معرفی متاورس

متاورس چیست؟

آخرین بروز رسانی:  ۱۰ آبان, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  15 دقیقه

اگر در حوزه رمز ارز‌ها فعالیت داشته باشید پس حتماً نام متاورس را نیز شنیده‌اید. سیستم پشتیبان و فعالیت متاورس تا حد زیادی به رمز ارز‌ها مرتبط است. از آنجایی که فناوری رمزنگاری پدیده‌ای نسبتاً نوین محسوب می شود، شناخت عمومی از آن بسیار پایین است؛ از این‌رو رمز ارز‌ها و متاورس هنوز در میان عموم رواج پیدا نکرده‌اند. با این وجود پتانسیل‌های این تکنولوژی نوین بسیاری از متخصصین را شک‌زده کرده‌ است. این تا جایی است که بسیاری از متخصصین و شرکت‌های بزرگ، معرفی متاورس را آینده حوزه اینترنت و ارتباطات دیجیتالی می‌دانند. یکی از این شرکت‌ها که کاملاً روی آینده متاورس سرمایه‌گذاری کرده، فیسبوک است که اخیراً نام شرکت خود را نیز به متا تغییر داد.

برای درک بهتر متاورس و این تکنولوژی نوین در این مقاله به سؤالاتی چون متاورس چیست جواب خواهیم داد. همچنین مزایا و معایب آن را بیان می‌کنیم و از پتانسیل‌های آن می‌گوییم. در نهایت نیز استفاده‌های مختلف متاورس را بررسی خواهیم نمود. پس اگر شما نیز مشتاق یادگیری درباره متاورس و آینده آن هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

بررسی تاریخچه متاورس

معرفی متاورس برای اولین‌ بار در رمان علمی تخیلی Snow Crash نوشته نیل استفن‌سون ذکر شد. این نویسنده علمی تخیلی آمریکایی دنیای دیستوپیایی را به تصویر کشید که در آن مردم می‌توانستند با استفاده از آواتار‌های مجازی به دنیایی مجازی بهتری فرار کنند.

 

تاریخچه metaverse

 

در سال 2003 شرکت لیندن لب پلتفرم چند‌رسانه‌ای Second life را راه‌اندازی کرد. البته این دنیای مجازی از دستکش و عینک‌های واقیت مجازی برای ارائه تجربه‌ای مشابه با واقعیت استفاده نمی‌کرد. با این وجود کاربران می‌توانستند از کامپیوتر خود برای اتصال، کاوش و برخورد با دنیایی مجازی استفاده کنند. Second life یک بازی آنلاین نیست و بیشتر به مکانی مجازی برای برگزاری دورهمی شباهت دارد که هر کسی می‌تواند هویتی مجازی برای خود ایجاد کند.

با معرفی اولین ارز دیجیتال یعنی بیت‌کوین و ابداع تکنولوژی رمز‌نگاری دیجیتالی توسط فردی ملقب به ساتوشی ناکاموتو، اولین گام بزرگ در راستای تحقق دنیای مجازی برداشته شد. این سیستم رمز‌نگاری اجازه کسب مالکیت یک محتوای دیجیتالی را به افراد می‌داد. همچنین به دلیل ماهیت غیر قابل هک این سیستم، کسی نمی‌توانست از این دارایی‌های دیجیتالی سرقت کند.

پس از آن در سال 2012 شرکت Oculus اولین هدست واقعیت مجازی را معرفی کرد که به کاربران اجازه می‌داد دنیای مجازی را سه بعدی و همانند دنیای واقعی تجربه کنند. 2 سال بعد شرکت فیسبوک تمام سهام شرکت Oculus را خریداری کرد تا هدست واقعیت مجازی را به تولید انبوه برساند.

در سال 2021 فیسبوک نیز به صورت رسمی نام خود را به متا تغییر داد تا علاقه و تمرکزش روی متاورس را نشان دهد. همچنین در سال 2022 شرکت‌های NVIDIA و Siemens قرارداد همکاری ایجاد کردند تا با کمک یکدیگر پلتفرم متاورس قدرتمندی ایجاد کنند.

 

متاورس چیست؟ (معرفی متاورس)

معرفی متاورس برای اولین بار در اوایل دهه 90 در دنیای علمی تخیلی ابداع شد. در سال‌های پس از آن، مفهوم متاورس به دلیل نوآوری‌های تکنولوژیکی اخیر، تکامل یافته است. همچنین متاورس به عنوان یک پلتفرم دیجیتالی بالقوه برای فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفت.

متاورس هنوز به طور کامل معنا نشده است. با این حال، ایده کلی این است که متاورس یک فضای مجازی خواهد بود که زندگی دیجیتال و دنیای واقعی ما را به هم متصل می‌کند. برخی آن را تکامل بعدی اینترنت می‌نامند که تجربیات آنلاین را پویا و فراگیر می‌کند.

جنبش Web3 نشان می‌دهد که مفهوم متاورس ممکن است در خارج از داستان‌های علمی تخیلی وجود داشته باشد. Web3 در حال تشکیل اکوسیستمی است تا توسعه دهندگان تشویق شوند محیطی مانند متاورس ایجاد کنند. بازی‌های که در قبال بازی‌کردن‌ به شما رمز ارز پاداش می‌دهند نمونه‌هایی از پلتفرم‌های Web3 هستند.

 

عملکرد متاورس چگونه است؟

اطلاعات موجود در متاورس روی شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شوند که به کاربران امکان نگه‌داری، خرید و فروش دارایی را می‌دهند. نکته قابل توجه آن است که بلاک‌چین‌ها مانند سرور‌های متداول نیستند و پس از راه‌اندازی نمی‌توان آن‌ها را از بین برد. پس دارایی‌های دنیای مجازی متاورس از بین نمی‌روند.

 

روش های به کار بردن متاورس

 

چگونه می‌توان از متاورس استفاده کرد؟

یکی از اصلی‌ترین استفاده‌های معرفی متاورس برقراری‌ جلسات از راه دور آنلاین به صورت گروهی است. در این روش هر عضو جلسه می‌تواند در هر نقطه‌ای از جهان در بستر اینترنت به جلسه متصل شود. ویژگی متمایز‌کننده این تکنولوژی با سایر پلتفرم‌های جلسه گروهی مانند زوم و گوگل میت آن است که شما به صورت 3 بعدی از طریق آواتاری شخصی در محیطی کامل قرار می‌گیرید. در این روش شما آزادی آن را دارید که بر هر سمتی بچرخید و حرکت کنید و دیگر به صفحه مانیتور روبروی خود محدود نیستید.

در کنار آن پتانسیل‌های استفاده از AR یا به عبارتی واقعیت افزوده به شما امکان تولید و نشان‌دادن محتوا‌های دیجیتالی را به شکلی نوین می‌دهد. شاید بگویید این محیط با بازی‌های آنلاین متداول چه تفاوتی دارد که کم‌وبیش این قابلیت‌ها را به کاربر ارائه می‌دهند. تفاوت این دو پلتفرم در زیرساخت رمز‌نگاری شده آن‌ها و کنترل غیرمتمرکز آن است. شرکت سازنده بازی می‌تواند از حضور شما جلو گیری کند یا سرور را از دسترس خارج کند که در این صورت تمام کاراکتر شما در آن بازی از بین می‌رود. این امکان در پلتفرم غیر مرکزی ممکن نیست؛ زیرا هیچ تک ارگانی کنترل کامل متاورس را ندارد. از دیگر شاخه‌های استفاده متاورس می‌توان به محیط کار مجازی، تحصیل، مد و لباس، صنعت بازی و گردشگری اشاره کرد.

 

 

بررسی آینده متاورس | معرفی متاورس آینده

مشخص نیست یک متاورس که زندگی واقعی را به طور کامل تکرار کند تا چه حد ممکن است یا چقدر طول می‌کشد تا به وجود آید؛ اما چیزی که مشخصاً می‌توان به آن اطمینان داشت آن است که غول‌های بزرگ صنعت تکنولوژی سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی روی توسعه این تکنولوژی انجام داده‌اند. برای مثال در سال 2022 شرکت متا (فیسبوک سابق) 10 میلیارد دلار روی توسعه متاورس خود سرمایه‌گذاری کرد. بسیاری از متاورس‌هایی که از شبکه بلاک‌چین استفاده می‌کنند، از تکنولوژی‌های AR و VR برای تعامل استفاده می‌نمایند. بسیاری معتقد‌ند که با توسعه ابزار‌های تعامل با دنیای مجازی و افزایش کیفیت‌ گرافیکی دنیا‌های مجازی، متاورس به معنای واقعی فراگیر خواهد شد.

 

متاورس چگونه می‌تواند آینده را متحول کند؟

با فراگیری متاورس بسیاری از صنایع دچار تحول بزرگی ‌خواهند شد. برای مثال به جای رفتن به مدرسه یا دانشگاه می‌توانید از طریق آواتار شخصی و مجازی خود در محیط مجازی دانشگاه حاضر شوید و در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید. بنابراین، دیگر نیازی به رفت‌ و آمد‌های خسته‌کننده و هدررفت وقت شما در ترافیک نخواهد بود.

صنعت فیلم‌سازی و هالیوود نیز یکی دیگر از صنایع است که با ارتقای قابلیت‌های دنیای مجازی، می‌توانند با ادغام دنیای واقعی و مجازی در سرعت و هزینه‌های تولید فیلم صرفه‌جویی کنند. این اتفاق در حال حاضر نیز در حال اجرا است و برنامه‌های مانند Mandelorian و Star wars از آخرین نمونه‌هایی هستند که از این قابلیت استفاده کرده‌اند.

همچنین در حوزه گردشگری می‌توانید بدون سفر فیزیکی به مقصد خود، در دنیای مجازی تجربه‌ای مشابه کسب کنید. این به معنای آن است که می‌توانید در کنار راحتی خانه خود، تجربه مسافرت به مکان‌های مختلف را داشته باشید.

در کنار حوزه‌های دیگر، صنعت بازی می‌تواند بزرگ‌ترین فایده را از متاورس داشته باشد. فقط کافی است قدم زدن در دنیایی تخیلی را تصور کنید تا انتظاری از ترکیب صنعت بازی‌سازی و متاورس به دست آورید.

 

چالش های آینده با metaverse

 

چالش‌های سر راه متاورس

“چالش‌ها موقعیت‌های مخفی هستند که نو‌آوری و مسیر پیشرفت آینده را نشان می‌دهند.” این جمله به خوبی بیانگر وضعیت متاورس است. متاورس پتانسیل متحول کردن تجربه اینترنت روزمره را دارد؛ اما برای رسیدن به این هدف می‌بایست از چندین چالش عبور کند. این چالش‌ها زمینه‌های تحقیقاتی شرکت‌های بزرگ هستند که با سرمایه‌گذاری‌های بسیار توانایی خلق راه حل آن‌‌ها را دارند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین چالش‌ها را بیان می‌کنیم.

 

یکپارچگی پلتفرم‌های متاورس

فقدان قابلیت همکاری و یکنواختی بین پلتفرم‌های مختلف بزرگ‌ترین چالش متاورس است. برای مثال پروتکل HTML چارچوب متحد کننده فعالیت در شبکه اینترنت است. به لطف HTML، شما می‌توانید از طریق هر دستگاهی و هر مرورگری از اینترنت استفاده کنید. به همین شکل، پروتکلی نیاز است تا حرکت کاربران میان متاورس‌ها و دستگاه‌ها را تسهیل دهد.

 

خرید گوگل ویس google voice
خرید شماره مجازی گوگل ویس google voice

 

سودمندی و سهولت استفاده برای کاربران | معرفی متاورس

فراگیری استفاده اغلب از سهولت حاصل می‌شود و سودمندی متاورس به محتوا و برنامه‌های مختلفی بستگی دارد که کاربر می‌تواند در دنیای مجازی از آن استفاده کند. برای کاربران سودمندی به معنای آن است که بازی، وقت‌گذرانی و تعامل با دنیای مجازی متاورس، ارزش هزینه و وقت آن‌ها را داشته باشد. از آنجایی که در حال حاضر متاورس به دستگاه‌های نسبتاً گران VR و AR نیاز دارد، دسترسی عموم به آن کم می‌شود.

 

ارزش اقتصادی برای شرکت‌ها

برای آن که متاورس به موفقیت برسد، شرکت‌ها می‌بایست از آن ارزش اقتصادی کسب کنند. برای آن که این اتفاق میسر شود، تمام کسب‌وکار‌های حوزه‌های مختلف باید به نوبه خود پتانسیل‌های این پلتفرم جدید را بررسی کنند. حداقل کاری که کسب‌وکار‌ها می‌توانند انجام دهند، لحاظ متاورس به عنوان کانالی تعاملی است. اکثر کسب‌وکار‌ها از ساختاری به نام رسانه چند شبکه‌ای استفاده می‌کنند که به معنای استفاده از هر روش ارتباطی برای اتصال با مشتری است. برای مثال امروزه شاهد آن هستیم که فست‌فود‌های زنجیره‌ای هویتی در متاورس برای خود ایجاد کرده‌اند تا مشتریان بتوانند به صورت مجازی سفارش خود را بدهند و غذای خود را در دنیای واقعی تحویل بگیرند.

 

مزایا متاورس

 

معرفی مزیت های متاورس

با وجود آن که تا شکل‌گیری متاورس واقعی شاید سال‌ها فاصله داشته باشیم؛ اما رمان‌ها، انیمیشن‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی، ایده‌ای از ظرفیت‌های معرفی متاورس به ما می‌دهند. در ادامه به بررسی تعدادی از مزایا متاورس می‌پردازیم.

 

تجربه چیز‌های غیرممکن یا نامحتمل

تنها تعداد کمی می‌توانند تجربیاتی مانند سفر در فضا، فتح قله اورست و موج‌سواری روی موج‌های غول‌آسا را داشته باشند. در مقابل متاورس پتانسیل ارائه تجربه‌های تخیلی مشابه با دنیای واقعی را برای تمام عموم ممکن می‌کند. به قول دنیل مینتز، کارشناس ارشد بخش IT دانشگاه مریلند “یکی از مزایای دنیای مجازی تجربه چیز‌هایی است که در دنیای واقعی امکان ندارند”.

 

دسترسی برابر‌تر به محتوای مجازی | معرفی متاورس

متاورس می‌تواند یک عامل برابر‌کننده باشد که به افراد این امکان را می‌دهد تا به تجربیاتی دسترسی داشته باشند که به دلایلی مانند هزینه، مسافت یا ناتوانی در دسترس آنها نبوده است. ساچین میتال، مدیر اجرایی بانک DBS مستقر در سنگاپور، می‌گوید: «امروزه چیزهای زیادی امکان پذیر است؛ مانند سواری بر روی گرند کانیون اما همه وقت و پول لازم برای انجام این کار را ندارند».

 

نمایش دقیق‌تر اشیا فیزیکی در دنیای مجازی

گاوندر می‌گوید که متاورس به مردم اجازه می‌دهد تا اشیای فیزیکی را با دقت بیشتری ببینند و با آنها تعامل داشته باشند. به شکلی که گویی واقعی هستند. برای مثال، یک خریدار خودرو می‌تواند در یک شبکه متاورس از یک فروشنده خودرو بازدید کند، مدل‌های خودرو را بررسی کند و مانند دنیای واقعی به آزمایش آن‌ها بپردازد.

 

 

همکاری و خلق مشترک بهتر

کارمندان شرکت‌ها می‌توانند از هر نقطه‌ای از دنیا در محیطی مجازی کنار هم جمع شوند و مانند یک جلسه واقعی به هم‌فکری و ایده‌پردازی مشغول شوند.

 

تست و آموزش مؤثرتر و کارآمدتر

صنایع مختلف امروزه از قدرت محاسبات کامپیوتری برای محاسبه و اجرای شبیه‌سازی‌ها استفاده می‌کنند تا قبل از تولید محصول، مشکلات مرحله طراحی را پیدا کنند. با رشد متاورس و افزایش پتانسیل‌های سخت‌افزاری، این موضوع تنها واقعی‌تر از قبل می‌‌شود.

 

موقعیت‌های شغلی جدید

پتانسیل‌های یک دنیای مجازی که تجربیاتی مشابه با دنیای واقعی ارائه می‌دهند، چیزی فراتر از تکنولوژی‌های موجود است. از این‌رو بسیاری از رشته‌های شغلی و موقعیت‌های درآمدزایی جدید به وجود می‌آیند که پیش از آن امکان پذیر نبودند.

 

معایب متاورس

 

بررسی معایب متاورس

با وجود مزایای متعدد، معرفی متاورس معایبی نیز دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

امکان مشارکت محدود برای برخی از مردم

امروزه در حین استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، بعضی از کاربران دچار حالتی به نام شبیه‌ساز زدگی می‌شوند که از غوطه‌وری در دنیای مجازی ریشه می‌گیرد. البته با ارتقا ظرفیت‌های سخت‌افزاری هدست‌های جدید و حد‌اقل شدن میزان تأخیر فرمان، این موضوع به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. با این وجود ممکن است عده‌ای از مردم توانایی استفاده روزمره از متاورس را نداشته باشند.

 

هزینه‌های تجهیزات بالا

واقعیت مجازی امروزه نیاز به تجهیزات گرانی دارد که دسترسی عموم مردم به متاورس را محدود کرده است. البته با افزایش حجم تحقیقات و تولید انبوه تجهیزات، هزینه‌های آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. با این وجود به دلیل محدودیت‌های مختلف ممکن است هزینه‌های تجهیزات استفاده از متاورس گران‌تر از ابزار متداول امروزی باشد.

 

نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی

متاورس دنیایی جدید است که به دلیل ماهیت نوین آن، مقررات مشخصی برای آن وضع نشده است. این موضوع به دولت‌ها و ارگان‌ها مربوط می‌شود که با افزایش فراگیری استفاده از متاورس، مقررات حفظ حریم خصوص و امنیتی مناسب متاورس وضع کنند.

 

دلایل بیشتر برای رفتار‌های اعتیاد‌آور

امروزه شاهد ظرفیت‌های اعتیاد‌آور شبکه‌های مجازی و رسانه‌های جمعی هستیم. این پلتفرم‌ها با ارائه لذت لحظه‌ای مخاطب را به استفاده هرچه بیشتر از آن‌ها تشویق‌ می‌کنند. این موضوع با ارائه تجربه‌ای واقع‌گرایانه در دنیایی کاملاً تخیلی می‌تواند تا حد زیادی اعتیاد‌آور باشد.

 

بررسی نهایی معرفی متاورس

 

جمع‌بندی معرفی متاورس

انسان‌ها به صورت ذاتی تنها موجودات اجتماعی هستند که می‌توانند از قدرت تخیل استفاده کنند. بسیاری معتقدند که تخیل پیش‌نیاز اختراعات است. اینترنت، ارتباط فوری با دنیا، موبایل و بسیاری از چیز‌های دیگر زمانی برای انسان‌ها چیزی بیش از داستان‌های تخیلی نبودند. از این‌رو دلیل پیشرفت تکنولوژی و نوآوری‌های جدید را می‌توان تخیل انسانی قلمداد کرد.

معرفی متاورس نیز می‌تواند نمونه‌ای از این تخیل آینده‌نگر باشد. انسان‌ها بار‌ها و بار‌ها نشان‌ داده‌اند که هیچ‌ چیزی غیر ممکن نیست و با تلاش و سرمایه‌گذاری کافی هر چیزی امکان‌پذیر است. امروزه شاهد آن هستیم که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی روی شبکه متاورس انجام داده‌اند. از این‌رو، دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک شاهد تحقق متاورس یکپارچه باشیم. از متاورس به عنوان نسخه سوم اینترنت و شبکه‌ای از دنیا‌های مجازی شناخته می‌شود که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری دارد.

تحقق متاورس قطعاً تحول شگرفی در دنیای تکنولوژی ایجاد خواهد کرد. از این رو در این مقاله به بررسی جامع و کامل متاورس پرداخته‌ایم تا شما نیز بتوانید برای آینده احتمالی ارتباطات آماده شوید. امیدواریم با مطالعه این مقاله درک مناسبی از مفهوم متاورس به دست آورده باشید. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید با ما به اشتراک بگذارید. ما مشتاق دریافت نظرات شما هستیم.

سوالات متداول؛ معرفی متاورس

متاورس در اصطلاح به معنای دنیایی مجازی است که به کاربر تجربه‌ای مشابه با دنیای واقعی ارائه می‌دهد.
در حال حاضر اکثر پلتفرم‌های ارائه دهنده متاورس از هدست‌ها و دستکش‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کنند تا کاربر را از طریق آواتاری به یک دنیای مجازی ببرند.
بله اصلی‌ترین استفاده متاورس که می‌تواند برای تمام عموم حائز اهمیت‌ باشد، امکان برقراری جلسات مشابه‌ با دنیای واقعی در محیطی مجازی است. شما از این طریق به جای آن که به صورت فیزیکی در محل حاضر شوید تجربه‌ای دست اول و از نزدیک به دست می‌آورید.
دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *