افتتاح حساب در ترکیه

بررسی و آموزش افتتاح حساب بانکی در ترکیه

آخرین بروز رسانی:  ۲۳ مهر, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  9 دقیقه

صادرات و تجارت بین‌المللی به موضوعی داغ میان صنایع ایران تبدیل شده است. بسیاری از مردم برای افزایش درآمد خود به سمت بازار‌های جهانی چشم می‌دوزند. فریلنسری و بازاریابی بین‌المللی در حال حاضر تقاضای بالایی دارد. اکثر این افراد و به خصوص کسب‌وکار‌ها برای انجام تراکنش‌های مالی به کارت و حساب بانک بین‌المللی نیاز دارند. بسیاری به دلیل تحریم‌ها افتتاح حساب در ترکیه را راهی ایمن و دردسترس برای اتصال به بازار بین‌المللی تلقی می‌کنند.
در این مقاله تمام موارد لازم در خصوص افتتاح حساب در ترکیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین مدارک مورد نیاز ایرانیان برای افتتاح حساب در ترکیه را نیز معرفی می‌کنیم. سپس انواع حساب‌هایی که برای ایرانیان قابل افتتاح است را بیان کرده و با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. در نهایت فرایند دریافت کارت بانکی‌تان از طریق پست را توضیح می‌دهیم. اگر شما نیز مشتاق افتتاح حساب در ترکیه هستید تا انتها همراه ما باشید.

 

افتتاح حساب در ترکیه برای ایرانیان

بانک مرکزی ترکیه به چندین بانک این کشور مجوز داده است تا برای افراد خارجی افتتاح حساب انجام دهند. در اساس این مصوبه، تمام افرادی که شهروند ترکیه محسوب نمی‌شوند، اعم از ایرانیان و دیگر ملیت‌ها، در دید بانک‌های ترکیه شهروند خارجی تلقی می‌شوند. این به معنای آن است که قوانین حقوقی مرتبط با اتباع خارجی برای متقاضیان اعمال خواهد شد. البته به دلیل تحریم‌های وارده بر ایران و به‌خصوص قرارگرفتن در لیست سیاه پول‌شویی FATF باعث شده بانک‌های این کشور سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به ایرانیان داشته باشند.

در حال حاضر به 3 بانک ایش بانک، واکیف بانک و زراعت بانک اجازه ایجاد حساب برای افراد خارجی داده شده است که از این بین بانک دولتی زراعت بهترین گزینه برای ایرانیان خواهد بود. برای افتتاح حساب در ترکیه به چندین مدرک نیاز دارید که در ادامه توضیح داده خواهد شد. البته توجه داشته باشید بانک زراعت قوانین یکسانی در تمام شعبه‌های خود ندارد و مدیران شعبه‌ها بر اساس صلاح‌دید می‌توانند پیش‌نیاز‌ها را تغییر دهند. همچنین در شهر‌های توریستی که مقصد رایج ایرانیان است سختگیری‌های افتتاح حساب بیشتر از سایر شهر‌ها است.

 

انواع حساب بانکی قابل افتتاح در کشور ترکیه

 

انواع حساب بانکی در ترکیه

به طور کلی بانک‌های ترکیه 2 نوع حساب در اختیار افراد خارجی قرار می‌دهند. این دو نوع حساب‌های کارت اعتباری و حساب‌های دبیت کارت هستند.

 

افتتاح حساب دبیت کارت

افتتاح حساب دبیت راحت‌ترین گزینه برای ایرانیان است. حساب‌های دبیت‌ کارت حساب‌هایی هستند که شما مبلغی در حساب واریز می‌کنید و فقط اجازه استفاده از آن مبلغ را دارید. این سیستم معمول بانک‌های ایرانی است که ایرانیان به خوبی با آن آشنا هستند. با کارت‌های دبیت نمی‌توانید در فروشگاه‌های آنلاین بین‌المللی خرید انجام دهید. برای این کار به کارت اعتباری نیاز دارید. از کارت‌های دبیت بیشتر برای خرید‌های حضوری از طریق دستگاه پوز و دریافت وجه نقد از ATM استفاده می‌شود. البته از آنجایی که واریز به حساب انجام می‌شود و همه حساب‌ها IBAN بین‌المللی دارند، می‌توانید با استفاده از حواله بانکی بین‌المللی دریافت وجه داشته باشید.

 

 

افتتاح حساب کارت اعتباری

کارت‌های اعتباری دسترسی شما را به دنیای بین‌المللی بسیار آسان می‌کنند. برای پرداخت‌ها و خرید‌های اینترنتی به راحتی می‌توانید از این کارت‌ها استفاده کنید. البته کارت‌های اعتباری نیز مشکلات خاص خود را دارند. برای مثال اگر شناخت درست از نحوه استفاده آن را ندارید ممکن است نتوانید قرض خود را تا پایان ماه پرداخت کنید که این کار جریمه سنگینی به همراه خواهد داشت. همچنین امتیاز اعتبار شما نیز صدمه می‌بیند و ممکن است حساب شما به کل مسدود شود. در چنین صورتی بانک‌های دیگر نیز از امتیاز اعتبار شما مطلع خواهند بود و دیگر به شما خدماتی ارائه نخواهند کرد. همچنین اگر اطلاعات روی کارت شما در دست کسی بیافتد می‌تواند از جانب شما خرید انجام دهد که از حساب شما کسر خواهد شد.

همچنین بعضی بانک‌ها برای حساب کردیت، کارمزد سالیانه دریافت می‌کنند. از مزایای این‌کارت‌ها می‌توان به بازپرداخت مبلغی از خرید و دریافت جایزه هنگام رزرو هتل و بلیت هواپیما اشاره کرد. بانک‌های ترکیه 3 کارت اعتباری استاندارد، طلایی و پلاتینیوم ارائه می‌دهند. این کارت‌ها در خدمات با یکدیگر تفاوتی ندارند و فقط میزان پشتوانه حساب متفاوت است.

 

پرداخت در سایت های خارجی با سفیرپیمنت

 

شرایط لازم برای افتتاح حساب ترکیه

همانطور که گفته شد تمام افراد خارجی که شهروند ترکیه نیستند می‌توانند افتتاح حساب در ترکیه را با حفظ مقررات حقوقی اتباع خارجی انجام دهند. برای این کار شما به پاسپورت، شماره مالیاتی، یکی از قبض‌های برق، آب و گاز، فرم بانک و سپرده اولیه نیاز خواهید داشت.

اولین کاری که می‌بایست برای تشکیل حساب انجام دهید گرفتن پاسپورت ایران است. کد شماره پاسپورت در مدارک بانکی و کشوری ترکیه ثبت می‌شود. همچنین حضور فیزیکی در بانک توصیه می‌شود تا فرایند افتتاح حساب سریع‌تر انجام شود. توجه داشته باشید برای آن که افتتاح حساب شما قانونی باشد؛ حتماٌ می‌بایست حداقل یکبار در خاک ترکیه ورود کرده باشید. پس از حضور در ترکیه به اداره مالیاتی ترکیه بروید و برای افتتاح حساب بانکی درخواست کد مالیاتی کنید. دریافت کد مالیاتی برای ایرانیان دغدغه‌ای ندارد و فقط به پاسپورت و مهر ورود به کشور نیاز خواهید داشت.

پس از دریافت کد مالیاتی به شعبه بانک زراعت بروید و فرم افتتاح حساب را پر کنید. فرایند صدور کارت 10 روز طول می‌کشد که در بخش‌های بعدی توضیح خواهیم داد. برای آن که ادرس محل سکونت خود را تایید کنید می‌بایست یک قبض که به نام خود شماست به بانک تحویل دهید. البته قوانین و مقررات بانک‌ها از شعبه تا شعبه متفاوت است و مدیران بانک‌ها می‌توانند تغییراتی در فرایند تشکیل حساب ایجاد کنند.

حساب شما در بانک زراعت دائمی خواهد بود؛ اما مستر یا ویزا کارت دریافتی شما به طور معمول اعتباری 4 ساله دارد. افراد خارجی می‌توانند هنگام تکمیل فرم گزینه کارت ۸ساله را انتخاب کنند تا مهلت اعتبار کارت 2 برابر شود. در وهله آخر شما می‌بایست مبلغی در حساب خود به عنوان پشتوانه حساب قرار دهید. مبلغ دقیق آن از شعبه تا شعبه متفاوت است ولی به طور معمول چیزی بین 20 تا 40 هزار لیر خواهد بود.

 

دبیت کارت و کردیت کارت ترکیه

 

دریافت کردیت کارت و دبیت کارت از بانک های ترکیه

در بخش قبل ذکر کردیم که فرایند دریافت کارت بانکی ترکیه 10 روز طول می‌کشد. احتمال آن که شما برای کار‌های دیگر به ترکیه رفته باشید و بخواهید حسابی در ترکیه افتتاح کنید وجود دارد. بنابراین احتمال آنکه بتوانید حضورا کارت را از بانک دریافت کنید خیلی پایین است. در هنگام تحویل قبضی که تأیید کننده آدرس شما است می‌توانید در فرم ثبت‌نام گزینه ارسال پستی را انتخاب کنید. همچنین اگر در ترکیه آشنایی دارید یا فردی را می‌شناسید که می‌تواند کارت شما را تحویل بگیرد مشخصات او را در فرم ثبت کنید. در غیر این صورت کارت از طریق پست هوایی پیشتاز به آدرس شما در ایران ارسال می‌شود. گفتنی است که هزینه‌های پست به عهده مشترک خواهد بود.

 

 

کارمزد حساب های بانکی ترک

بر اساس آخرین مصوبه به حساب‌های شخصی مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. البته این حساب‌ها محدودیت سقف برداشت دارند و برای انجام معاملات بزرگ باید حساب شرکتی در ترکیه افتتاح کنید. حساب‌های شرکتی محدودیتی ندارند ولی بر اساس میزان تراکنش‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند. همچنین بانک زراعت هزینه‌ای در قبال نگهداری حساب دریافت نمی‌کند. خرید‌های اینترنتی و حضوری نیز مانند ایران کارمزدی ندارند. در مقابل انتقال‌های بانکی بر اساس میزان کارمزد خواهند داشت.

بانک زراعت همچنین امکان سرمایه‌گذاری بانکی را به مشترکین خود می‌دهد. سود سرمایه‌گذاری سپرده‌های لیر 25 درصد است. این مبلغ برای سپرده‌های یورو 1 درصد و پوند به 0.5 درصد کاهش می‌یابد. یکی از بیشترین کارمزد‌های تاثیر گذار برای کسب‌وکار‌ها کارمزد تبدیل واحد برای ارز‌های غیر لیر است. کارمزد معمول تبدیل واحد چیزی حدود 4 درصد است. البته بانک زراعت امکان افتتاح حساب ارزی را نیز ایجاد کرده است که در آن دیگر نیازی به تبدیل سرمایه به لیر نیست. همچنین با استفاده از موبایل بانک زراعت می‌توانید از تمام خدمات بانکداری الکترونیک بهره‌مند شوید.

برای شارژ یا نقدکردن سپرده خود از بانک زراعت می‌توانید از صرافی‌های معتبر استفاده کنید. این کار عمدتا 3 تا 4 روز کاری طول می‌کشد. همچنین در صورتی که به ارزهای دیجیتال علاقه دارید می‌توانید از طریق بلاک‌چین درآمد خود را در ایران نقد کنید.

 

نقد کردن درآمد ارزی سایت‌های مختلف با سفیرپیمنت

 

بانک پاپارات و افتتاح حساب پاپارات

بر خلاف بانک زراعت، پاپارات یک بانک دیجیتالی است که تمام خدمات مشابه بانک زراعت را با هزینه‌های کمتر ارائه می‌دهد. فرایند افتتاح حساب در بانک پاپارات حتی از بانک زراعت نیز آسان‌تر است و به صورت آنلاین انجام می‌شود. البته سقف استفاده بانکی حساب پاپارات از بانک زراعت بسیار کم‌تر است؛ اما این گزینه می‌تواند برای فریلنسر‌ها بسیار مناسب و مقرون به صرفه باشد.

 

جمع بندی افتتاح حساب در ترکیه

 

جمع‌بندی

امروزه با قرار گیری ایران در لیست سیاه پولشویی FATF افتتاح حساب بین‌المللی برای کاربران ایرانی بسیار مشکل است. متصل نبودن بانک‌های ایران به شبکه جهانی چالش‌های زیادی برای نقد‌کردن درآمد بین‌المللی ایجاد می‌کند. از این رو کاربران و فریلنسر‌های فعال در بازار بین‌‌المللی همواره به دنبال گزینه‌ای برای گذر از تحریم‌ها هستند. افتتاح حساب در ترکیه میان کسب‌و‌کار‌ها از روش‌های رایج دور زدن تحریم‌ها محسوب می‌شود. از بهترین بانک‌های ارائه خدمات به ایرانیان بانک دولتی زراعت است. چنانچه سؤال یا پیشنهادی دارید؛ میزبان آن‌ها در بخش نظرات خواهیم بود.

سوالات متداول؛ افتتاح حساب در ترکیه

بله در صورتی که حداقل یک‌بار به ترکیه سفر کرده باشید می‌توانید برای حساب بانکی ترکیه اقدام کنید.
تمام حساب‌های بانکی ترکیه دائمی هستند و کارتی با اعتبار 4 تا 8 سال ارائه می‌دهند. البته چنانچه تراکنش مشکوکی انجام دهید، احتمال انسداد حسابتان وجود خواهد داشت.
بله بر اساس میزان سپرده‌گذاری شده، به تمام حساب‌های بانکی ترکیه سود تعلق می‌گیرد.
دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *