افزایش امنیت جیمیل

آموزش افزایش امنیت گوگل

آخرین بروز رسانی:  ۱۰ آبان, ۱۴۰۲
0 دیدگاه
زمان مطالعه:  13 دقیقه

کم‌تر کسی در دنیای امروز زندگی می‌کند که نام تجاری گوگل را نشنیده باشد. میلیارد‌ها نفر روزانه از گوگل برای جست‌‍وجوی اطلاعات استفاده می‌کنند. گوگل ابتدا کار خود را از موتور جست‌و‌جو شروع کرد و امروزه دامنه‌ای وسیع از قابلیت‌ها و خدمات را ارائه می‌دهد. یکی از این خدمات جیمیل است که میلیارد‌ها نفر از آن برای ارتباطات خود استفاده می‌کنند. برای استفاده راحت‌تر و بهتر از خدمات گوگل، استفاده از جیمیل تقریباً الزامی است. با درنظر گرفتن وسعت گوگل، سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا جیمیل امن است؟ چه راه‌هایی برای افزایش امنیت جیمیل وجود دارد؟

میزان امنیت اطلاعات میلیارد‌ها کاربر در جیمیل چگونه تامین و تا چه میزان حریم خصوصی افراد حفظ می‌شود. خطر هکر‌ها و سرقت اطلاعات همیشه یکی از نگرانی‌‌های فضای مجازی شناخته می‌شود. از این‌رو، در این مقاله آموزش افزایش امنیت گوگل را ارائه کرده‌ایم. روش‌ها و افزونه‌هایی را معرفی می‌کنیم که باعث بالا بردن امنیت گوگل می‌شوند. اگر مشتاق افزایش امنیت اکانت Gmail خود هستید و می‌خواهید امنیت اطلاعات خود را افزایش دهید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

آیا Gmail امن است؟

میلیاردها نفر از جیمیل به عنوان سرویس ایمیل اصلی خود استفاده می‌کنند بدون اینکه اقدامات امنیتی آن را زیر سؤال ببرند. با توجه به اینکه ارتباطات ایمیل بخشی جدایی ناپذیر از زندگی امروزی است، باید تمام تلاش خود را برای محافظت از حریم خصوصی خود انجام دهید. درک سطح امنیتی سرویس ایمیل‌تان اولین قدم در این مسیر است. متأسفانه، ارائه دهندگان اغلب وعده‌های جسورانه‌ای در رابطه با امنیت می‌دهند اما همه به آنها عمل نمی‌کنند.

 

آیا اطلاعات شخصی در Gmail امنیت دارد؟

 

Gmail یک مثال خوب در این زمینه است. جیمیل در نگاه اول امن به نظر می‌رسد؛ اما با بررسی عمیق و دقیق‌‌تر از مسائلی، مطلع خواهید شد که همه کاربران با آن راحت نیستند. گوگل به خاطر شیوه‌های تهاجمی حریم خصوصی خود بدنام شده است. این موضوع در میان تمام محصولات و خدمات گوگل رایج است. گوگل به کاربران امنیت نسبتا مناسبی در مقابل گروه‌های مخرب ارائه می‌دهد؛ اما این به معنای پنهان‌ ماندن اطلاعات شما از خود گوگل نیست. به همین دلیل بررسی امنیت جیمیل مستلزم کاوش عمیق‌تر است. کاربران باید بدانند محصولاتی که استفاده می‌کنند در چه زمینه‌هایی قوی عمل می‌کنند و در چه زمینه‌هایی ضعف دارند.

 

بررسی ویژگی های امنیتی جیمیل

Gmail برخی از ویژگی‌های امنیتی استانداردی را ارائه می‌دهد که باید از هر ارائه دهنده‌ای انتظار داشته باشید. همه کاربران به صورت خودکار در برابر فیشینگ‌ها محافظت می‌شوند که به گفته گوگل توانایی مسدود کردن 99.9 درصد بد‌افزار‌ها و هرزنامه‌ها را دارد. همچنین یک حالت محرمانه‌ای نیز وجود دارد که به کاربر امکان قرار دادن رمز روی فایل‌های ارسالی را می‌دهد. به این شکل وقتی فایل‌ها از طریق اینترنت منتقل می‌شوند نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. حتی با وجود آن که این قابلیت بسیار کاربردی است، فعال کردن آن به شکل بی‌دلیلی، پیچیده است.

بزرگ‌ترین مشکل گوگل عدم استفاده از تکنولوژی رمز‌نگاری است. در حال حاضر، ارائه خدمات رمزنگاری، بخشی بنیادی برای تمام ارائه دهندگان خدمات پیام‌رسانی است. با استفاده از تکنولوژی رمزنگاری، متن و اطلاعات ارسالی به شکل پیام رمزی در می‌آیند که تنها با استفاده از کلید رمز آن می‌توان پیام را به شکل اول در‌ آورد. البته گوگل برای حساب‌های بیزینسی که از حساب پریمیوم و پولی گوگل استفاده می‌کنند، امکانات رمزنگاری ارائه می‌دهد؛ اما کاربران رایگان به این امکانات دسترسی ندارند.

 

حریم خصوصی در اطلاعات Gmail رعایت می‌شود

 

آیا جیمیل خصوصی است؟

با بررسی‌ تحقیق‌های انجام شده، متوجه خواهید شد که جیمیل خصوصی نیست. گوگل برای کسب درآمد به جمع‌آوری اطلاعات کاربران متکی است. این مجموعه هر حرکت اینترنتی شما را به صورت آنلاین دنبال می‌کند و داده‌های جمع‌آوری شده را به تبلیغ‌کنندگان می‌فروشد. در حالی که استفاده از جیمیل و به طور کلی گوگل رایگان به نظر می‌رسد، درواقع شما با داده‌های خود هزینه استفاده از سرویس را پرداخت می‌کنید. برای مثال در سال 2017 گوگل اعلام کرد که اسکن جیمیل را برای مصارف تبلیغاتی متوقف کرده است. با این وجود، بعد‌تر مشخص شد که گوگل به اشخاص و توسعه‌دهندگان سوم‌شخص دسترسی به ایمیل‌های کاربران را می‌داده است.

همچنین گوگل از طریق جیمیل چیز‌هایی که خریداری می‌کنید را ردیابی می‌کند. علاوه بر این، به صورت خودکار گزینه اسکن ایمیل برای تمام جیمیل‌ها فعال است؛ البته می‌توانید به صورت دستی این گزینه را خاموش کنید. به بیان دیگر، سرویسی که برای کسب درآمد به فروش تبلیغات نظارتی متکی است، هیچ‌گاه نمی‌تواند کاملاً خصوصی باشد.

 

بالا بردن امنیت جیمیل

 

راه‌‌های افزایش امنیت جیمیل

با وجود آن که جیمیل و گوگل هیچ‌گاه نمی‌توانند به صورت کامل خصوصی و امن باشند، راه‌هایی برای افزایش امنیت گوگل وجود دارد. در ادامه تعدادی از این روش‌‌های افزایش امنیت جیمیل را معرفی می‌کنیم.

 

استفاده از یک پسورد قوی

شاید نگران رمز‌نگاری باشید و به گوگل برای عدم استفاده از تکنولوژی رمزنگاری End to End انتقاد کنید. با این وجود، اگر از رمز ورود ساده‌ای مانند pas1234 استفاده کنید، حتی با وجود قابلیت رمز‌نگاری اطلاعات شما در خطر خواهند بود. اولین قدم برای ارتقا امنیت جیمیل استفاده از یک رمز عبور قوی است که متشکل از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و علامت‌ها باشد.

 

خرید اکانت دولوپر گوگل google developer
خرید حساب وریفای شده گوگل دولوپر

 

استفاده از تأیید 2 مرحله‌ای (2FA) برای افزایش امنیت جیمیل

قدم بعدی در ارتقا امنیت جیمیل استفاده از قفل ۲ مرحله‌ای است. با استفاده از قفل ۲ مرحله‌ای برای ورود به جیمیل خود، هم به رمز‌ عبور نیاز‌ خواهید داشت و هم کد دومی که به موبایل شما ارسال می‌شود. البته روش‌های مختلفی برای ارسال کد دوم وجود دارد. برای مثال می‌توانید از تأیید کننده گوگل استفاده کنید یا ایمیل دیگری را برای دریافت کد انتخاب کنید. استفاده از 2FA احتمال هک‌شدن جیمیل شما را تقریباً ناچیز می‌کند؛ اما این به معنای آن است که سختی هربار ورود به حساب‌تان 2 برابر می‌شود.

 

دوری از باز‌کردن لینک‌ها و فایل‌های ناشناس

استفاده از پسورد قوی و تأیید هویت 2 مرحله‌ای در صورت کلیک روی لینک‌های بدافزار، دیگر اهمیت چندانی نخواهند داشت. با کلیک روی این لینک‌ها، بدافزار‌ها برنامه جیمیل یا دستگاه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و مستقیما به اطلاعات شما دسترسی پیدا می‌کنند. آمار ایمیل‌های بدافزاری سال‌به‌سال افزایش می‌یابد و بعضی از آن‌ها می‌توانند آسیب‌های جدی وارد کنند. در سال 2022 بزرگ‌ترین عامل سرقت اطلاعات ایمیل‌های حاوی لینک بدافزاری بوده است. راحت‌ترین راه جلوگیری از این مشکل، باز نکردن لینک‌هایی است که از طرف افراد ناشناس دریافت می‌کنید.

 

چک لیست امنیتی Gmail

 

استفاده از چک لیست امنیتی گوگل

یکی از راه‌های آسان افزایش امنیت جیمیل استفاده از چک لیست امنیتی گوگل است. به قسمت بررسی امنیتی گوگل بروید و از گوگل بخواهید تا امنیت حساب شما را بررسی کند. مشاهده کنید گوگل برای افزایش امنیت جیمیل چه توصیه‌‌هایی می‌کند. البته اکثر توصیه‌ها همان‌هایی است که در این مقاله معرفی کرده‌ایم. همچنین این کار دسترسی گوگل به اطلاعات جیمیل شما را محدود نمی‌کند؛ اما نکاتی در مقابل حمله‌‌های سایبری ارائه می‌دهد.

 

استفاده از رمزنگاری پیشرفته

شما می‌توانید در جیمیل از رمزنگاری پیشرفته گوگل استفاده کنید که به آن S/MIME می‌گویند. البته همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم در نسخه رایگان گوگل، امکان استفاده از رمزنگاری E2E وجود ندارد و S/MIME برای استفاده کاربران سازمانی طراحی شده است. حساب سازمانی گوگل یک سرویس پولی است که سازمان‌های تأیید شده می‌توانند از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است سازمان‌های ایرانی نمی‌توانند تأییدیه گوگل را دریافت کنند؛ از این‌رو، این گزینه برای کاربران ایرانی در دسترس نیست.

 

افزونه های امنیتی برای ایجاد اطمینان از حریم خصوصی جیمیل

 

افزونه‌های افزایش امنیت جیمیل

شاید خدمات S/MIME و حساب سازمانی برای استفاده ایرانیان در دسترس نباشد؛ اما راه‌های متفاوت دیگری نیز وجود دارد که خدمات رمز‌نگاری را به جیمیل اضافه می‌کند. یکی از این روش‌ها افزونه‌های افزایش امنیت جیمیل است که بعضی از آن‌ها قابلیت رمز‌نگاری را به جیمیل اضافه می‌کنند. لازم به ذکر است این افزونه‌های رمزنگاری هزینه‌هایی دارند که با استفاده از خدمات پرداخت ارزی سفیر‌پیمنت امکان خرید آن‌ها وجود دارد. در ادامه تعدادی از این افزونه‌ها را معرفی می‌کنیم:

 

Flowcrypt

یکی از افزونه‌هایی که برای افزایش امنیت جیمیل به کار می‌رود فلوکریپت است. فلوکریپت یک افزونه برای مرورگر کروم و فایرفاکس دسکتاپ است. این افزونه گزینه “نوشتن امن” را به جیمیل شما اضافه می‌کند. افزونه فلوکریپت پیام‌های شما را با استفاده از استاندارد صنعتی pretty good privacy (PGP) رمزنگاری می‌کند. دریافت کننده شما نیز می‌تواند از هر سرویس‌دهنده ایمیلی استفاده کند. با این وجود شما می‌بایست کلید رمزنگاری پیام خود را با دریافت کننده به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید از یک رمز عبور استفاده کنید که می‌بایست آن را نیز در اختیار دریافت‌کننده قرار دهید. استفاده از نسخه معمولی این افزونه رایگان است.

 

خرید گوگل ویس google voice
خرید شماره مجازی گوگل ویس google voice

 

SecureMail

از افزونه‌های دیگر افزایش امنیت جیمیل می‌توان SecureMail را نام برد. این افزونه شبیه‌ به فلوکریپت عمل می‌کند و تنها روی مرورگر کروم قابل اجرا است. پس از آن که این افزونه را نصب کردید، می‌بایست کنار گزینه Compose جیمیل خود علامت قفلی نمایان شود. حتماً به یاد داشته باشید که قبل از ارسال ایمیل خود این علامت قفل را زده باشید تا ایمیل به صورتی رمزنگاری شده ارسال شود. برای استفاده از SecureMail می‌بایست رمز عبور و راهنمای رمزی برای ایمیل خود انتخاب کنید تا در‌یافت‌کننده بتواند آن را رمز‌نگاری کند. این اطلاعات بهتر است از طریق راه‌های ارتباطی دیگری به دریافت‌کننده ارسال شوند. همچنین دریافت‌کننده می‌بایست حساب SecureMail نیز داشته باشد تا بتواند رمز عبور را وارد کند.

 

پرداخت در سایت های خارجی

 

افزايش امنیت جیمیل با Mailvelope

میل‌ولوپ از دیگر افزونه‌های گوگل کروم است که از آن برای افزایش امنیت جیمیل استفاده می‌شود. این افزونه نیز از سیستم رمزنگاری PGP استفاده می‌کند؛ اما برای فعال‌سازی و استفاده از آن می‌بایست دانش تکنیکی بیشتری داشته باشید. اگر قبلاً از سرویسی استفاده می‌کردید که از رمزنگاری PGP استفاده می‌کرده است؛ می‌توانید کلید پیام‌های قبلی را مستقیماً در میل‌ولوپ وارد کنید. در غیر این‌صورت خود باید رمز و کلیدی برای رمز گشایی پیام‌های خود انتخاب کنید. پس از آن که اطلاعات حساب گیرنده را وارد کردید در کنار گزینه نوشتن “گوگل” گزینه قفل را انتخاب کرده تا به پنجره‌ای جدید هدایت شوید. متن ایمیل را نوشته و گزینه رمز‌نگاری را انتخاب کنید. حال پیام رمز‌گذاری شده را در ایمیل وارد کنید. میل‌ولوپ رمزنگاری E2E ارائه می‌دهد و به معنای آن است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را هک کند.

 

 

Snapmail

احتمالاً درباره پست‌های خود پاک‌شونده اسنپ‌چت شنیده‌اید. اسنپ‌میل مفهومی مشابه را در بر می‌گیرد. با استفاده از افزونه افزایش امنیت جیمیل اسنپ‌میل، گیرندگان 60 ثانیه فرصت خواهند داشت تا قبل از پاک شدن پیام، آن را بخوانند. البته امکان ثبت اسکرین‌شات وجود دارد؛ اما با این روش دیگر اصل ایمیل در سرور‌های گوگل به طور نامحدود باقی نمی‌ماند. این قضیه به شما اجازه می‌دهد تا با خیال راحت جیمیل‌های در بر گیرنده اطلاعات حساس مانند شماره حساب و… را ارسال کنید.

 

Sendsafty

افزونه افزایش امنیت جیمیل سندسیفتی از دیگر افزونه‌های موجود برای گوگل کروم است. با کمک این افزونه می‌توانید به صورت سراسری جیمیل‌های خصوصی را رمزنگاری کنید و فایل‌های با حجم 10 گیگابایت را به صورت امن منتقل کنید. این افزونه نیز از عامل رمزنگاری PGP برای قفل کردن ایمیل استفاده می‌کند و تمام پیام‌ها از مبدا تا مقصد تحت محافظت خواهند بود. یکی از قابلیت‌های ویژه این افزونه، احراز هویت چند عاملی است.

 

بررسی نهایی افزایش امنیت جیمیل

 

جمع‌بندی افزایش امنیت جیمیل

امروزه جیمیل اصلی‌ترین سرویس پیام اینترنتی است. گوگل برای استفاده از مجموعه وسیع خدماتش از کاربران، جیمیل طلب می‌کند. از آنجایی که گوگل بیش از میلیارد‌ها کاربر دارد باعث شده‌ است که جیمیل به پرکاربر‌ترین شبکه ایمیل تبدیل شود. حال سؤالی که پیش می‌آید میزان امنیت گوگل و جیمیل و راه‌های افزایش امنیت جیمیل است. استفاده از خدمات گوگل رایگان است اما درواقع هزینه‌ای مخفی پشت آن است. این هزینه مخفی اطلاعات شخصی شما است که گوگل جمع‌آوری کرده و به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشد. پس تا زمانی که راه درآمد‌زایی گوگل فروش اطلاعات است می‌توان انتظار داشت که جیمیل نیز کاملاً امن و خصوصی نیست.
در این مقاله نکات مهمی درباره امنیت جیمل بیان کردیم و خدمات امنیتی گوگل را بررسی نمودیم. همچنین راه‌های افزایش امنیت جیمل را بیان کردیم تا احتمال هک شدن حساب شما به حد‌اقل برسد. در نهایت نیز افزونه‌هایی معرفی کردیم که به کمک آن‌ها می‌توانید اطلاعات شخصی خود را از دید گوگل و بقیه افراد مخفی کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله درک عمیق‌تری از عملکرد گوگل و جیمیل پیدا کرده باشید و بتوانید با روش‌های بالا، امنیت جیمیل خود را افزایش دهید. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول؛ افزایش امنیت جیمیل

گوگل تدابیر امنیتی مناسبی در مقابل هکر‌ها اعمال کرده است که نفوذ به سرور‌های گوگل را بسیار مشکل می‌کند. در صورتی که از پسورد قوی و ورود 2 مرحله‌ای استفاده کنید و از باز‌کردن لینک‌های ناشناس بپرهیزید، اتفاقی نخواهد افتاد.
با وجود آن که اطلاعات شما در دسترس هکر‌ها نیست و امنیت دارند؛ اما خود گوگل به تمام اطلاعات شما دسترسی دارد و از آنها برای فروش تبلیغات نظارتی استفاده می‌کند.
خیر جیمیل معمولی از هیچ تکنولوژی رمزنگاری خاصی استفاده نمی‌کند و اطلاعات در دسترس گوگل خواهند بود. با این وجود افزونه‌های رمز‌نگاری جداگانه‌ای وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید از اطلاعات خود محافظت نمایید.
دیدگاه خود را بنویسید;
نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *