرساز می‌شوند. توصیه می‌کنیم طبق آموزش ساخت سرور مجازی رایگان در گوگل کلود این کار را انجام دهید و به راه حل‌هایی که برای این مشکلات مطرح کردیم نیز توجه کنید. جهت پرداخت‌های احتمالی در این سرویس نیز می‌توانید روی کمک تیم سفیرپیمنت حساب باز کنید. چنانچه هنگام ساخت vps گوگل کلود به مشکلی برخورد کردید یا تجربه کار با این سرویس را دارید، در بخش نظرات آن را مطرح نمایید.

سوالات متداول؛ سرور مجازی رایگان گوگل

معمولا اعتبار ۳۰۰ دلاری برای ۱۲ ماه در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ اما برخی از سرویس‌های گوگل کلود همواره رایگان هستند.
محدودیت در انتخاب نوع ماشین مجازی، میزان ارائه حافظه رم، CPU، نوع حافظه و مقدار آن برای شما وجود دارد.
به طور کلی پشتیبانی فنی سرویس‌های گوگل کلود محدود است؛ اما منابع معتبر آنلاین زیادی جهت استفاده شما وجود دارند.
هنگام ساخت vps گوگل می‌توانید نوع سیستم عامل را انتخاب کنید و از این نظر محدودیتی برای شما وجود ندارد.
دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *