معرفی و بررسی جامع وب‌سایت alibaba

معرفی و بررسی جامع وب‌سایت alibaba

آخرین بروز رسانی:  ۱۵ مرداد, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  13 دقیقه

اگر اهل خرید آنلاین و فعالیت مستمر در اینترنت باشید حتماً نام سایت Alibaba را شنیده‌اید؛ علی بابا یکی از برترین سایت‌های بین‌اللملی در زمینه خرید آنلاین است؛ اما به نظر استفاده از این سایت در ایران امکان دارد؟ این سایت از اعتبار جهانی برخوردار است؟ می‌توان سایتی جایگزین این پلتفرم یافت؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات و موارد بیشتر پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سایت alibaba چیست؟

علی‌بابا بزرگ‌ترین شرکت تجارت آنلاین چین و بر اساس برخی معیارها، در جهان است. سه سایت اصلی آن یعنی Taobao، Tmall و Alibaba.com صدها میلیون کاربر دارند و میزبان میلیون‌ها تاجر و کسب‌وکار هستند. امروزه علی‌بابا از محبوب‌ترین مقاصد برای خرید آنلاین است. تراکنش‌ها در سایت‌های آنلاین آن در سال گذشته بالغ بر ۲۴۸ میلیارد دلار برآورد شده است که بیشتر از مجموع معاملات eBay و Amazon.com می‌باشد.

 

سایت alibaba چه خدماتی به کاربران خود ارائه می‌دهد؟

Alibaba.com یک بازار آنلاین B2B است که در آن خریداران و فروشندگان از سرتاسر جهان می‌توانند به یکدیگر متصل شده و معاملات را انجام دهند. این سایت یک پلتفرم امن و قابل‌اعتماد است که توسط میلیون‌ها تاجر استفاده می‌شود.
Alibaba.com توسط جک ما در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد. این شرکت در چین مستقر است اما در بیش از ۱۹۰ کشور و منطقه و بیش از ۴۰ صنعت با بیش از ۵۹۰۰ دسته مختلف محصولات ارائه می‌دهد.
این پلتفرم مجهز به ابزارها و ویژگی‌های بسیاری است که برای ساده‌سازی خریدوفروش B2B طراحی شده‌اند.

 

استفاده‌کنندگان از خدمات سایت alibaba از چه کشورها و چه کسانی هستند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، Alibaba.com یک پلتفرم B2B است. این بدان معناست که اکثر خریداران و فروشندگان در Alibaba.com کسب‌وکار هستند.

تأمین‌کنندگان معمولی، مشاغلی هستند که مواد خام یا کالاهای تولیدی می‌فروشند. خریداران معمولی خرده‌فروشان، عمده‌فروشان، نمایندگی‌های تأمین منابع، و تولیدکنندگانی هستند که محصولات را برای فروش مجدد یا برچسب خصوصی برای کسب‌وکار خود تهیه می‌کنند. گاهی اوقات، تولیدکنندگان مواد اولیه را در Alibaba.com خریداری می‌کنند و همچنین از سایت Alibaba برای فروش محصولات تولیدی خود استفاده می‌نمایند.

نکته اصلی این است که خریداران به این سایت می‌آیند تا کالاها یا موادی را به صورت ارزان و عمده خریداری کنند که در نهایت برای کسب سود دوباره بفروشند. لازم به ذکر است با توجه به گستردگی این سایت امروزه افراد در تمام کشورهای دنیا در حال فعالیت در این پلتفرم هستند.

 

سایت alibaba

روش ثبت‌نام در Alibaba

ثبت‌نام در سایت alibaba رایگان است و تنها در یک مرحله صورت می‌پذیرد. برای ساخت اکانت در این پلتفرم به ثبت موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • کشور/منطقه
  • نوع کاربری
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نام شرکت
  • شماره‌تلفن
  • رمز عبور

در مورد نوع کاربری، شما یا «خریدار» یا «هر دو» را انتخاب خواهید کرد. اگر قصد خریدوفروش در اکانت alibaba را دارید، «هر دو» را انتخاب کنید.

 

معامله در سایت alibaba چگونه است؟

پس از بررسی alibaba متوجه شدیم که خرید در این پلتفرم کمی متفاوت از خرید از یک فروشگاه آنلاین B2C مانند آمازون یا AliExpress است. این فرایند به‌گونه‌ای طراحی شده است که هم کارآمد و هم قابل تنظیم باشد.

بیایید نگاهی به ۵ مرحله خرید از Alibaba.com بیندازیم.

 

۱. جستجو و یافتن محصولات

یافتن محصول در این سایت آسان است زیرا مانند هر موتور جستجوی دیگری با توجه به درخواست شما موارد را پیشنهاد می‌دهد. شما نام محصول درخواستی را جستجو کنید و با مرور نتایج آن را بیابید؛ همچنین می‌توانید «تصویر محصول را آپلود کنید» تا با تصاویر محصولی که به دنبال آن هستید، جستجوها را به طور مؤثرتری انجام دهید.

نتایج را می‌توان بر اساس معیارهای مختلف فیلتر و مرتب کرد:

  • نوع تأمین‌کننده
  • نوع محصول
  • حداقل مقدار سفارش (MQO)
  • کشور/منطقه تأمین‌کننده
  • گواهینامه‌ها
  • امکانات

این قابلیت به خریداران کمک می‌کند تا محصولات را برای رفع نیازهای خود محدود کنند. اگر نتوانستید محصول کاملی را با شرایط خرید مناسب پیدا کنید، می‌توانید یک درخواست قیمت در بازار RFQ ارسال کنید و تأمین‌کنندگان می‌توانند در صورتی که بتوانند سفارش موردنظر شما را انجام دهند، با شما تماس بگیرند.
در هر صورت، یافتن بهترین محصولات برای تجارت خود در سایت alibaba آسان است.

 

۲. مقایسه فروشندگان

میلیون‌ها فروشنده در Alibaba.com وجود دارد، اما برخی از فروشندگان دارای مدارک یا گواهینامه‌های خاصی هستند که آنها را از بقیه متمایز می‌کند. این سه شناسه اصلی عبارت‌اند از «تأمین‌کننده طلایی»، «تأمین‌کننده تأیید شده» و «تأمین‌کننده تضمین تجارت».

تهیه کنندگان طلایی اعضای پولی در پلتفرم سایت alibaba هستند که به‌عنوان مشاغلی با قابلیت‌های صنعتی یا تجاری تأیید شده‌اند.
تأمین‌کنندگان تأیید شده مشاغلی هستند که مشخصات شرکت، سیستم مدیریت، قابلیت‌های تولید و کنترل‌های فرایند آنها توسط نهادهای شخص ثالث ارزیابی، تأیید و یا بازرسی شده است.

تأمین‌کنندگان تضمین تجارت تأمین‌کنندگانی هستند که پرداخت‌ها را مستقیماً از طریق درگاه پرداخت Alibaba.com می‌پذیرند و محافظت از سفارش را امکان‌پذیر می‌سازند.
ایده خوبی است که نگاهی به بررسی‌های تأیید شده هر تأمین‌کننده بیندازید تا ببینید مشتریان قبلی چه نوع تجربیاتی با آنها داشته‌اند. اگر سؤالی از تأمین‌کنندگان در مورد عملیات آنها یا سایر اطلاعاتی دارید که نمی‌توانید در نمایه آنها پیدا کنید، می‌توانید به صورت خصوصی به آنها پیام دهید و آن را مطرح کنید.

 

۳. مذاکره یا خرید فوری

هنگامی که یک تأمین‌کننده و یک محصول را انتخاب کردید، می‌توانید معامله را انجام دهید و بلافاصله خرید کنید. برای خرید فوری، محصول باید دارای برچسب “آماده برای ارسال” باشد و دکمه “شروع سفارش” را در صفحه جزئیات محصول نشان دهد. در صورت درخواست اضافی برای محصول یا درخواست برای تجدیدنظر راجع به قیمت می‌توانید با تولیدکننده مذاکره نیز انجام دهید.

 

اکانت alibaba

 

۴. ثبت سفارش

هنگامی که جزئیات معامله خود را مشخص کردید، نوبت به ثبت سفارش رسیده است. اگرچه می‌توانید تراکنش را بیرون از سایت alibaba انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را نکنید. هنگامی که تراکنش از پلتفرم علی‌بابا خارج شد، دیگر واجد شرایط تضمین تجارت و معامله نخواهید بود.

اگر سفارش را در Alibaba.com ثبت کنید، ارتباط خود را در پلتفرم حفظ خواهید کرد و از طریق درگاه پرداخت امن هزینه را واریز خواهید نمود. روش و درگاه‌های پرداخت پذیرفته شده عبارت‌اند از:

  • کارت‌های اعتباری معتبر بین‌المللی
  • پرداخت آنلاین بانکی
  • پی پال (برای خرید پی پال می‌توانید از طریق سفیرپیمنت اقدام نمایید)
    از طرف دیگر، می‌توانید از “Pay Later” استفاده کنید که به خریداران ۶ ماه فرصت می‌دهد تا هزینه سفارش خود را با حداقل نرخ بهره ۳٫۵ درصد پرداخت نمایند.

 

۵. دریافت کالا

آخرین مرحله فرایند خرید، دریافت کالای شماست. وقتی صحبت از حمل‌ونقل و تدارکات برون‌مرزی می‌شود، خریداران می‌توانند برای تجربه‌ای قابل‌اعتماد و شفاف از باربری Alibaba.com استفاده کنند. حمل‌ونقل دریایی و حمل‌ونقل هوایی عمدتاً از چین به سراسر جهان می‌باشد.
هنگامی که سفارش خود را دریافت کردید، می‌توانید به فروشنده خود نظر بدهید و تصمیم بگیرید که آیا از آنها برای تهیه مجدد محصولات خود در آینده استفاده خواهید کرد یا خیر.

 

مزایا و معایب سایت Alibaba

مزایا

۱. بزرگ‌تر از آمازون
علی‌بابا سریع‌ترین بازار تجارت الکترونیک درحال‌رشد جهان است. سه سایت خرده‌فروشی آن به فروشندگان کمک کرد تا فروش چشمگیر ۲۹۶ میلیارد دلاری را برای ۱۲ ماه منتهی به ژوئن انجام دهند. این عدد بیش از مجموع فروش eBay و Amazon است.

۲. رشد فزاینده
درآمد علی‌بابا، عمدتاً از طریق تبلیغات، با سرعتی جهشی در حال افزایش است. این شرکت در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۸٫۴ میلیارد دلار درآمد داشت که نسبت به سال قبل ۵۲٫۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

۳. مدل کسب‌وکار بهتر
برخلاف آمازون، علی‌بابا کالاها را مستقیماً نمی‌فروشد بلکه به‌عنوان واسطه‌ای عمل می‌کند که خریداران را به فروشندگان پیوند می‌دهد. این روش برای پایین نگه‌داشتن هزینه‌ها و افزایش سود بسیار عالی است.

۴. گسترش جهانی
چین برای جک ما، بنیان‌گذار علی‌بابا که توسعه جهانی در ذهن خود دارد به اندازه کافی بزرگ نیست. خالق سایت alibaba اخیراً گفته است که قصد دارد پس از عرضه اولیه عمومی سهام به طور تهاجمی، آن را در ایالات متحده و اروپا گسترش دهد.

۵. فراتر از چین
علی‌بابا حدود ۸۰ درصد از خرید آنلاین چین را کنترل می‌کند، اما این در مقایسه با پتانسیل آن چیزی نیست. چین بزرگ‌ترین جمعیت اینترنت جهان را با ۶۱۸ میلیون کاربر در سال ۲۰۱۳ دارد اما این کمتر از نیمی از جمعیت ۱٫۴ میلیاردی آن است.

 

معایب

۱. بدون کنترل
سهام‌داران آمریکایی بر شرکت‌های چینی، حتی آنهایی که در این پلتفرم تجارت می‌کنند، نفوذ کمی دارند.

۲. مالکان فقط به نام
به دلیل قوانین چین که خارجی‌ها را از داشتن شرکت‌های اینترنتی چینی منع می‌کند، سرمایه‌گذاران مستقیماً سهام علی‌بابا را ندارند. در عوض، آنها در یک شرکت هلدینگ جزایر کیمن، معروف به هلدینگ گروه علی‌بابا، سرمایه‌گذاری خواهند کرد که دارای حقوق قراردادی بر سود کسب‌وکارهای چینی است.

۳. قدرت درونی
شرکت هلدینگ جزایر کیمن علی‌بابا توسط گروهی از افراد داخلی، از جمله بنیان‌گذار آن “جک ما” که ۶۰ درصد از قدرت رأی را در اختیار دارند، کنترل خواهد شد.

 

چه سایت‌هایی مشابه alibaba وجود دارند؟

علی‌بابا دارای بزرگ‌ترین مجموعه تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان در جهان است که اکثریت قریب به اتفاق فروشندگان از آنها برای تهیه محصولات خود استفاده می‌کنند.
پس چرا باید به دنبال جایگزین‌های علی‌بابا باشید؟ به بیان ساده، هر چه سایت‌های بیشتری را مشاهده کنید، شانس بیشتری برای یافتن بهترین تأمین‌کننده خواهید داشت. اگر خودتان را فقط به سایت alibaba محدود کنید، ممکن است یک تولیدکننده عالی را که در جای دیگری قرار دارد از دست بدهید.

در اینجا چند دلیل دیگر برای نگاه کردن به بازارهای دیگر وجود دارد:

  • ممکن است در سایت‌های دیگر قیمت بهتری پیدا کنید.
  • شما طیف وسیع‌تری از محصولات را برای انتخاب خواهید داشت.
  • ممکن است بتوانید شرایط بهتری را در جایی دیگر بیابید.
  • برخی از بازارها ممکن است محصولات با کیفیت بالاتری داشته باشند.
  • ممکن است شرایط تحویل و حمل‌ونقل بهتری پیدا کنید.
    به همین دلیل، نگاه کردن به وب‌سایت‌های دیگر مشابه علی‌بابا ضرری ندارد.

 

۱. AliExpress

AliExpress متعلق به Alibaba است؛ بااین‌حال، بسیاری از فروشندگان هنوز از این بازار برای تهیه محصولات کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند.
درحالی‌که قیمت هر کالا به‌طورکلی بالاتر از علی‌بابا است، مزیت بزرگ AliExpress عدم وجود حداقل تعداد سفارش در آن می‌باشد. این بدان معنی است که شما می‌توانید فقط چند یا حتی یک محصول را در یک‌زمان بخرید.

 

۲. 1688

1688 نیز متعلق به علی‌بابا است. طیف گسترده‌ای از محصولات را ارائه می‌دهد اما بیشتر بر زیبایی و مد تمرکز دارد؛ بنابراین، اگر در یکی از این جایگاه‌ها فعالیت دارید، این سایت می‌تواند سایت خوبی برای بررسی در مقابل سایت alibaba باشد.

نکته منفی 1688 این است که تمام اطلاعات به زبان چینی می‌باشد زیرا برای خریداران چینی طراحی شده است، درحالی‌که Alibaba خریداران بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد. با وجود اینکه گوگل می‌تواند سایت را برای شما ترجمه کند، اما این فرایند کامل نیست و ممکن است در درک برخی از توضیحات محصول مشکل داشته باشید.

 

۳. DHgate

DHgate ممکن است نزدیک‌ترین معادل سایت alibaba باشد. آنها هم به مشاغل و هم برای مصرف‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهند و مجموعه‌ای گسترده از محصولات سلامت و زیبایی گرفته تا لوازم الکترونیکی و ورزشی دارند.

یکی از مواردی که DHgate را متمایز می‌کند، مراکز روند دیجیتال (DTC) آن است. اینها فروشگاه‌های فیزیکی هستند که در کشورهای مختلف واقع شده‌اند تا به خریداران امکان بررسی حضوری محصولات را بدهند. می‌توانید DTCها را در ایالات متحده، استرالیا، اروپا و برخی کشورهای دیگر پیدا کنید.

 

بررسی alibaba

۴. Chinabrands

Chinabrands یک پلتفرم dropshipping است که فروشندگان آنلاین را با تأمین‌کنندگان چینی متصل می‌کند.
این شرکت همچنین محصولات عمده‌فروشی را به فروش می‌رساند، اما آنها عمدتاً بر روی خدمات dropshipping خود متمرکز شده‌اند که به شما امکان می‌دهد سفارشات خود را به تأمین‌کننده‌ای که سفارشات را برای شما انجام می‌دهد ارسال کنید. مزیت این استراتژی این است که شما نیازی به خرید و نگهداری موجودی خود از قبل ندارید.

 

۵. TradeIndia

TradeIndia یک پلتفرم B2B مشابه سایر پلتفرم‌های این لیست است، با این تفاوت که به‌جای چین در هند مستقر است. خرید از هند بسیاری از مزایای مشابه را ارائه می‌دهد، بنابراین مطمئناً ارزش دارد که آنها را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی برای شما به ارمغان می‌آورد. یکی از ویژگی‌های مفید وام‌های تجاری آنها است که می‌توانند مستقیماً از طریق سایت خود ارائه دهند.

 

خدمات سفیرپیمنت برای کاربران alibaba

نظر به استقبال گسترده از سایت alibaba و محصولات آن، سفیرپیمنت امکان پرداخت در این پلتفرم را با بهترین قیمت برای شما فراهم کرده است. شما می‌توانید پس از ارتباط با کارشناسان Safirpayment و مشاوره مبلغ دلخواه خود را برای هر محصول در این سایت پرداخت کنید. قابل‌ذکر است کارشناسان ما امکان پرداخت در سایر سایت‌های مشابه را نیز برای شما فراهم کرده‌اند.

 

سخن پایانی

علی‌بابا از آن دسته سایت‌های مربوط به خرید آنلاین است که نیاز به معرفی ندارد. امروزه اکثر کاربران فعال در اینترنت با این فروشگاه آنلاین حداقل آشنایی را دارند. در این مقاله سعی بر آن شد که تمام سؤالات باقی‌مانده شما از علی‌بابا را به صورت کامل پاسخ دهیم. قابل‌ذکر است با وجود اینکه علی‌بابا یک سایت چینی می‌باشد اکثر استفاده‌کنندگان آن افراد ساکن آمریکا هستند و این خود دال بر اعتبار و شهرت سایت alibaba است.

دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *